Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll
Foto

Vad är det som saknas?

• Vänligen logga in för att kunna svara
8 svar till detta ämne

#1 gharen

gharen

Nykomling

• Members
  • 2 inlägg

Postad 13 september 2017 - 09:21

Hej alla storfiskare!

Jag håller på med ett litet projekt där jag samlar värdefull information från alla fiskeälskare.Information som kommer leda till en förbättrad förändring inom fiske.

Min fråga till er är, finns det något ni saknar? 
Vad för lösningar/förbättringar tycker ni borde finnas och göras någonting åt? Borde det finnas fler digitala lösningar på fiskekort? Fler fiskebutiker online? Någon jämförelsesida utöver prisjakt på fiskeutrustning? En sida med samlad information om alla fiskevatten?

Tillsammans kan vi göra fiske Sverige ännu bättre, skitfiske på er! :)

#2 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 039 inlägg

Postad 13 september 2017 - 10:53

Hej alla storfiskare!

Jag håller på med ett litet projekt där jag samlar värdefull information från alla fiskeälskare.Information som kommer leda till en förbättrad förändring inom fiske.

Min fråga till er är, finns det något ni saknar? 
Vad för lösningar/förbättringar tycker ni borde finnas och göras någonting åt? Borde det finnas fler digitala lösningar på fiskekort? Fler fiskebutiker online? Någon jämförelsesida utöver prisjakt på fiskeutrustning? En sida med samlad information om alla fiskevatten?

Tillsammans kan vi göra fiske Sverige ännu bättre, skitfiske på er! :)

Fisk. Kan du ordna så att det blir lika mycket torsk, gädda och abborre i de vatten där jag brukar fiska som det var för fyrtio år sedan så är jag nöjd. Tvivlar dock på att det finns någon digital lösning på det.

• Anders jansson gillar detta

#3 Anders jansson

Anders jansson

Storfiskare

• Members
  • 1 714 inlägg

Postad 13 september 2017 - 13:33

Varför inte ta stamfisk???
Så kan ni sätta ut yngel!!
Men om grundägare är med på det???

Dom har här satt ut fisk i några sjöar som nästan var tom
På fisk! Detta fick en skola som prosjekt!!
Dom kalkar och tar stamfisk. ( lekfisk)

Så nu är det fisk i sjön!!!!!

#4 gharen

gharen

Nykomling

• Members
  • 2 inlägg

Postad 14 september 2017 - 15:08

Har ni något mer att tillägga är det bara att skriva av sig. Diskutera mer än gärna i tråden om allt som ni tycker borde förbättras, finnas mer av eller inte ens finns som borde finnas :)

#5 X-tap

X-tap

Trogen medlem

• Members
  • 499 inlägg

Postad 23 september 2017 - 15:59

Det som saknas bland svenska sportfiskare i allmänhet och i vårt förbund i synnerhet är en insikt i att naturens resurser inte är oändliga. 2 miljoner sportfiskare som med internets fart kastar sig över alla vatten så snart en rapport om att man fått fisk dyker upp. Dom små bestånd som växer till sig blir snabbt zönderfiskade så snart ryktet har nått ut. Sportfiskare och då förbundet i synnerhet skyller allt på ett yrkesfiske som knappt existerar och är hårt reglerat. Samtidigt som sportfiske och matfiskande Svensson jagar livet ur de små bestånd som existerar. Lekvikar, lektider, Romvaktande gös, hårt jagande med tävlingar i känsliga vatten, inte sällan i känsliga tider som lek mm, gör de små och svaga bestånd vi har ännu mindre och svagare.

Och sportfisket fortsätter beskylla yrkesfisket för allt och fortsätter sitt förödande nyttjande av naturen. Får sportfiskarna sin vilja igenom så ska vi va dubbelt så många som sportfiskar. Och inte fan ska vi behöva reglera vårt beteende. Lektider och lekvatten bryr man sig inte om,, inget får stoppa det så Skonsamma sportfisket. Istället slår man sig för bröstet när några skrivbordsyuppis krafsar på en strand å kallat det gäddfabrik. Allt medans resterande 2 miljoner sportfiskare leker tävling och bombar sönder de få naturliga ledområden som existerar.

Så ja.. det saknas lite självrannsakan inom sportfisket idag. Nu va jag snäll... Så jä... lite är det då inte som saknas.

Allt har sitt berättigande - även om jag inte förstår det - Somliga söker enbart info som bekräftar den bild dom redan har och absolut inte vill ge upp - andra söker den info som utmanar deras övertygelse.

#6 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 039 inlägg

Postad 25 september 2017 - 10:05

Det som saknas bland svenska sportfiskare i allmänhet och i vårt förbund i synnerhet är en insikt i att naturens resurser inte är oändliga. 2 miljoner sportfiskare som med internets fart kastar sig över alla vatten så snart en rapport om att man fått fisk dyker upp. Dom små bestånd som växer till sig blir snabbt zönderfiskade så snart ryktet har nått ut.

Å andra sidan så är det rätt sällan man stöter på eller ens ser en fiskarbroder när man är ute. Fast jag kollar ju förstås inte på asociala medier vart jag ska ställa kosan...

#7 rolfis

rolfis

Hedersmedlem

• Members
  • 2 278 inlägg

Postad 25 september 2017 - 12:55

Tro var alla dom där 2 milj sportfiskare är och fiskar......är i stort alltid ensam och då även vid s.k kanon vatten?

#8 X-tap

X-tap

Trogen medlem

• Members
  • 499 inlägg

Postad 25 september 2017 - 20:13

Dom är här i mina hemmavatten 😠😡

Att ni är ensamma beror säkert på att det inte har florerat nått FB inlägg där man ropar ut grymt fiske eller stolt visar upp stora Gäddor. 2 kg borrar mm. Jag och många bekanta ta med mig har fått sina vatten invaderade kort efter. Dessa inlägg på sociala medier sprider sig med ljusets hastighet. Och folk vallfärdar till dessa omtalade vatten. Så snart det är sönderfiskat så drar man vidare.

Dessa sk. Sportfiskare har samma beteende som ett VIRUS, kastar sig över sitt byte, tar allt liv ur det och drar vidare.

Va glada att ni får vara ifred på era vatten. Våra skärgårdar i östersjön är hårt fiskade. Där gädda, abborre, sik och gös är i princip borta från enormt stora områden. Vatten där jag fiskade mycket i min ungdom. Idag är det dödens hav.

Allt har sitt berättigande - även om jag inte förstår det - Somliga söker enbart info som bekräftar den bild dom redan har och absolut inte vill ge upp - andra söker den info som utmanar deras övertygelse.

#9 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 039 inlägg

Postad 26 september 2017 - 10:25

Våra skärgårdar i östersjön är hårt fiskade. Där gädda, abborre, sik och gös är i princip borta från enormt stora områden. Vatten där jag fiskade mycket i min ungdom. Idag är det dödens hav.

Visst har (sport-)fisketrycket betydelse lokalt men generellt har faktorer som miljöförstöring, torskbeståndets kollaps (till följd av främst bottentrålning) samt predation från de kraftigt ökade säl- och skarvstammarna betydligt större betydelse för att kustfiske längs Östersjön numera oftast bara är en promenad med ett spö i näven. Själv lämnar jag allt oftare spöt men det är liksom trevligt att ha någonting att hålla i och syssla med när man är ute, även om man nästan aldrig får någon fisk...

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar