Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll
Foto

LRF vs UL

• Vänligen logga in för att kunna svara
2 svar till detta ämne

#1 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 2 808 inlägg

Postad 06 januari 2017 - 12:36

Riktat kustfiske efter diverse småfisk med lätta don heter numera Light Rock Fishing. Eller LRF. Ofta bedrivs det dock från pirar eller i hamnar snarare än från klippor. Fiskat med ultralätta grejor efter makrill och annat har man ju gjort förr så frågan är vad som, bortsett från namnet, skiljer LRF från UL. Tittar man på utrustningen så handlar det i båda fallen om små haspelrullar med tunn lina och spön som kan kasta de allra lättaste betena. På rull- och linsidan är det vad jag kan se ingen egentlig skllnad. Däremot är de spön som säljs som LF-spön genomgående längre och styvare (utom i toppen) än traditionella UL-spön. Fast det är ju ungefär som med spön generellt. De flesta "moderna" haspelspön har ju denna typ av aktion snarare än den paraboliska som förr utmärkte ett haspelspö. 

De traditionella UL-spöna var utvecklade för fisket med extremt tunna nylonlinor (0,16 mm och klenare) och då gällde det att spöt verkligen fungerade som en stötdämpare när man hade fisk på. Dagens LRF verkar uteslutande bedrivas med sk fältlinor i dimensioner runt 0,10 mm och moderna sådana har ju en avsevärt högre brottstyrka än de nylonlinor som användes (och av vissa fortfarande används) vid UL-fiske.

På betessidan är det ingen skillad. Det handlar såväl när det gäller LRF som när det gäller UL om små jiggar/mjukisbeten och små skeddrag/kastpilkar. Dock har jag hittills inte sett att skedspinnare förekommer inom LRF.

Oavsett om LRF egentligen är något nytt och annorlunda än UL så är det glädjande att fler upptäcker hur mycket roligare det är att fånga fisk med lätta grejor. At, som britterna traditionellt gjort, hiva ut ett bottenmetetackel med 250 grams sänke med ett kralligt 13-fotsspö för att fånga flundror på några hekto har säkert sin tjusning men att ta samma fiskar på UL-grejor är onekligen mer spännande.

#2 JontaK

JontaK

Storfiskare

• Members
  • 5 346 inlägg

Postad 21 januari 2017 - 15:51

Light rock fishing har en längre tid varit populärt i Japan, kanske är det där det har sitt ursprung?
Vet att det senaste åren tryckts ut ganska många produkter i just denna kategori i Japan. Har tolkat begreppet som "lätt kust fiske" och också noterat att det är den tunna flätlinan som främst skiljer fisket från någorlunda klassiskt nordiskt UL-fiske.

Skillnaderna på spön och rulle tror jag har mest med mode och/eller modern teknik att göra.

Tror jag sett mindre multirullar för detta fiske och att reklamen då tryckt på tåligheten mot salt.

Min far kallar skarven för "ålakråka" men det förblir en skarv, liknelsen summerar min övergripande åsikt angående UL och Light Rock Fishing. :D

Vänstervevat är bara en fluga.
Bättre att ha men inte behöva än att behöva men inte ha.

#3 Engqvist

Engqvist

Trogen medlem

• Members
  • 402 inlägg

Postad 21 januari 2017 - 20:24

Nytt namn. Nya försäljning möjligheter. Vi svenskar har ju nu på senare år börjat fiska med spinnerbait, crankbait och spoon. Det har vi ju aldrig gjort förut. :)

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar