Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll
Foto

fiskekajak

• Vänligen logga in för att kunna svara
7 svar till detta ämne

#1 Martinlindquist

Martinlindquist

Nykomling

• Members
  • 2 inlägg

Postad 21 april 2017 - 20:17

Tjena jag är 17 år och har kollat runt lite på fiskekajaker, problemet är att jag är 17 år och mina föräldrar låter mig inte skaffa en för att det tar för stor plats. Har kollat lite på uppblåsbara fiskekajaker så som denna   men hittar inte vart man kan köpa. Så det jag undrar finns det några uppblåsbara kajaker som funkar till fiske och funkar inom en 17 årings budget. Tänkte fiska mest sjöar även lite i havet men då nära land.

#2 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 366 inlägg

Postad 22 april 2017 - 14:57

Tjena jag är 17 år och har kollat runt lite på fiskekajaker, problemet är att jag är 17 år och mina föräldrar låter mig inte skaffa en för att det tar för stor plats. Har kollat lite på uppblåsbara fiskekajaker så som denna   men hittar inte vart man kan köpa. Så det jag undrar finns det några uppblåsbara kajaker som funkar till fiske och funkar inom en 17 årings budget. Tänkte fiska mest sjöar även lite i havet men då nära land.

Om det finns uppblåsbara kajaker som funkar för fiske och som ryms inom en 17-årings budget? Tja, XXL har en uppblåsbar historia som säljs för 3.999:- (själv köpte jag min i förfjol för 2.999:- när det var någon slags rea). Om det är en kajak kan man diskutera men det är i alla fall en rejält hopkommen och förvånansvärt stabil plattform för fiske för en eller två fiskare.. Paddlingsgenskaperna är naturligtvis inte i klass med en riktig kajak och själv tycker jag nog att det fungerar bättre med canadensarpaddel (men det kan förtås vara en vanesak). Den medföljande lilla elmotorn har jag inte ens brytt mig om att testa.

Ett annat alternativ hade ju varit den lilla plastkajak Jula sålde i fjol för, som billigast, 2.999:-. Den är slutsåld/utgången men ryktesvis så kommer den eller någon liknande att finnas även i sommar. Fjolårsmodellen var/är en stabil liten sak som dessutom är såpass liten (knappa 3 meter lång) att du kanske kan få dina föräldrar att acceptera den. Den är en ren enmansfarkost och har mindre utrymmen men bättre paddlingsegenskaper än den uppblåsbara från XXL. Dessutom så slipper man ju uppblåsnings-, lufttömnings- och torkningsprocedurerna som ju gör att en uppblåsbar farkost i realiteten inte är ett så smidigt alternativ som man gärna inbillar sig.

#3 Martinlindquist

Martinlindquist

Nykomling

• Members
  • 2 inlägg

Postad 23 april 2017 - 18:40

Tack för svar fungerar det att fiska stående ur kajaken? Är ankare ett måste? Är kajaken hållbar så man inte råkar sätta en krok i den och får problem?

#4 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 366 inlägg

Postad 23 april 2017 - 21:55

Tack för svar fungerar det att fiska stående ur kajaken? Är ankare ett måste? Är kajaken hållbar så man inte råkar sätta en krok i den och får problem?

Själv skulle jag inte våga stå i vare sig den uppblåsbara eller i Julaakajaken (men när jag var 17 så kanske...). NAturligtvis så kan man punktera den uppblåsbara med an vass krok om man tar i, men det ska nog till att man har rejäl otur (eller är osedvanligt klumpig). Alla kajker/kanoter är lätta och vindkänsliga farkoster så om man  vill ligga stilla och fiska så är någon slags ankare att rekommendera. Å andra sidan så funkar det med en rätt liten dragg. Själv spinnfiskar jag gärna från långsamt drivande båt (och det går ju att ordna drivankare även till kajaker om den annars skulle driva för snabbt).

#5 magnuser

magnuser

Nykomling

• Members
  • 6 inlägg

Postad 25 april 2017 - 16:08

Ett drivankare är vad du använder till kajak. 

#6 Bogstek

Bogstek

Medlem

• Members
  • 12 inlägg

Postad 02 juli 2017 - 20:21

Står själv i valet och kvalet om man ska införskaffa Julas kajak eller en dyrare vaiant,

det enda negativa jag kan hitta är att den saknar roder.

Priset är ju helrätt för att prova på.

Någon som har erfarenhet av denna? 

Snålt med utrymme kanske?

/ Martin  :-P

Fiskeblogg:

http://pappapojkens.blogspot.se/

#7 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Members
  • 1 547 inlägg

Postad 03 juli 2017 - 08:02

Det finns några trådar i ämnet på ett jaktforum som jag är medlem i o där är dom både för jakt o fiske.

https://www.jaktsida...#comment-784730

https://www.jaktsida...från-havskajak/

Sök på kajak i search så får du nog fram några till trådar.

https://www.jaktsidan.se/ipb/search/

Lycka till! :)

/Stefan

Född i Borås, emigrerat från Huskvarna till Kalix via Aneby och sedan via Luleå.

Det enda sättet att upptäcka gränserna för det möjliga är att gå en liten bit förbi dem in i det omöjliga. /Arthur C. Clarke

#8 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 366 inlägg

Postad 03 juli 2017 - 11:25

Står själv i valet och kvalet om man ska införskaffa Julas kajak eller en dyrare vaiant,

det enda negativa jag kan hitta är att den saknar roder.

Priset är ju helrätt för att prova på.

Någon som har erfarenhet av denna? 

Snålt med utrymme kanske?

Som rörlig plattform för fiske (i små vatten eller relativt strandnära) fungerar den bra. Avsaknaden av roder är för det användningsområdet inget problem. Däremot är den inte någon havs- eller långfärdskajak. Vad gäller utrymmet så är, åtminstone för mig, den begränsande faktorn vid kajakfiske att man sitter där man sitter och helt enkelt inte når så himla mycket och att ha för mycket pryar med sig är, som jag ser det, ingen  särskilt bra idé.

Fördelarna är (förutom det löjligt låga priset) att den är smidig att hantera och transportera. Jag har en (och när jag köpte den ägde jag redan en fullvuxen fiskekajak). Båda jag och grabben föredrar den lilla Julakajaken.

En större (längre) kajak med roder har bättre kursstabilitet och är vilsammare att paddla långa sträckor plus att den bär mer last (eftersom den är större och har större deplacement). För kortare förlyttningar saknar det betydelse och julakajaken är lättpaddlad. Jag skulle inte paddla utomskärs för att fiska haj i den (men det skulle jag inte i någon kajak). För fiske inomskärs, i insjöar och åar är den helt OK.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar