Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll
Foto

Vilka skeddrag, spinnare, wobblers, jiggar, jerk, funkar bäst på Gädda respektive Abborre?

skeddrag spinnare wobbler jiggar jerk Gädda och drag Abborre och drag

• Vänligen logga in för att kunna svara
19 svar till detta ämne

#1 Trasselkludd

Trasselkludd

Trogen medlem

• Members
  • 225 inlägg

Postad 12 september 2018 - 15:33

Jag tänker fiska efter Gädda och Abborre, mestadels från strand och brygga. Från båt blir det först nästa år. Jag fiskar i Vättern som har mycket klart vatten. Bra siktdjup. Djupet längs strandlinjen är 1-2 meter och har delvis vass. Från brygga är djupet 2-4 meter och öppet vatten.

Då det finns "miljoner" drag att välja på och att de är kostsamma, så behöver jag er hjälp att få till en bra grunduppsättning. Jag kommer att fiska med både Ambassadeur och Haspel. Viktklass upp till 100 gram.

1. Är det viktig vilken färg, mönster och form draget har?
  2. Vilken typ av drag (sked, spinnare wobbler osv) retar gäddan mest?
  3. Vilka drag funkar bäst på Abborre?
  4. Är "märkesdrag" bättre än "No Name"?

Såklart är smaken och erfarenheterna olika där ute, men några tips hade suttit fint innan inköp...

Jag behöver nog inte nämna att jag är nybörjare... :) 

Skånepåg som har gått i exil från Lundaslätten. Nu trampar jag mark på Östgötaslätten och markerar nytt revir i Vadstena. Håkan är namnet...

"Success is the sum of small efforts, repeated day in and day out" ~ Robert Collier

#2 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 719 inlägg

Postad 12 september 2018 - 18:39

Det bete som har störts chans att utlösa ett hugg är det du kan presentera för gäddan. Eftersom du fiskar från land handlar det om att betet ska gå att kasta tillräckligt långt och kunna tas hem utan att fastna i något annat än en gäddkäft. Dessa två faktorer är viktigare än hur betet rör sig, vilken färg, storlek eller form det har.

Oftast uppehåller sig fisken i närheten av botten och ditt bete bör alltså kunna ta sig ned till densamma. I praktiken är, för landfiskaren som fiskar på varierande djup, jiggen ett svårslaget bete. Med jigg menar jag en förtyngd enkelkrok (med krokspetsen uppåt) klädd med något för fisken lockande, tex ett mjukplastbete.

Över inte alltför djupa bottnar gillar jag annars skeddrag. Ett klassiskt Utö är alltid ett säkert kort och mina favoritfärger är S/G och YP. De bästa utödragen är de som Bete gör och 23-gramsversionen är lämplig för gädda.

När det handlar om abborre är (mjukplastj)iggar och spinnare de mest effektiva betena. Wipp är en av de giftigaste spinnarna.

Generellt är märkesdrag bättre men det fuskas dessvärre rejält och de kapitalister som äger de gamla fina märkena missbrukar tyvärr dessa för att försöka kränga en massa lågpriskrafts som kuranta varor. Se upp med spinnare! Många no-name spinnare ser OK ut men spinner knappast alls. Köp Myrans spinnare, de håller fortfarande fullgod kvalitet. När det handlar om skeddrag är finnarna bäst, Kuusamo och Bete gör fortfarande drag som är lika bra som de man kunde köpa förr (då ABU tillverkade sina beten i Sverige).

• Mooki och Trasselkludd gillar detta

#3 jmansson

jmansson

Fiskegalning

• Members
  • 700 inlägg

Postad 12 september 2018 - 19:17

Jag tänker fiska efter Gädda och Abborre, mestadels från strand och brygga. Från båt blir det först nästa år. Jag fiskar i Vättern som har mycket klart vatten. Bra siktdjup. Djupet längs strandlinjen är 1-2 meter och har delvis vass. Från brygga är djupet 2-4 meter och öppet vatten.

Då det finns "miljoner" drag att välja på och att de är kostsamma, så behöver jag er hjälp att få till en bra grunduppsättning. Jag kommer att fiska med både Ambassadeur och Haspel. Viktklass upp till 100 gram.

1. Är det viktig vilken färg, mönster och form draget har?
  2. Vilken typ av drag (sked, spinnare wobbler osv) retar gäddan mest?
  3. Vilka drag funkar bäst på Abborre?
  4. Är "märkesdrag" bättre än "No Name"?

Såklart är smaken och erfarenheterna olika där ute, men några tips hade suttit fint innan inköp...

Jag behöver nog inte nämna att jag är nybörjare... :) 

Till Abborre enligt min erfarenhet funkar en vanlig fet daggmask bättre en alla konstgjorda beten.

• Trasselkludd gillar detta

#4 Trasselkludd

Trasselkludd

Trogen medlem

• Members
  • 225 inlägg

Postad 12 september 2018 - 20:38

Det bete som har störts chans att utlösa ett hugg är det du kan presentera för gäddan. Eftersom du fiskar från land handlar det om att betet ska gå att kasta tillräckligt långt och kunna tas hem utan att fastna i något annat än en gäddkäft. Dessa två faktorer är viktigare än hur betet rör sig, vilken färg, storlek eller form det har.

Oftast uppehåller sig fisken i närheten av botten och ditt bete bör alltså kunna ta sig ned till densamma. I praktiken är, för landfiskaren som fiskar på varierande djup, jiggen ett svårslaget bete. Med jigg menar jag en förtyngd enkelkrok (med krokspetsen uppåt) klädd med något för fisken lockande, tex ett mjukplastbete.

Över inte alltför djupa bottnar gillar jag annars skeddrag. Ett klassiskt Utö är alltid ett säkert kort och mina favoritfärger är S/G och YP. De bästa utödragen är de som Bete gör och 23-gramsversionen är lämplig för gädda.

När det handlar om abborre är (mjukplastj)iggar och spinnare de mest effektiva betena. Wipp är en av de giftigaste spinnarna.

Generellt är märkesdrag bättre men det fuskas dessvärre rejält och de kapitalister som äger de gamla fina märkena missbrukar tyvärr dessa för att försöka kränga en massa lågpriskrafts som kuranta varor. Se upp med spinnare! Många no-name spinnare ser OK ut men spinner knappast alls. Köp Myrans spinnare, de håller fortfarande fullgod kvalitet. När det handlar om skeddrag är finnarna bäst, Kuusamo och Bete gör fortfarande drag som är lika bra som de man kunde köpa förr (då ABU tillverkade sina beten i Sverige).

Tackar för din support Lausvik! Nu sparar jag lite pengar på att köpa bra grejor från början. Jag har sedan innan några Toby, Atom, HiLo wobblers och reflex. Allt från 70-talet. 

Angående jiggar, kan jag med fördel köpa dessa färdigriggade eller är det på något vis och anledning bättre att rigga dessa själva? 

Masken har jag i rabatten helt gratis.... :-P  

Skånepåg som har gått i exil från Lundaslätten. Nu trampar jag mark på Östgötaslätten och markerar nytt revir i Vadstena. Håkan är namnet...

"Success is the sum of small efforts, repeated day in and day out" ~ Robert Collier

#5 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 719 inlägg

Postad 12 september 2018 - 21:34

Angående jiggar, kan jag med fördel köpa dessa färdigriggade eller är det på något vis och anledning bättre att rigga dessa själva? 

Med lösa kroppar och huvuden kan man kombinera som man vill. I en situation kanske man vill ha ett tiograms huvud på en viss kropp men i en annan kanske ett som väger trettio. Annars funkar de lika bra. 

#6 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 719 inlägg

Postad 12 september 2018 - 22:02

Vidare så kan ju samma kropp/mjukisbete tacklas även på andra sätt än på ett jighuvud. Man kan fiska det "viktlöst" eller med ett löst sänke (texas- eller carolinarigg). Eller varför inte på en dropshotrigg?

Ta tex Storm So-Run Supero Shad. Sextumsversionen väger tillräckligt för att fiskas utan sänke över grunda bottnar men samma kropp kan, tacklad på olika sätt, användas för fiske på alla djup.

#7 Trasselkludd

Trasselkludd

Trogen medlem

• Members
  • 225 inlägg

Postad 13 september 2018 - 09:07

Det här är högoktanig vetenskap, åtminstone för denne landkrabba  :shock: . Förbaskat spännande är det också! Jag läser och tar in, och måste gå till handling för att omsätta all teori till praktik... 

Bock o böj........

#8 Trasselkludd

Trasselkludd

Trogen medlem

• Members
  • 225 inlägg

Postad 18 september 2018 - 08:57

Vill någon berätta för mig skillnaden i fisketeknik när det gäller flytande wobbler vs sjunkande wobbler? Vad är bra att tänka på?

#9 Anders jansson

Anders jansson

Storfiskare

• Members
  • 2 276 inlägg

Postad 18 september 2018 - 16:57

Om vi börjar med en flytande wobbler.
Den flyter tills du börjar veva in wobblern.

Du kan veva sakta och då hålla wobbleren nära ytan!
Eller veva fort och då fiska djupare.

Detta var lite om flytande wobbler.

Sjunkande wobbler.

Den sjunker när den kommer i vattnet.
När du börjar veva in stiger den upp. Och finner det djupet skeden
er lagad till.

Men innan du köper en wobbler!!!!!
Så måste du tro på wobbleren du köper!!

Annars kommer du kasta den i lådan efter första fisketuren!!

Lite info!! Skitfiske!!

#10 Trasselkludd

Trasselkludd

Trogen medlem

• Members
  • 225 inlägg

Postad 18 september 2018 - 17:13

Om vi börjar med en flytande wobbler.
Den flyter tills du börjar veva in wobblern.

Du kan veva sakta och då hålla wobbleren nära ytan!
Eller veva fort och då fiska djupare.

Detta var lite om flytande wobbler.

Sjunkande wobbler.

Den sjunker när den kommer i vattnet.
När du börjar veva in stiger den upp. Och finner det djupet skeden
er lagad till.

Men innan du köper en wobbler!!!!!
Så måste du tro på wobbleren du köper!!

Annars kommer du kasta den i lådan efter första fisketuren!!

Lite info!! Skitfiske!!

Tack för denna info! Jo, hjärtat måste ju vara med i alla inköp  :rolleyes:

#11 Trasselkludd

Trasselkludd

Trogen medlem

• Members
  • 225 inlägg

Postad 18 september 2018 - 17:20

Har jag "pinkat i det blå skåpet" och "svurit i kyrkan" om jag kryper till korset, och talar om att jag har köpt en näve med Kina-tillverkade ABU-drag! Har läst någonstans i forumet att Kinesdrag är skit åtminstone gällande kvalitet. Fisken skiter väl i vilket.... Eller..

#12 Vänerfiskarn

Vänerfiskarn

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 78 inlägg

Postad 18 september 2018 - 19:23

Glöm inte Mörrum spinnare!! finns i olika vikter och är väldigt bra till både gäddor och borrar whippen har jag alltid fått mest på orange vit, bara är så,, atom blåa atom,, vilket drag och vobblers, efter vad hjärtat säger.

#13 jmansson

jmansson

Fiskegalning

• Members
  • 700 inlägg

Postad 18 september 2018 - 19:29

Har jag "pinkat i det blå skåpet" och "svurit i kyrkan" om jag kryper till korset, och talar om att jag har köpt en näve med Kina-tillverkade ABU-drag! Har läst någonstans i forumet att Kinesdrag är skit åtminstone gällande kvalitet. Fisken skiter väl i vilket.... Eller..

Många gånger görs dragen för få fiskaren att nappa och öppna plånboken.. 

Fisken skiter i var dragen kommer ifrån dom ska inte snacka med dom.

Där jag fiskar Abborre brukar kola färgade eller svarta jiggar va en sådan där grej som alltid funkar..

#14 Trasselkludd

Trasselkludd

Trogen medlem

• Members
  • 225 inlägg

Postad 18 september 2018 - 19:54

Många gånger görs dragen för få fiskaren att nappa och öppna plånboken.. 

Fisken skiter i var dragen kommer ifrån dom ska inte snacka med dom.

Där jag fiskar Abborre brukar kola färgade eller svarta jiggar va en sådan där grej som alltid funkar..

Precis, fisken skiter i vilket, men det finns ju drag på lågprismarknaden som verkligen är dåliga, ex spinnare som inte "spinner". Krokar och ringar kan ju också vara av sämre kvalitet vilket medför kortare livslängd osv... Men som du sa fisken skiter i vart draget kommer ifrån... 

Jag har också en svart "mirrad" jigg som Abborren gärna vänslas med... :-P

• jmansson gillar detta

#15 Trasselkludd

Trasselkludd

Trogen medlem

• Members
  • 225 inlägg

Postad 18 september 2018 - 19:56

Glöm inte Mörrum spinnare!! finns i olika vikter och är väldigt bra till både gäddor och borrar whippen har jag alltid fått mest på orange vit, bara är så,, atom blåa atom,, vilket drag och vobblers, efter vad hjärtat säger.

Mottager tacksamt dina tips!

lausvik tipsar också om Wippar, Myrans spinnare och Betes Utö 23, men den sistnämnda har jag inte hittat ännu...

• Vänerfiskarn gillar detta

#16 jmansson

jmansson

Fiskegalning

• Members
  • 700 inlägg

Postad 18 september 2018 - 20:50

Precis, fisken skiter i vilket, men det finns ju drag på lågprismarknaden som verkligen är dåliga, ex spinnare som inte "spinner". Krokar och ringar kan ju också vara av sämre kvalitet vilket medför kortare livslängd osv... Men som du sa fisken skiter i vart draget kommer ifrån... 

Jag har också en svart "mirrad" jigg som Abborren gärna vänslas med... :-P

Jag misstänker att dom flesta betena på marknaden tillverkas i Kina så står det Abu på ett bete bör det va helt ok kvalitet på dom.

Hi-Lo wobblern i röd/vit från Abu är väl ett säkert kort för gädda precis som deras gamla UTÖ sked-drag.

Buster i olika vikter och färger ska även dom va bra beten för Gädda..

Kan väl tillägga att det är väldigt sållan jag aktivt fiskar efter Gädda, dom gånger jag får en Gädda på kroken är det mest ett ovälkommet olycksfall i arbetet.

• lausvik och Trasselkludd gillar detta

#17 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 719 inlägg

Postad 18 september 2018 - 22:13

Duger åt fisken gör de kanske men inte är de lika fina som de gamla dragen och när man satsade sin veckopeng på dem så gjorde man det i förvissningen att dessa välgjorda, smyckesfina, drag var betydligt mer fiskliga än billigare kopior. Men så var det kanske inte? Urfabriken kanske lurade av mig pengarna?

#18 Vänerfiskarn

Vänerfiskarn

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 78 inlägg

Postad 19 september 2018 - 03:41

Finns väl ett drag som heter professor? har sett ett som namngavs så. Ej hittat i butik dock, men enligt ägaren av det var det väldigt omistligt på dennes fisketurer.

#19 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 719 inlägg

Postad 19 september 2018 - 06:20

Finns väl ett drag som heter professor? har sett ett som namngavs så. Ej hittat i butik dock, men enligt ägaren av det var det väldigt omistligt på dennes fisketurer.

DSC_0223.JPG

Tillverkas av finska Kuusamo. Finnarna - Kuusamo och Bete - tillverkar fortfarande skeddrag som är lika fina som de var förr.

#20 Trasselkludd

Trasselkludd

Trogen medlem

• Members
  • 225 inlägg

Postad 19 september 2018 - 08:07

DSC_0223.JPG

Tillverkas av finska Kuusamo. Finnarna - Kuusamo och Bete - tillverkar fortfarande skeddrag som är lika fina som de var förr.

Vacker uppsättning!

Även taggad med skeddrag, spinnare, wobbler, jiggar, jerk, Gädda och drag, Abborre och drag

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar