Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll
Foto

Vad har ni i byrålådan? Vilka klassiska fiskeprylar ligger o lurar i boden och bara väntar på att få bli använda igen?

vintage Klassiker Ovanliga fiskeprylar Flipp o Flopp Underhåll av gamla prylar

• Vänligen logga in för att kunna svara
317 svar till detta ämne

#281 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 4 343 inlägg

Postad 14 mars 2019 - 10:55

Tror inte jag kommer att använda den, bilden jag fick i huvudet när jag såg rullen var et "jävla skatbo" kasade med den några gångar i min barndom ett kast och 2 timmar med å reda ut trasslet. Har några multirullar med det är bara trollingrullarna som används. Skall draget mera än en spö längd från kroppen så är det haspel som används.

I flera decennier gick de här rullarna alldeles utmärkt att kasta med. Sedan uppfanns rullan med frikopplingsbar spole och centrifugalbroms och då blev de gamla multiplikatorrullarna plötsligt betydligt svårare att använda. Allt handlar om perspektiv och idag är det naturligtvis mer eller mindre omöjliga att hantera. Ändå är de precis likadana som de var under det sekel - från mitten av 1800-talet till mitten av 1900-talet - då det moderna spinnfisket växte fram. Sportfiskarna på den tiden kunde kasta riktigt bra med dem och fångade massor med fisk på dem.

Visst, en modern haspelrulle är enklare att hantera och kastar bättre än en antik multirulle och det är även en modern multirulle, men jag tycker att det är intressant att själv prova på hur det var att fiska för, säg, hundra år sedan. De som fiskade då hade ju minst lika roligt som vi har och fångade lika stora fiskar.

• Troll och Trasselkludd gillar detta

#282 Trasselkludd

Trasselkludd

Fiskegalning

• Members
  • 547 inlägg

Postad 14 mars 2019 - 11:08

I flera decennier gick de här rullarna alldeles utmärkt att kasta med. Sedan uppfanns rullan med frikopplingsbar spole och centrifugalbroms och då blev de gamla multiplikatorrullarna plötsligt betydligt svårare att använda. Allt handlar om perspektiv och idag är det naturligtvis mer eller mindre omöjliga att hantera. Ändå är de precis likadana som de var under det sekel - från mitten av 1800-talet till mitten av 1900-talet - då det moderna spinnfisket växte fram. Sportfiskarna på den tiden kunde kasta riktigt bra med dem och fångade massor med fisk på dem.

Visst, en modern haspelrulle är enklare att hantera och kastar bättre än en antik multirulle och det är även en modern multirulle, men jag tycker att det är intressant att själv prova på hur det var att fiska för, säg, hundra år sedan. De som fiskade då hade ju minst lika roligt som vi har och fångade lika stora fiskar.

Man får bra läderhud på tummen, tumbromsen.. Det kommer förmodligen generera en hel del med svordomar... och efter lyckad tur med fångst kan man med all rätt påvisa en extraordinär stolthet..

Skickat från min XT1039 via Tapatalk
  • lausvik gillar detta

#283 Trasselkludd

Trasselkludd

Fiskegalning

• Members
  • 547 inlägg

Postad 14 mars 2019 - 11:27

Man får bra läderhud på tummen, tumbromsen.. Det kommer förmodligen generera en hel del med svordomar... och efter lyckad tur med fångst kan man med all rätt påvisa en extraordinär stolthet..

Friktionsbromsen används väl bara till att ställa in friktionen på spolen kontra vald betesvikt....

#284 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Members
  • 1 880 inlägg

Postad 14 mars 2019 - 11:53

Man blir imponerad, så fiske har varit ditt liv. Bra å veta att det finns spetskompetens inom havsfiske, kan behövs till sommaren. 

Tack! Ja, det finns lite kunnande om havsfiske hos Jonsson! :)

Du/Ni är välkomna med era frågor till Jonsson.

• Troll, lausvik och Trasselkludd gillar detta

/Stefan

Född i Borås, emigrerat från Huskvarna till Kalix via Aneby och sedan via Luleå.

Det enda sättet att upptäcka gränserna för det möjliga är att gå en liten bit förbi dem in i det omöjliga. /Arthur C. Clarke

#285 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 4 343 inlägg

Postad 14 mars 2019 - 11:55

Friktionsbromsen används väl bara till att ställa in friktionen på spolen kontra vald betesvikt....

De här gamla direktdrivna rullarna har ju ett inbyggt bromssystem såtillvida att dubbelveven roterar vid kast, en slags luftbroms om man så vill. Sedan kan man ju alltid nypa åt litet med de muttrar mot vilka spolaxeln är lagrad (det som brukar kallas mekanisk broms) och sedan tillkommer den gamla hederliga tumbromsen.

• Trasselkludd gillar detta

#286 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Members
  • 1 880 inlägg

Postad 14 mars 2019 - 11:55

Sälja 52:an?

Nej!

• lausvik och Trasselkludd gillar detta

/Stefan

Född i Borås, emigrerat från Huskvarna till Kalix via Aneby och sedan via Luleå.

Det enda sättet att upptäcka gränserna för det möjliga är att gå en liten bit förbi dem in i det omöjliga. /Arthur C. Clarke

#287 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 4 343 inlägg

Postad 14 mars 2019 - 11:56

Tack! Ja, det finns lite kunnande om havsfiske hos Jonsson! :)

Du/Ni är välkomna med era frågor till Jonsson.

Jag läste troget sönder varje nummer av FiskeJournalen när den kom då på sjuttiotalet...

• bondersbyn gillar detta

#288 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 4 343 inlägg

Postad 14 mars 2019 - 11:57

Nej!

Det var ju en j*vla tur att han inte lade in ett bud på kepsen. Då hade det kanske blivit en tryckt stämning här... :)

• bondersbyn och Trasselkludd gillar detta

#289 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Members
  • 1 880 inlägg

Postad 14 mars 2019 - 11:57

Medan jag bodde i Huskvarna-Aneby så hade jag fiskeredskap för ca 100´kr i huset.

En del var köpt o resten vunnet som priser vid olika tävlingar o det som jag inte ville ha kvar sålde jag. 

/Stefan

#290 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Members
  • 1 880 inlägg

Postad 14 mars 2019 - 11:59

Det var ju en j*vla tur att han inte lade in ett bud på kepsen. Då hade det kanske blivit en tryckt stämning här... :)

Den kepsen går inte av för hackor!

Ja, risken är väl det!

Den kepsen ska följa mig ända till graven.

• Troll, lausvik och Trasselkludd gillar detta

/Stefan

#291 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 4 343 inlägg

Postad 14 mars 2019 - 12:53

Självklart Japan och förväntade mig inte mindre, nä tänkte mer på någon smaskig fiskehistoria där ss har haft huvudrollen...

Jag har fångat havsöring (på Gotland) med lillebror 1300 men just den här rullen har bara varit i m in ägo några få dagar så jag får be att återkomma när den och jag haft en sportslig chans att vara med om något spännande äventyr. Först ska den ses över, få ny lina osv (men kanske får den hänga med till Gotland på lördag även om det är osäkert om något fiske kommer att hinnas med den här resan).

#292 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 4 343 inlägg

Postad 14 mars 2019 - 13:06

För alla ni som redan börjat fundera över vilka drag ni ska välja till backslaget kanske den här länken kan vara en genväg?  Själv tror jag mig ha de flesta av betena i mina gömmor så kanske?

#293 fiskarlennart

fiskarlennart

Trogen medlem

• Members
  • 487 inlägg

Postad 14 mars 2019 - 13:10

Jag kan nog inte ställa upp i tävlingen eftersom jag saknar en sådan spinnrulle, det äldsta jag har är min Abumatic 170 från 1965. Spö har jag ett massivt glassfiberspö av tysk tillverkning och gamla drag dräller omkring lite här och där.

#294 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 4 343 inlägg

Postad 14 mars 2019 - 13:11

Jag kan nog inte ställa upp i tävlingen eftersom jag saknar en sådan spinnrulle, det äldsta jag har är min Abumatic 170 från 1965. Spö har jag ett massivt glassfiberspö av tysk tillverkning och gamla drag dräller omkring lite här och där.

Jag har så att jag kan låna dig en om du är intresserad. PM:a mig i så fall.

#295 Trasselkludd

Trasselkludd

Fiskegalning

• Members
  • 547 inlägg

Postad 14 mars 2019 - 13:39

De här gamla direktdrivna rullarna har ju ett inbyggt bromssystem såtillvida att dubbelveven roterar vid kast, en slags luftbroms om man så vill. Sedan kan man ju alltid nypa åt litet med de muttrar mot vilka spolaxeln är lagrad (det som brukar kallas mekanisk broms) och sedan tillkommer den gamla hederliga tumbromsen.

Gott, nu blev det korrekt.

#296 Trasselkludd

Trasselkludd

Fiskegalning

• Members
  • 547 inlägg

Postad 14 mars 2019 - 13:43

För alla ni som redan börjat fundera över vilka drag ni ska välja till backslaget kanske den här länken kan vara en genväg? Själv tror jag mig ha de flesta av betena i mina gömmor så kanske?

"Backslaget" är förbannat bra titel. Smakar riktigt bra!

• pegaso gillar detta

#297 Trasselkludd

Trasselkludd

Fiskegalning

• Members
  • 547 inlägg

Postad 14 mars 2019 - 13:44

That's the way!!

#298 fiskarlennart

fiskarlennart

Trogen medlem

• Members
  • 487 inlägg

Postad 14 mars 2019 - 14:25

Tack för erbjudandet, det värmer!!! Jag avstår själva utmaningen men kommer köra något pass i sommar med den gamla utrustningen. Rapporterar givetvis hur det går.

#299 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 4 343 inlägg

Postad 14 mars 2019 - 15:12

Tack för erbjudandet, det värmer!!! Jag avstår själva utmaningen men kommer köra något pass i sommar med den gamla utrustningen. Rapporterar givetvis hur det går.

Jag ska snacka med Trassel. Vi kanse kan låta dig vara ned - med dispens, i en särskild klass eller utom tävlan - med en gammal Abumatic...

• fiskarlennart och Trasselkludd gillar detta

#300 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Members
  • 1 880 inlägg

Postad 15 mars 2019 - 04:32

Jag läste troget sönder varje nummer av FiskeJournalen när den kom då på sjuttiotalet...

Hur många gånger läste du om mig och mitt gösfiske i Ralången under slutet på 70- o 80-talet? :P  Det måste ha varit många gånger. :lol: Då var jag en riktig linslus! :rolleyes:  :D

• Troll och Trasselkludd gillar detta

/Stefan

Även taggad med vintage, Klassiker, Ovanliga fiskeprylar, Flipp o Flopp, Underhåll av gamla prylar

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar