Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll
Foto

Hur långt behöver man kunna kasta för att fånga en havsöring?

• Vänligen logga in för att kunna svara
20 svar till detta ämne

#1 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 328 inlägg

Postad 15 november 2016 - 09:18

Svaret är naturligtvis att det varierar och det är ingen nackdel att kunna kasta långt. Ibland är det nödvändigt med långa kast men hur nära stranden, eller tillochmed uppe på densamma, öringen kan gå framgår av det här danska filmklippet. Något att tänka på för dem som rutinmässigt börjar sina öringpass med att vada ut en bit innan de gör sina första kast...

• Norges fiskaren gillar detta

#2 Norges fiskaren

Norges fiskaren

Storfiskare

• Members
  • 3 101 inlägg

Postad 15 november 2016 - 13:20

Svaret är naturligtvis att det varierar och det är ingen nackdel att kunna kasta långt. Ibland är det nödvändigt med långa kast men hur nära stranden, eller tillochmed uppe på densamma, öringen kan gå framgår av det här danska filmklippet. Något att tänka på för dem som rutinmässigt börjar sina öringpass med att vada ut en bit innan de gör sina första kast...

Min erfaring är att öringen och laxen går väldigt nära land.
Iallafall om det blåser mot land,då jagar den uppe i det grumsiga vattnet.

Men jag får också dom 20-30m från land.
Men mäst öring har jag fått om det blåser och det blir vågor mot land.. ( min erfaring )

Så fiska av det grunda partiet först! Sedan kan man vada. Då kan man också kasta mot land av och till..

#3 jmansson

jmansson

Fiskegalning

• Members
  • 729 inlägg

Postad 16 november 2016 - 11:02

Jag försöker fiska med strömmen (vågorna)

Tycker det är bra att kunna kasta långt då kan jag fiska av ett större område innan jag flyttar mig,

jag kastar inte rakt ut hela tiden utan varierar så jag även täcker av dom grundare områdena.

Självklart kan man få napp med kortare kast gäller ju mest att få draget framför näsan på en hungrig fisk och då spelar turen också en stor roll...

• lausvik gillar detta

#4 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 328 inlägg

Postad 16 november 2016 - 12:01

Jag försöker fiska med strömmen (vågorna)

Tycker det är bra att kunna kasta långt då kan jag fiska av ett större område innan jag flyttar mig,

jag kastar inte rakt ut hela tiden utan varierar så jag även täcker av dom grundare områdena.

Självklart kan man få napp med kortare kast gäller ju mest att få draget framför näsan på en hungrig fisk och då spelar turen också en stor roll...

I gammal sjö/dyning försöker jag tt fiska parallellt med vågorna (dvs med topparna/dalarna) snarare än med vågriktningen.  När det blåser kraftig pålandsvind har man i praktiken inget annat val än att kasta mer eller mindre rakt mot vinden och att fiska hem draget med vågriktningen, men det gör jag inte för att nå så långt ut som möjligt utan snarare därför att det då är i stort sett omöjligt att fiska mer eller mindre längs med strandkanten. Har man inga hot spots att fiska på och om förhållandena medger det så får man söka av vattnet genom att lägga sina kast i solfjädersmönster.

Att man får fisk alldeles intill land handlar absolut inte bara om tur. Inser man hur ofta fisken finns eller stryker på kanske fotsdjupt vatten bara några enstaka meter från strankanten och omsätter man denna insikt i praktik, dvs systematiskt alltid inleder sina pass med att, på något avstånd från själva strandkanten, fiska av detta område så kommer man att fånga många fler fiskar på grundvattnet än man börjar med att skrämma ut dem innan man gör sina första kast.

#5 Norges fiskaren

Norges fiskaren

Storfiskare

• Members
  • 3 101 inlägg

Postad 16 november 2016 - 12:16

När du fiskar med vågorna får draget en ojämn gång som kan trigga till hugg!!
Jag har inga hotspott. Men letar efter sand och tångbottnar. Fint om den ligger inne i en vik.

Så för min del blir det att leta efter fisken.
Men några långa kast behöver man sällan.

Öringen står väldigt nära land!!
  • lausvik gillar detta

#6 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 328 inlägg

Postad 16 november 2016 - 15:28

Över helt släta bottnar finns det sällan hetfläckar men ofta är det inte särskilt slätt under ytan. Ser man att en sten sticker upp över ytan eller att det bryter så är det något att sikta mot. Ett sätt att lokalisera mindre uppenbara heta/lovande ställen är att notera var man, vid jämn inspinning, ofta fastnar med draget. Där finns det uppenbarligen något som står upp - en sten eller en revel - och alldeles intill sådana ställen är det nästan alltid större chans att få hugg än över en slät botten. På Gotland, där jag ofta fiskar, avslutas en slät botten ofta med en djupbrant (pallkant) och alldeles intill den kanten hittar man ofta fisken. På vissa ställen finns det djupa sprickor i den grunda bottnen som skär in från djupbranten och dessa ska man vara observant på (dels så att man inte råkar vada ned i en sådan spricka och dels för att man ofta hittar fisk där.

När jag var ung och vältränad brukade jag ofta på somrarna ge mig ut och snorkla över bottnar där jag under de kallare årstiderna brukade fiska. På det sättet fick man mycket god information. Nuförtiden brukar jag vara extra observant när det (som det varit den här hösten) är extremt lågt vattenstånd och även försöka lägga det jag observerar på minnet. Min fiskekajak har en inbyggd vattenkikare (en plexiglasskiva inbyggd i botten av förvaringsboxen) och den avser jag att använda för att slippa ge mig ut och snorkla, men det får anstå tills det blivit ljummet i vattnet...

#7 Ö::::::::::

Ö::::::::::

för låg nivå här

• Validating
  • 678 inlägg

Postad 22 november 2016 - 10:04

Svaret är väldigt enkelt. Det varierar inte, det är konstant.

Och svaret är: 5m längre än närmaste konkurrent. Och allra helst ska man då ha en multirulle typ Amba 2500 eller motsvarande shimano supertrimmad till en prislapp runt 8-10 000 kr. och till det ett spö som matchar i pris och prestanda. Och som redan nämnts kasta 5m längre än haspelnördarna med sina otidsenliga leksaker.  :-P

Allt har INTE sitt berättigande - även om jag förstår det - Somliga är helt enkelt för korkade.

#8 jmansson

jmansson

Fiskegalning

• Members
  • 729 inlägg

Postad 22 november 2016 - 13:05

Jag lägger lite mer pengar på spö och rullar då når jag fisken utan att behöva gå runt i  gummi-kläder :)...

#9 Norges fiskaren

Norges fiskaren

Storfiskare

• Members
  • 3 101 inlägg

Postad 22 november 2016 - 15:07

Svaret är väldigt enkelt. Det varierar inte, det är konstant.

Och svaret är: 5m längre än närmaste konkurrent. Och allra helst ska man då ha en multirulle typ Amba 2500 eller motsvarande shimano supertrimmad till en prislapp runt 8-10 000 kr. och till det ett spö som matchar i pris och prestanda. Och som redan nämnts kasta 5m längre än haspelnördarna med sina otidsenliga leksaker.  :-P

När jag läser detta innslag,tänkte jag med en gång!!
Denna personen fiskar inte. Han bara fantaserar.

Synd att man ska behöva tänka så här inne!! :-(

#10 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 328 inlägg

Postad 22 november 2016 - 16:32

När jag läser detta innslag,tänkte jag med en gång!!
Denna personen fiskar inte. Han bara fantaserar.

Synd att man ska behöva tänka så här inne!! :-(

Han är nog bara bitter. Var snäll mot honom! :)

#11 Ö::::::::::

för låg nivå här

• Validating
  • 678 inlägg

Postad 23 november 2016 - 10:01

Hahaha.

Och det slog ingen att han kanske bara är ironisk eller gör sig lustig på trimnördarnas bekostnad.

Det jag skrev är en inte alls ovanlig inställning hos en hel del fiskare. Läs inlägg på fiskesnack och gärna om det nämns shimano i sammanhanget eller ABU 2500 supertrimmat vilket oftast vrids över till en ännu dyrare shimano och ännu mer supertrimmad såklart. Där kan man läsa att rullen blir enormt mycket mer lättvevad och kastar längre å allt om man monterar dubbla superlager för 800:- i vevknoppen. 

Synd att man ska behöva tänka så här inne!! 

Har du tänkt på att ingen tvingade dig att tänka så, och att det man tänker speglar vem man är !

Allt har INTE sitt berättigande - även om jag förstår det - Somliga är helt enkelt för korkade.

#12 Norges fiskaren

Norges fiskaren

Storfiskare

• Members
  • 3 101 inlägg

Postad 23 november 2016 - 13:42

Jag vill mena att det du skriver!!! Visar vem man är!!

#13 Norges fiskaren

Norges fiskaren

Storfiskare

• Members
  • 3 101 inlägg

Postad 23 november 2016 - 13:48

Men jag respekterer vad du fiskar med och efter.
Du har massa bra att komma med.
Det tycker jag vi ska hålla oss till!

#14 Ö::::::::::

för låg nivå här

• Validating
  • 678 inlägg

Postad 23 november 2016 - 15:30

haha ja så kan man tänka. Nu vet inte jag din livshistoria och det vore lite näsvist att försöka lära ut något. Men det du säger stämmer inte in på mig och många andra jag känner.

Man säger eller skriver helt enkelt det som behöver sägas för att trycka på de knappar och väcka dom åsikter som man har för avsikt att väcka. Dvs. vill jag få igång en kommunist så säger jag självklart nått i stil med att dessa jä... skatter som latmaskar å andra misslyckade halvkrymplingar ska suga ut ur oss som lyckats få till en bra ekonomi är ju helt för-jä....gt. Detta tolkas av den okunnige som min åsikt vilket är HELT fel och han reagerar med ryggmärgen och går igång för full halls med vad han tycker. 

Däremot tänkte du helt rätt i ditt förra inslag. Jag har haft en hel del diskussioner med flera trimidioter som med bestämdhet försäkrat hur ENORMT mycket bättre rullen blir med alla dessa svindyra lager. Som ingenjör vet jag att du kan knappt teoretiskt med tusendelar till hjälp påvisa den friktionsvinst du gör men ändå hävdar trimnörden dessa ENORMA egenskaper rullen fått. Han hävdar tom att han känner hur mycket mer lättvevad rullen blivit och då pratar vi om en friktionskraft på delar av gram. Det är synd för vissa gärna yngre okunniga går på detta dårskap. 

OCH ja du tänkte rätt, dom är inte fiskare. Skrytsamma prylbögar är en bättre benämning. Jag ville bara leka en av dessa och inta deras resonemang för att se vilka reaktioner man kunde väcka här.  :-P

• jmansson gillar detta

#15 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 328 inlägg

Postad 23 november 2016 - 16:48

Utan att för den skull kalla andra för idioter så konstaterar jag att jag själv och även Anders jansson kastar långt och är nöjda med våra alldeles otrimmade haspelrullar. :)

#16 Norges fiskaren

Norges fiskaren

Storfiskare

• Members
  • 3 101 inlägg

Postad 23 november 2016 - 18:38

Helt riktigt!

Utan att för den skull kalla andra för idioter så konstaterar jag att jag själv och även Anders jansson kastar långt och är nöjda med våra alldeles otrimmade haspelrullar. :)

Helt riktigt!!

#17 jmansson

jmansson

Fiskegalning

• Members
  • 729 inlägg

Postad 23 november 2016 - 19:52

Men du får hålla med om att ett kullagrat rullfäste skulle ge några meter till :)

#18 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 328 inlägg

Postad 24 november 2016 - 18:52

Men du får hålla med om att ett kullagrat rullfäste skulle ge några meter till :)

Om det är keramiska japanska lager smorda med någon olja som kostar som parfym...

#19 Ö::::::::::

för låg nivå här

• Validating
  • 678 inlägg

Postad 27 november 2016 - 11:14

Bästa investeringen är ett välsmort och kullagrat munläder. Då kastar man inte bara så enormt mycket längre än alla andra. Man får dessutom enormt mycket större och fler fiskar.
  • jmansson gillar detta

#20 Norges fiskaren

Norges fiskaren

Storfiskare

• Members
  • 3 101 inlägg

Postad 30 november 2016 - 17:22

X-tap, on 27 Nov 2016 - 11:14 AM, said:
Bästa investeringen är ett välsmort och kullagrat munläder. Då kastar man inte bara så enormt mycket längre än alla andra. Man får dessutom enormt mycket större och fler fiskar.

kunde vara kul att se dom fiskar du får.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar