Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll
Foto

Osäker på klass på Orvis lina/rulle, hitta vart?

• Vänligen logga in för att kunna svara
5 svar till detta ämne

#1 WallinJR

WallinJR

Nykomling

• Members
  • 3 inlägg

Postad 05 april 2017 - 22:25

d65f920f173065fa51dc43443ae71bb1.jpg

Hej! Köpte för ett årsen ett Orvis encounter med encounter II rulle klass 4. Och har varit otäckt nöjd med det settet. Här omdan kom jag över en annons med ytterligare en Orvis encounter II rulle. Men ägaren var ej insatt i flugfiske och kunde ej svara på vad det var för klass på lina samt rulle. den är splitt ny m backing,flytlina samt rulle. Så nu till min fråga .. hittar ej nått specifikt nummer på rullen, men kan man ta reda på någonstans vad det kan vara för klass på diverse delar ? Hade hoppats på att kunna använda det till mitt Scierra EDP klass 5/6. Men nu vet ja ju varken vardera. Så hoppas någon kan svara.
Mvh WallinJR.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

#2 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 2 889 inlägg

Postad 06 april 2017 - 15:25

Enklast är väl att skruva fast rullen på spöt och provkasta? Känns det OK och kastar linan bra med spöt så spelar de väl ingen roll vad det stod för siffror på förpackningen? Funkar det inte så spelar det heller ingen roll hur tillverkaren klassat linan.

#3 rolfis

rolfis

Hedersmedlem

• Members
  • 2 216 inlägg

Postad 06 april 2017 - 16:15

Kanon att du hittat till Orvis......sök bara ett Orvis spö även då har du det du behöver http://www.orvis.com/fly-rods

Om jag får gissa så klass 5/6...det är ju som vanligast förekommande klass tror jag?

#4 WallinJR

WallinJR

Nykomling

• Members
  • 3 inlägg

Postad 10 april 2017 - 22:59

Enklast är väl att skruva fast rullen på spöt och provkasta? Känns det OK och kastar linan bra med spöt så spelar de väl ingen roll vad det stod för siffror på förpackningen? Funkar det inte så spelar det heller ingen roll hur tillverkaren klassat linan.

Tackar för svar! Nej men precis .. har ju redan en klass 5 encounter till mitt spö, men fick denna bredvid av en helt ovetande försäljare. Har precis flyttat, så tänkte försöka hitta köksvågen i allt kaos, klass 6 o uppåt bör ju även ha tyngre lina?

#5 WallinJR

WallinJR

Nykomling

• Members
  • 3 inlägg

Postad 10 april 2017 - 23:01

Kanon att du hittat till Orvis......sök bara ett Orvis spö även då har du det du behöver http://www.orvis.com/fly-rods
Om jag får gissa så klass 5/6...det är ju som vanligast förekommande klass tror jag?

Ja men precis, en sån underbar uppsättning har jag redan! :-D hel nöjd m klass 5! Tappade dock en rulle i flytten, så den förlorade veven .. TYVÄRR .. såg nu att dom har slutat sålt både rullen och spolar försig ..

Vet inte om man vågar borra ett hål i spolen och försöka ankra på med en ny vev/handtag?

#6 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 2 889 inlägg

Postad 11 april 2017 - 12:32

Tackar för svar! Nej men precis .. har ju redan en klass 5 encounter till mitt spö, men fick denna bredvid av en helt ovetande försäljare. Har precis flyttat, så tänkte försöka hitta köksvågen i allt kaos, klass 6 o uppåt bör ju även ha tyngre lina?

Sådana där siffror är väl i bästa fall en grov vägledning. Sedan beror det ju på hur noga spötillverkaren klassat spöt (och efter vilka parametrar), hur lintillverkaren klassat linan, kvalitetskontrollen hos båda och, inte minst viktigt, hur man kastar.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar