Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll
Foto

Vilken fisk som vakar i insjö?

• Vänligen logga in för att kunna svara
8 svar till detta ämne

#1 magnuser

magnuser

Nykomling

• Members
  • 6 inlägg

Postad 19 juni 2017 - 12:10

Hej

Jag fiskar i en insjö i mellansverige. Igår kväll när solen gått ner och det var blankt på sjön blev det stor aktivitet där någon fisk åt de insekter som fanns på ytan och det vakade mycket och ivrigt. Vilken fisk kan det vara? Jag försöker fiska abborre i sjön utan framgång och skulle det vara abborre känns det som att jag skulle kunna ha riktigt roligt med flugspöt istället för spinnspöt. Men jag gissar att det är någon vitfisk? Det finns ingen fisk inplanterad i sjön och jag vet att det finns siklöja. Så min fråga om någon kan tänka sig vad det är för fisk?

Mvh /Magnus, Norrköping

#2 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 314 inlägg

Postad 29 juni 2017 - 09:24

Jag skulle gissa på mört. Går att fånga på flugspö. Underskattad sport- och matfisk.

edit. Men du har ju haft över en vecka på dig och har säkert redan facit?

#3 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Members
  • 1 481 inlägg

Postad 29 juni 2017 - 17:39

Det kan även vara löja om det finns i sjön. Jag har erfarenhet av det från åren jag bodde i Huskvarna o Aneby.

/Stefan

Född i Borås, emigrerat från Huskvarna till Kalix via Aneby och sedan via Luleå.

Det enda sättet att upptäcka gränserna för det möjliga är att gå en liten bit förbi dem in i det omöjliga. /Arthur C. Clarke

#4 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 314 inlägg

Postad 29 juni 2017 - 20:03

Löja tar också på fluga. När jag en gång i tiden "metade" löja som betesfisk använde jag en liten svart våtfluga och den fungerade suveränt (även sedan vingarna försvunnit).

#5 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Members
  • 1 481 inlägg

Postad 30 juni 2017 - 03:56

... men löja är mindre tålig som betesfisk (min erfarenhet) när den hade en kok i ryggen.

/Stefan

Född i Borås, emigrerat från Huskvarna till Kalix via Aneby och sedan via Luleå.

Det enda sättet att upptäcka gränserna för det möjliga är att gå en liten bit förbi dem in i det omöjliga. /Arthur C. Clarke

#6 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 314 inlägg

Postad 30 juni 2017 - 12:21

... men löja är mindre tålig som betesfisk (min erfarenhet) när den hade en kok i ryggen.

Bättre att sätta kroken genom munnen.

#7 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Members
  • 1 481 inlägg

Postad 30 juni 2017 - 14:23

Bättre att sätta kroken genom munnen.

Ja, men tål inte nedslaget i vattnet när man gör ett försiktigt kast på 15-20 m. Där är mört o abborren mer stryktålig.

• lausvik gillar detta

/Stefan

#8 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 314 inlägg

Postad 30 juni 2017 - 14:49

Ja, men tål inte nedslaget i vattnet när man gör ett försiktigt kast på 15-20 m. Där är mört o abborren mer stryktålig.

Men ofta är det just  löja abborren vill ha.

• bondersbyn gillar detta

#9 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Members
  • 1 481 inlägg

Postad 30 juni 2017 - 18:05

Men ofta är det just  löja abborren vill ha.

Jag hade löjan till gös- o gäddmete om mört o abborre inte villa nappa.

/Stefan

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar