Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll
Foto

Nu ska grisen opp! utrustningsfrågor (Penn & westin)

Penn battle westin W4 Dynamic

• Vänligen logga in för att kunna svara
8 svar till detta ämne

#1 Xalle

Xalle

Nykomling

• Members
  • 3 inlägg

Postad 06 mars 2017 - 09:38

Hej alla fiskevänner.

Ny på forumet men tog mig hit då jag skulle behöva lite feedback nu när det är dags att köpa ett nytt spö och rulle.

Har aldrig varit en storfiskare men tog upp fisket ordentligt förra året då vi började besöka ställen där det finns riktigt bra fiske, framför allt gädda.

Fiskade förra året på ett spö som hade en kapacitet på dra upp till 40 gram men insåg ganska snabbt att jag hade för klena grejer. Så nu är jag på jakt efter ett nytt spö+rulle och har försökt scanna internet efter bra grejer till överkomliga priser.

Så mitt googlande och sökande har lett mig fram till att jag ska köpa en Penn Battle II 4000/5000 rulle och till det ett westin Dynamics powercast alternativt ett westin W4 Powercast.

Om jag försöker förstå skillnaden mellan dom så är dynamics powercast en utgående modell som ersatts av W4.

Nu vill jag jättegärna höra lite ris och ros.

Är det bra grejer att fiska på?

Jag kommer förmodligen fiska uteslutande på drag upp till 100 gram.

Någon som har erfarenheter av den här hårdvaran?

Eller finns det någon som har ännu bättre råd?

Min ambition är att försöka hålla mig runt 2500 tusen men kan sträcka mig till 3000 om det är ett riktigt bra kap.

#2 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 035 inlägg

Postad 06 mars 2017 - 16:06

Har själv ett äldre Powercast, från tiden de såldes under Kinetics eget namn. OK spö. Ett trevligt alternativ är Ron Tthompson Tyran NX Salt (som dessutom går att hitta rätt billigt9.

#3 jmansson

jmansson

Fiskegalning

• Members
  • 641 inlägg

Postad 06 mars 2017 - 16:30

Har själv ett äldre Powercast, från tiden de såldes under Kinetics eget namn. OK spö. Ett trevligt alternativ är Ron Tthompson Tyran NX Salt (som dessutom går att hitta rätt billigt9.

Har varit så pass mycket problem med Tyran serien att jag skulle akta mig för dom (spricker och går av)

Tror dom första Power Cast spöna hette Greys Siege varefter dom på Svenska marknaden började heta Edge Dynamic Powercast och nu har det blivit Westin av dom, tycker kvalitén gått åt fel håll så går det att få tag i ett Greys Siege köp det annars Edge och sist Westin.

Kanske kan Daiwa ha något som passar Ts, deras spö brukar va riktigt prisvärda.

Om Ts ska kasta mycket beten över 60gr bör han kanske överväga en Multirulle istället för haspel men annars är han helt rätt på det storleksmässigt.

Självklart som vanligt är det jag skriver mest tycke och smak efter egna erfarenheter :)

#4 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 035 inlägg

Postad 06 mars 2017 - 19:34

Har varit så pass mycket problem med Tyran serien att jag skulle akta mig för dom (spricker och går av)

Jag har hört sådant om den första Tyran-serien men gäller det även NX?

#5 jmansson

jmansson

Fiskegalning

• Members
  • 641 inlägg

Postad 06 mars 2017 - 21:22

Jag har hört sådant om den första Tyran-serien men gäller det även NX?

Jag är osäker på NX serien kanske man får förutfattade meningar när man sett dom andra Tyran spöna knäckas så pass ofta som jag gjort. (har hänt mig också men då Tyran tele)

Tycker Daiwa Prorex verkar va ett lovande spö även om jag inte testat det själv,finns nog bara i -80 gr för haspel men -80 gr borde väl räcka ?

#6 Xalle

Xalle

Nykomling

• Members
  • 3 inlägg

Postad 07 mars 2017 - 09:12

Hallå igen. 
Tack för tipsen.

Hamnade nere på Söders Sportfiske igår och kände på bland annat daiwas spön och även Westin-spöt jag hade suktat på.
Det slutade med att jag gick över budget och kom hem med ett Savage Gear Grim reaper V2 Haspel. 
Nu vet jag inte om jag vart pålurad det för att det är "deras" spö men jag hade läst bra recensioner av det innan och när dom inte slutade hylla det samt att jag tyckte att spöt var en fröjd för ögat också (hur viktigt det nu är) så föll valet på det. 

Det är lustigt hur man alltid kommer hem med grejer som man inte hade tänkt köpa när man besöker en fiskebutik. 

#7 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 035 inlägg

Postad 07 mars 2017 - 10:09

Hallå igen. 
Tack för tipsen.

Hamnade nere på Söders Sportfiske igår och kände på bland annat daiwas spön och även Westin-spöt jag hade suktat på.
Det slutade med att jag gick över budget och kom hem med ett Savage Gear Grim reaper V2 Haspel. 
Nu vet jag inte om jag vart pålurad det för att det är "deras" spö men jag hade läst bra recensioner av det innan och när dom inte slutade hylla det samt att jag tyckte att spöt var en fröjd för ögat också (hur viktigt det nu är) så föll valet på det. 

Det är lustigt hur man alltid kommer hem med grejer som man inte hade tänkt köpa när man besöker en fiskebutik. 

Då är det bara att avvakta din rapport om grisbärgningen. Gärna med bilder.

• Anders jansson och jmansson gillar detta

#8 Xalle

Xalle

Nykomling

• Members
  • 3 inlägg

Postad 07 mars 2017 - 11:07

Då är det bara att avvakta din rapport om grisbärgningen. Gärna med bilder.

haha jag ska göra mitt bästa.

• Anders jansson gillar detta

#9 jmansson

jmansson

Fiskegalning

• Members
  • 641 inlägg

Postad 08 mars 2017 - 21:06

Hallå igen. 
Tack för tipsen.

Du ska va stolt över dig själv, det är inte många som inte kommer hem med mer grejer en dom först tänkt sig efter ett besök i butik. :)

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar