Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll
Foto

ambassadeur eon 5600

• Vänligen logga in för att kunna svara
5 svar till detta ämne

#1 paddelnisse

paddelnisse

Nykomling

• Members
  • 3 inlägg

Postad 01 maj 2017 - 11:11

Har fått problem som jag inte vet varifrån det kommer,Jag kan inte låsa spolen med mekaniska bromsen och skruvar jag åt den så går det tungt att veva in?Någon som har några ideer?

#2 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 2 910 inlägg

Postad 03 maj 2017 - 09:43

Varför försöker du låsa spolen med den mekaniska bromsen? Det går inte, men skruvar man åt den tillräckligt så blir det säkert trögt att veva. Annars är den tänkt att förhindra övervarv/linresning/backslag när betet tar vtten. De som kan kasta brukar ställa den så löst som möjligt och bromsa med tummen.

• jmansson gillar detta

#3 jmansson

jmansson

Fiskegalning

• Members
  • 638 inlägg

Postad 03 maj 2017 - 12:13

Har fått problem som jag inte vet varifrån det kommer,Jag kan inte låsa spolen med mekaniska bromsen och skruvar jag åt den så går det tungt att veva in?Någon som har några ideer?

När du spänner den mekaniska bromsen sätter du spolen i kläm , ju mer du spänner ju trögare blir det att veva.

Personligen försöker jag undvika den mekaniska bromsen och reglera med C-vikter och stoppa spolen med tummen när betet slår i vattnet

#4 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 2 910 inlägg

Postad 03 maj 2017 - 17:02

Har man dragit åt såpass att det är trögt att vev måste det vara svårt att kasta längre än fem meter.

• jmansson gillar detta

#5 jmansson

jmansson

Fiskegalning

• Members
  • 638 inlägg

Postad 03 maj 2017 - 17:35

Har man dragit åt såpass att det är trögt att vev måste det vara svårt att kasta längre än fem meter.

I alla fall på lite äldre Amb. går det att dra åt mek,bromsen rejält och ändå få till hyfsade kastlängder med beten 60gr och uppåt men spolen kommer så pass långt över åt ena hållet att lin-uppläggningen tenderar att bli skit och rullen blir trög-vevad, förr eller senare måste nog prylarna ge sig när allt sitter i kläm på det sättet.

Vet inte var gränsen går för vad man kan få att hänga i luften, har testat med 60 gr på en Amb. Mag-Elite 6500 och det draget damp ner i marken oavsett hur mycket jag spände  men visst fanns det motstånd och trög-vevad var rullen.

• lausvik gillar detta

#6 jmansson

jmansson

Fiskegalning

• Members
  • 638 inlägg

Postad 03 maj 2017 - 17:40

Eon modellerna är lite speciella, om TS kollar här kanske han kan få en ide var problemet ligger.

http://www.reelschem...tics/#gsc.tab=0

http://www.realsreel...Eon Service.pdf

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar