Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll
Foto

Strulande Ambassadeur!

• Vänligen logga in för att kunna svara
5 svar till detta ämne

#1 marr

marr

Trogen medlem

• Members
  • 151 inlägg

Postad 06 januari 2018 - 12:25

Tjena!

Har lite strul med en ambassadeur rulle. Den har inte fått vård på rent för många år.

Så jag har plockat isär den, gjort ren, bytt kullager. Nytt fett i.

Men den går fortfarande väldigt ojämnt, precis som om något av dreven i invevningsprocessen saknar en kugge. Vilket de inte gör. Jag har kikat över allt. Blir inte klok på vad det är som kan strula.

Har ni några tips på vad det kan vara som bråkar?

#2 Anders jansson

Anders jansson

Storfiskare

• Members
  • 1 980 inlägg

Postad 07 januari 2018 - 09:22

Kan inte så massa om den rullen. Men vet att bromsen helst ska lösas upp efter fisketuren.
Så om bromsen din har stått på länge kan det kanske var problemet.

Hoppas det ordnar seg!!!!

#3 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 298 inlägg

Postad 07 januari 2018 - 16:52

De gånger jag satt ihop något så att det inte funkar men jag inte kan hitta felet så brukar jag testa att plocka isär (göra ren och smörja) och sätta ihop igen. Ofta nog så hjälper det (även om jag inte blir mycket klokare).

Annars så ligger det väl närmast till hands att det är det nya lagret (eller inpassningen av det) som inte är som det ska.

#4 X-tap

X-tap

Fiskegalning

• Members
  • 573 inlägg

Postad 08 januari 2018 - 10:47

Hej, du bör precisera vad du menar med "går ojämnt" Ska jag tolka det som att spolen drivs ojämnt när du vevar och plötsligt stannar till och sedan rotera en bit igen osv. Eller menar du bara att spolen roterar trögt, lätt om vartannat alltså ojämn tröghet.

De 2 svar du fått har i vilket fall ingenting med saken att göra. Bromsen är enbart i arbete när du drar ut lina från en tillslagen spole, alltså spolen backroterar med drivningen i ingrepp. Lagren å andra sidan kan visserligen rotera ojämnt trögt, det va det jag undrade hur du menar, detta kan vara fallet om du fyllt fett i lagren. Man brukar bara ha olja i lagren. Annars har inte lagren något med drivningen att göra. Lagren gör bara att rotationen sker med mindre förluster, mindre friktion/motstånd.

Jag skulle gissa att oket som håller pinjongdrevet är slitet så att pinjongdrevet glappar och därmed drivstiftet som sitter genom spolaxeln inte kuggar i riktigt i pinjongens spår. Du säger inte vilken Amba det är du har. Dom fungerar lite olika och är inte samma rullar även om dom ser väldigt lika ut på utsidan. Nytt Ok finns att köpa för 29 kr på sportfiskeboden, alternativt ring ABU så skickar dom det du vill ha.

Att oket slits är nämligen ett resultat av att rullen använts en längre tid utan service, smörjning.

• jmansson gillar detta

Allt har sitt berättigande - även om jag inte förstår det - Somliga söker enbart info som bekräftar den bild dom redan har och absolut inte vill ge upp - andra söker den info som utmanar deras övertygelse.

#5 marr

marr

Trogen medlem

• Members
  • 151 inlägg

Postad 08 januari 2018 - 16:19

Hej, du bör precisera vad du menar med "går ojämnt" Ska jag tolka det som att spolen drivs ojämnt när du vevar och plötsligt stannar till och sedan rotera en bit igen osv. Eller menar du bara att spolen roterar trögt, lätt om vartannat alltså ojämn tröghet.

De 2 svar du fått har i vilket fall ingenting med saken att göra. Bromsen är enbart i arbete när du drar ut lina från en tillslagen spole, alltså spolen backroterar med drivningen i ingrepp. Lagren å andra sidan kan visserligen rotera ojämnt trögt, det va det jag undrade hur du menar, detta kan vara fallet om du fyllt fett i lagren. Man brukar bara ha olja i lagren. Annars har inte lagren något med drivningen att göra. Lagren gör bara att rotationen sker med mindre förluster, mindre friktion/motstånd.

Jag skulle gissa att oket som håller pinjongdrevet är slitet så att pinjongdrevet glappar och därmed drivstiftet som sitter genom spolaxeln inte kuggar i riktigt i pinjongens spår. Du säger inte vilken Amba det är du har. Dom fungerar lite olika och är inte samma rullar även om dom ser väldigt lika ut på utsidan. Nytt Ok finns att köpa för 29 kr på sportfiskeboden, alternativt ring ABU så skickar dom det du vill ha.

Att oket slits är nämligen ett resultat av att rullen använts en längre tid utan service, smörjning.

Tack för ett utomordentligt svar. Oket verkar vara det som är felet ja, har snurrat, vridit, kikat o haft mig. Tyckte också att felet har med hur pinionen går emot drevet, men blev aldrig klok vad  det skulle kunna vara.

Rullen är mörrum sx1600c.

#6 X-tap

X-tap

Fiskegalning

• Members
  • 573 inlägg

Postad 08 januari 2018 - 23:05

Tack för ett utomordentligt svar. Oket verkar vara det som är felet ja, har snurrat, vridit, kikat o haft mig. Tyckte också att felet har med hur pinionen går emot drevet, men blev aldrig klok vad  det skulle kunna vara.
Rullen är mörrum sx1600c.

Ojdå. Då råkar det va en av de få Amba rullar som jag inte kan utantill. Får leta fram en spränskiss och kika hur mörrumen är byggd. Men det brukar inte skilja så ofantligt mycket och problemet du beskriver är just ett typiskt fenomen vid slitet ok. Kollade skissen och det är tydligen 2 stifts c-broms och grundprincipen verkar va lika övriga Ambor.

Så satsa på nytt ok du. Till den rullen får du nog ringa ABU. Även om det inte skulle va felet så är nytt ok ändå nått man bör byta på en gammal sliten rulle.
  • jmansson gillar detta

Allt har sitt berättigande - även om jag inte förstår det - Somliga söker enbart info som bekräftar den bild dom redan har och absolut inte vill ge upp - andra söker den info som utmanar deras övertygelse.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar