Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll
Foto

Sportfiskeforums veckotävling

• Vänligen logga in för att kunna svara
510 svar till detta ämne

#441 Trasselkludd

Trasselkludd

Trogen medlem

• Members
  • 288 inlägg

Postad 04 december 2018 - 14:47

Cellosviterna? Gärna den legendariska inspelningen med Pablo Casals.

Tyvärr har jag inga skivor, varken CD eller Vinyl med Pablo. Jag lyssnad dock på Cello Suite 1 BWV 1007/Prelude och lite blandat, Ave Maria, Jesu Joy of mans desiring med andra begåvningar... och när jag låg där o lyssnade så knackade Postnord på dörren med en leverans av mitt nya UL-spö, 5,6 fot 2-10 gr, Berkley E-motion som inköptes på Svarta fredagen till ett bra pris.... Tusan va kul det ska bli att prova detta lilla tunna spö!

.. kul att du är bevandrad i den klassiska musiken.... En annan hobby som jag idgar...

Skånepåg som har gått i exil från Lundaslätten. Nu trampar jag mark på Östgötaslätten och markerar nytt revir i Vadstena. Håkan är namnet...

"Success is the sum of small efforts, repeated day in and day out" ~ Robert Collier

#442 Trasselkludd

Trasselkludd

Trogen medlem

• Members
  • 288 inlägg

Postad 04 december 2018 - 15:02

Känns lite besvärligt nu när isarna breder ut sig och jag som inte vinter-fiskat på typ 35år.

I sin nuvarande form, blir det extremt svårt att få några poäng (för mig) under ca 12-16 veckor.

Kanske är det en av tjusningarna med tävlingen, att fiska året runt?

Begriper även att man kan diskutera "orättvisorna" mete - spinn och insjö - kust mm.

Men de varierande förutsättningar (orättvisorna) vi har är, på något sätt, ok. 

Trots det, lägger jag ett förslag: Veckotävlingen tar en paus Jan-Feb-Mars!

Nä, inga pauser, jag har inte stått på isen sedan vi lade om till högertrafik... Skit i poängen och konkurrensen och njut av möjligheterna och upplevelserna... Det fina med denna tävling, tycker jag, är just att den kan fortgå hela hela året med alla dess möjligheter och omöjligheter, och visst kan det ses "orättvist" beroende på vart i landet vi bor och vilka olika förutsättningar respetive deltagare har, men så är det ju hela året.. Jämför fiske i Norsk fjord med nybörjarefiske från stranden på grunt vatten. Jag kan inte konkurrera med en storfiskare men jag bryr mig inte om det utan har bara förbaskat kul. Sen är jag ju ingen tävlingsmänniska heller och det underlättar ju när jag alltid kommer sist... Nä jag röstar på året runt på vinst eller förlust (i poäng då)....

Tillägg... Vidare så gillar jag tävlingen utav den anledningen att den motiverar, utmanar mig att inte falla in i min annars så förödande lättja som ofta gör mig aningen passiv och omotiverad i det stora hela sammanhanget... 

• fiskarlennart och lausvik gillar detta

Skånepåg som har gått i exil från Lundaslätten. Nu trampar jag mark på Östgötaslätten och markerar nytt revir i Vadstena. Håkan är namnet...

"Success is the sum of small efforts, repeated day in and day out" ~ Robert Collier

#443 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 910 inlägg

Postad 04 december 2018 - 18:45

Rättvisa är knappast möjlig att uppnå och något uppehåll, nu när vi fått upp en antydan till momentum, tror jag skulle kunna visa sig vara ett fatalt misstag. Däremot så har jag tänkt att 2019 dela upp "Årets fiskare" i kvartalsvisa deltävlingar. Då kan ju den som tar fram grejorna först i april, även om han får svårt att göra sig gällande på helårsbasis, sikta på delsegrar i kvartal 2-4.

• fiskarlennart och Trasselkludd gillar detta

#444 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 910 inlägg

Postad 04 december 2018 - 18:58

Det blir ingen annan råd än att anmäla ett pass i morgon. Jag tar förmiddagen ledig och ger mig ut för att provkasta multirullar och då finns det ju en åtminstone teoretisk chans att något nappar, i vart fall om jag använder drag istället för kastplugg. I helgen ska jag ju vara jour så jag gör mig inget samvete över att fira från jobbet några timmar.

edit. Trasselkludds förkylning verkar på något mysko vis ha smittat mig. Dagens pass ställs in.

• fiskarlennart och Trasselkludd gillar detta

#445 pegaso

pegaso

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 37 inlägg

Postad 05 december 2018 - 09:25

Ja, ja, till mitt försvar; det var ju bara ett förslag.

Sen lite svar:

@ vara din egna isbrytare.

Jo, jag har provat. Min tunga aluburk (125kg) klarar knappt 2cm.

Skit i poängen.

Poängen är ju det viktiga, upplevelserna sekundära. :twisted: 

inte konkurrera med en storfiskare.

Helt rätt, men nog fn, jvlar anamma, ska vi ge dem en fight!

gillar jag tävlingen utav den anledningen att den motiverar.

Så till den milda grad, att jag har letat rätt på isborren!

För övrigt så anmäler jag mig för Lördag/Söndag och det ser ut att bli i den förhatliga Munksjön....

• fiskarlennart, lausvik och Trasselkludd gillar detta

Visst fn är det en materialsport!

#446 Trasselkludd

Trasselkludd

Trogen medlem

• Members
  • 288 inlägg

Postad 05 december 2018 - 09:45

Ja, ja, till mitt försvar; det var ju bara ett förslag.

Sen lite svar:
@ vara din egna isbrytare.
Jo, jag har provat. Min tunga aluburk (125kg) klarar knappt 2cm.

@Skit i poängen.
Poängen är ju det viktiga, upplevelserna sekundära. :twisted:

@inte konkurrera med en storfiskare.
Helt rätt, men nog fn, jvlar anamma, ska vi ge dem en fight!

@gillar jag tävlingen utav den anledningen att den motiverar.
Så till den milda grad, att jag har letat rätt på isborren!

För övrigt så anmäler jag mig för Lördag/Söndag och det ser ut att bli i den förhatliga Munksjön....

Dä ä rediga takter pegaso!

Skickat från min XT1039 via Tapatalk

#447 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 910 inlägg

Postad 05 december 2018 - 10:17

Veckotävlingen är förmodligen landets tuffaste fisketävling.

#448 Trasselkludd

Trasselkludd

Trogen medlem

• Members
  • 288 inlägg

Postad 05 december 2018 - 14:40

Veckotävlingen är förmodligen landets tuffaste fisketävling.

Med en handfull av dessa i flabben så ska vi med bedrövlig virus klara av landets tuffaste fisketävling! Rekommenderas starkt, med betoning på stark.. 

Nu när jag ändå sitter här och snorar så tänkte jag knyppla ihop lite bottenmetesriggar och då har jag en fråga angående tjockleken på flourkarbon. Vad blir "lagom" tjocklek till respektive Aborre och Gädda?

Bifogad fil  DSC01140.JPG   116,03K   5 Antal nerladdningar

#449 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 910 inlägg

Postad 05 december 2018 - 15:08

Till gäddan behöver du wiretafs. FC är, i mina ögon, en chansning.  Det finns knytbar wire men enklast är att använda wirelås. Till abborre kan du använda 0,25 mm nylon. Eller 0,20 eller 0,30, det är inte så himla noga.

• Trasselkludd gillar detta

#450 pegaso

pegaso

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 37 inlägg

Postad 05 december 2018 - 15:37

Fantastisk bild! Ser ut som en vanlig fredagskväll, minus Skotten.....

#451 Trasselkludd

Trasselkludd

Trogen medlem

• Members
  • 288 inlägg

Postad 05 december 2018 - 15:44

Till gäddan behöver du wiretafs. FC är, i mina ögon, en chansning.  Det finns knytbar wire men enklast är att använda wirelås. Till abborre kan du använda 0,25 mm nylon. Eller 0,20 eller 0,30, det är inte så himla noga.

Utmärkt! Jag har köpt wire och wirelås så då kan jag sätta igång. Förresten, trekrok eller kanske en Aberdeen till Gäddan? Tackar.....

Tusan! Kanske har halkat av tråden aningen, sorry.. Nåväl, angående tävlingen så blir det fisketur innan veckan är över..

#452 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 910 inlägg

Postad 05 december 2018 - 19:46

@Trasselkludd 

Se frågespalten .

#453 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 910 inlägg

Postad 05 december 2018 - 23:02

Vad gäller tävlingen (som ju den här tråden handlar om) så får jag sikta på helgen. Med litet flyt blir det kanske någon timme med dagsljus då jag kan fiska, men osvuret är bäst. Risken för DNS är påtaglig.

#454 fiskarlennart

fiskarlennart

Trogen medlem

• Members
  • 400 inlägg

Postad 06 december 2018 - 08:28

Kommer att bli ett litet fiskeförsök idag.

• Anders jansson, lausvik och Trasselkludd gillar detta

#455 Anders jansson

Anders jansson

Storfiskare

• Members
  • 2 328 inlägg

Postad 06 december 2018 - 09:24

Var på väg hem från Stavanger men fick vända näsan tillbaka.
Nytt möte på forust vest!! 8 nya Tim med övertids bet.

Kommer gott med på jan lön.

Men satt i tankar på var jag skulle fiska.
Så det var surt att vända och köra tillbaka. Nu är det fantastiskt väder för fiske.
-1gr och vindstilla!!

#456 Trasselkludd

Trasselkludd

Trogen medlem

• Members
  • 288 inlägg

Postad 06 december 2018 - 10:13

Vad gäller tävlingen (som ju den här tråden handlar om) så får jag sikta på helgen. Med litet flyt blir det kanske någon timme med dagsljus då jag kan fiska, men osvuret är bäst. Risken för DNS är påtaglig.

Tack för den piken, noterat!

Skickat från min XT1039 via Tapatalk

#457 fiskarlennart

fiskarlennart

Trogen medlem

• Members
  • 400 inlägg

Postad 06 december 2018 - 16:49

Dagens lilla fisketur var en chansning, det var första gång jag försökte spinnfiska bäcköring på höst eller vinter sedan jag började fiska i detta vatten 1964. Vart ingen huggvillig fisk så det vart en nolla.

Lägger upp en bild på hur vackra de är vid vårfiske.Bifogad fil  WP_000285 (1).jpg   250,61K   1 Antal nerladdningar

• Anders jansson, lausvik och Trasselkludd gillar detta

#458 pegaso

pegaso

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 37 inlägg

Postad 07 december 2018 - 09:42

@ TL:

Har hövdingen missat att jag anmält mig (inlägg 445)?

Eller har jag inte följt reglementet för tävlingsanmälan?

Hur som, kommer köra Lördag. Reservdag Söndag.

#459 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 910 inlägg

Postad 07 december 2018 - 12:02

@ TL:

Har hövdingen missat att jag anmält mig (inlägg 445)?

Eller har jag inte följt reglementet för tävlingsanmälan?

Hur som, kommer köra Lördag. Reservdag Söndag.

Jag har pga sammanfallande förkylning och tredagarsförhandling inte kunnat sköta min TL-syssla som jag bort. Ber om ursäkt! Inget fel på din anmälan.

#460 pegaso

pegaso

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 37 inlägg

Postad 08 december 2018 - 13:38

Så, då hände det, äntligen!
Ni vet, den där tanken man somnar till, det där hoppet man har, som sakta försvinner efter 5-6tim på sjön.

Tar det från början, lite kort:

Lausvik tipsade/lurade eller lockade på mig nylonlina någon gång i början av året.
Har haft lite, och har, problem med mothuggen, som känns som om de kommer för sent med nylon.
Positivt är ändå själva drillningen, som är betydligt mer "följsam" och hanteringen vid håvning är enklare, när man är själv i båten.

Bestämde mig för att i år försöka få större fisk, genom att leta stimfisk och nöta.
Och det med nylonlina. (vilket de flesta faktiskt förkastar vid gäddfiske).
Resultatet har varit klent.

Säsongen var egentligen slut, men så dök ju tävlingen upp och jag tänkte köra tills isen lagt sig.
Då isarna bredde ut sig och enbart någon sjö fortfarande var isfri, så blev det ju den jag harvade runt i.

Men idag hände det!

Bifogad fil  109cm 11.4kg.jpg   102,88K   3 Antal nerladdningar

Vilket betyder att jag tog PB och loggar en fisk till tävlingen!
  • fiskarlennart, JontaK, Kengur and 2 others like this

1 användare läser detta ämne

1 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

Trasselkludd