Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll
Foto

Insjöfiske från land. Vilket spö/längd och lina?

lina spölängd betesvikt Fabrikat

• Vänligen logga in för att kunna svara
83 svar till detta ämne

#1 Trasselkludd

Trasselkludd

Trogen medlem

• Members
  • 225 inlägg

Postad 01 september 2018 - 13:02

Hej!

Jag är nybörjare och landkrabba, än så länge, men hoppas på framgång i mitt nyvunna intresse.

Med förhoppning om er hjälp så ska jag ställa några frågor om val av utrustning.

Jag har tänkt mig att fiska från stranden i en insjö. Allroundfiske med inriktning Gädda. 

Rullen jag tänker använda och som är inköpt är en CS Pro Rocket 5501.

Frågor:

1. Vilket spö (runt 1000 kronor) rekommenderas? Fabrikat?
  2. Vilken betesvikt på spö för allroundfiske är lagom?
  3. Vilken längd på spö vid strandfiske i insjö är optimalt?
  4. Vilken typ och tjocklek på lina är bra för en nybörjare?​ Fabrikat?

Jag har också köpt Haspel Shimano Sienna 4000FE med spö Shimano Alivio DX 270 10-45g.

Fråga:

1. Vilken typ och tjocklek på lina? Fabrikat? (allroundfiske från strand i insjö)​

Tack på förhand! :-P

Skånepåg som har gått i exil från Lundaslätten. Nu trampar jag mark på Östgötaslätten och markerar nytt revir i Vadstena. Håkan är namnet...

"Success is the sum of small efforts, repeated day in and day out" ~ Robert Collier

#2 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 719 inlägg

Postad 02 september 2018 - 06:57

Vad har du tänkt dig att använda multirullen med spö till för fiske? Samma som haspelutrustningen eller tyngre?

Till haspelrullen skulle jag, för allroundfiske inom det betesviktintervallet, välja Sufix XL Strong 0,30 mm (nylon) eller Shimano Kairiki 0,15 mm (flätlina).

#3 Trasselkludd

Trasselkludd

Trogen medlem

• Members
  • 225 inlägg

Postad 02 september 2018 - 11:48

Jo, det är en bra fråga. Hur tungt fiske kan jag utöva från insjöstrand, det är just där min okunskap kommer in. Först och främst vill jag fiska Gädda med rocketen och det finns mycket vassvikar i Vättern där jag tänkte prova lyckan. Jag glömde att nämna att jag har ett Veritas 2.0 8,2" 40-100g till Rocketen men tror att det är för styvt för strandfiske? Jag vill kunna fiska lite tyngre än med haspeln men då från stranden. Jag inbillar mig att jag behöver längre spö än 8 tum för att komma ut en bit från stranden, men det är kanske fel tänkt. En båt ska jag önska av tomten  :-P. Det är svårt för mig att vara tydligt då mina kunskaper brister ännu... Jag kan tänka mig ett bra gäddcombo med Rocketen och köra mer allround med Haspel. Det blir lite bredd då kan jag tycka...

Tack för lintipsen så här långt!

Skånepåg som har gått i exil från Lundaslätten. Nu trampar jag mark på Östgötaslätten och markerar nytt revir i Vadstena. Håkan är namnet...

"Success is the sum of small efforts, repeated day in and day out" ~ Robert Collier

#4 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 719 inlägg

Postad 02 september 2018 - 14:54

Ditt haspelspö duger gott för gäddfiske från stranden och förmodligen kastar du längre med det än med multiutrustning. Det verkar ju en smula poänglöst att dubblera, dvs ha två olika utrustningar som gör samma jobb, så om jag var du skulle jag använda multirullen och spöt du har när jag någon gång fiskar gädda från båt. Däremot skulle jag nog vilja ha en lättare haspelutustning får att fisket efter abborre ska bli roligare än med det tämligen kralliga niofotsspö du har. Annars går det väl att kasta från land med det spöt med tex lagom tunga gummibeten. Men lägg pengarna på en lättare haspelutrustning snarare än ett till spö till Ambassadeuren, det är mitt råd (som du naturligtvis gör vad du vill med).

Vad gäller tyngre fiske från land så fiskas det ju efter lax i Vättern man annars så är väl gädda det i princip tyngsta och starkaste man "riskerar" att få på kroken.

#5 Trasselkludd

Trasselkludd

Trogen medlem

• Members
  • 225 inlägg

Postad 02 september 2018 - 19:50

Det låter tänkvärt. Varför ha dubbla utrustningar som gör i stort sätt samma jobb. Det är precis dessa (dina) synpunkter jag behöver för att hamna rätt från början. Det är ju dyrbara prylar och jag vill ju ha bredd i utrustningen. Tack för dina synpunkter!

Nåväl, vilken lättare haspelutrustning skulle du rekommendera? Rulle, spö, längd, betesvikt, lina, osv? 

Ok, jag är nybörjare men vill ha bra grejor från början utan för den delen få hybris? :shock:

Hoppas du orkar med alla mina frågor men jag är mycket tacksam för din hjälp.

//Håkan

#6 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 719 inlägg

Postad 04 september 2018 - 07:58

Det uppenbara problemet med att utifrån egen erfarenhet rekommendera spön och rullar är att det man själv har, i vart fall om man har mer än en säsongs erfarenhet att backa upp rekommendationen med, knappast längre finns att köpa. Det var lättare förr, då samma modeller återkom år efter år i Napp&Nytt-katalogen...

Roligast är förstås att ta abborren på ultralätt utrustning men då det handlar om fiske från land så bör du kanske välja ett något längre spö?

Nyligen köpte jag (på Dogger, i deras fysiska butik) ett synnerligen trevligt Savage Gear MPP på 8´3´´ avsett för beten upp till 16 g. Det är ett lätt och känsligt spö som kastar väl, har en mjuk och känslig topp men samtidigt mycket muskler i de nedre 2/3 av klingan. Det står Soft Lure på spöt men det fungerar naturligtvis precis lika bra att kasta spinnare eller andra drag med, Ett annat, relativt modernt, spö jag är mycket nöjd med är Shimano Yasei AX Trout, 7´8´´ och klassat för beten upp till 20 g. Det har liknande egenskaper som SG-spöt. (Dessutom är Luis Rasmussen lika förtjust i spöt som jag är och två gubbtjuvar kan naturligtvis inte ha fel samtidigt och om samma sak.) Något av dessa spön (eller något liknande) är alltså vad du bör leta efter.

På rullsidan väljer du en lätt och trevlig liten rulle från Daiwa eller Shimano. Modet föreskriver så små och nätta rullar som möjligt men jag föredrar rullar i en storlek som kan hanteras av en karl med rejäla labbar och normal finmotorik. Eftersom jag dessutom oftast fiskar med nylonlina är ju linkapaciteten av visst intresse. Nu finns rullar i 2500-storlek som är såpass lätta att det knappast finns någon anledning att gå lägre i storlek. När det gäller dessa båda tillverkare finns inga egentliga och du väljer själv i vilken pris/kvalitetsklass du vill lägga dig. Finns Shimano Aero 2500FA fortfarande att köpa rekommenderar jag den (men min är ca två år gammal så förmodligen har man hunnit ersätta den med någon ny modell). 

Funderar du på att använda en äldre rulle så kika på min blogg.

#7 Trasselkludd

Trasselkludd

Trogen medlem

• Members
  • 225 inlägg

Postad 04 september 2018 - 15:16

Jo, jag har lagt märke till att förutom ett gigantiskt utbud så byter gemene tillverkare ut sina modeller och artiklar i högt tempo. Det är förvirrande för en lekman som jag och andra nybörjare. Ur den synvinkel så försöker jag få kunskaper av erfarna sportfiskare och deras erfarenheter kring beprövad utrustning som har funnits med i tid. Jag förstår också att val av utrustning är en mycket personlig fråga och är något som var och en får prova sig fram för att hitta vad som passar just dig och ditt fiske. Jag behöver lägga på mig fisketimmar och erfarenhet så blir det lättare att hitta fram i djungeln av prylar.... Jag tackar för dina tips och tankar ovan!

Nu blir det en runda till sjön för att prova lyckan och för att tillföra tid i loggboken... Må väl.. //Håkan

#8 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 719 inlägg

Postad 04 september 2018 - 16:58

Fördelen med de ständiga nylanseringarna är att man alltid kan hitta sprillans ny och fullt modern (låt vara av fjolårets modell) utrustning till runt halva priset...

#9 Trasselkludd

Trasselkludd

Trogen medlem

• Members
  • 225 inlägg

Postad 05 september 2018 - 16:26

Exakt! Det lönar sig att kolla runt för det skiljer sig rejält i pris på samma produkt. Jo, om jag nu lyckas hamna på en båt eller för den delen köper en egen, då tänkte jag använda min Rocket till gäddfiske och undrar vilken lina som kan vara ett bra val? Betesvikten hamnar ju på max 100 gr då det är det mitt Veritas är klassat till.

//Håkan

#10 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 719 inlägg

Postad 06 september 2018 - 12:15

Exakt! Det lönar sig att kolla runt för det skiljer sig rejält i pris på samma produkt. Jo, om jag nu lyckas hamna på en båt eller för den delen köper en egen, då tänkte jag använda min Rocket till gäddfiske och undrar vilken lina som kan vara ett bra val? Betesvikten hamnar ju på max 100 gr då det är det mitt Veritas är klassat till.

//Håkan

Det är ingen idé att använda tunn lina när man kastar tunga beten med multiplikator. Handlar det om flätlina skulle jag välja 0,25-0,30 mm. Är det nylon skulle jag ta 0,40-0,45 mm.

#11 Trasselkludd

Trasselkludd

Trogen medlem

• Members
  • 225 inlägg

Postad 06 september 2018 - 13:17

Tack lausvik! Nu känner jag mig betydligt bättre "påklädd" än när jag startade tråden. Ha det gott och tack för all hjälp.

//Håkan

#12 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 719 inlägg

Postad 06 september 2018 - 14:22

Skitfiske! 

Och återkoppla gärna så vi får veta vad du skaffade för grejor och hur ditt fiske med dem gick!

#13 Trasselkludd

Trasselkludd

Trogen medlem

• Members
  • 225 inlägg

Postad 07 september 2018 - 11:29

Det ska jag göra. Nu ska jag försöka mig på att rulla på min billigt införskaffade FireLine Smoke 0.15 på min Haspel. Ur det jag har läst på forumet så bör jag grunda med nylon innan jag knopar samman med flätlinan. Räcker ett varv nylon som grund? Jag har bestämt mig för att använda nylon till multirullen för att få erfarenhet av olika typer lina. Är Sufix XL Strong ett bra alternativ även till Multin?

Skitfiske på dig oxå  :-P

#14 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 719 inlägg

Postad 07 september 2018 - 15:53

Det ska jag göra. Nu ska jag försöka mig på att rulla på min billigt införskaffade FireLine Smoke 0.15 på min Haspel. Ur det jag har läst på forumet så bör jag grunda med nylon innan jag knopar samman med flätlinan. Räcker ett varv nylon som grund? Jag har bestämt mig för att använda nylon till multirullen för att få erfarenhet av olika typer lina. Är Sufix XL Strong ett bra alternativ även till Multin?

Skitfiske på dig oxå  :-P

Sufix XL Strong är en bra och prisvärd nylonlina som funkar till såväl haspel- som multirullar.

Hur mycket nylon du ska grunda med beror på en rad faktorer. För att undvika att linpaketet slirar på spolen så räcker det kanske inte med ett varv lina men spolar du på en tio meter eller så är du på den säkra sidan. Nästa fråga är hur mycket FireLine du har och om den linmängden fyller spolen korrekt eller om det för att du ska få rätt nivå krävs att du bygger upp med mer backing (nylon). En halvfuyll spole ger dåliga kastlängder och en överfylld spoie ger trassel.

Mycket nöje...

#15 Trasselkludd

Trasselkludd

Trogen medlem

• Members
  • 225 inlägg

Postad 07 september 2018 - 18:13

Då blir det Sufix till multin. Jag har köpt 270 meter av Fireline. För att få rätt/lagom mängd lina på spolen, hur många millimeter från kanten på spolen och ner till linan bör det vara? Går det att säga, eller är det mer en erfaren känsla som behövs?

Tack för att du delar med dig av dina kunskaper. Jag har lärt mig mycket redan av dig utan att kastat en meter ännu. Jag är ute och lokaliserar olika platser och jag försöker få lite lokala tips. Haha, de lokala tipsen sitter långt inne men jag har mot andras förtret fått några matnyttiga tips om var gäddan står... 

Trevlig fiskehelg! 

#16 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 719 inlägg

Postad 07 september 2018 - 20:52

För att få rätt/lagom mängd lina på spolen, hur många millimeter från kanten på spolen och ner till linan bör det vara? Går det att säga, eller är det mer en erfaren känsla som behövs?

Hur mycket man kan/ska fylla spolen beror på en rad faktorer av vilka de två viktigaste är linans egenskaper och hur spolens kant är utformad. FireLine är en i sammanhanget snäll lina så jag går direkt över på hur spolen ser ut. Vissa tillverkare (ABU och Shimano) har spolar med an avfasad kant. Sådana spolar bör inte fyllas mer än precis upp till där avfasningen börjar. Spolar med en "skarpare" kant, dvs som ger linan mer stöd, kan fyllas nästan ända upp till spolens kant.

Det här blogginlägget kanske kastar ytterligare ljus över frågan?

• Anders jansson gillar detta

#17 Trasselkludd

Trasselkludd

Trogen medlem

• Members
  • 225 inlägg

Postad 08 september 2018 - 16:33

Tack för det! Min Shimano har mycket riktigt en avfasad kant och nu ska jag troligtvis få till det korrekt. Jag har börjat inse vilket hantverk fiske är. Det finns ju lika många "Fix o Trix" som det finns fiskare där ute... 

#18 Vänerfiskarn

Vänerfiskarn

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 78 inlägg

Postad 12 september 2018 - 06:00

Till min "raket" rocket cs pro har jag överlägset bäst lycka med tracer braid runt 020 dragvikt är för mig abborre och gädda,, alltså runt 12 -25 oftast. Lustigt nog har jag testat flertal olika snören men just tb trasslar aldrig,, nästan. Men tror det beror på både spö och teknik vilket som passar bäst. Har foxrage procast som är hyfsat mjukt till den rullen. Fiskar bara i Vänern,vore kul testa grannsjön nappar det bra där?

#19 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 719 inlägg

Postad 12 september 2018 - 08:29

"020 dragvikt" och "runt 12-25"? Nu hänger jag inte med riktigt. Så med risk för att röja min okunnighet så frågar jag. Vad betyder siffrorna?

Och välkommen hit!

#20 jmansson

jmansson

Fiskegalning

• Members
  • 700 inlägg

Postad 12 september 2018 - 08:32

Tack för det! Min Shimano har mycket riktigt en avfasad kant och nu ska jag troligtvis få till det korrekt. Jag har börjat inse vilket hantverk fiske är. Det finns ju lika många "Fix o Trix" som det finns fiskare där ute... 

Det där med att inte lägga lina mer en upp till den fasade kanten är något jag ser som en självklarhet som borde finnas med i manualen till rullarna, linan hamnar ju inte ända ut till kanten på spolen när spolen börjar fasas utåt vilket leder till kass linuppläggning med skatbo och annat skit som följd. egentligen ganska dåligt av tillverkarna att inte informera om detta.

• lausvik och Trasselkludd gillar detta

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar