Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll
Foto

Fiske i Narvik (från land)

• Vänligen logga in för att kunna svara
452 svar till detta ämne

#441 storebro20

storebro20

Trogen medlem

• Members
  • 160 inlägg

Postad 07 april 2019 - 07:38

Vad roligt att du hittar grejer från krigen, det blir lite som en resa tillbaks i tiden. Som grabb på 60 talet grävde vi fram massor av ammunition och krossat nazi porslin, men var obs på att det kan finnes odetonerade granater det var ganska hårda strider vid Narvik och Bjerkvik.
Om du inte har några fiskebilder så lägg upp bilder på det du hittar från krigen. :)

Yes det gick hårt till i Nordland. Själv bor jag ju i Ballangen och där sänktes ju Erich Köeller. Har funnit lite skrot efter det också. Jag ska hålla er "up to date"
Är troll svensk eller norsk?
Jo tyskarna öämnade mycket efter sig ovh det rensar vi upp nu.
Lovar va försiktig med sådant som spränges

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
  • bondersbyn gillar detta

#442 bondersbyn

bondersbyn

Expert & respekterad f. d. storfiskare

• Moderators
  • 3 718 inlägg

Postad 07 april 2019 - 10:03

Yes det gick hårt till i Nordland. Själv bor jag ju i Ballangen och där sänktes ju Erich Köeller. Har funnit lite skrot efter det också. Jag ska hålla er "up to date"

Troll är en norsk gutt från Sör-Varanger som har bott i Luleå länge men har sina föräldrar borta vid ryska gränsen. Han har varit förbi hos mig en gång o druckit kaffe med dopp. :) Det är en trevlig gutt! :)

• fiskarlennart och lausvik gillar detta

/Stefan
Född i Borås, emigrerat från Huskvarna till Kalix via Aneby och sedan via Luleå.

Det enda sättet att upptäcka gränserna för det möjliga är att gå en liten bit förbi dem in i det omöjliga. /Arthur C. Clarke

#443 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 801 inlägg

Postad 07 april 2019 - 10:44

Troll är en norsk gutt från Sör-Varanger som har bott i Luleå länge men har sina föräldrar borta vid ryska gränsen. Han har varit förbi hos mig en gång o druckit kaffe med dopp. :) Det är en trevlig gutt! :)

Russergränsen?

#444 Troll

Troll

Trogen medlem

• Members
  • 266 inlägg

Postad 07 april 2019 - 11:22

Jag är fött och uppvuxen i Norge, men har bott större delen av livet i Sverige. Har haft släkt som bodde i Bjerkvik när tyskarna angrep. Det är inte så många år sen militären sprängde en granat inte så långt från stugan utanför Kirkenes, vi passera den på väg till fjälls, det var först när det blev skogsbrann i området som vi anmälde den till militären man var så van vid att den låg där.   

• storebro20 gillar detta

#445 storebro20

storebro20

Trogen medlem

• Members
  • 160 inlägg

Postad 07 april 2019 - 12:14

Jag är fött och uppvuxen i Norge, men har bott större delen av livet i Sverige. Har haft släkt som bodde i Bjerkvik när tyskarna angrep. Det är inte så många år sen militären sprängde en granat inte så långt från stugan utanför Kirkenes, vi passera den på väg till fjälls, det var först när det blev skogsbrann i området som vi anmälde den till militären man var så van vid att den låg där.

Dina ord är viktiga, det finns mycket farligt ännu i backen. Fast i ofotfjorden "dumping area" tror jag det finns mer. Bjerkvik är ju en tragisk historia för de allierade. Bomba sönder när tyskarna redan åkt därifrån

• Troll och bondersbyn gillar detta

#446 rolfis

rolfis

Hedersmedlem

• Members
  • 2 767 inlägg

Postad 07 april 2019 - 16:04

Säkert skulle det vara intressant och söka vid torneälven i på finska sidan för tyskarna brände och skövla friskt där när finnarna jaga bort dom?

• Troll och bondersbyn gillar detta

#447 Troll

Troll

Trogen medlem

• Members
  • 266 inlägg

Postad 07 april 2019 - 19:52

Bifogad fil  20180715_141944.jpg   267,36K   2 Antal nerladdningar

Granatsplitter som jag hittade i fjol sommar när jag var långt in på fjället och fiskade.

Jo i norra Finland vart det mesta bränt ner som i nordnorge, farfars hus i Björnevatn var ett av dom få som klarade sig när tyskarna drog sig tillbaks.   

• bondersbyn och storebro20 gillar detta

#448 rolfis

rolfis

Hedersmedlem

• Members
  • 2 767 inlägg

Postad 08 april 2019 - 03:05

attachicon.gif20180715_141944.jpg

Granatsplitter som jag hittade i fjol sommar när jag var långt in på fjället och fiskade.

Jo i norra Finland vart det mesta bränt ner som i nordnorge, farfars hus i Björnevatn var ett av dom få som klarade sig när tyskarna drog sig tillbaks.   

Jo min morfars hus klarade sig även på finska sidan av Torneälven enda dom han göra var att skita inne och dra ut vedspisen på gården som dom tänkte ta med men det säga att dom var tvungna och snabbt ge sig av för det hördes kulspruteeld från andra sidan byn så finnarna var för nära.

• Troll, bondersbyn och storebro20 gillar detta

#449 rolfis

rolfis

Hedersmedlem

• Members
  • 2 767 inlägg

Postad 08 april 2019 - 05:16

Mor min berättade att dom kom över till svenska sidan med alla djur och stod på stranden och titta när hus efter hus tändes och brann upp. Måste ha varit en gripande ögonblick och se detta?

• Troll, Norges fiskaren, bondersbyn and 1 other like this

#450 bondersbyn

bondersbyn

• Moderators
  • 3 718 inlägg

Postad 24 september 2019 - 04:54

Jag hade pm-konversation med storebro20 när han var inloggad igår kväll och då lovade han att han skulle skriva o bidra med foton på lördag när han skulle ut på havet. :)

• Norges fiskaren gillar detta

/Stefan
Född i Borås, emigrerat från Huskvarna till Kalix via Aneby och sedan via Luleå.

Det enda sättet att upptäcka gränserna för det möjliga är att gå en liten bit förbi dem in i det omöjliga. /Arthur C. Clarke

#451 bondersbyn

bondersbyn

• Moderators
  • 3 718 inlägg

Postad 03 oktober 2019 - 03:17

Fick detta från Storebro20 via pm. :)

Inte illa med ett foto därifrån.

När får vi fler foton ifrån honom tro???

Bifogad fil  Storebro20.jpg   87,9K   1 Antal nerladdningar

:)

• Norges fiskaren och storebro20 gillar detta

/Stefan

#452 storebro20

storebro20

Trogen medlem

• Members
  • 160 inlägg

Postad 03 oktober 2019 - 12:35

Va ute en kort tur på havet. Blev Sej, Makrill och 2 finare Torsk. Havet låg blankt som ett polerat golv

• Norges fiskaren och bondersbyn gillar detta

#453 bondersbyn

bondersbyn

• Moderators
  • 3 718 inlägg

Postad 03 oktober 2019 - 13:29

Va ute en kort tur på havet. Blev Sej, Makrill och 2 finare Torsk. Havet låg blankt som ett polerat golv

Foton???

/Stefan

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar