Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll
Foto

Vad har ni i byrålådan? Vilka klassiska fiskeprylar ligger o lurar i boden och bara väntar på att få bli använda igen?

vintage Klassiker Ovanliga fiskeprylar Flipp o Flopp Underhåll av gamla prylar

• Vänligen logga in för att kunna svara
369 svar till detta ämne

#1 Trasselkludd

Trasselkludd

Fiskegalning

• Members
  • 658 inlägg

Postad 18 oktober 2018 - 18:56

Som den prylnisse jag är, så samlar jag på både det ena o det andra och har nyligen börjat intressera mig för gamla klassiska fiskeprylar. Rullar och spö i första hand. I min lilla och nygamla samling så finns det några Abumatic, Mitchell, DAM, Shakespeare, Pflueger haspelrullar som alla är i varierande skick och kvalitet. Jag servar och renoverar i den mån jag förmår och i dagsläget så funkar de flesta rullarna. Saknar delar till ett par... I nuläget har jag inte många klassiska spö men letar så smått efter dessa.. Jag har inga stora kunskaper om klassiska fiskeprylar men en förhoppning om att ni som är intresserade av detta vill hoppa på tråden. Rota fram era gamla prylar och dela era bilder, tips och erfarenheter, diskutera servicetips och renovering, reservdelar osv... Jag ska också nämna att min intuition med mina prylar är att de ska användas i mitt fiske och inte ligga i byrålådan...  

Jag kastar in en bild på ett par rullar från samlingen. Om dessa vet jag inte mycket. Dom "känns" lite "Buttericks" i kvaliteten men jag är glad för dom i vilket fall, och de fungerar fint efter lyckad service. Det ska bli spännande och testa dem i skarpt läge. Bära eller brista...

• JontaK och lausvik gillar detta

#2 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 4 557 inlägg

Postad 18 oktober 2018 - 20:09

Du har nog, dessvärre, rätt vad kvaliteten beträffar. Det du har är två enkla budgetrullar från sextio/sjuttiotalet. Visst duger de att fiska med men klassiker skulle jag nog inte vilja kalla dem, det begreppet reserverar jag för rullar som är något mer speciella (de jag i min blogg kallar ikoniska). Men grattis, hur som helst, till att du funnit en trevlig hobby!
  • Trasselkludd gillar detta

#3 Trasselkludd

Trasselkludd

Fiskegalning

• Members
  • 658 inlägg

Postad 19 oktober 2018 - 07:09

Du har nog, dessvärre, rätt vad kvaliteten beträffar. Det du har är två enkla budgetrullar från sextio/sjuttiotalet. Visst duger de att fiska med men klassiker skulle jag nog inte vilja kalla dem, det begreppet reserverar jag för rullar som är något mer speciella (de jag i min blogg kallar ikoniska). Men grattis, hur som helst, till att du funnit en trevlig hobby!

Jo, som sagt det är min känsla också kring dessa två rullar och dessutom så "hintade" du mig om 320:an för några dagar sedan.. Men kul att ha ändå... Dom ska få bekänna färg så småningom. Jag gillar din blogg för den har bidragit till nya kunskaper och till min nya hobby. Precis som med nya moderna fiskeprylar så finns det säkert en mångfald av bortglömda, vintage, klassiska eller gamla, vad man nu kallar dem för, fiskeprylar där ute.. Bra eller dåliga, flipp eller flopp, så är det intressant att få veta vad ni andra har för erfarenheter och åsikter, tycker jag.. När jag använder ordet klassisk så gör jag det i motsats till modern, eller i all enkelhet, gamla prylar.. 

Har du eller någon annan några erfarenheter, kunskaper av Pflueger? Jag vet inget om detta märke.. 

#4 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 4 557 inlägg

Postad 19 oktober 2018 - 09:01

Ffleuger är ett amerikanskt företag (Ohio) som funnits sedan sent 1800-tal. Man började med att tillverka krokar men expanderade med tiden till att tillverka i stort sett all sorts utrustning.

Såvitt jag vet har märket aldrig haft någon svensk generalagent och de pfleugerrullar man sett (ser) här är oftast flugditon (den ikoniska Medalist) eller gamla multirullar. Din rulle är från den tiden då Pfleuger börjat lägga ut tillverkning på lego till asiatiska länder. Kolla om det kanske står "Japan" på rullfoten.

Mycket mer vet jag inte om Pfleuger. Jag har någon enklare haspelrulle av märket men den tror jag inte att jag fiskat med.

#5 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 4 557 inlägg

Postad 19 oktober 2018 - 13:42

För att jag ska betrakta en rulle som klassisk ska den dels vara av hög kvalitet, helst stå ut i något avseende (en intressant design, någon speciell teknisk lösning etc) och vara ett bra fiskeredskap. 

• Anders jansson gillar detta

#6 Trasselkludd

Trasselkludd

Fiskegalning

• Members
  • 658 inlägg

Postad 19 oktober 2018 - 17:33

Ffleuger är ett amerikanskt företag (Ohio) som funnits sedan sent 1800-tal. Man började med att tillverka krokar men expanderade med tiden till att tillverka i stort sett all sorts utrustning.

Såvitt jag vet har märket aldrig haft någon svensk generalagent och de pfleugerrullar man sett (ser) här är oftast flugditon (den ikoniska Medalist) eller gamla multirullar. Din rulle är från den tiden då Pfleuger börjat lägga ut tillverkning på lego till asiatiska länder. Kolla om det kanske står "Japan" på rullfoten.

Mycket mer vet jag inte om Pfleuger. Jag har någon enklare haspelrulle av märket men den tror jag inte att jag fiskat med.

Min 22:a är definitivt en asiat, det både känns, syns och hörs. Står inget vad jag kan se. Spelar ingen roll för mig vilket fall. Jo, på Tradera finns två multirullar från Pflueger och där skriver säljaren att ABU sålde Pfluegers prylar på 50-talet men om det är korrekt kan jag inte utröna.. 

Nåväl nu till något annat. Hur ser du på Abus gamla 333 ställd mot 33:an? 

#7 Trasselkludd

Trasselkludd

Fiskegalning

• Members
  • 658 inlägg

Postad 19 oktober 2018 - 17:41

För att jag ska betrakta en rulle som klassisk ska den dels vara av hög kvalitet, helst stå ut i något avseende (en intressant design, någon speciell teknisk lösning etc) och vara ett bra fiskeredskap. 

Har du provat en sådan här någon gång? Compac Sierra... Som ligger på Tradera...

Hade varit kul att få putsa upp....

#8 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 4 557 inlägg

Postad 19 oktober 2018 - 18:04

Tänker du börja samla på gamla lågprisrullar? Utan erfarenhet av märket kan jag direkt se att det rör sig om en billig rulle med enkel bygelfällning och utan lintrissa (det är bara en böj på bygeln där linan ska löpa. Att saker är gamla betyder inte att de är bra. Bjud inte för mycket på den.

#9 Trasselkludd

Trasselkludd

Fiskegalning

• Members
  • 658 inlägg

Postad 19 oktober 2018 - 18:24

Tänker du börja samla på gamla lågprisrullar? Utan erfarenhet av märket kan jag direkt se att det rör sig om en billig rulle med enkel bygelfällning och utan lintrissa (det är bara en böj på bygeln där linan ska löpa. Att saker är gamla betyder inte att de är bra. Bjud inte för mycket på den.

Nä den tänker jag inte lägga pengar på. Jag kan också se att den är simpel i bygeln. Lika simpel som 22:an faktiskt. Jag tycker bara den är udda i sitt utseende och blev nyfiken. Jag håller dock ögonen på auktionen du tipsade om.

Skickat från min XT1039 via Tapatalk
  • lausvik gillar detta

#10 Anders jansson

Anders jansson

Storfiskare

• Members
  • 2 703 inlägg

Postad 20 oktober 2018 - 11:25

Här kommer några saker som er någolunda gamla. 50+.
Men alla greierna är i bruk.

Har en del till men det kan vi ta senare.

Bifogad fil(er)

• lausvik och Trasselkludd gillar detta

#11 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 4 557 inlägg

Postad 20 oktober 2018 - 15:52

Rullen är en 308? Själv luftade jag en Daiwa SS Stournament 1300 och en Cardinal c4 under dagens bompass.

#12 Trasselkludd

Trasselkludd

Fiskegalning

• Members
  • 658 inlägg

Postad 20 oktober 2018 - 19:48

Här kommer några saker som er någolunda gamla. 50+.
Men alla greierna är i bruk.

Har en del till men det kan vi ta senare.

50+ precis som jag.. Höjdarbilder! "Fiskeväskan" får helt klart ett par extra poäng. Kul att prylarna används! Tack för att jag fick kika in i boden Anders.......

• Anders jansson gillar detta

#13 Trasselkludd

Trasselkludd

Fiskegalning

• Members
  • 658 inlägg

Postad 21 oktober 2018 - 21:03

Funderar på det här med service på rullarna, närmare bestämt fett och oljan som vi använder. Jag köpte ett litet set smörja från Abu, 2 små tuber där kilopriset ligger närmare priset för saffran. Det måste finnas motsvariga produkter som är lika bra eller kanske bättre än den produkt jag nämner. Större förpackningar, större mängd för kronan. Jag vet att det ska smörjas sparsamt och att en lite mängd räcker ganska länge, men ändå... Några tips på produkter som jag kan lägga pengarna på istället för dessa små fjutt tuber..

#14 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 4 557 inlägg

Postad 21 oktober 2018 - 21:06

Yamaha marinfett och symaskinsolja.

#15 Trasselkludd

Trasselkludd

Fiskegalning

• Members
  • 658 inlägg

Postad 21 oktober 2018 - 21:13

Yamaha marinfett och symaskinsolja.

Taget... Tack!  :)

#16 Trasselkludd

Trasselkludd

Fiskegalning

• Members
  • 658 inlägg

Postad 22 oktober 2018 - 11:55

Funderar lite kring gamla/klassiska multirullar. Har ni något kul att visa upp? Om jag skulle vilja fiska "lättare" typ 5 - 15 grams drag, finns det någon multi som passar för det ändamålet? Kanske är jag ute och turnerar igen, men måste fråga för kännedom. Jag har fått för mig att multirullar lämpar sig bäst till tyngre fiske? En klassisk 5000, kan det vara något eller är det overkill? Behöver lite hjälp och rättning i ledet...

• JontaK gillar detta

#17 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 4 557 inlägg

Postad 22 oktober 2018 - 13:56

Funderar lite kring gamla/klassiska multirullar. Har ni något kul att visa upp? Om jag skulle vilja fiska "lättare" typ 5 - 15 grams drag, finns det någon multi som passar för det ändamålet? Kanske är jag ute och turnerar igen, men måste fråga för kännedom. Jag har fått för mig att multirullar lämpar sig bäst till tyngre fiske? En klassisk 5000, kan det vara något eller är det overkill? Behöver lite hjälp och rättning i ledet...

Varför? Haspelrullen kom ju till just för att möjliggöra kast med lätta beten. Visserligen har multirullarna utvecklats - lättare spolar, bättre lager etc - men åtminstone för mig framstår det som en sula befängt att använda dem till det lättaste fisket när alternativet haspel finns. Någon "vintage" multirulle som kastar lätta beten lär du få svårt att hitta men en väl rengjord och smort Amba 5000 funkar i alla fall hjälpligt med 7 grams drag (men man kastar längre och lättare med en hapel).

#18 Trasselkludd

Trasselkludd

Fiskegalning

• Members
  • 658 inlägg

Postad 22 oktober 2018 - 14:50

Varför? Haspelrullen kom ju till just för att möjliggöra kast med lätta beten. Visserligen har multirullarna utvecklats - lättare spolar, bättre lager etc - men åtminstone för mig framstår det som en sula befängt att använda dem till det lättaste fisket när alternativet haspel finns. Någon "vintage" multirulle som kastar lätta beten lär du få svårt att hitta men en väl rengjord och smort Amba 5000 funkar i alla fall hjälpligt med 7 grams drag (men man kastar längre och lättare med en hapel).

Det är just därför som jag frågar. Jag har inte mycket kunskap om multirulle och vill lära mig mer om dessa. Som du beskriver multin så finns det inte mycket belägg för att använda dessa till lättare fiske. Nu vet jag det och är en liten aning klokare i ämnet. Tack för hjälpen.

Skickat från min XT1039 via Tapatalk

#19 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 4 557 inlägg

Postad 22 oktober 2018 - 15:08

Jag har absolut ingenting emot multirullar (och äger väl ett drygt dussin sådana) men det lättaste fiske jag använder sådana till är kustfiske efter havsöring (jag har några trevliga spön om kastar upp till 20-gramsbeten). Vid långa fiskepass är det skönt att kunna växla mellan multi- och haspel eftersom man då byter arbetsställning! Vill du odla ditt klassikerintresse så rekommenderar jag dig att försöka hitta en Ambassadeur 5000 från back-in-the days och sätta den antingen på ett autentiskt Fiske 2-spö eller ett moderns sk basspö. Då har du en trevlig utrustning för korthållsfiske (dvs från båt) efter gädda.

#20 Vänerfiskarn

Vänerfiskarn

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 78 inlägg

Postad 22 oktober 2018 - 16:54

en rocket kan nog även kasta lätta drag, jag är ju inte så bevandrad i haspelvärlden men multi är jag rätt bekväm med och där upplever jag att spöet och dess egenskaper är avgörande för vad för drag du kommer lyckas daska iväg.

Även taggad med vintage, Klassiker, Ovanliga fiskeprylar, Flipp o Flopp, Underhåll av gamla prylar

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar