Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll
Foto

Trasselkluddens Fiskedagbok.

• Vänligen logga in för att kunna svara
221 svar till detta ämne

#21 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 110 inlägg

Postad 30 september 2018 - 13:28

Eller så bestämmer man sig för att det står abborrar (och kanske en eller annan gädda) och trycker i gräset och lär sig hur man ska ta hem sin spinnare (eller vad man nu använder för drag) så att den stryker precis över vegetationen. Fiskarna brukar titta uppåt.

Det där med att du inte vet vad du gör måste du glömma. Fiske är mentalt. Bestäm dig för var fisken står och koncentrera dig sedan på att lura upp den. Man måste tro på vad man gör, annars blir det lätt uppgivet.
  • Trasselkludd gillar detta

#22 Trasselkludd

Trasselkludd

Fiskegalning

• Members
  • 979 inlägg

Postad 30 september 2018 - 14:24

Eller så bestämmer man sig för att det står abborrar (och kanske en eller annan gädda) och trycker i gräset och lär sig hur man ska ta hem sin spinnare (eller vad man nu använder för drag) så att den stryker precis över vegetationen. Fiskarna brukar titta uppåt.

Det där med att du inte vet vad du gör måste du glömma. Fiske är mentalt. Bestäm dig för var fisken står och koncentrera dig sedan på att lura upp den. Man måste tro på vad man gör, annars blir det lätt uppgivet.

Mycket bra skrivet och jag suger åt mig som en Wettexduk. Jag behöver den här psykologiska infallsvinkel för att boosta mitt aningen dåliga självförtroende. Jag tänker för mycket, och är osäker, så är det bara, men viktigt att tillägga är att jag hade förbaskat kul med hög spänningsfaktor i lördags. Nu längtar jag till nästa gång jag kan komma ut å fiska!! Då med kaffe och vantar i bagaget... Tack lausvik för dina kloka ord...

• lausvik gillar detta

#23 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 110 inlägg

Postad 30 september 2018 - 14:38

Mycket bra skrivet och jag suger åt mig som en Wettexduk. Jag behöver den här psykologiska infallsvinkel för att boosta mitt aningen dåliga självförtroende. Jag tänker för mycket, och är osäker, så är det bara, men viktigt att tillägga är att jag hade förbaskat kul med hög spänningsfaktor i lördags. Nu längtar jag till nästa gång jag kan komma ut å fiska!! Då med kaffe och vantar i bagaget... Tack lausvik för dina kloka ord...

Inte bara kaffe! Under den kallare delen av året behöver man mat, helst varm sådan, för att orka vara på topp under fiskepassen. Antingen får man släpa med ett Trangia eller gaskök eller en mattermos. Annars blir det alltför lätt att ge upp för tidigt och skynda hem till stugvärmen (och matbordet).

#24 Trasselkludd

Trasselkludd

Fiskegalning

• Members
  • 979 inlägg

Postad 30 september 2018 - 15:01

Inte bara kaffe! Under den kallare delen av året behöver man mat, helst varm sådan, för att orka vara på topp under fiskepassen. Antingen får man släpa med ett Trangia eller gaskök eller en mattermos. Annars blir det alltför lätt att ge upp för tidigt och skynda hem till stugvärmen (och matbordet).

Så sant, då får jag anledning att damma av mitt gamla Trangiakök...

#25 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 110 inlägg

Postad 30 september 2018 - 15:09

Så sant, då får jag anledning att damma av mitt gamla Trangiakök...

Det blir kanon. Sedan behöver käket inte vara märkvärdigare än Bullens pilsnerkorv eller en burk konserverad gulasch. Det kommer ändå att vara gudaspis när man får sätta sig en stund i lä och lägga in.

#26 Trasselkludd

Trasselkludd

Fiskegalning

• Members
  • 979 inlägg

Postad 30 september 2018 - 15:45

Det blir kanon. Sedan behöver käket inte vara märkvärdigare än Bullens pilsnerkorv eller en burk konserverad gulasch. Det kommer ändå att vara gudaspis när man får sätta sig en stund i lä och lägga in.

Aaa, du nämner min favorit! Bullens pilsnerkorv! Underbart, det har gått ner många sådana genom tiderna kan jag säga. Felix Gulasch går inte heller av för hackor... Jo, maten smakar aldrig så bra som den gör i buskarna, helt klart... Om någon undrar varför vi pratar mat så handlar det ju om helheten kring ens fisketur....  :-P

#27 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Members
  • 2 712 inlägg

Postad 30 september 2018 - 20:06

Jag har skaffat en hel hög med tandborstar som jag ska ha till mina rullar. Frugan har fått en av dom :-P. Jag kanske skulle testa min egen elborste på rullarna....

Det blir säkert bra med eltandborsten så kan du putsa o rengöra så mycket du vill. :lol:

/Stefan

Född i Borås, emigrerat från Huskvarna till Kalix via Aneby och sedan via Luleå.

Det enda sättet att upptäcka gränserna för det möjliga är att gå en liten bit förbi dem in i det omöjliga. /Arthur C. Clarke

#28 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Members
  • 2 712 inlägg

Postad 30 september 2018 - 20:07

Jag måste ju komma ner i gräset utan att stanna där för gott haha! Därav tanken med vassdrag... 

Ja visst måste du testa dig fram!

/Stefan

Född i Borås, emigrerat från Huskvarna till Kalix via Aneby och sedan via Luleå.

Det enda sättet att upptäcka gränserna för det möjliga är att gå en liten bit förbi dem in i det omöjliga. /Arthur C. Clarke

#29 Trasselkludd

Trasselkludd

Fiskegalning

• Members
  • 979 inlägg

Postad 01 oktober 2018 - 20:33

Hej på er gubbar!

Nu förbereder jag nästa fisketur....

Idag har jag roat mig, eller roat å roat mig är till att ta i  :cry:  I alla fall så har jag suttit och övat på att knyta olika knutar för olika ändamål. Jag har provat på att fixa till en "Slim Beauty" men fick jäklar ge upp efter en lång stunds fibblande. Kunde inte få ögon och fingrar att hänga med. Förbannat frustrerande :x , men jag skall på det igen när nerverna har återhämtat sig. En kopp kaffe och en stor pris snus senare så hoppade jag på arbetet igen men bestämde mig för att prova andra knutar och slutförde ett eget skapat gesällprov (Ny nylongrund+ fireline+tafs på en 2500 haspel) där jag först gjorde en sedvanlig spolknut för grundningen med nylon, sedan en "Grinner skarvknut" för att skarva på Fireline och slutligen en likadan Grinner för att skarva på min första hemmagjorda tafs (Sandertress).. Det blev riktigt bra! :-P  Nu hoppas jag bara att skarven mellan Fireline och Sandertress ska glida fint genom spöringarna....Nu har jag 2 haspelset färdiga, ett lättare och ett tyngre. Nästa projekt blir lättar då jag bara ska lägga ny lina på min gamla nyservade Abumatic... I morgon ska konservförrådet fyllas på med Bullens Pilsnerkorv och schysst senap och denna delikatess ska avnjutas i buskarna på nästa fisketur... 

#30 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 110 inlägg

Postad 01 oktober 2018 - 21:01

Låter som väl använd tid. När det gäller tafsen så vill jag bara inflika att det där med att dra den knuten genom spöringarna gör du på egen risk. Själv brukar jag ta den risken när det handlar om ultralätt och spön där jag vet att toppöglan bör tåla det (det keramiska inlägget bör vara hårdare än metalltråden i sandertressen) men annars är det nog en god idé att hålla tafsen så kort (upp till ca 30 cm) att knuten normalt stannar utanför toppöglan. Det finns mjukare (skonsammare för spöringarna) alternativa tafsmaterial, tex Optima Kevlar Tress. Nöt på med Slim Beauty. När du fixar en sådan i blåst och med kalla fingrar kan du knyta.

#31 Trasselkludd

Trasselkludd

Fiskegalning

• Members
  • 979 inlägg

Postad 01 oktober 2018 - 23:34

Låter som väl använd tid. När det gäller tafsen så vill jag bara inflika att det där med att dra den knuten genom spöringarna gör du på egen risk. Själv brukar jag ta den risken när det handlar om ultralätt och spön där jag vet att toppöglan bör tåla det (det keramiska inlägget bör vara hårdare än metalltråden i sandertressen) men annars är det nog en god idé att hålla tafsen så kort (upp till ca 30 cm) att knuten normalt stannar utanför toppöglan. Det finns mjukare (skonsammare för spöringarna) alternativa tafsmaterial, tex Optima Kevlar Tress. Nöt på med Slim Beauty. När du fixar en sådan i blåst och med kalla fingrar kan du knyta.

Jodå, jag är rätt ambitiös när jag har hittat något intressant att hålla på med och framför allt så gillar jag utmaningar. Bra träning för huvudet också..... Spöt jag tänkte använda till rullen med Sandertress är inte topnotch så jag kommer använda en kortare tafs som du rekommenderar. Dumt att ta risken. Tack för tipset! Jag ska titta på de andra tafsmaterialen du rekommenderar och kanske istället använda Sandertress till en UL-utrustning som ligger på önskelistan. Nu ska jag fiska med de prylarna jag har, så får nyinvesteringarna vänta till våren när jag vet/känner bättre vad jag vill satsa på.. 

Jo du, Slim Beauty ska jag förhoppningsvis få kontroll på, men kommer nog aldrig fixa den under dina nämnda förhållanden.

#32 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 110 inlägg

Postad 02 oktober 2018 - 09:15

Slim Beauty ska jag förhoppningsvis få kontroll på, men kommer nog aldrig fixa den under dina nämnda förhållanden.

Det tog mig ett bra tag att få ordning på just den knuten. Skulle jag ha bedömt den efter mina första försök så skulle jag varken rekommendera eller använda den men nu är vi gamla goda vänner. Ska knuten inte genom toppöglan så funkar naturligtvis grinner/grinner (UNI/UNI) att skarva tafs och lina med. Slim Beauty är till just för skarvar som ska kunna kastas genom spöringarna någorlunda problemfritt. Litet överkurs, måhända, men en bra knut att ha på sin repertoar.

#33 Trasselkludd

Trasselkludd

Fiskegalning

• Members
  • 979 inlägg

Postad 02 oktober 2018 - 19:01

Det tog mig ett bra tag att få ordning på just den knuten. Skulle jag ha bedömt den efter mina första försök så skulle jag varken rekommendera eller använda den men nu är vi gamla goda vänner. Ska knuten inte genom toppöglan så funkar naturligtvis grinner/grinner (UNI/UNI) att skarva tafs och lina med. Slim Beauty är till just för skarvar som ska kunna kastas genom spöringarna någorlunda problemfritt. Litet överkurs, måhända, men en bra knut att ha på sin repertoar.

Det låter betryggande och övning (mycket övning) ger resultat. Jag ska ta mig tusan fixa SlimBeauty i framtiden men just nu är vi definitivt inte kompisar. Jag funderar på ett kapitel vi har debatterat tidigare och det handlar om Carbon coated wire. Som jag har förstått det så är den knytbar med huvudlina och om jag fixar SlimBeauty så borde en sådan konstellation funka till min grövre utrustning för gäddan? Kommer knuten att glida genom öglorna? Hur är det med slitaget på ringarna när jag använder Carbon coated wire. Förutsatt att jag har ett bra spö med keramiska inlägg då.... Har jag samma scenario att vänta som med Sandertress?

#34 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 110 inlägg

Postad 02 oktober 2018 - 19:24

Det låter betryggande och övning (mycket övning) ger resultat. Jag ska ta mig tusan fixa SlimBeauty i framtiden men just nu är vi definitivt inte kompisar. Jag funderar på ett kapitel vi har debatterat tidigare och det handlar om Carbon coated wire. Som jag har förstått det så är den knytbar med huvudlina och om jag fixar SlimBeauty så borde en sådan konstellation funka till min grövre utrustning för gäddan? Kommer knuten att glida genom öglorna? Hur är det med slitaget på ringarna när jag använder Carbon coated wire. Förutsatt att jag har ett bra spö med keramiska inlägg då.... Har jag samma scenario att vänta som med Sandertress?
attachicon.gifCarbon coated wire.jpg

Att det funkar att skarva den till huvudlinan med en SB-knut vet jag. Antagligen löper skarven genom toppöglan och de övre spöringarna (om de inte är av modern, trång, modell) men varför? Du behöver inte längre tafs än 30 cm och enklast är väl att fästa ett beteslås i änden? Det är vid UL-fiske efter abborre jag själv använder tunna tafsmaterial (typ Sandertress) och då gör de så långa att de åtminstone i början av passet vevas in genom toppöglan. Jag knyter nämligen jiggarna direkt i linan (dvs tafsen) så varje gång jag byter jigg blir tafsen några cm kortare.

#35 Trasselkludd

Trasselkludd

Fiskegalning

• Members
  • 979 inlägg

Postad 02 oktober 2018 - 21:27

Att det funkar att skarva den till huvudlinan med en SB-knut vet jag. Antagligen löper skarven genom toppöglan och de övre spöringarna (om de inte är av modern, trång, modell) men varför? Du behöver inte längre tafs än 30 cm och enklast är väl att fästa ett beteslås i änden? Det är vid UL-fiske efter abborre jag själv använder tunna tafsmaterial (typ Sandertress) och då gör de så långa att de åtminstone i början av passet vevas in genom toppöglan. Jag knyter nämligen jiggarna direkt i linan (dvs tafsen) så varje gång jag byter jigg blir tafsen några cm kortare.

Jag rör nog ihop saker och ting. Jag läste någon stans i forumet om att skarva på en-två spölängder lina (tafs) på linan. Som du beskriver ovan så förstår jag syftet med dessa längder tafsmaterial. Jag kommer använda beteslås, i alla fall innan jag får snurr på min knuthantering, och tills dess kommer jag använda max 30 cm långa hemmagjorda tafsar. Jag tror att det har klarnat nu. Tack.

• lausvik gillar detta

#36 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 110 inlägg

Postad 02 oktober 2018 - 22:18

Helt klart rör du ihop olika saker. De (cirka) två spölängderna handlade om de sk shcck tapers som ibland används vid tex surf casting med tunna huvudlina. Själv brukar jag skarva på ungefär så mycket nylon- eller FC när jag använder flätlina vid mitt kustfiske. Däremot har tanken att skarva på en två spölängder lång wiretafs aldrig föresvävat mig och det är absolut bortkastat att ha så lång tafs vid gäddfiske. Ingen gädda har så djupt gap.

#37 Trasselkludd

Trasselkludd

Fiskegalning

• Members
  • 979 inlägg

Postad 02 oktober 2018 - 23:32

Helt klart rör du ihop olika saker. De (cirka) två spölängderna handlade om de sk shcck tapers som ibland används vid tex surf casting med tunna huvudlina. Själv brukar jag skarva på ungefär så mycket nylon- eller FC när jag använder flätlina vid mitt kustfiske. Däremot har tanken att skarva på en två spölängder lång wiretafs aldrig föresvävat mig och det är absolut bortkastat att ha så lång tafs vid gäddfiske. Ingen gädda har så djupt gap.

...Och nu känner jag mig som en idiot...

Det hela har kommit att bli komiskt! Till och med jag begriper att gäddan inte är så stor i truten och där av min förvirrade frågeställning om varför ha en massa påskarvad lina på huvudlinan. Jag har letat efter svaret på detta och har fått dem. Förvirrande för en Rookie som mig är alla dessa olika typer av linor och deras funktion/egenskaper, material, kombinationer osv. Det lilla jag har fiskat i mitt liv har varit helt annorlunda mot vad det är i dag, då hade jag min rulle o nylonlina och kanske en tafs om veckopengen räckte till det. Thats it... Jag ställer frågor som troligtvis verkar korkade hos er som har hållit på med fiske sedan ni lärde er att gå på egna ben. Saker som är självklara för er med enorm erfarenhet. För mig är i stort sett inget självklart i denna branch. Detta är ett nyvunnet intresse för mig och jag vill lära mig. Därför skriver jag här, för att få er support. Jo, och jag känner mig korkad i en del av frågorna jag ställer men samtidigt, frågar jag inte så får jag kanske inga svar. En sak har jag fattat och det är, att det är ute i vassen som praktiken, erfarenheten, spänningen, nöjet och hela upplevelsen finns, men att vara lite påläst har aldrig skadat mig.... Hur som helst, i morgon ska jag prova lyckan igen med nordanvinden i ryggen så skitfiske på er gubbtjyvar.....

• lausvik gillar detta

#38 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 110 inlägg

Postad 02 oktober 2018 - 23:38

.En sak har jag fattat och det är, att det är ute i vassen som praktiken, erfarenheten, spänningen, nöjet och hela upplevelsen finns, men att vara lite påläst har aldrig skadat mig.... Hur som helst, i morgon ska jag prova lyckan igen med nordanvinden i ryggen så skitfiske på er gubbtjyvar.....

Skitfiske! Och det finns inga dumma frågor, bara tveksamma svar. Fisket varken är eller behöver vara mer komplicerat än vad du minns det (och nu har du kanske en något större veckopeng än vad du hade då)...

#39 Trasselkludd

Trasselkludd

Fiskegalning

• Members
  • 979 inlägg

Postad 03 oktober 2018 - 00:08

Skitfiske! Och det finns inga dumma frågor, bara tveksamma svar. Fisket varken är eller behöver vara mer komplicerat än vad du minns det (och nu har du kanske en något större veckopeng än vad du hade då)...

Jo, det är sant men ibland är det så jäkla svårt att göra det enkelt. Speciellt när jag är en sådan person som ofta analyserar sönder saker o ting. En sanning är, att det finns väldigt mycket grått mellan svart och vitt.........

#40 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 110 inlägg

Postad 03 oktober 2018 - 13:02

Jo, det är sant men ibland är det så jäkla svårt att göra det enkelt. Speciellt när jag är en sådan person som ofta analyserar sönder saker o ting. En sanning är, att det finns väldigt mycket grått mellan svart och vitt.........

En annan är att det finns väldigt mycket svart och vitt i det vi uppfattar som grått.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar