Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll
Foto

abborrmete med levande agn

• Vänligen logga in för att kunna svara
19 svar till detta ämne

#1 Mrfluga

Mrfluga

Nykomling

• Members
  • 6 inlägg

Postad 31 januari 2017 - 21:27

har försökt meta abborre med levande agn förut men aldrig fått någon fisk.

jag brukar fiska i en grumlig sjö där det är mycket vass, sten, näckrosor och ca 1-2m djupt (där jag metar)

var ska jag fiska?

#2 Anders jansson

Anders jansson

Storfiskare

• Members
  • 1 522 inlägg

Postad 01 februari 2017 - 09:33

Om jag inte tar fel!!
Om det är massa små abborre i vattnet blir dom inte rovfisken.
( jagar på mindre fisk ) utan äter larver och insekter.

Större abborre är kanibaler och jagar också andra mindre fiskar.
Så, är det mycke små abborre i det vattnet. Kanske du får pröva med mask!

Eller du måste komma ut på djupare vatten.!??
Små abborren gillar att gå inne med land,där temp i vattnet är varmare!
  • jmansson gillar detta

#3 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Members
  • 1 095 inlägg

Postad 01 februari 2017 - 09:39

Finns det kräftor i sjön? Abborren älskar kräftor i stl. 3-5 cm om det är en bra stl på abborren från 4 hg o uppåt. Har fiskat i en sådan sjö n Aneby. Kan gå bra med små mört på 3-4 cm max 5 cm om du vet att det finns abborre på +7-8 hg för då börjar dom blir riktiga rovfiskar.

• jmansson gillar detta

/Stefan

Född i Borås, emigrerat från Huskvarna till Kalix via Aneby och sedan via Luleå.

Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein

#4 Mrfluga

Mrfluga

Nykomling

• Members
  • 6 inlägg

Postad 01 februari 2017 - 15:15

Om jag inte tar fel!!
Om det är massa små abborre i vattnet blir dom inte rovfisken.
( jagar på mindre fisk ) utan äter larver och insekter.

Större abborre är kanibaler och jagar också andra mindre fiskar.
Så, är det mycke små abborre i det vattnet. Kanske du får pröva med mask!

Eller du måste komma ut på djupare vatten.!??
Små abborren gillar att gå inne med land,där temp i vattnet är varmare!

tack

#5 Mrfluga

Mrfluga

Nykomling

• Members
  • 6 inlägg

Postad 01 februari 2017 - 15:16

Finns det kräftor i sjön? Abborren älskar kräftor i stl. 3-5 cm om det är en bra stl på abborren från 4 hg o uppåt. Har fiskat i en sådan sjö n Aneby. Kan gå bra med små mört på 3-4 cm max 5 cm om du vet att det finns abborre på +7-8 hg för då börjar dom blir riktiga rovfiskar.

tack

• bondersbyn gillar detta

#6 jmansson

jmansson

Fiskegalning

• Members
  • 637 inlägg

Postad 01 februari 2017 - 17:56

har försökt meta abborre med levande agn förut men aldrig fått någon fisk.

jag brukar fiska i en grumlig sjö där det är mycket vass, sten, näckrosor och ca 1-2m djupt (där jag metar)

var ska jag fiska?

Tänk på att om det kommer någon nitisk kontrollant kan du bli av med utrustningen och få böter om du metar med levande fisk,

Om du kör med död fisk och följer den lagen måste du även till att agnet är uppdragen i samma vattensystem som du fiskar i annars är även detta olagligt, det första klassas som djurplågeri och det andra har med smittorisken att göra..

• Anders jansson, X-tap och bondersbyn gillar detta

#7 X-tap

X-tap

Trogen medlem

• Members
  • 406 inlägg

Postad 01 februari 2017 - 18:20

Och en tredje sak är att om du fiskar med dött Agnes måste du kunna bevisa att agnfisken avlivas med humana metoder. Men om du åberopar sharia-lagarna enligt koranen så är det enligt svenska regler ok att låta djur blöda till döds. Men inte om du är en kristen svensk alltså. Då måste agnfisken avlivas med godkänd metod och först bedövas vilket måste utföras av legitimerad veterinär.
  • Anders jansson och jmansson gillar detta

Allt har sitt berättigande - även om jag inte förstår det - Somliga söker enbart info som bekräftar den bild dom redan har och absolut inte vill ge upp - andra söker den info som utmanar deras övertygelse.

#8 jmansson

jmansson

Fiskegalning

• Members
  • 637 inlägg

Postad 01 februari 2017 - 18:46

Och en tredje sak är att om du fiskar med dött Agnes måste du kunna bevisa att agnfisken avlivas med humana metoder. Men om du åberopar sharia-lagarna enligt koranen så är det enligt svenska regler ok att låta djur blöda till döds. Men inte om du är en kristen svensk alltså. Då måste agnfisken avlivas med godkänd metod och först bedövas vilket måste utföras av legitimerad veterinär.

Betesfisken måste som du skrev avlivas av veterinär och detta innan man lägger den i en spann med vatten annars räknas den som husdjur och då blir straffet för att sätta krokar i den betydligt högre, kanske något i stil med att fiska gädda med grannens pudel på kroken :)

#9 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Members
  • 1 095 inlägg

Postad 01 februari 2017 - 19:29

Tänk på att om det kommer någon nitisk kontrollant kan du bli av med utrustningen och få böter om du metar med levande fisk,

Om du kör med död fisk och följer den lagen måste du även till att agnet är uppdragen i samma vattensystem som du fiskar i annars är även detta olagligt, det första klassas som djurplågeri och det andra har med smittorisken att göra..

Det får man ha koll på medans man sitter i båten o metar med levande agn. Jag vet åtskilliga som anv. levande agn ännu vid gös- o gäddmete i mina gamla hemtrakter. Även jag hade gjort det om jag hade bott kvar där jag bodde. :)

• jmansson gillar detta

/Stefan

Född i Borås, emigrerat från Huskvarna till Kalix via Aneby och sedan via Luleå.

Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein

#10 jmansson

jmansson

Fiskegalning

• Members
  • 637 inlägg

Postad 01 februari 2017 - 19:46

Det får man ha koll på medans man sitter i båten o metar med levande agn. Jag vet åtskilliga som anv. levande agn ännu vid gös- o gäddmete i mina gamla hemtrakter. Även jag hade gjort det om jag hade bott kvar där jag bodde. :)

Vet att ett gäng angel-fiskare blev av med utrustningen vid någon tävling för dom körde med levande agn men har inte hört något om vad som hände efteråt.

Tror det hela med förbudet dök upp när fisk-konservator Lubbe ställde frågan om levande agn till Jordbruksverket som i sin tur anlitade en juristbyrå för att utreda det.

Sen var det den utredningen plus något från SLU som ledde fram till Jordbruksverkets beslut.

#11 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Members
  • 1 095 inlägg

Postad 01 februari 2017 - 20:15

Vet att ett gäng angel-fiskare blev av med utrustningen vid någon tävling för dom körde med levande agn men har inte hört något om vad som hände efteråt.

Tror det hela med förbudet dök upp när fisk-konservator Lubbe ställde frågan om levande agn till Jordbruksverket som i sin tur anlitade en juristbyrå för att utreda det.

Sen var det den utredningen plus något från SLU som ledde fram till Jordbruksverkets beslut.

Ok! Kom länsman el. var det fiskekontrollant som dök upp o som kunde göra en anmälan?

Jag minns inte vad han hette men det kan ha varit han! jag har för mig att det var flera naturmuppar som var inblandade i detta också som gnällde över att plåga fisken med krok i kroppen m. m. Ja, den utredningen vandrade runt till några innan beslutet fattades.

/Stefan

#12 jmansson

jmansson

Fiskegalning

• Members
  • 637 inlägg

Postad 01 februari 2017 - 20:38

Ok! Kom länsman el. var det fiskekontrollant som dök upp o som kunde göra en anmälan?

Jag minns inte vad han hette men det kan ha varit han! jag har för mig att det var flera naturmuppar som var inblandade i detta också som gnällde över att plåga fisken med krok i kroppen m. m. Ja, den utredningen vandrade runt till några innan beslutet fattades.

Jag är osäker på vem det var som kom och kontrollerade angel-tävlingen men Jordbruksverket har gett länsstyrelserna i uppdrag att se efter så ingen fiskar med levande fisk.

Lagen dom baserar förbudet på är vad jag förstått en befintlig lag som funnits i många år , läser många kommentarer på ett annat forum där dom säger att det inte kan va förbjudet så länge ingen har hamnat i domstol och blivit dömd, om dom har rätt finns det massor av dumheter vi kan hitta på som ingen blivit dömd för och därför skulle va tillåtna.

Angående miljömuppar så har jag råkat ut för en del sådana där det varit en gåta för mig att dom fått gå lösa i samhället.

Som exempel  råkade jag ut för en dam som ville krama mina mat-abborrar för att känna när deras själ for till himlen, och hon skojade inte heller utan trodde på det hon sa och gjorde  :)

• Anders jansson, X-tap och bondersbyn gillar detta

#13 fiskarlennart

fiskarlennart

Trogen medlem

• Members
  • 345 inlägg

Postad 01 februari 2017 - 22:58

Elritsa (hunnagädda m.fl namn) är ett ypperligt agn för abborre både som död och levande betesfisk.

#14 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Members
  • 1 095 inlägg

Postad 02 februari 2017 - 06:06

Jag är osäker på vem det var som kom och kontrollerade angel-tävlingen men Jordbruksverket har gett länsstyrelserna i uppdrag att se efter så ingen fiskar med levande fisk.

Angående miljömuppar så har jag råkat ut för en del sådana där det varit en gåta för mig att dom fått gå lösa i samhället.

Som exempel  råkade jag ut för en dam som ville krama mina mat-abborrar för att känna när deras själ for till himlen, och hon skojade inte heller utan trodde på det hon sa och gjorde  :)

Ok! 

Ja, vi jägare har varit utsatta för har försökt att stoppa oss på flera sätt. Du har kanske följt vargjakten i pressen. Förhoppningsvis är det slut på detta nu efter HFD (Högsta förvaltningsdomstolen) ha gett LST o jägarna rätt. Som tur är så har vi inte så många här i norr som beter sig på det sättet som dom gör söder ut i Sverige.

Hahaha! Det har jag aldrig hört el. varit med om. Finns det sådana tok??? :shock:  :shock:  :shock:

/Stefan

#15 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 2 889 inlägg

Postad 02 februari 2017 - 13:13

Det sk förbudet mot mete med levande betesfisk är, som jag ser det, ännu bara en åsikt. Det finns ingen lagregel som direkt tar sikte på användandet av levande agn utan den straffbestämmelse som kan vara tillämplig är kriminaliseringen av djurplågeri i 16 kap 13 § brottsbalken som har följande lydelse:

Om någon uppsåtligen eller av grov oaktsamhet, genom misshandel, överansträngning eller vanvård eller på annat sätt, otillbörligen utsätter djur för lidande, dömes för djurplågeri till böter eller fängelse i högst två år.

Brottsbalken kom 1972. Dessförinnan fanns djurplågeriförbudet i 18 kapitlet 16 § strafflagen. Jag har inte idats forska i hur länge djurplågeri varit straffbart i vårt land, men det är länge. Det sk förbudet mot mete med levande betesfisk härrör från ett yttrande av jordbruksverket från 2011. I yttrandet anges att verket anser det bevisat att fiskar kan känna lidande och att det alltså är djurplågeri att sticka in krokar i dem medan de lever.

Utan att gå in i detalj på den rapport som ligger till grund för verkets uppfattning så är det inte självklart hur man ska tolka begreppet lidande i lagtexten och därför lång ifrån säkert att man vid en rättslig prövning skulle komma fram till att  användandet av levande betesfisk orsakar den vad som är att anse som lidande i djurplågeriparagrafens mening. Även om så skulle vara fallet så krävs för straffbarhet att inte bara att man utsätter ett djur för lidande utan även att det ska vara otillbörligt. Den frågan kan jag inte se att verket i sitt yttrande ens reflekterat över. Därför tar jag, tills HD sagt sitt i frågan eller riksdagen kommer med ett klart förbud, jordbruksverkets yttrande just bara som ett yttrande.

#16 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Members
  • 1 095 inlägg

Postad 02 februari 2017 - 13:45

Tack för den infon lausvik!:)

/Stefan

#17 jmansson

jmansson

Fiskegalning

• Members
  • 637 inlägg

Postad 02 februari 2017 - 14:00

Det sk förbudet mot mete med levande betesfisk är, som jag ser det, ännu bara en åsikt. Det finns ingen lagregel som direkt tar sikte på användandet av levande agn utan den straffbestämmelse som kan vara tillämplig är kriminaliseringen av djurplågeri i 16 kap 13 § brottsbalken som har följande lydelse:

Om någon uppsåtligen eller av grov oaktsamhet, genom misshandel, överansträngning eller vanvård eller på annat sätt, otillbörligen utsätter djur för lidande, dömes för djurplågeri till böter eller fängelse i högst två år.

Brottsbalken kom 1972. Dessförinnan fanns djurplågeriförbudet i 18 kapitlet 16 § strafflagen. Jag har inte idats forska i hur länge djurplågeri varit straffbart i vårt land, men det är länge. Det sk förbudet mot mete med levande betesfisk härrör från ett yttrande av jordbruksverket från 2011. I yttrandet anges att verket anser det bevisat att fiskar kan känna lidande och att det alltså är djurplågeri att sticka in krokar i dem medan de lever.

Utan att gå in i detalj på den rapport som ligger till grund för verkets uppfattning så är det inte självklart hur man ska tolka begreppet lidande i lagtexten och därför lång ifrån säkert att man vid en rättslig prövning skulle komma fram till att  användandet av levande betesfisk orsakar den vad som är att anse som lidande i djurplågeriparagrafens mening. Även om så skulle vara fallet så krävs för straffbarhet att inte bara att man utsätter ett djur för lidande utan även att det ska vara otillbörligt. Den frågan kan jag inte se att verket i sitt yttrande ens reflekterat över. Därför tar jag, tills HD sagt sitt i frågan eller riksdagen kommer med ett klart förbud, jordbruksverkets yttrande just bara som ett yttrande.

Då ställer man sig väl frågande till varför Jordbruksverket har gett länsstyrelserna i uppdrag att se till att deras som du säger yttrande efterföljs...

http://www.dt.se/all...ed-levande-fisk

http://www.lansstyre...iga-fragor.aspx

#18 Abborreen

Abborreen

Nykomling

• Members
  • 3 inlägg

Postad 02 februari 2017 - 17:48

blanda inte in religion här har fått nog av sånn bullshit, och ba så du vet sverige är en av världens minst religiösa land

#19 jmansson

jmansson

Fiskegalning

• Members
  • 637 inlägg

Postad 02 februari 2017 - 20:08

blanda inte in religion här har fått nog av sånn bullshit, och ba så du vet sverige är en av världens minst religiösa land

Alla vettiga människor vet väl att fiskar kommer till himmelen när dom dör eller det finns några fler en jag som missat den lektionen i skolan ? :)

• X-tap gillar detta

#20 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 2 889 inlägg

Postad 02 februari 2017 - 22:15

Då ställer man sig väl frågande till varför Jordbruksverket har gett länsstyrelserna i uppdrag att se till att deras som du säger yttrande efterföljs...

http://www.dt.se/all...ed-levande-fisk

http://www.lansstyre...iga-fragor.aspx

Absolut ställer man sig frågande. Det är inte statliga verk utan riksdagen som bestämmer vad som är straffbart och hur lagen ska tolkas är domstolarna, ytterst HD:s, sak.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar