Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll
Foto

Årets största gädda?

• Vänligen logga in för att kunna svara
15 svar till detta ämne

#1 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 548 inlägg

Postad 18 maj 2018 - 08:32

Tråden hette ursprungligen och handlade om något annat men scrolla nedåt så hittar ni diskussionen om den avregistrerade +18kg-gäddan från Barken (vid vars södra strand min mor är född). Själv har jag metat abborre i Söderbärke när jag var grabb. ´Time flies...

#2 Ö::::::::::

Ö::::::::::

för låg nivå här

• Validating
  • 678 inlägg

Postad 28 september 2018 - 08:52

Och så här efter själva valet så går V, S, MP, C, L, M och KD bort.

Ur led är tiden . . . 

Allt har INTE sitt berättigande - även om jag förstår det - Somliga är helt enkelt för korkade.

#3 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Moderators
  • 3 209 inlägg

Postad 29 september 2018 - 20:42

Inte politiker.

/Stefan
Född i Borås, emigrerat från Huskvarna till Kalix via Aneby och sedan via Luleå.

Det enda sättet att upptäcka gränserna för det möjliga är att gå en liten bit förbi dem in i det omöjliga. /Arthur C. Clarke

#4 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 548 inlägg

Postad 30 september 2018 - 03:26

Inte politiker.

Men det kan man, å andra sidan, lita på.

#5 Ö::::::::::

Ö::::::::::

för låg nivå här

• Validating
  • 678 inlägg

Postad 05 oktober 2018 - 11:40

Men det kan man, å andra sidan, lita på.

Kan man lita på det ?

Allt har INTE sitt berättigande - även om jag förstår det - Somliga är helt enkelt för korkade.

#6 pegaso

pegaso

Trogen medlem

• Members
  • 327 inlägg

Postad 20 december 2018 - 14:57

1. https://www.fiskejou...-tyngsta-gadda/

2. https://www.fiskejou...dda-aterkallas/

Sportfiskarnas storfiskregister, kan man ha synpunkter på.....

Först granskar man och kommer fram till att det är ok,

efter en "debatt på sociala medier" så granskar man igen, nu nej!

• JontaK gillar detta

Visst fn är det en materialsport!

#7 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 548 inlägg

Postad 20 december 2018 - 16:54

Sportfiskarnas storfiskregister, kan man ha synpunkter på...

Absolut. Själv tycker jag att det är rätt ointressant och att fixeringen vid de fångade fiskarnas storlek och längd är osund. Sportfiske är, eller borde åtminstone vara, så mycket mer.

edit. Vad gäller det specifika fallet med den registrerade och sedan avregistrerade gäddan så är det väl ändå ganska enkelt. Har man klara regler för vad som krävs för registrering och dessa är uppfyllda så registrerar man. Är de inte uppfyllda så registrerar man inte. Själv bryr jag mig inte.

#8 JontaK

JontaK

Storfiskare

• Members
  • 5 455 inlägg

Postad 21 december 2018 - 02:28

Sportfiskarnas storfiskregister, kan man ha synpunkter på.....

Först granskar man och kommer fram till att det är ok,

efter en "debatt på sociala medier" så granskar man igen, nu nej!

Uttrycket "storm i ett vattenglas" uppenbarar sig inte helt osökt i mitt huvud, särskilt efter att ha läst att "debatten" troligtvis förts i en gäddfiskegrupp på facebook.

Jag är själv medlem i en sådan, även om jag aldrig läser där numera, och det är verkligen en enda stor sandlåda.

Kan tycka att liknande händelser drar en form av skam över fisket.

Att lägga ut bilder på stora fiskar är det många som gör och jag har väl kanske inte särskilt mycket emot det i sak men den vikt/storlekshets som ofrånkomligen följer är inte sund för ett intresse som för mig personligen har sin grund i naturupplevelser, egentid och avkoppling.

Att diskussionen, förd på "sociala medier" allt till råga, förekommer ligger nog i tiden och kanske får accepteras även om det gör mig svagt illamående.

Då gäddan har orsakat en mycket omfattande, livlig och tyvärr stundtals väldigt hätsk debatt på sociala medier där hela Storfiskregistret trovärdighet stundtals ifrågasatts väljer vi nu att stryka gäddan.

Pöbeln har talat, kapitulera inför deras makt!

Är det det här som kallas "demokrati" 2018? :D

Ordstäv är bland det bästa jag vet så jag uppfinner ett eget:

Nu ryker rekordet, sa fiskaren, lade upp gäddan på facebook.

• pegaso gillar detta
Vänstervevat är bara en fluga.
Bättre att ha men inte behöva än att behöva men inte ha.

#9 pegaso

pegaso

Trogen medlem

• Members
  • 327 inlägg

Postad 21 december 2018 - 11:19

I de flesta sporter finner man termer som vikt, längd, antal och tid, i en del sporter förkommer det till och med även foton...

Personligen ser jag inga större bekymmer med någon av dessa termer.

Hur som, bekymret uppstår inte ens när en "demokratisk" organisation beslagtar rätten till en, eller flera av dessa termer och därmed ska avgöra vad som är snabbast, flest, högst osv...

Bekymret uppstår när organisationen låter sig styras av "drevet" på diverse forum.

Vi har sett det förr, har man en avvikande åsikt och drevet klagar - blir man bannad.

Har man fångat en fin fisk, och drevet klagar - fisken blir ful.

Fn vet om det inte var bättre förr!  :-P

• JontaK och lausvik gillar detta

Visst fn är det en materialsport!

#10 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 548 inlägg

Postad 21 december 2018 - 11:54

Bekymret uppstår när organisationen låter sig styras av "drevet" på diverse forum.

Vi har sett det förr, har man en avvikande åsikt och drevet klagar - blir man bannad.

Sportfiskarna har ingen given rätt att vara den institution som registrerar rekordfiskar. Skulle tex landets gäddfiskare få för sig att hålla sig med en egen registrering vore detta ett betydande avbräck för Sportfiskarna. Därför måste de hålla upp fingret i luften och ge noga akt på hur viden blåser.

#11 JontaK

JontaK

Storfiskare

• Members
  • 5 455 inlägg

Postad 21 december 2018 - 14:57

Precis så är det.

Jag landar, som många gånger tidigare, i diskussionen kring att äta fisk.

Här om veckan åt jag och min fru en sagolik senapspanerad gäddfilé.

Inne hos den lokala fiskebutiken fick jag otroligt suspekta blickar när detta tillkännagavs.

Gäddan är en fisk som en förening och en pöbel verkar ha tagit sig friheten att "skydda" i den form

att det är en art som endast ska vägas och mätas, detta dessutom enligt konstens alla inte helt tydliga regler.

Belackare göra sig ej besvär, ty deras åsikt är inte välkommen.

Visst är det trevligt att omge sig med ja-sägare men ibland behöver man svänga då vägar tenderar att inte enbart bestå

av raksträckor.

• lausvik och pegaso gillar detta

#12 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 548 inlägg

Postad 21 december 2018 - 15:04

Precis så är det.

Jag landar, som många gånger tidigare, i diskussionen kring att äta fisk.

Här om veckan åt jag och min fru en sagolik senapspanerad gäddfilé.

Inne hos den lokala fiskebutiken fick jag otroligt suspekta blickar när detta tillkännagavs.

För att inte tala om hur god rätt tillvaratagen och tillredd gäddrom är... Ryssarna och perserna kan behålla sin jolmiga störrom och inget ont om kalixfiskarnas löjrom men den kommer inte i närheten.

• JontaK gillar detta

#13 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 548 inlägg

Postad 21 december 2018 - 16:14

Hur ointressanta gramvikter och centimeterlängder etc än må vara så är diskussionen/fenomenet onekligen fängslande. Som en trafikolycka. Man kan inte låta bli att titta...

• JontaK gillar detta

#14 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 548 inlägg

Postad 22 december 2018 - 12:31

Som jag förstått det så har man gjort ett avsteg från reglerna när man registrerade gäddan trots att längden inte var korrekt uppmätt. Det kan man kanske göra men man måste - rimligen - inse att att en sådan registrering (särskilt när man går ut med den som "Årets största gädda") kommer att ifrågasättas och möta kritik. När det sker försvarar man inte sitt beslut utan gör helt om och stryker registreringen. Mycket klumpigt (och märkligt) agerat.

Sportfiskarna har ju redan kastat sina sportfiskeetiska regler överbord. Kanske det är dags att göra detsamma med reglerna för storfiskregistreringen? Även dessa tycks ju ställa till det...

#15 JontaK

JontaK

Storfiskare

• Members
  • 5 455 inlägg

Postad 22 december 2018 - 13:32

Kanske det är dags att göra detsamma med reglerna för storfiskregistreringen?

På något sätt känns det som det ligger i tiden att gnälla, inte av kritik utan snarare av missunnsamhet.

Jag är rädd att Sportfiskarnas velande spär på denna typ av folkdomstols motivation och öppnar för pöbelns

makt.

Enkelt exempel:

Säg att en person skrivit ifrågasättande om bland annat etiken hos förbund och fiskare, samma person verkar även totalt bakvänd gällande utrustning och förstår inte att Calcutta Conquest med tolvtrådig flätlina faktiskt krävs för att fiska.

Jag irriterar mig gruvligt på personen i fråga då jag naturligtvis med sponsorkepsen på svaj och 300hk på akterspegeln släpper i varenda lekmogen gädda jag fångar i en grund vik på våren, helt i linje med etik, moral och naturvård!

Samma person får själv en riktig kanongädda som denne lägger upp bilder på tillsammans med uppgifter om mått och vikt.

Gäddan är långt större än jag någonsin visat upp på mitt instagramkonto.

Därför samlar jag ett gäng av mina vänner, som likt mig aldrig ens sett en så stor fisk, att gå in på vår favoritgrupp på facebook för att "diskutera" denna gädda och fångstmannens metoder vid kontroll av fiskens mått.

Vips skapar en drös missunnsamma gossar tillräckligt tvivel för att det ädla förbundet ska börja vackla, fisken stryks och vi alla mår lite bättre!

Självklart är inte registreringen något värd i det fallet.

Bättre att då låta fiskare helt godtyckligt ange måttuppgifter och efter det låta publiken lika godtyckligt bedöma dessa.

Fan vad sur jag blir rent ut sagt.

Tur tomten levererat lite gammalt haspelgodis jag kan trösta mig med. :)

• fiskarlennart och pegaso gillar detta

#16 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 548 inlägg

Postad 22 december 2018 - 15:12

När jag växte upp som sportfiskare gällde Georg Lööfs 22,5 kilos mälargädda som svenskt rekord. Så, i modern tid, fick man för sig att revidera historieskrivningen och strök denna fina fisk. Ett mycket tveksamt beslut. Kanske kan vi dra igång en liten folkstorm för att få Sportfiskarna att ändra det?

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar