Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll
Foto

Artutmaning 2018.

• Vänligen logga in för att kunna svara
24 svar till detta ämne

#21 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Members
  • 1 547 inlägg

Postad 16 april 2018 - 23:31

Uj uj uj sicken fiskeusel vecka det blev. Men det var inte bara vi, utan ALLA klagade över den usla fisketillgången. Tydligen så har det varit och är alldeles för kallt i havet. Temperaturer långt under vad som är normalt för årstiden.

Man kan ju undra om golfströmmen håller på att kollapsa. Jag hade ju gissat på 7 arter med chans på 1 eller 2 udda men fick nöja mig med dessa 6: Hade ju även gissat på Helle, Kolja, och Uer som jag nu nollade. Kompisar fick Kolja, vi tappade Uer och noll på flundra. Men fick 2 Udda som Havskatt och Lubb precis som Bondersbyn gissade.

Torsk

Långa

Sej

Bleka

Lubb

Havskatt

Norska kusten har en riklig artrikedom när det gäller olika fiskarter. 2 rätt. :)

De två - Anders J och X-tap - som fiskat i Norge leder. Hmmm...

Kan det bero på den höga artrikedomen efter norska kusten jämfört med Sveriges västkust.

Visst har västkusten många arter också men det går lättare att fånga flera av dem i Norge tycker jag.

Det som går lättare att fånga efter v-kusten är flera av plattfiskarterna.

/Stefan

Född i Borås, emigrerat från Huskvarna till Kalix via Aneby och sedan via Luleå.

Det enda sättet att upptäcka gränserna för det möjliga är att gå en liten bit förbi dem in i det omöjliga. /Arthur C. Clarke

#22 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 366 inlägg

Postad 17 april 2018 - 10:33

Norska kusten har en riklig artrikedom när det gäller olika fiskarter. 2 rätt. :)

Kan det bero på den höga artrikedomen efter norska kusten jämfört med Sveriges västkust.
Visst har västkusten många arter också men det går lättare att fånga flera av dem i Norge tycker jag.
Det som går lättare att fånga efter v-kusten är flera av plattfiskarterna.

Plus de arter som bara finns på den sidan. Som tex gyltor, makrill och en massa annan saltattensfisk. På ostkusten får vi, förutom insjöfiskarna, hålla till godo med öring, näbbgädda, torsk, flundra och piggvar. Jo, jag vet att det finns några fler arter men de är ännu mer sällsynta än tex torsken och piggvaren så de är mer mytiska...

#23 X-tap

X-tap

Fiskegalning

• Members
  • 573 inlägg

Postad 17 april 2018 - 14:09

Det blev en del fiskar!! Det stämmer att havet har varit väldigt kallt i år.
Hoppas det var värt att åka till Norge för att fiska!!

OoooJaa. Jag är som sagt ingen köttfiskare så resultatet är i den bemärkelsen ointressant. Däremot vill man ju tampas med några fler fiskar än vad som blev fallet denna gång.

Men resan och veckan var ändå värd sitt pris flera gånger om. Fantastiska fiskevatten. Makalöst storslagen natur, enorma vatten med fjordar och skärgård som tar andan ur en.

Vi hade dessutom på gränsen till FÖR fint väder. klarblå himmel, sol och 10-12 gr värme och på gränsen till FÖR lite vind.

Allt har sitt berättigande - även om jag inte förstår det - Somliga söker enbart info som bekräftar den bild dom redan har och absolut inte vill ge upp - andra söker den info som utmanar deras övertygelse.

#24 Anders jansson

Anders jansson

Storfiskare

• Members
  • 2 099 inlägg

Postad 18 april 2018 - 19:52

OoooJaa. Jag är som sagt ingen köttfiskare så resultatet är i den bemärkelsen ointressant. Däremot vill man ju tampas med några fler fiskar än vad som blev fallet denna gång.

Men resan och veckan var ändå värd sitt pris flera gånger om. Fantastiska fiskevatten. Makalöst storslagen natur, enorma vatten med fjordar och skärgård som tar andan ur en.

Vi hade dessutom på gränsen till FÖR fint väder. klarblå himmel, sol och 10-12 gr värme och på gränsen till FÖR lite vind.

Va kul att det var lyckat!! Fint väder på Vestlandet är inte vanligt så här års.
Förstår att det inte var fiskemiddagen du var ute efter.

Men den där fisken som man tänkt på!!!!
Jag är enig i att det är otroligt fint där du var!!

Men det kommer helt säkert fler turer.
Då kanske med lite varmare hav!!!!

#25 X-tap

X-tap

Fiskegalning

• Members
  • 573 inlägg

Postad 19 april 2018 - 08:05

Bifogad fil  20180411_135834.jpg   96,79K   1 Antal nerladdningarBifogad fil  20180411_135851.jpg   119,82K   1 Antal nerladdningarBifogad fil  20180411_135925.jpg   79,23K   1 Antal nerladdningarVisar några bilder från veckan:

• Anders jansson gillar detta

Allt har sitt berättigande - även om jag inte förstår det - Somliga söker enbart info som bekräftar den bild dom redan har och absolut inte vill ge upp - andra söker den info som utmanar deras övertygelse.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar