Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll
Foto

En bra årstid!

• Vänligen logga in för att kunna svara
18 svar till detta ämne

#1 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 434 inlägg

Postad 10 september 2018 - 19:29

Jag hör till dem som fiskar året om, men vissa tider på året är bättre än andra. Sommaren har den fördelen att ljuset räcker länge men samtidigt nackdelen att det nästan är för ljust. I år var det dessutom för varmt, både för mig och för fisken.

Men precis nu, alldeles innan det stora mörkret tar över och höstrusket kommer, är en fin tid. Man hinner fortfarande (om man har möjlighet att prioritera) med någon eller några timmars fiske "after work" och just runt solnedgången är ofta fisket som bäst.

Så här års är också fisken i bra kondition och skärgårdsabborren börjar komma in mot land. Gäddorna har ätit upp sig och man riskerar inte att få lekfisk på kroken.

I morgon ska det bli regn och elände, men på onsdag...

• Anders jansson gillar detta

#2 Vänerfiskarn

Vänerfiskarn

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 36 inlägg

Postad 12 september 2018 - 16:52

Torsdag är det som gäller ska bjuda upp en gädda ombord, för en avkrokning sedan in i badet igen till nästa gång.

#3 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Members
  • 1 569 inlägg

Postad 12 september 2018 - 18:25

När jag bodde i Huskvarna o sedan i Aneby så låg båten i Ralången tills isen lade sig. 

Ingen gös på senhösten men väl pinnar (gäddor mindre än 10 kg i massor) :(

Alltid kul med napp men hade varit roligare om man passerat +10 kg på gädduslingarna.

• Vänerfiskarn gillar detta

/Stefan

Född i Borås, emigrerat från Huskvarna till Kalix via Aneby och sedan via Luleå.

Det enda sättet att upptäcka gränserna för det möjliga är att gå en liten bit förbi dem in i det omöjliga. /Arthur C. Clarke

#4 Anders jansson

Anders jansson

Storfiskare

• Members
  • 2 137 inlägg

Postad 13 september 2018 - 10:01

Enig med deg lausvik. Vi går mot en fin fiske årstid.
Jag gillar mest höst,vinterfiske.

Då tycker jag fisken är finast. ( om man då räknar bort typ sommarfiskar)
After work fisket hördes kul ut.

Ska pröva det när jag kommer hem!!!
Men nu ser jag fram mot torskefisket som kommer igång snart.

Ska bara ha motor på service innan man startar det fisket!!
  • lausvik gillar detta

#5 Vänerfiskarn

Vänerfiskarn

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 36 inlägg

Postad 13 september 2018 - 13:08

När jag bodde i Huskvarna o sedan i Aneby så låg båten i Ralången tills isen lade sig. 
Ingen gös på senhösten men väl pinnar (gäddor mindre än 10 kg i massor) :(
Alltid kul med napp men hade varit roligare om man passerat +10 kg på gädduslingarna.

Nöta
Nöta

• bondersbyn gillar detta

#6 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Members
  • 1 569 inlägg

Postad 13 september 2018 - 14:05

Nöta
Nöta

Tror du inte att jag gjorde det? Jag var med kompisar ut i olika bra gäddsjöar men aldrig över 10 kg-sträcket. :(

/Stefan

Född i Borås, emigrerat från Huskvarna till Kalix via Aneby och sedan via Luleå.

Det enda sättet att upptäcka gränserna för det möjliga är att gå en liten bit förbi dem in i det omöjliga. /Arthur C. Clarke

#7 Vänerfiskarn

Vänerfiskarn

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 36 inlägg

Postad 14 september 2018 - 08:26

Denna helg ska jag tillägna min båt och mina spön, hoppas spräcka en envis nolla !! Hur fraktar ni era doningar? Har odelade spön och cyklar, men har monterat spöhållare på sidan på cykeln och en rejäl sidoväska till draglådan
  • lausvik och bondersbyn gillar detta

#8 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 434 inlägg

Postad 14 september 2018 - 08:39

Denna helg ska jag tillägna min båt och mina spön, hoppas spräcka en envis nolla !! Hur fraktar ni era doningar? Har odelade spön och cyklar, men har monterat spöhållare på sidan på cykeln och en rejäl sidoväska till draglådan

Coolt! Posta gärna en bild av fiskecykeln!

• bondersbyn gillar detta

#9 Vänerfiskarn

Vänerfiskarn

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 36 inlägg

Postad 14 september 2018 - 15:18

Lägger den bilden i övrigt bland foton
  • lausvik gillar detta

#10 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 434 inlägg

Postad 14 september 2018 - 16:16

Bifogad fil  gallery_36995_22_549887.jpg   278,96K   0 Antal nerladdningar

Den ser ju rejäl ut. Terränggående? Jag gillar konceptet med att ta sig ut till fiskeplatserna på ett tyst och miljövänligt vis och funderar själv på att utrusta min cykel med en smidig kärra (enhjulig) för att lätt kunna packa fiske- och campingutrustning men det blev inte av i år så kanske nästa? En fiskesemester på cykel och med tält ter sig lockande.

#11 Vänerfiskarn

Vänerfiskarn

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 36 inlägg

Postad 15 september 2018 - 05:50

attachicon.gifgallery_36995_22_549887.jpg

Den ser ju rejäl ut. Terränggående? Jag gillar konceptet med att ta sig ut till fiskeplatserna på ett tyst och miljövänligt vis och funderar själv på att utrusta min cykel med en smidig kärra (enhjulig) för att lätt kunna packa fiske- och campingutrustning men det blev inte av i år så kanske nästa? En fiskesemester på cykel och med tält ter sig lockande.

När den tiden begav sig så cyklade jag offroad med den 🙂 men nu är det lite mer städat och praktiskt

#12 Vänerfiskarn

Vänerfiskarn

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 36 inlägg

Postad 15 september 2018 - 06:20

attachicon.gifgallery_36995_22_549887.jpg

Det enda som jag funderar på är om jag ska byta till hållare för tre spön, jag gillar att testa olika rullar på olika spön för att se vad som funkar bäst tillsammans, vet ju att spöna och rullarna är topp så är ju bara kombinationen som avgör vilka som funkar bäst ihop

#13 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 434 inlägg

Postad 15 september 2018 - 11:30

Det enda som jag funderar på är om jag ska byta till hållare för tre spön, jag gillar att testa olika rullar på olika spön för att se vad som funkar bäst tillsammans, vet ju att spöna och rullarna är topp så är ju bara kombinationen som avgör vilka som funkar bäst ihop

Se i så fall till att hitta på någon lösning så att inte spöklingorna slår till varandra i något gupp. Säkrast vore nog en gemensam hållare och att surra ihop spöna.

#14 Anders jansson

Anders jansson

Storfiskare

• Members
  • 2 137 inlägg

Postad 15 september 2018 - 14:14

Köp 2m 3’’ pvc rør. Eller 4’’. Då har du massa platts till spöna!

#15 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 434 inlägg

Postad 16 september 2018 - 03:57

Bifogad fil  P1070409.JPG   105K   0 Antal nerladdningar

• Anders jansson och Vänerfiskarn gillar detta

#16 Vänerfiskarn

Vänerfiskarn

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 36 inlägg

Postad 16 september 2018 - 11:42

Se i så fall till att hitta på någon lösning så att inte spöklingorna slår till varandra i något gupp. Säkrast vore nog en gemensam hållare och att surra ihop spöna.

tänker lite solfjäder
  • lausvik gillar detta

#17 Anders jansson

Anders jansson

Storfiskare

• Members
  • 2 137 inlägg

Postad 16 september 2018 - 13:03

attachicon.gifP1070409.JPG

Otrolikt fint bilde!!

#18 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 434 inlägg

Postad 16 september 2018 - 13:10

Otrolikt fint bilde!!

Tack! Det handlar mest om att ha ögonen öppna och en kamera till hands när men ser något som är värt att förevigas. Jag bjuder på en till från gårdagens övningar.

Bifogad fil  P1070420.JPG   106,74K   1 Antal nerladdningar

• Anders jansson gillar detta

#19 Anders jansson

Anders jansson

Storfiskare

• Members
  • 2 137 inlägg

Postad 16 september 2018 - 16:01

Tack! Det handlar mest om att ha ögonen öppna och en kamera till hands när men ser något som är värt att förevigas. Jag bjuder på en till från gårdagens övningar.

attachicon.gifP1070420.JPG

Det är bara att bjuda på!!!!!

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar