Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll
Foto

Båt liggandes i över vintern

• Vänligen logga in för att kunna svara
2 svar till detta ämne

#1 frello89

frello89

Nykomling

• Members
  • 3 inlägg

Postad 03 december 2017 - 11:37

Hej.

Jag har en Yamaha tvåtakt, 30hk från tidigt 19-tal som sitter på en Crescent 450.

Nu ligger det till så att min båtkärra har blivit stulen. Ingenting utav värde direkt. En enkel 30-kärra som jag endast tog upp båten med, vågade aldrig köra längre sträckor med den.

Och där jag har min båt liggandes bildas isen fortare än på många andra ställen i skärgården. Jag är lite inne nu på att bara låta den ligga i över vintern. Och vad jag har förstått så medföljer stora risker för isbildningar inne i motorn som gör så att det kan gå sönder.

Min fråga är helt enkelt. OM jag kommer låta båten ligga i över vintern. Vad bör jag göra/tänka på för att undvika så mycket jag kan så att motorn inte går sönder? Finns det något knep? Självklart inte ha motorn uppfälld.

Där båten ligger är det ca 1 meter djupt, blir sällan bottenfruset där.

Jag kan även hyra ett släp och köra 6 mil till mina föräldrar och ställa av den där på EU-pallar. Men tänkte höra här först om någon vet något tips.

Med vänlig hälsning.

#2 Anders jansson

Anders jansson

Storfiskare

• Members
  • 2 063 inlägg

Postad 03 december 2017 - 15:30

Har aldrig hört om att motoren tar skada av att stå ute under vinteren.
Jag har min båt och motor ute vinterstid( många år nu )

(Sissta året blir motoren med hem under arb perioden min)

Men det finns huver att köpa. Som man kan lägga på över motoren.
Så slipper man oroa sej,att vatten kommer in.

#3 X-tap

X-tap

Fiskegalning

• Members
  • 573 inlägg

Postad 09 december 2017 - 20:51

Jag fattar inte problemet ! ! även utan kärra så drar man lätt upp en så liten å lätt båt på land. En tillika så liten å lätt motor kan man lyfta av å slänga i skuffen å förvara hemma. Inget av grejjorna tar skada av att ligga ute över vintern, men det är dumt att ha det ligga i sjön. Så mycket annat som kan hända med regn, kyla mer regn kyla och därmed en istyngd båt som sjunker. dessutom kan iskrafter gå hårt åt grejjorna om båten blir nertyngd av snö å is.

Även om det är ok att lämna så är det så lätt att dra upp på land och plocka av motor.

Allt har sitt berättigande - även om jag inte förstår det - Somliga söker enbart info som bekräftar den bild dom redan har och absolut inte vill ge upp - andra söker den info som utmanar deras övertygelse.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar