Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll
Foto

Elinstallation av frontmonterad elmotor

Elmotor installation teknik el ombord

• Vänligen logga in för att kunna svara
1 svar till detta ämne

#1 Greentorpedo

Greentorpedo

Nykomling

• Members
  • 9 inlägg

Postad 21 september 2017 - 13:34

Så här installerade vi elen på vår frontmonterade Minn Kota Terrova elmotor (Höga Rodd 440)

• Mooki gillar detta

#2 X-tap

X-tap

Fiskegalning

• Members
  • 514 inlägg

Postad 23 september 2017 - 15:03

Så här installerade vi elen på vår frontmonterade Minn Kota Terrova elmotor (Höga Rodd 440)

En liten korrigering till det du säger att 105 A räcker hela dagen å inte en tillstymmelse till att ta slut!!! Jag får en känsla av att du med slut menar när batteriet slutar driva motorn. Med andra ord 100% uttag ur batteriet. 105 A AGM gissar jag har ca. 850-950 Wh tillgänglig energi utan att dra ur batteriet till skadliga nivåer. (Gissar på att runt 70% urladdning är max sedan skadas batteriet) Eller med andra ord ca: 75 Ah kan man nyttja. Säg 900 Wh eller 75 Ah (ungefär samma) innebär att du kan köra elmotorn på 15A kraftläge (kan det motsvara halvfart ungefär) så har du tömt batteriet på 5 tim. Alltså det är LÅNGT IFRÅN EN HEL DAG I HÅRD VIND UTAN TILLSTYMMELSE TILL ATT TÖMMA BATTERIET. OBS! I det läget så är inte batteriet tömt. Det går att köra många timmar till utan att man märker något. Det är bara det att där är man nere på DÖDA BATTERI nivån.

15A x 12V = 180W .. Med 900Wh tillgängligt i batteriet (den uppgiften står angivet på ditt batteri) ger att 900 delat med 180 = 5 alltså 5 tim. Körning. Kör du med 20A läge på elmotorn så kan du köra ca: 900 / (20x12) = 3tim 45 min.

Sedan säger du att AGM laddas mycket snabbare. Svar Tveksamt eller NEJ. Med en i ditt fall liten anbringad laddare så skiljer det inte nämnvärt i laddningstid. Däremot kan AGM ta emot mer laddning, vilket innebär att du kan fleska på stora laddare vilket du inte kan på ett vanligt batteri. SÅ med andra ord AGM kan ta emot MER laddning per tidsenhet än blysyra och därmed vinner man tid. Men det är inte Samma sak som att det blir fortare laddat än ett blysyra med Samma låga laddning ansluten.

Däremot har AGM många andra fördelar som cyklingtålighet ingen risk för syra spill mm mm, vilket du inte nämner.

Så till alla som ser detta. Vill ni inte köpa nytt batteri vart å vartannat år dra inte ur batteriet mer än vad som anges i energi innehållsangivelsen. Drar man ur mer förkortas batteriets livslängd avsevärt. Jag själv kör dubbla 115Ah och anser att det INTE räcker för en hel dag (10-12 tim) kontinuerlig körning och absolut inte i hårda vindar. Nu har inte jag AGM utan vanliga och tror att dom ligger runt 600 Wh max urladdning. Men med 2 batterier blir det 1200 vilket är ca: 35% mer tillgänglig energi jmf. Med 900 Wh.

Man bör vara medveten om att fiske en hel dag inte behöver betyda att motorn går en hel dag. Jag har i exemplen ovan enbart pratade om GÅNGTID på motorn. Fiskar man så att motorn körs mycket intermittent så är det något helt annat. Då kan ju 15 tim fiske innebära att motorn bara gått 4-5 tim av den tiden. Tiden har också betydelse. Mao. Att köra 5 tim i sträck tar mer energi ur batteriet än om man köra exakt lika mycket men under en 15 tim period. Litet uttag över lång tid innebär att man ta ur mer energi ur batteriet jämfört med stort uttag på kort tid. Det låter konstigt men är ungefär som att ha en 100 L tank i bilen när man kör bitvis över lång tid för att bara ha 50L om man kör kontinuerligt under kort tid.

Allt har sitt berättigande - även om jag inte förstår det - Somliga söker enbart info som bekräftar den bild dom redan har och absolut inte vill ge upp - andra söker den info som utmanar deras övertygelse.

Även taggad med Elmotor, installation, teknik, el ombord

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar