Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll
Foto

Varför säljs drag med krok?

• Vänligen logga in för att kunna svara
12 svar till detta ämne

#1 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 271 inlägg

Postad 16 oktober 2017 - 13:53

Varför säljs drag alltid med trekrok? frågade yngste sonen efter att ha bytt till en ny kustwobbler på vilken han inte hunnit byta trekroken mot en enkelkrok (med påföljd att han fastnade i tången varje kast). Själv brukar jag svära ve och förbannelse över alla onödiga förpackningar och när det handlar om drag så är ju dessa förpackningar ofta till för att hindra att kroken fastnar i något (eller någon). Häromdagen satt jag med en kniv och försökte på loss en krympplastförpackad pilk ur sin förpackning. Det var en smärtsam upplevelse. Sedan har vi alla dessa drag som levereras med krokar i fel storlek, allmänt värdelösa krokar etc etc

Vore det inte enklare och bättre o.m man kunde köpa dragen utan krok? Gärna med fjäderring monterad men krokvalet och ditsättningen av krken sköter jag gärna själv

#2 X-tap

X-tap

Fiskegalning

• Members
  • 573 inlägg

Postad 16 oktober 2017 - 19:23

Varför säljs drag alltid med trekrok? 

Vore det inte enklare och bättre o.m man kunde köpa dragen utan krok? Gärna med fjäderring monterad men krokvalet och ditsättningen av krken sköter jag gärna själv

Jag tror det är för att det är den fisken fastnar i  :lol:

Jovisst vore det bättre. Men utan den där billiga jä... skitringen också. Det finns vissa skedar å dylikt att köpa i bulk utan krok. Kinaprylar skickas alltid utan. Riktigt bra faktiskt.

Allt har sitt berättigande - även om jag inte förstår det - Somliga söker enbart info som bekräftar den bild dom redan har och absolut inte vill ge upp - andra söker den info som utmanar deras övertygelse.

#3 Anders jansson

Anders jansson

Storfiskare

• Members
  • 1 939 inlägg

Postad 17 oktober 2017 - 09:09

Kroken som är med. Är den som passar bäst till draget.
( i vikt och storlek)

Men den tåler inte vatten, ( rostar med en gång)
Jag byter krok,ganska fort.

Glömde på en möresild för ett par dagar sedan.
Kroken ca 6 mån gammal.
Den kroken knack av,så fisken kom lös.

Det är skit!!!
Prövar att gå gjenom alla drag. Innan sesongen för DET draget ska brukes!!

#4 Anders jansson

Anders jansson

Storfiskare

• Members
  • 1 939 inlägg

Postad 17 oktober 2017 - 10:33

På saltvattens drag sitter det en såkallad galvaneserad krok!!
Byt den med en gång!! Den är allt för mjuk!!

Och den rostar under galven.
Dårlig erfaring!!!!
  • lausvik gillar detta

#5 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 271 inlägg

Postad 17 oktober 2017 - 15:08

Fiskar man i saltvatten måste allt man använt - saltvattensbesständigt eller ej - sköjas noga i sötvatten och få lufttorka ordentligt efter varje tur. Att lägga dra som varit i saltvatten direkt i en mer eller mindre tät plastlåda är inte att rekommendera. Vad saltet kan göra med rullar vill jag inte ens tänka på.

#6 Fiska fiskar

Fiska fiskar

Trogen medlem

• Members
  • 185 inlägg

Postad 17 oktober 2017 - 18:23

Inte till ämnet kanske men: Vilken enkelkrok föredrar ni att använda på era beten?

Sen att beten säljs med krok är väl rätt naturligt. Men det finns ju en hel del tillverkare som sätter skit på relativt dyra grejer, ser de den kostnaden som besvärande skulle de ju lika gärna kunna sälja utan. De skulle antagligen påverka försäljningen negativt i dagsläget.

#7 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 271 inlägg

Postad 17 oktober 2017 - 19:02

Inte till ämnet kanske men: Vilken enkelkrok föredrar ni att använda på era beten?

Sen att beten säljs med krok är väl rätt naturligt. Men det finns ju en hel del tillverkare som sätter skit på relativt dyra grejer, ser de den kostnaden som besvärande skulle de ju lika gärna kunna sälja utan. De skulle antagligen påverka försäljningen negativt i dagsläget.

Bifogad fil  DSCN1784.JPG   114,38K   4 Antal nerladdningar

Den här kroken använder jag mest (den är perfekt att nypa fast i krokfästet på en 20-grams Vicke eller annan normalstor (för havsöring) kustwobbler.

• Fiska fiskar gillar detta

#8 jmansson

jmansson

Fiskegalning

• Members
  • 647 inlägg

Postad 17 oktober 2017 - 21:42

Det är nog bara fiskenördar som oss som bryr sig om krokkvalitet.

• Anders jansson gillar detta

#9 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 271 inlägg

Postad 18 oktober 2017 - 10:36

Det är nog bara fiskenördar som oss som bryr sig om krokkvalitet.

Må så vara, men det är ju en av de viktigaste detaljerna i en fiskeutrustning. För att man överhuvudtaget ska få fast den fisksom nappar krävs ofta att kroken är "rätt" med avseende på utformning och skärpa. Och när det verkligen gäller så spelar det ingen roll att din rulle för några tusen kronor har världens bästa slirbroms, att ditt avancerade spö klarar hur tuffa tag som helst och att den tunna flätlina håller ett ton när den värdelösa krok någon kines monterade i dragfabriken bestämmer sig för att ge upp.

#10 Anders jansson

Anders jansson

Storfiskare

• Members
  • 1 939 inlägg

Postad 18 oktober 2017 - 20:13

Det finns massa billiga drag som fiskar fantastiskt.
Men krokarna som är montert. Är något skit!!

Dom är allt för mjuka. Dom rättar seg ut.
Då kan man köpa riktiga krokar.
Och då ha ett kanon fiske.

Slipper tänka på om kroken håller
när man har fisk på.

Man ska njuta fisketuren inte stressa!!

#11 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 271 inlägg

Postad 18 oktober 2017 - 21:23

Det finns massa billiga drag som fiskar fantastiskt.
Men krokarna som är montert. Är något skit!!

Dom är allt för mjuka. Dom rättar seg ut.
Då kan man köpa riktiga krokar.
Och då ha ett kanon fiske.

Slipper tänka på om kroken håller
när man har fisk på.

Man ska njuta fisketuren inte stressa!!

För mjuka eller för spröda (det är en konst att härda stål så att det blir just så som man vill ha det). För klena eller för grova. För små eller för stora. För slöa, för rostbenägna för... ja det är rätt mycket som ska stämma när det gäller en så "enkel" detalj som kroken.

#12 Anders jansson

Anders jansson

Storfiskare

• Members
  • 1 939 inlägg

Postad 18 oktober 2017 - 22:27

Det ær sant!! Många saker som ska klaffa för att kroken ska vara bra.
Men dom köper kanske dom billigaste krokarna.
Så blir det billigt för oss

Sedan är det vårat problem. Tänker dom!!
Tänk så många drömfiskar som slitet seg pga dårilg krok !!

#13 Scrat

Scrat

Fiskegalning

• Members
  • 599 inlägg

Postad 12 november 2017 - 19:41

alla dessa drag som levereras med krokar i fel storlek, allmänt värdelösa krokar etc etc

Instämmer! 

Skulle hellre se att det såldes tomma drag med en rekommenderad krokstorlek!

Och det gäller inte bara oss fiskenördar, är inte en nybörjare i lika stort (eller kanske till och med större) behov av bra krokar?

För det första som händer med ett nyinköpt drag är i regel att det monteras på en till fjäderring och en bra krok, själv föredrar VMC röda vanadium krokar som jag tycker har bra skärpa och hållbarhet.

Det är väldigt tråkigt att behöva byta dåliga krokar, framför allt på dyra handgjorda drag.

bitterheten över den dåliga kvaliteten kvarstår alltid längre än sötman av det låga priset

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar