Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll
Foto

Insjöfiske från land. Vilket spö/längd och lina?

lina spölängd betesvikt Fabrikat

• Vänligen logga in för att kunna svara
73 svar till detta ämne

#21 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 434 inlägg

Postad 12 september 2018 - 08:40

Det där med att inte lägga lina mer en upp till den fasade kanten är något jag ser som en självklarhet som borde finnas med i manualen till rullarna, linan hamnar ju inte ända ut till kanten på spolen när spolen börjar fasas utåt vilket leder till kass linuppläggning med skatbo och annat skit som följd. egentligen ganska dåligt av tillverkarna att inte informera om detta.

Haspelrullen fyllde väl nyligen hundra år men ännu har man inte lyckats klura ut hur spolen ska vara utformad...

• jmansson och Trasselkludd gillar detta

#22 Trasselkludd

Trasselkludd

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 46 inlägg

Postad 12 september 2018 - 09:46

Till min "raket" rocket cs pro har jag överlägset bäst lycka med tracer braid runt 020 dragvikt är för mig abborre och gädda,, alltså runt 12 -25 oftast. Lustigt nog har jag testat flertal olika snören men just tb trasslar aldrig,, nästan. Men tror det beror på både spö och teknik vilket som passar bäst. Har foxrage procast som är hyfsat mjukt till den rullen. Fiskar bara i Vänern,vore kul testa grannsjön nappar det bra där?

Som nybörjare så har jag ingen erfarenhet att dela med mig utav, därför har jag anslutit mig till forumet för att få alla "tips o trix" från er som vet vad ni pratar om. Jag tar tacksamt emot tipsen som kommer in! Självfallet så är det olika tips som delas, så klart beroende på den enskilde fiskarens erfarenheter och favorituppsättningar utav sin utrustning. Ur det perspektivet så måste jag "välja väg" och prova mig fram, för att så småningom kunna bygga upp min egen erfarenhet av allt omkring fiske. När det gäller min "Raket" så  har jag tagit beslut om att köra på Lausviks förslag om att spola på Sufix XL Strong 0,40 mm. Det blir mitt första steg till att bilda mig en egen uppfattning och erfarenhet. På min Shimano haspel har jag "lagt" på Fireline Smoke 0,14 mm. På så vis får jag testat två olika typer att tekniker och lina på två olika typer av rullar. Så tänker jag i min enfald....  :-P

Ställ in kompassen på Öster och testa Vättern, enligt "folkets" mun så är Vättern en utmärkt fiskesjö. För mig återstår det att testa just det.

Jag lusläser allt ni berättar för mig så jag är mycket tacksam för era inlägg och feedback...

• Anders jansson och Vänerfiskarn gillar detta

#23 jmansson

jmansson

Fiskegalning

• Members
  • 677 inlägg

Postad 12 september 2018 - 11:55

Haspelrullen fyllde väl nyligen hundra år men ännu har man inte lyckats klura ut hur spolen ska vara utformad...

Jag misstänker att det var rätt från början vilket tvingade tillverkarna att börja ändra på grejer :)

Mina haspelrullar strulade aldrig med raka gavlar och nylonlina, sen någon gång sent 90 tal eller i början av 2000 talet fick jag tag i dom första rullarna med läpp och då började helvetet som gjorde att jag helt övergick till multi rullar.

#24 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 434 inlägg

Postad 12 september 2018 - 12:49

Mina haspelrullar strulade aldrig med raka gavlar och nylonlina, sen någon gång sent 90 tal eller i början av 2000 talet fick jag tag i dom första rullarna med läpp och då började helvetet som gjorde att jag helt övergick till multi rullar.

Somligt var bättre förr.

#25 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 434 inlägg

Postad 12 september 2018 - 12:51

@vänerfiskarn

On någon vecka kommer jag att vara nere vid Vänern i några dagar. Jag har aldrig fiskat där men är samtidigt sugen på att sticka ut till kusten, men kanske hinner jag både och. Hur är fisket (från land) i närheten av Vänersborg?

#26 Vänerfiskarn

Vänerfiskarn

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 36 inlägg

Postad 12 september 2018 - 13:25

Till min "raket" rocket cs pro har jag överlägset bäst lycka med tracer braid runt 020 dragvikt är för mig abborre och gädda,, alltså runt 12 -25 oftast. Lustigt nog har jag testat flertal olika snören men just tb trasslar aldrig,, nästan. Men tror det beror på både spö och teknik vilket som passar bäst. Har foxrage procast som är hyfsat mjukt till den rullen. Fiskar bara i Vänern,vore kul testa grannsjön nappar det bra där?

#27 Vänerfiskarn

Vänerfiskarn

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 36 inlägg

Postad 12 september 2018 - 13:30

@vänerfiskarn

On någon vecka kommer jag att vara nere vid Vänern i några dagar. Jag har aldrig fiskat där men är samtidigt sugen på att sticka ut till kusten, men kanske hinner jag både och. Hur är fisket (från land) i närheten av Vänersborg?

Vänersborg,då även göta kanal där vilket jag inte provat själv men hört att det ska vara populärt. Tror det är en naturlig kanonplats då ju flödet från Vänern strutar ihop där, kusten rekommenderar jag att du sneglar på Uddevalla då det ligger 30 minuter bort och har goda möjligheter att fiska från land
  • lausvik gillar detta

#28 Vänerfiskarn

Vänerfiskarn

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 36 inlägg

Postad 12 september 2018 - 13:42

Tack för det! Min Shimano har mycket riktigt en avfasad kant och nu ska jag troligtvis få till det korrekt. Jag har börjat inse vilket hantverk fiske är. Det finns ju lika många "Fix o Trix" som det finns fiskare där ute...

håller med om att det är hantverk, har tre olika set med olika ambor, och väldigt olika spön, vissa passar smådrag bättre medan andra absolut gör skillnad när dragvikten sticker upp mot 40gr och över.Klart det säger sig självt på något vis att spön speciellt laddar upp olika med 12 eller 45 gram, nog omöjligt hitta ett spö för allt, men en ambassadeur däremot handlar bara om ifall du kommer fiska mycket i havet eller mest i sötvatten och naturligtvis även om du behöver väldigt mycket lina eller ej, men mina rullar sviker aldrig, dock plockar jag isär då och då (kanske en gång om året och fettar om samt duttar på lite rocket yellow olja
  • Trasselkludd gillar detta

#29 Trasselkludd

Trasselkludd

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 46 inlägg

Postad 12 september 2018 - 14:04

håller med om att det är hantverk, har tre olika set med olika ambor, och väldigt olika spön, vissa passar smådrag bättre medan andra absolut gör skillnad när dragvikten sticker upp mot 40gr och över.Klart det säger sig självt på något vis att spön speciellt laddar upp olika med 12 eller 45 gram, nog omöjligt hitta ett spö för allt, men en ambassadeur däremot handlar bara om ifall du kommer fiska mycket i havet eller mest i sötvatten och naturligtvis även om du behöver väldigt mycket lina eller ej, men mina rullar sviker aldrig, dock plockar jag isär då och då (kanske en gång om året och fettar om samt duttar på lite rocket yellow olja

.. Glömde att hälsa dig välkommen Vänerfiskarn! Ohyfsat av mig... Välkommen  :-P

Jag är ju rookie här på forumet och i fisket också för den delen, och har inte fått in rutinerna ännu. Varken i det ena eller det andra..

En väsentlig sak har jag lärt mig här på forumet och det är att spö, precis som all annan utrustning, är ett evigt meckande och testande, men det är väl en hel del av hela grejen med att fiska. Att komma vidare, att hitta nya bättre sätt, att utvecklas osv. 

Det är i mitt fall väldigt givande och lärorikt att läsa inläggen. 

Mitt fiske handlar om insjöfiske, just nu från land men båten kommer framöver om jag får som jag vill.

#30 Vänerfiskarn

Vänerfiskarn

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 36 inlägg

Postad 12 september 2018 - 14:19

Blev dubbelt inlägg någonstans. Ursäkta, jo jag fiskar från min båt och föredrar därför förhållandevis korta spön,det längsta är precis nyinköpt och knappt testat, men st Croix legend extreme på220 cm är det,så även den är ju förhållandevis kort. Men det lilla jag hunnit känna så, är det ett fantastiskt spö. Jag fiskar nästan bara med multi, men om jag får för mig att använda spinnare så åker nog haspelsetet fram

#31 Vänerfiskarn

Vänerfiskarn

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 36 inlägg

Postad 12 september 2018 - 14:28

.. Glömde att hälsa dig välkommen Vänerfiskarn! Ohyfsat av mig... Välkommen  :-P
Jag är ju rookie här på forumet och i fisket också för den delen, och har inte fått in rutinerna ännu. Varken i det ena eller det andra..

En väsentlig sak har jag lärt mig här på forumet och det är att spö, precis som all annan utrustning, är ett evigt meckande och testande, men det är väl en hel del av hela grejen med att fiska. Att komma vidare, att hitta nya bättre sätt, att utvecklas osv. 
Det är i mitt fall väldigt givande och lärorikt att läsa inläggen. 

Mitt fiske handlar om insjöfiske, just nu från land men båten kommer framöver om jag får som jag vill.

varmt tack och lika rookie är jag,i forumet nåja om jag kan delge mina synpunkter och det är till gagn så gör jag gärna det.

#32 Trasselkludd

Trasselkludd

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 46 inlägg

Postad 13 september 2018 - 10:50

Det uppenbara problemet med att utifrån egen erfarenhet rekommendera spön och rullar är att det man själv har, i vart fall om man har mer än en säsongs erfarenhet att backa upp rekommendationen med, knappast längre finns att köpa. Det var lättare förr, då samma modeller återkom år efter år i Napp&Nytt-katalogen...

Roligast är förstås att ta abborren på ultralätt utrustning men då det handlar om fiske från land så bör du kanske välja ett något längre spö?

Nyligen köpte jag (på Dogger, i deras fysiska butik) ett synnerligen trevligt Savage Gear MPP på 8´3´´ avsett för beten upp till 16 g. Det är ett lätt och känsligt spö som kastar väl, har en mjuk och känslig topp men samtidigt mycket muskler i de nedre 2/3 av klingan. Det står Soft Lure på spöt men det fungerar naturligtvis precis lika bra att kasta spinnare eller andra drag med, Ett annat, relativt modernt, spö jag är mycket nöjd med är Shimano Yasei AX Trout, 7´8´´ och klassat för beten upp till 20 g. Det har liknande egenskaper som SG-spöt. (Dessutom är Luis Rasmussen lika förtjust i spöt som jag är och två gubbtjuvar kan naturligtvis inte ha fel samtidigt och om samma sak.) Något av dessa spön (eller något liknande) är alltså vad du bör leta efter.

På rullsidan väljer du en lätt och trevlig liten rulle från Daiwa eller Shimano. Modet föreskriver så små och nätta rullar som möjligt men jag föredrar rullar i en storlek som kan hanteras av en karl med rejäla labbar och normal finmotorik. Eftersom jag dessutom oftast fiskar med nylonlina är ju linkapaciteten av visst intresse. Nu finns rullar i 2500-storlek som är såpass lätta att det knappast finns någon anledning att gå lägre i storlek. När det gäller dessa båda tillverkare finns inga egentliga och du väljer själv i vilken pris/kvalitetsklass du vill lägga dig. Finns Shimano Aero 2500FA fortfarande att köpa rekommenderar jag den (men min är ca två år gammal så förmodligen har man hunnit ersätta den med någon ny modell). 

Funderar du på att använda en äldre rulle så kika på min blogg.

Jag kikar på Savage Gear MPP på 8´3´´ och undrar om du kan rekommendera någon rulle som är billigare än den du nämner (Shimano Aero 2500 FA)? Har inte den budgeten i stunden. Nu när vi pratar jiggar och annat på en annan tråd så funderar jag på ett bra set till Abborre. Min Shimano Sienna 4000 är som du säger kanske lite bordus till sammanhanget, och jag vill hitta en "mindre" billigare rulle...... Daiwa har jag inte koll på, så gärna tips om du känner för det...

#33 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 434 inlägg

Postad 13 september 2018 - 16:58

I så fall är nog Shimano Nasci https://www.dogger.s...no-nasci-2500fb

den rulle som ger mest för pengarna. Dogger säljer den för en krona under tusenlappen. Om du ska välja 1000 eller 2500 är en smaksak (men jag skulle nog ta den större rullen. Med sina 250 gram balanserar den 8'3''-spöt bra och när du går över till nylonlina för abborrfisket så kommer du att uppskatta linkapaciteten). Jag ser att Shimano börjat snika och nu inte levererar sina rullar med extraspole. Svagt! 

Är även Nascin över din budget så är säkert Nexave https://www.dogger.s...o-nexave-2500fe bra. Den gamla modellen med samma namn var det i alla fall.

#34 Trasselkludd

Trasselkludd

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 46 inlägg

Postad 13 september 2018 - 20:48

I så fall är nog Shimano Nasci https://www.dogger.s...no-nasci-2500fb

den rulle som ger mest för pengarna. Dogger säljer den för en krona under tusenlappen. Om du ska välja 1000 eller 2500 är en smaksak (men jag skulle nog ta den större rullen. Med sina 250 gram balanserar den 8'3''-spöt bra och när du går över till nylonlina för abborrfisket så kommer du att uppskatta linkapaciteten). Jag ser att Shimano börjat snika och nu inte levererar sina rullar med extraspole. Svagt! 

Är även Nascin över din budget så är säkert Nexave https://www.dogger.s...o-nexave-2500fe bra. Den gamla modellen med samma namn var det i alla fall.

Nu ligger vi i rätt "spann", med Nasci och SG MPP 8,3 så får jag ett fint set för under 1700 på Dogger. Är Sufix XL Strong ett bra val? Vilken tjocklek på linan?

Nej, jag jag fick ingen X-tra spole till min Sienna när jag köpte den i våras. Men däremot till min budgetrulle Kinetic Focus 200R som köptes för en handfull år sedan.

#35 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 434 inlägg

Postad 13 september 2018 - 21:32

Är Sufix XL Strong ett bra val? Vilken tjocklek på linan?

Handlar det bara om abborrfiske så räcker 0,20 mm. Vill du kunna sätta litet press om en  gädda skulle blanda sig i leken så kanske du vill ha 0,25 mm på spolen. Sufix XL Strong funkar men annars är Sufix Super 21 ett bra val. Den är litet mindre elastisk än XL Strong. Eller så köper du en bulkspole Stren 0,22 mm från beten.nu för 199 kr. Då har du lina för några säsonger (över 2 kilometer) och råd att byta tillräckligt ofta. 

#36 Trasselkludd

Trasselkludd

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 46 inlägg

Postad 16 september 2018 - 11:32

Sufix XL Strong är en bra och prisvärd nylonlina som funkar till såväl haspel- som multirullar.

Hur mycket nylon du ska grunda med beror på en rad faktorer. För att undvika att linpaketet slirar på spolen så räcker det kanske inte med ett varv lina men spolar du på en tio meter eller så är du på den säkra sidan. Nästa fråga är hur mycket FireLine du har och om den linmängden fyller spolen korrekt eller om det för att du ska få rätt nivå krävs att du bygger upp med mer backing (nylon). En halvfuyll spole ger dåliga kastlängder och en överfylld spoie ger trassel.

Mycket nöje...

Ok, jag lägger en nylongrund på 10 meter och kopplar på Fireline 0,15 och sedan slutligen en tafs (egentillverkad). Var bör den svagaste "länken" vara? Ska grundningen ha samma brottsstyrka som Firelinan och ska tafsen ligga på ungefär samma brottsstyrka? Svagaste länken är kanske knutarna i mellan.. Jag tänker nog för mycket haha.... Typiskt mig att analysera sönder saker och ting, eller för mycket tjafs och för lite verkstad.. Nåväl det är väl aldrig fel att vara teoretiskt erfaren.... :-P

#37 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 434 inlägg

Postad 16 september 2018 - 12:49

Ok, jag lägger en nylongrund på 10 meter och kopplar på Fireline 0,15 och sedan slutligen en tafs (egentillverkad). Var bör den svagaste "länken" vara? Ska grundningen ha samma brottsstyrka som Firelinan och ska tafsen ligga på ungefär samma brottsstyrka? Svagaste länken är kanske knutarna i mellan.. Jag tänker nog för mycket haha.... Typiskt mig att analysera sönder saker och ting, eller för mycket tjafs och för lite verkstad.. Nåväl det är väl aldrig fel att vara teoretiskt erfaren.... :-P

Svaret på frågan beror på vad man vill uppnå. Vill man minimera risken för att en fisk (vid linbrott) behöver släpa på en lång lina så ska naturligtvis länken närmast kroken vara den svagaste. Vill man maximera chansen att få upp en stor fisk vill man inte ha någon svag länk. Sedan har vi ju de som fiskar med dyra beten och prioriterar att kunna dra loss dessa.

Själv använder jag betydligt mer nylon när jag grundar. Det räcker ju med en dryg kastlängd flätlina. Skulle någon fisk lyckas dra ut den så har jag hellre en elastisk lina att trötta den med. Jag brukar även skarva på ca två spölängder nylon (eller FC) mellan flätlinan och betet (när jag inte kör nylon hela vägen).

Man kan inte rakt av jämföra brottstyrkan hos flät- respektive nylonlinor. Eftersom nylonlinan har en elasticitet på 15-30 % brister den inte om den momentant utsätts för en större dragkraft än dess brottstyrka, detta då den först måste tänjas ut. En flätlina brister genast dragkraften den utsätts för överstiger brottstyrkan, det finns liksom inget att ge på. De riktigt stora krafter en lina kan utsättas för kommer vid plötsliga ryck (eller när fisken hoppar). Detta klarar även en relativt klen nylonlina men kör man med flätlina måste man lägga på en säkerhetsmarginal.

• Trasselkludd gillar detta

#38 Trasselkludd

Trasselkludd

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 46 inlägg

Postad 16 september 2018 - 16:20

Svaret på frågan beror på vad man vill uppnå. Vill man minimera risken för att en fisk (vid linbrott) behöver släpa på en lång lina så ska naturligtvis länken närmast kroken vara den svagaste. Vill man maximera chansen att få upp en stor fisk vill man inte ha någon svag länk. Sedan har vi ju de som fiskar med dyra beten och prioriterar att kunna dra loss dessa.

Själv använder jag betydligt mer nylon när jag grundar. Det räcker ju med en dryg kastlängd flätlina. Skulle någon fisk lyckas dra ut den så har jag hellre en elastisk lina att trötta den med. Jag brukar även skarva på ca två spölängder nylon (eller FC) mellan flätlinan och betet (när jag inte kör nylon hela vägen).

Man kan inte rakt av jämföra brottstyrkan hos flät- respektive nylonlinor. Eftersom nylonlinan har en elasticitet på 15-30 % brister den inte om den momentant utsätts för en större dragkraft än dess brottstyrka, detta då den först måste tänjas ut. En flätlina brister genast dragkraften den utsätts för överstiger brottstyrkan, det finns liksom inget att ge på. De riktigt stora krafter en lina kan utsättas för kommer vid plötsliga ryck (eller när fisken hoppar). Detta klarar även en relativt klen nylonlina men kör man med flätlina måste man lägga på en säkerhetsmarginal.

Tack för din support och professionalitet lausvik.

#39 jmansson

jmansson

Fiskegalning

• Members
  • 677 inlägg

Postad 16 september 2018 - 16:23

Svagaste länken bör alltid va rullens slirbroms . :)

Hur stark lina du grundar med spelar ingen roll så länge du inte kastar ut all super linan men jag tycker inte du ska ha allt för grov linan då kan underlaget bli ojämnt vilket kan påverka hur rullen lägger linan.

• lausvik och Trasselkludd gillar detta

#40 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 434 inlägg

Postad 16 september 2018 - 16:40

Tack för din support och professionalitet lausvik.

Tack, men jag är strikt amatör när det handlar om fiske :)

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar