Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll
Foto

Kastvikt vs aktion

• Vänligen logga in för att kunna svara
3 svar till detta ämne

#1 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 066 inlägg

Postad 08 oktober 2017 - 10:25

Förr, under glasfiber- och den tidiga kolfibereran - kunde man i stort sett sätta likhetstecken mellan vilka betesvikter ett spö klarade och hur kraftfull aktion klingan hade när det handlar om att drilla fisk. Detta tycks inte gälla lägre. Således har jag spön (korrekt) klassade för betesvikter upp till 20  eller 25 gram på vilka jag skulle våga drilla även mycket grov fisk. Samtidigt har jag lätta och fina spön som kastar upp till 50 gram men som ändå gör en tvåkilosfisk full rättvisa.

Är det någon annan som gjort samma erfarenhet? Och är det någon tekniskt bevandrad som kan (gärna på ett för oss icke ingenjörer begripligt sätt) kasta ljus över fenomenet?

#2 X-tap

X-tap

Fiskegalning

• Members
  • 514 inlägg

Postad 14 oktober 2017 - 23:04

För det första så håller jag med om din reflektion. Då jag inte kan förklara detta med formler ett exakta materialbeskrivningar så får det bli på känn. Ett enkelt svar blir då följande.

Förr var glasfiber det alenarådande materialet och det hade ganska simpla egenskaper som inte tillät eller gav så stort utrymme till att ge spöt så skilda egenskaper. Glas och polyester finns visserligen i olika varianter men dom har alla väldigt snarlika egenskaper som inte gör så stor skillnad på ett spö så det va i stort detsamma i alla spön så man kunde bara leka med spöts dimensioner och tjocklek på godset. Man kunde inte göra klingan så rapp och styra snabbheten i spöna på samma sätt. Vilket resulterade i att oavsett spö så kunde man sätta likhetstecken mellan kastvikt och storleken på fisken som spöt klarade att hantera. Detta gällde även några år in i kolfiberns tid även om man märkte en tydlig skillnad på dom tidiga compositspöna. 

Idag så har du alla dessa olika kvaliteter på kolfibern men även på resinet och det är ett material som har en enormt mycket större spännvidd på sina egenskaper. När man bygger något så är man mest begränsad av det material man använder. så det är ett resultat över kolfiberns överlägsna mekaniska egenskaper men även det att kolfibern medger helt andra och större frihet inom tillverkningsprocesserna som gör att man kan tillverka det man inte kunde förr. 

Nu kan man göra ett 7 fots spö som är lätt å tunt som kastar 50 gram eller tom 100 gram som ändå är behagligt att drilla en mindre fisk på. Men den största vinsten är ändå det omvända. dessa 10-11 fots spöna som kastar 15 gram som gudar och har power att bryta upp den större laxen. Denna mix av egenskaper var helt enkelt svår för att inte säga nästan omöjlig med de gamla materialen. De egenskaper i ett material som är mest betydande är dess egenvikt, (densitet) dess hållfasthet i N/mm2 och dess elasticitet och töjningsförmåga och sist men inte minst vilka tillverkningsprocesser, och hur man kan styra och kontrollera detta genom hur lätthanterligt materialet är. 

Allt har sitt berättigande - även om jag inte förstår det - Somliga söker enbart info som bekräftar den bild dom redan har och absolut inte vill ge upp - andra söker den info som utmanar deras övertygelse.

#3 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 066 inlägg

Postad 14 oktober 2017 - 23:12

Jag antar att det är glasfiberns relativt höga som vikt var den begränsande faktorn.

#4 X-tap

X-tap

Fiskegalning

• Members
  • 514 inlägg

Postad 14 oktober 2017 - 23:23

Glasets vikt är en faktor. Glaset är dessutom betydligt svagare än kolfibern. Resinet har också helt olika och vitt skilda egenskaper. Glasfibern var inte lika lätt med den dagens teknik att styra tillverkningen, vart och hur man villa ha fiberriktningar och dimensioner för att erhålla max prestanda. Alla dessa faktorer tillsammans gör den stora skillnaden.

Hade det bara varit glasets vikt hade du haft exakt samma spön då som nu bara med den skillnaden att dom vägt lite mer. Men som vi alla vet är det betydligt fler och större skillnader än så.

Allt har sitt berättigande - även om jag inte förstår det - Somliga söker enbart info som bekräftar den bild dom redan har och absolut inte vill ge upp - andra söker den info som utmanar deras övertygelse.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar