Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll
Foto

Ambassadeur 6501

• Vänligen logga in för att kunna svara
15 svar till detta ämne

#1 Fctroll

Fctroll

Medlem

• Members
  • 10 inlägg

Postad 05 augusti 2017 - 23:37

Hej.
Har en fråga angående min ambassadeur cs rocket pro 6501.
Har en flätlina på spolen och när jag ska dra ut lina så måste jag fri koppla som man gör när man kastar eller lätta helt på kastbromsen. Har förstått att det ska vara så, men nu undrar jag hur det fungerar när man får fiske både vid trollning och kast,
Slir bromsen eller vad den heter har jag ställt på ungefär hälften så det inte ska bli något brott på linan men eftersom jag inte kan dra ut linan själv utan att frikoppla hur fungerar det när man får fisk? Kan den dra ut linan eller vad händer då? Är det normalt att det är så?

Hoppas ni förstår vad jag menar.

Tacksam för hjälp.

#2 X-tap

X-tap

Trogen medlem

• Members
  • 499 inlägg

Postad 06 augusti 2017 - 14:26

Går det inte att dra ut lina för hand har du ställt slirbroms en för hårt. Det stora stjärnhjulet under veven är slirbromsen. Justera den motsols så lättar du på bromsen. Bör vara så hårt ansatt som det fiske man bedriver kräver. Men det bör i alla lägen gå att dra ut för hand.

När du skriver att du måste lätta på kastbromsen så förstår jag inte vad du menar. För kastbromsen har inget med saken att göra. Kastbromsen är den lilla runda hatten mitt på gaveln. Eftersom du har en Rocket så har du en på varje gavel, så du kan centrera spolen.

Allt har sitt berättigande - även om jag inte förstår det - Somliga söker enbart info som bekräftar den bild dom redan har och absolut inte vill ge upp - andra söker den info som utmanar deras övertygelse.

#3 Fctroll

Fctroll

Medlem

• Members
  • 10 inlägg

Postad 06 augusti 2017 - 18:12

Går det inte att dra ut lina för hand har du ställt slirbroms en för hårt. Det stora stjärnhjulet under veven är slirbromsen. Justera den motsols så lättar du på bromsen. Bör vara så hårt ansatt som det fiske man bedriver kräver. Men det bör i alla lägen gå att dra ut för hand.
När du skriver att du måste lätta på kastbromsen så förstår jag inte vad du menar. För kastbromsen har inget med saken att göra. Kastbromsen är den lilla runda hatten mitt på gaveln. Eftersom du har en Rocket så har du en på varje gavel, så du kan centrera spolen.

Förlåt förfrågan inte riktigt. Har en ratt på under veven som jag fattar som att den är till att centrera spolen? Sen har jag själva slirbromsen, sen har jag ställt på det lättaste och sen ställt draget på linan så den åker ner ca 25 cm men ändå kan jag inte dra ut linan, sen har jag en ensam ratt på hö sida som jag har fattat att jag ställer bromsen när jag har drag på.
Tex när jag har monterar allt med drag och vikten är ställt efter draget och slirbromsen på det lättast kan jag ändå inte dra i draget hur mkt jag än tar u utan att linan går ut, måste lätta isf på själva bromsen som gör att draget åker ner när man frikopplar rullen.
Vad gör jag för fel?
Hoppas du förstår hur jag menar.
Har testat med alla knappat och kan inte dra ut linan så länge bromsen är ställt efter vikten på draget, ifall jag inte lättare på den.

Så här har abu skrivit till mig i frågan.

Du ska kunna dra ut linan utan att frikoppla, genom att lätta på spolbromsen, men det bör vara

Och så här svarade affären jag köpte den i.

Linan skall ej gå ut utan att du frikopplar spolen, du ställer in bromsen så inte linan går av när man drar ut.

Men blir inte riktigt klok. Om linan inte går att dra ut utan att man frikopplar, hur funkar det när fisken hugger då?

#4 X-tap

X-tap

Trogen medlem

• Members
  • 499 inlägg

Postad 06 augusti 2017 - 20:38

Ratt under veven? Sitter den i centrum och är rund som en kapsyl så är det kastbromsen. ABU svarade dig korrekt, spolbroms är samma sak som slirbroms, en broms som bromsar spolen när fisken tar lina. Den bromsen ställs in med det X eller stjärformade hjulet som sitter på samma axel som veven alltså direkt under veven.

Kastbromsen regleras med dom två blanka kapsylerna som sitter i centrum av rullen en på var sida. Den ena centrerar spolen den andra finjusterar kastbromsen. Sätt kastbromsen lätt. Så lätt att draget drar ut lina när du frikopplar.

Både ABU och affären har svarat riktigt. Vad är det du inte förstår. Det följer en bruksanvisning med rullen som inte går att missförstå. Lätta på stjärnhjulet, motsols så bör det vara lätt att dra ut lina. Om inte så är det nått fel på rullen.

Allt har sitt berättigande - även om jag inte förstår det - Somliga söker enbart info som bekräftar den bild dom redan har och absolut inte vill ge upp - andra söker den info som utmanar deras övertygelse.

#5 jmansson

jmansson

Fiskegalning

• Members
  • 641 inlägg

Postad 06 augusti 2017 - 21:11

Förlåt förfrågan inte riktigt. Har en ratt på under veven som jag fattar som att den är till att centrera spolen? Sen har jag själva slirbromsen,

Linan skall ej gå ut utan att du frikopplar spolen, du ställer in bromsen så inte linan går av när man drar ut.

Men blir inte riktigt klok. Om linan inte går att dra ut utan att man frikopplar, hur funkar det när fisken hugger då?

Finns inget på en multi heter spolbroms.

Det svarta stjärnhjulet som sitter under veven går att skruva på och det är med det hjulet du ställer slirbromsen som i sin tur avgör motståndet när du drar i linan.

Den kromade hatten är den du skruvar på för att centrera spolen, efter som du har en rocket har du en sådan ratt på varje sida.

Bifogad fil  abu-garcia-ambassadeur-sx-5601-left-1_enl.jpg   226,72K   7 Antal nerladdningar

#6 jmansson

jmansson

Fiskegalning

• Members
  • 641 inlägg

Postad 07 augusti 2017 - 21:35

Så här har abu skrivit till mig i frågan.

Du ska kunna dra ut linan utan att frikoppla, genom att lätta på spolbromsen, men det bör vara

Denna videon förklarar alla 3 bromsarna på ett lättbegripligt sätt, justering av slirbromsen kommer ca: 5 minuter och 10 sekunder in i videon

#7 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 039 inlägg

Postad 08 augusti 2017 - 21:08

Sen har jag själva slirbromsen, sen har jag ställt på det lättaste...

Hur? Med vilket reglage?

• jmansson gillar detta

#8 jmansson

jmansson

Fiskegalning

• Members
  • 641 inlägg

Postad 08 augusti 2017 - 21:34

Hur? Med vilket reglage?

Om jag inte missförstår vad TS skriver skulle jag tro han har förväxlat reglagen....

#9 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 039 inlägg

Postad 09 augusti 2017 - 11:20

Om jag inte missförstår vad TS skriver skulle jag tro han har förväxlat reglagen....

Därav min fråga.

• jmansson gillar detta

#10 Fctroll

Fctroll

Medlem

• Members
  • 10 inlägg

Postad 19 september 2017 - 21:08

Hur? Med vilket reglage?

Det är den x formade/ stjärformade hjulet som jag har snurrat på som sitter vid själva veven. Har testa att skruva den åt båda hållen men hjälpte inte, bromsen låg alltid på max och har varit inne på abu eftersom jag ringde dem och dem sa att det inte var normal att något var fel på rullen. 

#11 jmansson

jmansson

Fiskegalning

• Members
  • 641 inlägg

Postad 19 september 2017 - 21:59

Det är den x formade/ stjärformade hjulet som jag har snurrat på som sitter vid själva veven. Har testa att skruva den åt båda hållen men hjälpte inte, bromsen låg alltid på max och har varit inne på abu eftersom jag ringde dem och dem sa att det inte var normal att något var fel på rullen. 

Då tycker jag du ska lämna in rullen och få den fixad, det är 10 års garanti på din rulle under förutsättning att felet fanns där från början och inte är något du själv orsakat.

Om inget informerat dig tidigare så lossa på bromsen mellan fisketurerna annars finns det risk att du deformerar brickorna vilket kan göra bromsen ryckig och besvärlig.

#12 X-tap

X-tap

Trogen medlem

• Members
  • 499 inlägg

Postad 23 september 2017 - 14:13

Finns inget på en multi heter spolbroms.

Det svarta stjärnhjulet som sitter under veven går att skruva på och det är med det hjulet du ställer slirbromsen som i sin tur avgör motståndet när du drar i linan.

Den kromade hatten är den du skruvar på för att centrera spolen, efter som du har en rocket har du en sådan ratt på varje sida.

attachicon.gifabu-garcia-ambassadeur-sx-5601-left-1_enl.jpg

Liten åsikt om det du säger här. Inte för att det är fel men kan misstolkas av en okunnig. Den kromade ratten är Inte enbart till för att CENTRERA zpolen. RacketEn har en på var sida vilket gör att du kan nyttja dessa eller den ena till att centrera spolen. Den andra gör då Samma sak som på andra rullar med bara en hatt på ena sidan, nämligen tillför en mekanisk bromskraft på spolens axel. Benämns lite olika, vanligast kastbromsen, men då den bromsar spolens rotation i kastet så är det inte helt fel att kalla den spolbroms. Förstår uppriktigt inte vad du menar när du säger att detta inte finns på en multi. Centrifugalbromsen, den tredje bromsar ju också spolen i kastet, alltså har multin 2 olika spolbromsar.....
  • jmansson gillar detta

#13 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 039 inlägg

Postad 25 september 2017 - 10:29

Stjärnhjulet reglerar slirbromsen och är inge kastbroms. Slirbromsen påverkar överhuvudtaget inte hur spolen roterar vid kast eftersom spolen då är frikopplad från, bland annat, just slirbromsen.

#14 jmansson

jmansson

Fiskegalning

• Members
  • 641 inlägg

Postad 25 september 2017 - 12:07

Liten åsikt om det du säger här. Inte för att det är fel men kan misstolkas av en okunnig. Den kromade ratten är Inte enbart till för att CENTRERA zpolen. RacketEn har en på var sida vilket gör att du kan nyttja dessa eller den ena till att centrera spolen. Den andra gör då Samma sak som på andra rullar med bara en hatt på ena sidan, nämligen tillför en mekanisk bromskraft på spolens axel. Benämns lite olika, vanligast kastbromsen, men då den bromsar spolens rotation i kastet så är det inte helt fel att kalla den spolbroms. Förstår uppriktigt inte vad du menar när du säger att detta inte finns på en multi. Centrifugalbromsen, den tredje bromsar ju också spolen i kastet, alltså har multin 2 olika spolbromsar.....

Du har rätt i att det inte var så välskrivet, den där bromsen som sätter spolen i kläm brukar väl kallas mekanisk broms eller mek-broms.Sen finns ju som du skriver Centrifugal-bromsen som ofta kallas C-broms samt det tredje bromsen som kallas tumm-broms vilken fungerar på så sätt att fiskren håller tummen mot spolen för att förhindra rotation. 

#15 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 039 inlägg

Postad 25 september 2017 - 13:56

Du har rätt i att det inte var så välskrivet, den där bromsen som sätter spolen i kläm brukar väl kallas mekanisk broms eller mek-broms.Sen finns ju som du skriver Centrifugal-bromsen som ofta kallas C-broms samt det tredje bromsen som kallas tumm-broms vilken fungerar på så sätt att fiskren håller tummen mot spolen för att förhindra rotation. 

De system som påverkar spolens rotation under kastet är dels den mekaniska bromsen (även kallad friktionsbroms) och dels antingen en centrifugalbroms eller en magnetisk broms (eller både och). Vill man kasta långt och med precision är dock, alla ingenjörernas mödor till trots, en känslig tumbroms det viktigaste. 

#16 X-tap

X-tap

Trogen medlem

• Members
  • 499 inlägg

Postad 25 september 2017 - 20:01

Nu hade jag definitivt ingen avsikt att skapa en debatt om vilken broms som heter vad och vad dom egentligen gör och vad som då är mest rätt att kalla den, med mitt inlägg.

Men jag förstår att den nyinvigde i multi träsket lätt blir förvirrad av dessa bromsar vilket inte blir lättare av att folk namnger dem på olika sätt. C-broms, kastbroms, spolbroms kan vara samma sak beroende på sammanhanget och om talaren dessutom är lite slarvigt med orden.

Har stött på detta förr att nya multiägare blir helt förvirrade av alla broms-ord och blandar ihop, sak,funktion, ord och verkan å det grövsta.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar