Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll
Foto

Sportfiskeforums veckotävling

• Vänligen logga in för att kunna svara
315 svar till detta ämne

#261 Trasselkludd

Trasselkludd

Trogen medlem

• Members
  • 224 inlägg

Postad 07 november 2018 - 10:41

Rekordomgång igen sett till poängen. Eftersom Anders leder på ett resultat som är bättre än tidigare vinnarresultat så kommer omgången att vinnas med en rekordpoäng. Däremot, hittills, få anmälda deltagare.

Mitt mål är att deltaga även denna vecka men vet i i stunden inte vilken/vilka dagar det blir. Återkommer när jag checkar in för veckans omgång......

• lausvik gillar detta

Skånepåg som har gått i exil från Lundaslätten. Nu trampar jag mark på Östgötaslätten och markerar nytt revir i Vadstena. Håkan är namnet...

"Success is the sum of small efforts, repeated day in and day out" ~ Robert Collier

#262 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 717 inlägg

Postad 07 november 2018 - 18:47

Mitt mål är att deltaga även denna vecka men vet i i stunden inte vilken/vilka dagar det blir. Återkommer när jag checkar in för veckans omgång......

Ja, ja, det blir väl lör- och/eller söndag i vanlig ordning. Själv kör jag med uteslutningsmetoden. Måndag-fredag jobbar jag, före och efter jobbet är det mörkt så det ger sig självt. Jag får sätta mitt hopp till helgerna.
  • Trasselkludd gillar detta

#263 Trasselkludd

Trasselkludd

Trogen medlem

• Members
  • 224 inlägg

Postad 08 november 2018 - 11:18

Ja, nu snart bär det iväg ut i dimman eller rättare sagt in i dimman... Packar lätt och med lätt fiske i kikaren. Jigg och reflex på 4-15 spö och gammal budget Mitchell är tanken. Sätter ett litet Atom i hatten fall i fall... 

Checkar således härmed in för mitt första pass denna omgång......

Bullens Pilsnerkorv väntar när jag kommer hem....

Skitfiske tillönskas er andra..........

• lausvik gillar detta

Skånepåg som har gått i exil från Lundaslätten. Nu trampar jag mark på Östgötaslätten och markerar nytt revir i Vadstena. Håkan är namnet...

"Success is the sum of small efforts, repeated day in and day out" ~ Robert Collier

#264 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 717 inlägg

Postad 08 november 2018 - 12:07

Ja, nu snart bär det iväg ut i dimman eller rättare sagt in i dimman... Packar lätt och med lätt fiske i kikaren. Jigg och reflex på 4-15 spö och gammal budget Mitchell är tanken. Sätter ett litet Atom i hatten fall i fall... 
Checkar således härmed in för mitt första pass denna omgång......

Bullens Pilsnerkorv väntar när jag kommer hem....

Skitfiske tillönskas er andra..........

Ett litet Atom (7 eller 12 gram) är inget oävet abborrdrag. Faktum är att det ingick i ABU:s Måste-sortiment för Abborre.
  • Trasselkludd gillar detta

#265 Trasselkludd

Trasselkludd

Trogen medlem

• Members
  • 224 inlägg

Postad 08 november 2018 - 17:10

Jag har pratat allvar med min hustru angående vikten av att inte önska någon lycka till när denne är på väg ut på en fisketur. Trots det så önskade min hustru mig just detta när jag idag var på väg ut genom dörren med spöt på axeln.. Följaktligen så har jag krediterat henne för bristen av poäng i dagens fiskeäventyr. O poäng till mig halvvägs genom veckans tävling. Fint fiskeväder dock och sedvanlig spänning kan tillskrivas dagen..... 

• Anders jansson gillar detta

#266 pegaso

pegaso

Nykomling

• Members
  • 9 inlägg

Postad 09 november 2018 - 10:59

Har ett litet bekymmer inför söndagens fisketur. Kan inte bestämma mig för vilken sjö jag ska traila i båten.

(nej, fiske från land är inte aktuellt i någon av sjöarna och jag kör solo).

Den ena sjön (1), har jag aldrig fiskat i, men har äntligen fått tillstånd att fiska i den! (lågt fisketryck).

Den andra sjön (2) har jag fiskat flera gånger i och har årskort. (högre fisketryck).

Med den ovanstående informationen är ju valet enkelt, så:

Sjö (1), har inget bra ställe att få i båten, finns en stor risk att jag spenderar fiskedagen med att släpa och dra båten

över stock och sten, för att ändå inte lyckas få den i vattnet. (två man borde fixa det).

Sjö (2) har en perfekt båtramp, så jag är snabbt och smidigt igång med både fiske, pipa och fika.

Är det "värt" att, troligen, offra en fisketur och dra till (1) eller ska jag "spara" (1) tills vi är två i båten???

• lausvik gillar detta

Visst fn är det en materialsport!

#267 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 717 inlägg

Postad 09 november 2018 - 13:30

Är det "värt" att, troligen, offra en fisketur och dra till (1) eller ska jag "spara" (1) tills vi är två i båten???

Tja, det måste du själv avgöra. Det okända vattnet låter ju lockande och KAN vara en högvisnt...

Jag antecknar dig för lör- och söndag. Skitfiske!

#268 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 717 inlägg

Postad 09 november 2018 - 16:20

Nu sitter jag och laddar inför helgen men det är dessvärre en 50/50-chans att jag får lov att tillbringa en av de planerade fiskedagarna i tingsrätten (jourdomstolen)...

edit. Fick sent igår kväll ett mail att min klient släppts på fri fot så det blir fiske!

#269 X-tap

X-tap

Fiskegalning

• Members
  • 617 inlägg

Postad 10 november 2018 - 08:36

Nu sitter jag och laddar inför helgen men det är dessvärre en 50/50-chans att jag får lov att tillbringa en av de planerade fiskedagarna i tingsrätten (jourdomstolen)...edit. Fick sent igår kväll ett mail att min klient släppts på fri fot så det blir fiske!

Detta Land. Brottslingar bara släpps ut hur som helst.

Nä alla klienter borde Buras in på livstid oavsett brott. Så blir vi av med problemet

Allt har sitt berättigande - även om jag inte förstår det - Somliga söker enbart info som bekräftar den bild dom redan har och absolut inte vill ge upp - andra söker den info som utmanar deras övertygelse.

#270 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 717 inlägg

Postad 10 november 2018 - 12:04

Detta Land. Brottslingar bara släpps ut hur som helst.

Nä alla klienter borde Buras in på livstid oavsett brott. Så blir vi av med problemet

Gör som jag. Åk ut och fiska så blir du kanske på bättre humör...

#271 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 717 inlägg

Postad 10 november 2018 - 15:28

Bompass.

#272 fiskarlennart

fiskarlennart

Trogen medlem

• Members
  • 384 inlägg

Postad 11 november 2018 - 09:46

Ruskväder, så denna vecka blir det en nolla för mig. Vet att det blir Marstrandsfiske för mig nästa torsdag så då lär det förhoppningsvis inte sluta med en nolla.
  • Anders jansson, lausvik, bondersbyn and 1 other like this

#273 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 717 inlägg

Postad 11 november 2018 - 10:38

[t-quote name="fiskarlennart" post="271794" timestamp="1541926001"]
Ruskväder, så denna vecka blir det en nolla för mig. Vet att det blir Marstrandsfiske för mig nästa torsdag så då lär det förhoppningsvis inte sluta med en nolla.[/t-quote]Det är lika illa här. Jag har legat och dragit mig hela förmiddagen och lyssnat på bilarna ute på den regnvåta asfalten. Tror att jag ska städa litet och dessutom måste jag sitta på kontoret en timme eller så och vända papper...

edit. Vi är inne i en tuff årstid för oss sportfiskare. Detr ska bli intressant att se hur länge den lilla men tappra skara som hittills utgjort startfältet hänger med. Själv försöker jag fiska efter havsöring så långe havet ligger öppet men bedriver ingen annan form av vinterfiske, dvs varken pimplar eller ismetar. Hur är det mer er övriga?
  • fiskarlennart, Anders jansson och Trasselkludd gillar detta

#274 Trasselkludd

Trasselkludd

Trogen medlem

• Members
  • 224 inlägg

Postad 11 november 2018 - 12:35

Det är lika illa här. Jag har legat och dragit mig hela förmiddagen och lyssnat på bilarna ute på den regnvåta asfalten. Tror att jag ska städa litet och dessutom måste jag sitta på kontoret en timme eller så och vända papper...

edit. Vi är inne i en tuff årstid för oss sportfiskare. Detr ska bli intressant att se hur länge den lilla men tappra skara som hittills utgjort startfältet hänger med. Själv försöker jag fiska efter havsöring så långe havet ligger öppet men bedriver ingen annan form av vinterfiske, dvs varken pimplar eller ismetar. Hur är det mer er övriga?

Jag så ser det ut på mina breddgrader oxå. Tydligen så är det fars dag i dag och det hade jag inte koll på. Får hålla mig på mattan idag och som lausvik, ta ett tag med städ o tvätt.. Kanske en kaloribomp till kaffet, vem vet vad de små lurar med.. Ska senare ta mig tid att spola lina och försöka få rätt på bygeln på min Dam 330 som kärvar... Sen måste jag vara ajour när mina vuxna töser ringer från Skåneland.. Men jag tänker ta mig ut framöver i veckan och har som intuition att hänga på vår tävling... Trevlig söndag på er fiskegubbar...

Skickat från min XT1039 via Tapatalk
  • fiskarlennart gillar detta

#275 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Members
  • 1 649 inlägg

Postad 11 november 2018 - 13:58

Ruskväder, så denna vecka blir det en nolla för mig. Vet att det blir Marstrandsfiske för mig nästa torsdag så då lär det förhoppningsvis inte sluta med en nolla.

Då blir det väl bottenmete! :)

/Stefan

Född i Borås, emigrerat från Huskvarna till Kalix via Aneby och sedan via Luleå.

Det enda sättet att upptäcka gränserna för det möjliga är att gå en liten bit förbi dem in i det omöjliga. /Arthur C. Clarke

#276 fiskarlennart

fiskarlennart

Trogen medlem

• Members
  • 384 inlägg

Postad 11 november 2018 - 14:28

Får vi is här i Västsverige så är pimpelsäsongen årets höjdpunkt för mig både som nöjesfiske och tävlingsfiske. Får vi is på havet så är Gullmarn ett artrikt vatten att fiska på. På insjövatten är väl utbudet lite mer begränsat, vanligast är definitivt abborre och mört. Andra arter som jag fått på isfiske här runt Göteborg är gädda , sik , gös, regnbåge , öring , fjällröding , bäckröding ,kanadaröding, gärs, säkert glömt någon.

• lausvik och Trasselkludd gillar detta

#277 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 717 inlägg

Postad 11 november 2018 - 14:43

Får vi is här i Västsverige så är pimpelsäsongen årets höjdpunkt för mig både som nöjesfiske och tävlingsfiske. Får vi is på havet så är Gullmarn ett artrikt vatten att fiska på. På insjövatten är väl utbudet lite mer begränsat, vanligast är definitivt abborre och mört. Andra arter som jag fått på isfiske här runt Göteborg är gädda , sik , gös, regnbåge , öring , fjällröding , bäckröding ,kanadaröding, gärs, säkert glömt någon.

Nå, jag äger i alla fall en fungerande isborr, en Mora av sjuttiotalsmodell så i värsta fall...

#278 pegaso

pegaso

Nykomling

• Members
  • 9 inlägg

Postad 11 november 2018 - 14:53

Jaha, då var man hemma och inne i värmen, men trött, blöt och frusen....

Då veckans tävling verkade omöjlig att vinna, valde jag att försöka mig på "sjö 1".

Väl framme vid sjön, lyckades jag finna en plats där det, med nöd och näppe, gick att backa ner släpet till vattnet.
Det sluttade ganska brant ner mot vattnet, men jag fick ut släpets hjul i vattnet en meter eller så. Sen tog det stopp!
Hjulen på släpet sjönk ner i geggan och jag hoppade ur bilen för att se hur illa det var. Det var först nu jag såg att
botten var väldigt geggig och det fanns inga möjligheter att gå runt båten, då jag bara sjönk djupare för varje steg.
Här skulle jag inte kunna dra/släpa ut båten till djupare vatten! (och långgrunt är var det)
Ok, bara byta plats, in i bilen, på med "offroad-körning" och gasade...... Jag satt fast!
Kopplade av släpet, fick upp bilen från slänten, med hjälp av spännband fick jag upp släpet ur geggan och, till slut,
även upp släpet från slänten.
Gjorde ett försök på ett annat ställe, där jag behövde släpa båten i ca 15m för att nå vattnet, men jag orkade inte
dra båten mer än ett par meter. Skit, men sjön besegrade mig, jag gav upp.

Bytte sjö, till en med en riktig ramp. Blåsigt som tusan, regnigt och kallt, men en 62cm och en 65cm.

Så jag loggar 2st gäddor till veckans tävling, Men som det känns nu, var det min sista fisketur för i år!
  • fiskarlennart, Anders jansson, lausvik and 1 other like this

Visst fn är det en materialsport!

#279 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 717 inlägg

Postad 11 november 2018 - 15:05

Jaha, då var man hemma och inne i värmen, men trött, blöt och frusen....

Då veckans tävling verkade omöjlig att vinna, valde jag att försöka mig på "sjö 1".

Väl framme vid sjön, lyckades jag finna en plats där det, med nöd och näppe, gick att backa ner släpet till vattnet.
Det sluttade ganska brant ner mot vattnet, men jag fick ut släpets hjul i vattnet en meter eller så. Sen tog det stopp!
Hjulen på släpet sjönk ner i geggan och jag hoppade ur bilen för att se hur illa det var. Det var först nu jag såg att
botten var väldigt geggig och det fanns inga möjligheter att gå runt båten, då jag bara sjönk djupare för varje steg.
Här skulle jag inte kunna dra/släpa ut båten till djupare vatten! (och långgrunt är var det)
Ok, bara byta plats, in i bilen, på med "offroad-körning" och gasade...... Jag satt fast!
Kopplade av släpet, fick upp bilen från slänten, med hjälp av spännband fick jag upp släpet ur geggan och, till slut,
även upp släpet från slänten.
Gjorde ett försök på ett annat ställe, där jag behövde släpa båten i ca 15m för att nå vattnet, men jag orkade inte
dra båten mer än ett par meter. Skit, men sjön besegrade mig, jag gav upp.

Bytte sjö, till en med en riktig ramp. Blåsigt som tusan, regnigt och kallt, men en 62cm och en 65cm.

Så jag loggar 2st gäddor till veckans tävling, Men som det känns nu, var det min sista fisketur för i år!

Ok, noterar 12 p. Välkommen åter i vår!

#280 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 717 inlägg

Postad 11 november 2018 - 15:18

Nå, vi kör vidare, men jag föreslår en regel som säger att om färre än två cdeltagare anmält sig ställs omgången in. Det ger sig ju liksom av sig självt...
  • fiskarlennart, Anders jansson och Trasselkludd gillar detta

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar