Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll
Foto

Kajak

• Vänligen logga in för att kunna svara
7 svar till detta ämne

#1 Hel203

Hel203

Nykomling

• Members
  • 8 inlägg

Postad 14 september 2018 - 21:16

Hej alla!

Jag har fått upp ögonen för en Kajak (Feel Free 11,5) som är full utrustad med allt som ekolod elmotor mm mm.

Den är också i rätt pris tycker jag.

Nu till frågan är det ett bra verktyg för fiske i insjö och liknande?

Och hur trixigt är det att landa fisk i en sån alltså lagom fisk på 4-5kg ?

Har fiskat från Kanot med framgång förut men dom är väl förmodligen lite stadigare eller?

Kommer förmodligen köpa den även om den är dålig för just för det fisket ,som nöjespryl men vore ju kungligt att använda den för fisket som den är gjord för.

#2 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 434 inlägg

Postad 15 september 2018 - 11:34

Jag har provat båda och skulle nog föredra en kanot (kanadensare) som fiskebåt. Problemen med kajaken (sit-on-top), att man blir blöt och att man är låst att sitta i samma ställning under hela passet och att det är svårt att komma åt saker (om man, som jag, är något osmidig). Naturligtvis så har jag nu en kajak men till nästa säsong tror jag att jag ska försöka sälja den och istället köpa en kanadensare.

• Hel203 gillar detta

#3 Hel203

Hel203

Nykomling

• Members
  • 8 inlägg

Postad 15 september 2018 - 19:20

Jag har provat båda och skulle nog föredra en kanot (kanadensare) som fiskebåt. Problemen med kajaken (sit-on-top), att man blir blöt och att man är låst att sitta i samma ställning under hela passet och att det är svårt att komma åt saker (om man, som jag, är något osmidig). Naturligtvis så har jag nu en kajak men till nästa säsong tror jag att jag ska försöka sälja den och istället köpa en kanadensare.

Ja det är ju lite så men jag kollade på en instruktionsfilm om den kajaken och där kan man stå upp och ställa sitsen i olika lägen så den ser ju helt ok ut i den aspekten. 

Som sagt så har jag väl redan bestämt mig för den som kul grej och plus om den går bra att fiska med.

Ett plus jag har är att jag är ganska smidig i kroppen och har väldigt bra balans så jag provar.

• lausvik gillar detta

#4 Hel203

Hel203

Nykomling

• Members
  • 8 inlägg

Postad 19 september 2018 - 08:42

Så nu har jag Kajaken hemma och den verkar riktigt bra med Elmotor Eko-lod mm.

Förra ägaren hade provat olika märken på Kajaker och tyckte denna (Feel Free 11,5) var den bästa.

Han körde flugfiske stående i kajaken och den var väldigt stadig till skillnad från andra sit on top kajaker han provat så det får man väl testa om det är så.

Jag garderade mig lite igår och handlade ett kortare spö så man har lättare att få in eventuell fångst till kajaken.

Mitt tidigare spö är 274cm långt så det kan vara knivigt om man vill sitta ner och "håva" innan man är van med stående fiske tänkte jag och köpte ett 198cm spö.

Blir nog en tur i helgen som kommer om allt faller på plats då kan jag skriva en liten recension om mina upplevelser som total nybörjare för att man inte fiskat på 10år+.

Kör numera med flätlina också och det är ju galet va man knyter fel hela tiden när man är van med nylon-knuten som var på tapeten när jag fiskade sist.

"Skitfiske på er"

• Vänerfiskarn gillar detta

#5 Vänerfiskarn

Vänerfiskarn

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 36 inlägg

Postad 20 september 2018 - 05:29

Har själv en kanadensare, har många gånger sagt mig själv att jag borde testa att fiska i den. Det är en härlig känsla att bara tyst glida fram, vilket inte riktigt låter sig göras med båten jag fiskar från.
  • lausvik och Hel203 gillar detta

#6 Hel203

Hel203

Nykomling

• Members
  • 8 inlägg

Postad Idag, 07:46

Det blev inget fiske i helgen tyvärr.

blev att hjälpa min bror med hans trädgård istället hm.

#7 X-tap

X-tap

Fiskegalning

• Members
  • 577 inlägg

Postad Idag, 13:06

Du säger full-utrustad ! När är en fiske-kajak fullutrustad ? ekolopd, plotter, kamera med remote Control, ankare + winch, elmotor, pedaler, paddel, spöhållare, skenor för glidande placering av olika tillbehör, Hakar och klamps för att fästa linor mm. verktygshållare, packningsförtöjning, öglor med gummisnören, drivankare, mm är några av detaljerna som min kajak är utrustad med, skulle nog INTE kalla den fullutrustad direkt.

Knut på din flätlina kör med Palomar eller dubbel Palomar, den enda knut du behöver till just flätlina.

Allt har sitt berättigande - även om jag inte förstår det - Somliga söker enbart info som bekräftar den bild dom redan har och absolut inte vill ge upp - andra söker den info som utmanar deras övertygelse.

#8 Hel203

Hel203

Nykomling

• Members
  • 8 inlägg

Postad Idag, 14:28

Ja utrustad med allt jag behöver hehe.

Det enda jag inte har av det du listat är drivankare med winch och plotter men har ekolod.

Tackar för knut tips.

Du säger full-utrustad ! När är en fiske-kajak fullutrustad ? ekolopd, plotter, kamera med remote Control, ankare + winch, elmotor, pedaler, paddel, spöhållare, skenor för glidande placering av olika tillbehör, Hakar och klamps för att fästa linor mm. verktygshållare, packningsförtöjning, öglor med gummisnören, drivankare, mm är några av detaljerna som min kajak är utrustad med, skulle nog INTE kalla den fullutrustad direkt.

Knut på din flätlina kör med Palomar eller dubbel Palomar, den enda knut du behöver till just flätlina.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar