Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll
Foto

Motorbekymmer

• Vänligen logga in för att kunna svara
1 svar till detta ämne

#1 KingSchmelts

KingSchmelts

Nykomling

• Members
  • 1 inlägg

Postad 29 augusti 2017 - 12:01

Hej!
Är nybliven båtägare med allt vad det innebär, inklusive motgångarna.
Har en 35hk mercury motor från 80talet.

Bekymret började senaste rundan, att när jag kör på fullgas en stund, typ 5 min så börjar den tappa kraft för att sedan dö om jag inte lättar på gasen, när jag släppt på gasen så kan jag gasa upp till fullgas igen och sen funka likadant igen.

Funderat på om det är soppan som stryps för det känns det som, men inte hittat skit i tanken eller Påväg till motorn, kan det vara att lufthålet är förlitet till tanken? Men konstigt isåfall att set funkade innan..?

Hoppas nån har varit med om liknande!

Mvh!

#2 X-tap

X-tap

Fiskegalning

• Members
  • 617 inlägg

Postad 31 augusti 2017 - 16:22

Ja din tanke är riktig. Det är soppatillförseln som inte räcker när du kör fullt. Då börjar motorn sacka i varv och drar du av så går den fint på tomgång och låga varv gissar jag. Då räcker tillförseln vid låga varv och flottörhuset fylls upp så du kan köra fullt igen ett tag.

Att det är tillförsel av bensin som är grundfelet är solklart. Men vad som orsakar detta är svårare. Troligen och som jag gissar på så är det i förgasaren. Flottören, dess nålventil eller flottörhuset som kan vara halvfullt med skit.

Men man brukar börja vid tanken vid liknande problem. Det kan vara vakuum, beroende på att luftskruven kan vara igensatt. Lätta på tanklock så pyser det luft om det är orsaken. Blåsan är nästa sorgebarn märks på att den sugs ihop när motorn sackar. Anslutningen och dess ventil är nästa detalj som bör kollas. Bensinenpumpen kommer därefter och dess slangar till förgasaren. Alla dessa saker är lätt att kolla och åtgärda innan man börjar riva förgasaren.

Allt har sitt berättigande - även om jag inte förstår det - Somliga söker enbart info som bekräftar den bild dom redan har och absolut inte vill ge upp - andra söker den info som utmanar deras övertygelse.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar