Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll
Foto

Vad händer "on the dark side"

• Vänligen logga in för att kunna svara
54 svar till detta ämne

#41 mrheyjoe

mrheyjoe

Nykomling

• Members
  • 9 inlägg

Postad 26 september 2019 - 13:52

Jag skrev ett inlägg i dag efter lunch.

Det var en kille som var frisk och undrade hur mycket mer prylar och trender han skulle hänga på inom marknaden och att han resonerade öppet med sig själv om att han likväl kunde sätta på ett agn på en krok och glida med båten i jakt på de stora fiskarna. Han pratade om mentalitet.

Jag svarade med att ett av de största problemen vi har är när en intresseorganisation blir kapad av en marknad vars enda syfte är att sälja mer prylar till den lättlurade vita mannen. Jag pratar givetvis om Sportfiskarna  (Jag köper mycket prylar men jag är åtminstone transparent i den frågan) 

Det blir för mig väldigt luddigt att man å ena sidan raljerar om lyckade projekt med intention av att skydda och främja tillväxten av natur och fisk och sen å andra sidan ha offentliga personer under sin flagg som direkt är sponsrade av fiskeföretag som säljer utrustning. Sportfiskarna är dessutom med och sponsrar flera produktplaceringsprogram på tuben. Man kan säkerligen hänvisa till vilken fin hobby fiske är. 

Det är inte heller med intention av att skälla eller klå upp Sportfiskarna som jag skriver det här utan mer en frågan över hur man tänker kring sin egna självständighet som organisation. 

Varför vill vi bevara våra vatten? För vems skull? Vart tog sportfiskarnas tio budord vägen? 

Jag förstår inte heller varför frågan egentligen är så känslig , men i många fall när det blir så känsligt så att det ryker , ja då osar det katt och då finns det något att skydda. 

#42 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 555 inlägg

Postad 26 september 2019 - 13:56

Jag skrev ett inlägg i dag efter lunch.

(...)

Jag förstår inte heller varför frågan egentligen är så känslig , men i många fall när det blir så känsligt så att det ryker , ja då osar det katt och då finns det något att skydda.

Du tror väl inte att den är så känslig att det är därför man stängt forumet?

#43 mrheyjoe

mrheyjoe

Nykomling

• Members
  • 9 inlägg

Postad 26 september 2019 - 14:52

JO givetvis så grandios är jag! :)

#44 mrheyjoe

mrheyjoe

Nykomling

• Members
  • 9 inlägg

Postad 26 september 2019 - 14:53

Nej skämt o sido det var väldigt offtopic. 

#45 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 555 inlägg

Postad 26 september 2019 - 14:59

OK, även om det vore aningen konspirationsteoretiskt att tro det så kvarstår ju frågan vad Sportfiskarna vill med forumet.Kommunikationen är ju tämligen enkelrriktad och några diskussioner om brännande frågor blir det aldrig, åtminstone inte med förbundet som deltagare.

#46 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 555 inlägg

Postad 26 september 2019 - 18:53

Här är den trådstart från Laxen 2 som mrheyjoe refererade till:

Ny mentalitet
Idag, 09:17

Jag tänkte såhär: Varför kan man inte sluta lyssna till den mördande reklamen som betes- och redskapstillverkarna pumpar ut. För det mesta är det bara till för att lura oss konsumenter
att köpa prylar vi inte behöver och i förlängningen inte hjälper oss med vårt fiske ett dugg. En majoritet av de "nya" fiskemetoderna och trenderna är dessutom importerade från USA
och hämtade från exempelvis bassfisket där förutsättningarna skiljer sig väsentligt från Sverige. Varför inte bara fokusera på att själv ta fram metoder och strategier utifrån erfarenheter
från sitt eget vatten? Det som fungerar bäst efter senhöstborren är kanske inte crankbaits utan en liten mört som flötetrollas lååångsamt. Alltså sluta fokusera på beten och utrustning till förmån för vässad strategi och metodik och mer tid i ens eget vatten. Köper man mindre prylar så frigör man mer tid som kan läggas på vattnet och fiske och då höjer man ens fiske. Köper jag det "ultimata borresetet" så kostar det mig en veckas arbete. Jag skulle alltså istället kunna ta ledig en vecka bara för att fiska.

Nästa fråga är: Vad är det som gör att proffsen och profilerna uppnår så fantastiska resultat i filmerna, är det betets/utrustningens förnäma egenskaper eller beror på att man fisket i rätt vatten vid rätt tillfälle? Kunde man inte få upp fler borrar om man själv var där just då och kastade en ut en röd reflex med spö och rulle från 82?

Jag har i alla fall tröttnat och kommer i fortsättningen inte att bry mig om vad som är trendigt och på ropet. Det här borde jag kommit på för 10 år sen.

• Norges fiskaren och Casper gillar detta

#47 Casper

Casper

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 68 inlägg

Postad 26 september 2019 - 20:27

Här är den trådstart från Laxen 2 som mrheyjoe refererade till:

Ny mentalitet
Idag, 09:17
... Det som fungerar bäst efter senhöstborren är kanske inte crankbaits utan en liten mört som flötetrollas lååångsamt. Alltså sluta fokusera på beten och utrustning till förmån för vässad strategi och metodik och mer tid i ens eget vatten. Köper man mindre prylar så frigör man mer tid som kan läggas på vattnet och fiske och då höjer man ens fiske. Köper jag det "ultimata borresetet" så kostar det mig en veckas arbete. Jag skulle alltså istället kunna ta ledig en vecka bara för att fiska.

Nästa fråga är: Vad är det som gör att proffsen och profilerna uppnår så fantastiska resultat i filmerna, är det betets/utrustningens förnäma egenskaper eller beror på att man fisket i rätt vatten vid rätt tillfälle? Kunde man inte få upp fler borrar om man själv var där just då och kastade en ut en röd reflex med spö och rulle från 82?

Jag har i alla fall tröttnat och kommer i fortsättningen inte att bry mig om vad som är trendigt och på ropet. Det här borde jag kommit på för 10 år sen.

Det ligger mycket klokskap i det som sägs i citatet.

Ett minne från 80-talet nere i Tidan - i ån, inte i orten. Lillebror och jag sitter i ekan på favoritstället och metar. Vi har fångat mörtglin med sänkhåv och har vanliga toppknutna metspön och korkflöten. Det nappar hyfsat och det är fina matabborrar vi får. Vi börjar bli nöjda, men det är så gott där, att vi tar en rök till och sitter kvar.

Då kommer en plastbåt fram i åkröken och en av de mest välbeställda sommargästerna beklagar sig för oss att det inte nappar. "Jag har köpte de nyaste grejerna inne hos Petterssons inne i stan, och inte f-n nappar det för det! Får ni nått, pôjkar?"  "Jo", säger lillebror och håller upp ett par trehektosabborrar. "Vi har väl fått ett tjugotal nu på ett par timmar." Sommargästen blir högröd i ansiktet, tittar på våra grejer, drar på fullgas och försvinner tillbaka samma väg som han kom. Livet är inte alltid roligt.

P.

• Norges fiskaren och lausvik gillar detta

"Lelle pôjk, bider di, så bider di; bider di ente, så bider di ente!"

#48 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Moderators
  • 3 216 inlägg

Postad 27 september 2019 - 09:15

Nu fungerar fiskesnack igen.

https://www.fiskesnack.com/

Vad dom har gjort vet inte men alla avatrer är borta.

/Stefan
Född i Borås, emigrerat från Huskvarna till Kalix via Aneby och sedan via Luleå.

Det enda sättet att upptäcka gränserna för det möjliga är att gå en liten bit förbi dem in i det omöjliga. /Arthur C. Clarke

#49 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 555 inlägg

Postad 27 september 2019 - 10:41

Nu fungerar fiskesnack igen.

https://www.fiskesnack.com/

Vad dom har gjort vet inte men alla avatrer är borta.

Ja jag har ju varit bannad rätt länge...

#50 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Moderators
  • 3 216 inlägg

Postad 27 september 2019 - 10:50

Ja jag har ju varit bannad rätt länge...

Ja, du har nämnt det förut.

• pegaso gillar detta
/Stefan
Född i Borås, emigrerat från Huskvarna till Kalix via Aneby och sedan via Luleå.

Det enda sättet att upptäcka gränserna för det möjliga är att gå en liten bit förbi dem in i det omöjliga. /Arthur C. Clarke

#51 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 555 inlägg

Postad 27 september 2019 - 18:40

Ja, du har nämnt det förut.

Men nu verkar det inte längre vara möjligt att registrera ett konto (jag menar inte bara för mig)...

• bondersbyn gillar detta

#52 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Moderators
  • 3 216 inlägg

Postad 27 september 2019 - 18:57

Men nu verkar det inte längre vara möjligt att registrera ett konto (jag menar inte bara för mig)...

Ok!

/Stefan

#53 Norges fiskaren

Norges fiskaren

Storfiskare

• Members
  • 3 204 inlägg

Postad 27 september 2019 - 19:02

Fiskesnack! Vad tycker ni om den??

#54 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Moderators
  • 3 216 inlägg

Postad 27 september 2019 - 19:06

Fiskesnack! Vad tycker ni om den??

Sådär!

• Norges fiskaren gillar detta
/Stefan

#55 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Moderators
  • 3 216 inlägg

Postad 09 oktober 2019 - 08:57

Admin Bergman har vaknat till liv. Vet ej vem som har skrämt upp honom.

https://www.fiskesna...kerar-dränka-fs

:)

/Stefan

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar