Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll
Foto

Hjälp ang lina! - Nybörjare

• Vänligen logga in för att kunna svara
3 svar till detta ämne

#1 Bruce

Bruce

Nykomling

• Members
  • 2 inlägg

Postad 08 maj 2018 - 21:20

Tjenare Fiskekungar! Är en nybörjare inom flugfisket, men blev helt såld när jag testade på för en månad sedan.

Har lite funderingar kring linor, för en nybörjare är det rätt goa veck i pannan när man försöker läsa sig till rätt lina för sitt spö!

Har köpt mig ett LTS Across 10" klass 8/9, enhands, kanske goes without saying!

Till mitt spö har jag en Guideline Compact Multi-Tip 8/9 på  22 gram, och LTS rekommenderade 20 gram till spöt.

Kort och gott jag förklarade i butiken att jag kommer fiska i en mindre älv, efter lax, och att jag kastar Speykast och att den rekommenderade vikten till spöt var 20 gram.

Linan är säkert helt kanon, men frågan är om den är rätt för mitt spö? En gubbe som fiskat i älven i 30 år tyckte inte att den sträckte ut sig ordentligt när han provade ett 20 tal kast.

Kastar inte i närheten av hans nivå, men upplever också att när jag vill skicka på längre kast att klumpen möter vatten innan min fluga gör det, och att det liksom inte vill sig riktigt i spetsen på linan.

Kör just nu med intermediate spetsen, och en tafs på 1 meter till tubfluga, är kanske helt ute och cyklar ang tafs, men försökt lyssna på gubbarna hemma och snappat åt mig vad dem sagt!

Jag nästan önskar ni säger att både jag och veteranen kastar som krattor, för linan var rätt dyr så man önskar ju att den hade sträckt ut sig gudomligt.

Någon som har tankar kring detta? Är det bara ner i älven och Learn2Throw som gäller eller är det värt att köra någon annan klump?

Tackar ödmjukast för svar!

#2 Anders jansson

Anders jansson

Storfiskare

• Members
  • 2 139 inlägg

Postad 11 maj 2018 - 15:43

Jag läser att det du har! Lina och spö harmonerar.
Men det kan vara att linan är torr.
Har själv köpt ny lina!!! Men den har hängt länge i butiken!!

Då blir den torr och svår att få ut!! Så köp line fett och smörj på!!

Speykastere efter en mån?? Då kan du flugfiska från för.
Det är svårt att speykasta med enhandsspö!

Att klumpen träffar vattnet för flugan! Det är helt normalt!!
Taffs! Det beror på hur mørk älven är.

Lång taffs-blan älv 1- 2
Kort taffs - mörk älv 1-1,5m

Det har jag haft god fiske med. Andra har sin mening!!

#3 Bruce

Bruce

Nykomling

• Members
  • 2 inlägg

Postad 12 maj 2018 - 22:36

Hej Anders, tack för svar!

Jag fick min lina påsatt på rullen i butik, den taperade gröna flytspetsen var felvänd, hade jag ingen aning om! Träffade på en hjälpsam herre vid älven som vände rätt spetsen, ordnade till en ny taffs och spöt är som rena katapulten, han stannade en timme och hjälpte mig med tekniken, det hjälpte grymt mycket. Kul att dem flesta verkar ivriga att hjälpa till!

Hälften av kasten blir bra, men jag jobbar mig sakta uppåt med tekniken, blir bättre och bättre för varje gång!

Testade min väns switch-spö, kändes en del enklare att kasta spey med det än med mitt enhands... men skam den som ger sig!

• Anders jansson gillar detta

#4 Anders jansson

Anders jansson

Storfiskare

• Members
  • 2 139 inlägg

Postad 13 maj 2018 - 07:23

Vad kul att du fick ordnat greierna!!!
Skitfiske!!!!

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar