Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll
Foto

Blinkpirk!?

Blink pirk Blänke Blinkblänke Pimpla Röding Öring Ädelfisk Tjärn

• Vänligen logga in för att kunna svara
1 svar till detta ämne

#1 Scarper

Scarper

Nykomling

• Members
  • 2 inlägg

Postad 15 januari 2017 - 22:00

Goddagens mina kära fiskevänner, har stött på det förträffligt trevliga Pimpelfisket efter ädelfirrar som regnbåge, öring och röding. Jag har precis börjat och har för tillfället en silvrig small avlång pilk som jag använder med enkrok toppad med några maggots. 

Nu till saken har någon här stött på och använt dessa blinkpirkar? Hur fungerar dem ska de finnas i min pimpellåda? 

Andra fisketips angående pimpel i tjärn/sjö för ädelfiskar godtas varmt. MvH Gustav Bergstedt

https://www.dogger.s...-98-mm?___SID=U  Kan denna modell vara något?

#2 Fiska fiskar

Fiska fiskar

Trogen medlem

• Members
  • 187 inlägg

Postad 17 januari 2017 - 18:31

Kul att du upptäckt detta trevliga fiske.

Vanlig vertikalpirk som du fiskar med brukar ju funka fint på p&t vatten, framförallt på regnbågen då, min erfarenhet säger däremot att öringen och rödingen i denna typ av vatten brukar nappa bättre om man använder en kort tafs mellan blänket och kroken 10cm brukar funka bra. Klassiska röding blänken funkar fint på alla tre arterna.

Regnbågen kan hugga bra på en aktivt fiskad balans, men kan vara riktigt svårkrokad, brukar däremot vara bra drag i huggen :)

deb kan också med fördel sökas på riktigt grunt vatten, 1-1,5m i områden med vegetation, riktigt kul med ett lätt mormyrka spö.

Många älskar ju blinkpirkar, jag har ett gäng men kan inte säga att jag haft bättre fiske med dem. men de hänger nästan alltid på nu mer vid rödingfiske :) De varianter jag använder tänds automatiskt vid vatten kontakt och slocknar när de varit på land en stund.

Daniel

Även taggad med Blink pirk, Blänke, Blinkblänke, Pimpla, Röding, Öring, Ädelfisk, Tjärn

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar