Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll
Foto

Hjälp med att hitta fisk

• Vänligen logga in för att kunna svara
5 svar till detta ämne

#1 Morfz

Morfz

Nykomling

• Members
  • 6 inlägg

Postad 07 maj 2018 - 21:18

Hej! Fiskar en del I mälaren utanför västerås. Strax utanför en ö som heter Almö-lindö, nära björnön. Det vore jätte bra med tips på vart jag ska hitta gäddan, gösen och abborren. Jag bifogar en djupkarta på närliggande område. Jag brukar nästan enbart fiska vid ett grund som markeras på kartan med 4st kvadrater ovanför ön tovan. Väldigt grunt med mycket växtlighet, får en del gädda och abborre. Vart på denna karta skulle ni annars leta efter dessa fiskarter? Tack för all eventuell hjälp!

Juste, tror ni att gäddan börjar ha lekt klart nu I mälaren? Ska ju vara rätt varmt nu ett tag 20-25 grader. 8d31b312649641ed28aeb6dee1de8fe2.jpg

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

#2 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 732 inlägg

Postad 08 maj 2018 - 06:49

Det är i vattnet gäddan lever och vattentemperaturen snarare än den i luften som styr lek och sådant. Vatten värms långsammare än luft och isen låg tills helt nyligen. Skulle tro att leken är i full gång och kommer att pågå i ytterligare några veckor.
  • Morfz gillar detta

#3 Aki83

Aki83

Nykomling

• Members
  • 3 inlägg

Postad 08 maj 2018 - 11:24

Hej! Fiskar en del I mälaren utanför västerås. Strax utanför en ö som heter Almö-lindö, nära björnön. Det vore jätte bra med tips på vart jag ska hitta gäddan, gösen och abborren. Jag bifogar en djupkarta på närliggande område. Jag brukar nästan enbart fiska vid ett grund som markeras på kartan med 4st kvadrater ovanför ön tovan. Väldigt grunt med mycket växtlighet, får en del gädda och abborre. Vart på denna karta skulle ni annars leta efter dessa fiskarter? Tack för all eventuell hjälp!

Juste, tror ni att gäddan börjar ha lekt klart nu I mälaren? Ska ju vara rätt varmt nu ett tag 20-25 grader. 8d31b312649641ed28aeb6dee1de8fe2.jpg

hej jag har ingen tips om vart de kan finnas. är själv ny till västerås. jag skulle nog fiska där båt är.

Söker själv efter platser att fiska på samt fiske  sällskap.

vet du kanske någon klubb som kör spinn fiske.

mvh aki

#4 Morfz

Morfz

Nykomling

• Members
  • 6 inlägg

Postad 09 maj 2018 - 08:33

Det är i vattnet gäddan lever och vattentemperaturen snarare än den i luften som styr lek och sådant. Vatten värms långsammare än luft och isen låg tills helt nyligen. Skulle tro att leken är i full gång och kommer att pågå i ytterligare några veckor.

Jo precis. Tänkte mest att vattnet skulle värmas upp rätt mycket nu de kommande veckorna, tack för information!

#5 Morfz

Morfz

Nykomling

• Members
  • 6 inlägg

Postad 09 maj 2018 - 08:34

hej jag har ingen tips om vart de kan finnas. är själv ny till västerås. jag skulle nog fiska där båt är.
Söker själv efter platser att fiska på samt fiske sällskap.
vet du kanske någon klubb som kör spinn fiske.
mvh aki

Tjena! Tyvärr känner jag inte till någon klubb. Jag bor egentligen I uppsala och fiskar I västerås på grund av att mitt sommarställe ligger där. Kul med andra som fiskar i närheten!

#6 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 732 inlägg

Postad 10 maj 2018 - 19:52

Jo precis. Tänkte mest att vattnet skulle värmas upp rätt mycket nu de kommande veckorna, tack för information!

Det där är knepigt och den här våren är inte "normal". Havsöringfisket längs ostkusten har varit svårt och jag tror att det mycket beror på att vattnet är kallt. 

Ditt fiskevatten ser lovande ut. Själv skulle jag satsa på avsnittet norr om Tovan där bottentopografin är intressant (men då vet jag ju intet annat om de lokala förhållandena som eventuella strömmar, vad bottnen består av etc.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar