Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll
Foto

Baitcaster rulle + tillbehör

• Vänligen logga in för att kunna svara
23 svar till detta ämne

#1 sTRIKEN

sTRIKEN

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 43 inlägg

Postad 29 juli 2018 - 13:14

Jag är sugen på att köpa ett baitcaster set, rulle + spö som ska användas till blandat fiske, mestadels öring, regnbåge. Men ska även tåla att fånga gädda på osv.

Jag behöver hjälp med att välja vilken rulle jag ska köpa samt vilket spö, även om jag bör använda nylon eller flätad lina.

#2 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 366 inlägg

Postad 30 juli 2018 - 11:30

Jag är sugen på att köpa ett baitcaster set, rulle + spö som ska användas till blandat fiske, mestadels öring, regnbåge. Men ska även tåla att fånga gädda på osv.

Jag behöver hjälp med att välja vilken rulle jag ska köpa samt vilket spö, även om jag bör använda nylon eller flätad lina.

Eftersom du tänker ha samma utrustning till regnbågen som till gäddan så gisar jag att det handlar om ordinärt spinnfiske med beten upp till kanske 30 gram? I så fall skulle jag köpa en lågprofilrulle med ett lagom spö. 

Ett av mina favoritspön är LF/RST Cobra, 6 fot (odelat) som kastar beten upp till 45 gram. En SilverMax med 0,30 mm nylonlina passar bra. Max-serien är prisvärda rullar och magnetbromsen är (relativt) lätt att lära sig kasta med. Jag rekommenderar en nybörjare (på multirulle) att använda nylonlina eftersom den är lättare att kasta med, lättare att reda ut (ofrånkomligt) trassel med och billigare (när man inte lyckas reda ut skatboet).

#3 sTRIKEN

sTRIKEN

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 43 inlägg

Postad 31 juli 2018 - 02:38

Tack för snabbt svar!

Länken du skickade på spöet är väl både rulle och spö eller missförstår jag? Jag är dålig på veta vad man bör använda för utrustning så lättast för mig vore bara att köpa det du länkar.

#4 jmansson

jmansson

Fiskegalning

• Members
  • 664 inlägg

Postad 31 juli 2018 - 12:14

Hur mycket pengar vill du lägga på utrustningen ?

Hur ofta kommer du använda utrustningen ?

Vilka vikter på drag kommer du köra med ?

Vilken typ av drag kommer du mestadels att använda ?

Hur ser omgivningen ut där du fiskar, träd ,buskar skit i vattnat m.m. ?

Behöver du kasta långt för att nå fisken eller dom håller till nära land.?

Har du tillgång till båt ?

#5 sTRIKEN

sTRIKEN

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 43 inlägg

Postad 31 juli 2018 - 19:03

Hur mycket pengar vill du lägga på utrustningen ? Vill inte ha dåliga grejer men behöver inte heller några värstinggrejer, runt 3000 borde väl räcka?

Hur ofta kommer du använda utrustningen ? Svårt att säga

Vilka vikter på drag kommer du köra med ? 5-30g

Vilken typ av drag kommer du mestadels att använda ? Spinnare, skeddrag, pirkar, wobblers

Hur ser omgivningen ut där du fiskar, träd ,buskar skit i vattnat m.m. ? Olika

Behöver du kasta långt för att nå fisken eller dom håller till nära land.? Olika där med

Har du tillgång till båt ? Ibland

#6 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 366 inlägg

Postad 01 augusti 2018 - 09:59

Tack för snabbt svar!

Länken du skickade på spöet är väl både rulle och spö eller missförstår jag? Jag är dålig på veta vad man bör använda för utrustning så lättast för mig vore bara att köpa det du länkar.

Den ena länken är till spöt, den andra till rullen. Men Lundgrens har såväl en fysik butik som telefon så bäst är förstås att snacka med dem. De är kunniga och hjälpsamma.

#7 sTRIKEN

sTRIKEN

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 43 inlägg

Postad 01 augusti 2018 - 13:14

Den ena länken är till spöt, den andra till rullen. Men Lundgrens har såväl en fysik butik som telefon så bäst är förstås att snacka med dem. De är kunniga och hjälpsamma.

Så rullen på dogger är ungefär samma som på Lundgrens.

Hur tjock lina bör jag köpa om jag ska använda flätad?

#8 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 366 inlägg

Postad 01 augusti 2018 - 20:13

En ABU Garcia Ambassadeur SilverMax är samma rulle oavsett om du köper den hos Lundgrens, från Dogger eller någon annanstans. Med multi vinner man inte just något i kastlängd genom att använda tunna linor. Jag skulle nog välja en runt 0,20 mm.

#9 jmansson

jmansson

Fiskegalning

• Members
  • 664 inlägg

Postad 01 augusti 2018 - 23:03

Fundera på ett längre spö en 7 fot 8 fot vore mer lagom om du någon gång skulle behöva kasta lite längre.

Angående linor så till regnbåge, lax, öring brukar nylonlinor funka bäst skulle väl bara va om du ska fiska gädda en flätlina kan va lämplig.

Du kan börja med rullarna i max. serien som nämnts tidigare, skulle det sen va så att du tycker om att fiska multi kan du alltid byta upp dig efter hand.

#10 sTRIKEN

sTRIKEN

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 43 inlägg

Postad 02 augusti 2018 - 06:05

Så nylon 0.30 och flätad 0.20.

Skulle ni kunna ta fram ett längre spö som ni gillar? Förmodar jag använder samma rulle ändå.

#11 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 366 inlägg

Postad 02 augusti 2018 - 08:02

Så nylon 0.30 och flätad 0.20.

Skulle ni kunna ta fram ett längre spö som ni gillar? Förmodar jag använder samma rulle ändå.

Ett tvåhandsspö som klarar det mesta längs kust och i sjö. Litet overkill till tex abborre men å andra siodan så billigt att man utan vidare kan komplettera med ett lättare spö, tex något i den här stilen (fast just det spöt har jag ingen egen erfarenhet av). Det är egentligen omöjligt att hitta ett spö som fungerar lika bra med en trehektos abborre som med en åttakilos gädda på kroken.

#12 sTRIKEN

sTRIKEN

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 43 inlägg

Postad 02 augusti 2018 - 10:09

Tack så mycket. Borde jag titta på en dyrare rulle nu när spöet var så billigt eller ska jag ta samma som du länkade tidigare?

#13 jmansson

jmansson

Fiskegalning

• Members
  • 664 inlägg

Postad 02 augusti 2018 - 10:59

Tack så mycket. Borde jag titta på en dyrare rulle nu när spöet var så billigt eller ska jag ta samma som du länkade tidigare?

Köp inte ett för dåligt spö det gör dig bara olycklig. 

Du måste ha ett spö som sätter fart på betena annars kommer du få en massa skatbo och annat skit, oavsett hur bra rulle du en köper är det i slutändan spöet som kastar inte rullen så du kommer aldrig att kasta längre en spöet tillåter.

Denna rullen är ett steg bättre en Max.serien https://www.fiskeutr...lar-15932p.html

Jag tror dock inte någon av rullarna hanterar dina 5 gr drag bra det behövs lite dyrare specialgrejer till det.

Men drag från 10 gr och uppåt kommer fungera utmärkt.

2 andra spö som är bra och inte allt för dyra är Daiwa Prorex och Shimano Bestmaster

#14 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 366 inlägg

Postad 02 augusti 2018 - 12:46

Jag tror dock inte någon av rullarna hanterar dina 5 gr drag bra det behövs lite dyrare specialgrejer till det.

Eller haspel...

#15 sTRIKEN

sTRIKEN

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 43 inlägg

Postad 02 augusti 2018 - 13:43

Jag vill inte köpa dålig utrustning, duger ett spö runt 1500-1800 bättre? 

Kommer att använda haspel till lättare drag så vi kan nog bortse från spinnare på multi. 

#16 jmansson

jmansson

Fiskegalning

• Members
  • 664 inlägg

Postad 02 augusti 2018 - 14:59

Kommer att använda haspel till lättare drag så vi kan nog bortse från spinnare på multi. 

Dessa kanske kan va något även om jag tycker SG spöet är lite kort.

https://www.dogger.s...custom-predator

https://www.dogger.s...iwa-td-bait-8-7

Jag tycker du först ska gå in i en butik och kolla på prylar innan du bestämmer dig så du får en bättre uppfattning om vad som passar dig.

Finns ingen som tvingar dig att köpa något i butiken men det ger dig en bättre uppfattning om vad du ska ha en att fråga runt på internet.

#17 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 366 inlägg

Postad 02 augusti 2018 - 16:11

De LF/RST (designade av Lundgrens Fiske och byggda av tyska RST) jag länkat till är otroligt bra och välbyggda spön. Anledningen till att Lundgrens rear dem är att de tydligen är svårsålda men kan du hitta bättre spön för tre gånger pengarna är det köpläge.

#18 sTRIKEN

sTRIKEN

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 43 inlägg

Postad 03 augusti 2018 - 14:25

Vad tror ni om detta? 

https://www.dogger.s...lack-savage-7-3

https://www.dogger.s...llar/revo4-x-lh

Har ni bättre alternativ?

#19 jmansson

jmansson

Fiskegalning

• Members
  • 664 inlägg

Postad 03 augusti 2018 - 15:36

Vad tror ni om detta? 

https://www.dogger.s...lack-savage-7-3

https://www.dogger.s...llar/revo4-x-lh

Har ni bättre alternativ?

Köp rullen från Shimano jag länkade till tidigare istället det har varit för mycket strul med Abu´s Korea rullar för att jag ska kunna rekommendera dom.

Är inte spöet i grövsta laget om du ska kasta drag på max 30 gr ?

#20 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 366 inlägg

Postad 03 augusti 2018 - 17:12

Jag har inget ytterligare att bidra med.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar