Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll
Foto

Insjöfiske från land. Vilket spö/längd och lina?

lina spölängd betesvikt Fabrikat

• Vänligen logga in för att kunna svara
83 svar till detta ämne

#1 Trasselkludd

Trasselkludd

Trogen medlem

• Members
  • 225 inlägg

Postad 01 september 2018 - 13:02

Hej!

Jag är nybörjare och landkrabba, än så länge, men hoppas på framgång i mitt nyvunna intresse.

Med förhoppning om er hjälp så ska jag ställa några frågor om val av utrustning.

Jag har tänkt mig att fiska från stranden i en insjö. Allroundfiske med inriktning Gädda. 

Rullen jag tänker använda och som är inköpt är en CS Pro Rocket 5501.

Frågor:

1. Vilket spö (runt 1000 kronor) rekommenderas? Fabrikat?
  2. Vilken betesvikt på spö för allroundfiske är lagom?
  3. Vilken längd på spö vid strandfiske i insjö är optimalt?
  4. Vilken typ och tjocklek på lina är bra för en nybörjare?​ Fabrikat?

Jag har också köpt Haspel Shimano Sienna 4000FE med spö Shimano Alivio DX 270 10-45g.

Fråga:

1. Vilken typ och tjocklek på lina? Fabrikat? (allroundfiske från strand i insjö)​

Tack på förhand! :-P

Skånepåg som har gått i exil från Lundaslätten. Nu trampar jag mark på Östgötaslätten och markerar nytt revir i Vadstena. Håkan är namnet...

"Success is the sum of small efforts, repeated day in and day out" ~ Robert Collier

#2 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 719 inlägg

Postad 02 september 2018 - 06:57

Vad har du tänkt dig att använda multirullen med spö till för fiske? Samma som haspelutrustningen eller tyngre?

Till haspelrullen skulle jag, för allroundfiske inom det betesviktintervallet, välja Sufix XL Strong 0,30 mm (nylon) eller Shimano Kairiki 0,15 mm (flätlina).

#3 Trasselkludd

Trasselkludd

Trogen medlem

• Members
  • 225 inlägg

Postad 02 september 2018 - 11:48