Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll
Foto

Vad har ni i byrålådan? Vilka klassiska fiskeprylar ligger o lurar i boden och bara väntar på att få bli använda igen?

vintage Klassiker Ovanliga fiskeprylar Flipp o Flopp Underhåll av gamla prylar

• Vänligen logga in för att kunna svara
470 svar till detta ämne

#441 Trasselkludd

Trasselkludd

Fiskegalning

• Members
  • 979 inlägg

Postad 16 juli 2019 - 09:34

Är du laddad nu mao? ;) :)

Jo det går åt det hållet

Skickat från min XT1039 via Tapatalk
  • bondersbyn gillar detta

#442 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Members
  • 2 712 inlägg

Postad 16 juli 2019 - 10:01

Jo det går åt det hållet

Är det riktigt säkert? :rolleyes:  :P  :lol:

• Trasselkludd gillar detta

/Stefan

Född i Borås, emigrerat från Huskvarna till Kalix via Aneby och sedan via Luleå.

Det enda sättet att upptäcka gränserna för det möjliga är att gå en liten bit förbi dem in i det omöjliga. /Arthur C. Clarke

#443 Trasselkludd

Trasselkludd

Fiskegalning

• Members
  • 979 inlägg

Postad 16 juli 2019 - 12:37

Är det riktigt säkert? :rolleyes:

Jo du, jag är både nervös, exalterad, ödmjuk över att få möjligheten, tacksam över det samma och en stor portion av prestationsångest knackar på... Detta är en resa, möjlighet som jag inte hade kunnat genomföra på egen hand och jag ser framemot alla vyer, miljöer och upplevelser både med och utan spö i hand.. Att få vara en i gänget av veteraner, att få lära mig, att prova på helt nya och oprövade "saker". Hoppas bara att Lausviq och AJ ska stå ut med mig.... Annars får jag väl ta en veckolång fjällvandring på egna krumma ben....
Nu ska jag på allvar meckla ihop min packning/utrustning och det är för mig inte helt utan problem.. Har dock stor hjälp av vår broder Lausviq som rättar in mig i rätt riktning, tack o lov! Som den mångfald i fiske jag förväntar mig i Norge så krävs det en mångfald i utrustning, eller krävs o krävs, det är min ambition som kräver det, egentligen skull jag kunna nöja mig med ett mettackel... och flytväst.... tandborste och ett par kallingar... Typ....

Här en bild på potentiell utrustning som är högaktuell för äventyret....

ec77e20e2c963c71171b5ae14e95848d.jpgc6ef19b19bc59f5222ecb53bdbffde7e.jpg

#444 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Members
  • 2 712 inlägg

Postad 16 juli 2019 - 13:04

Jo du, jag är både nervös, exalterad, ödmjuk över att få möjligheten, tacksam över det samma och en stor portion av prestationsångest knackar på... Detta är en resa, möjlighet som jag inte hade kunnat genomföra på egen hand och jag ser framemot alla vyer, miljöer och upplevelser både med och utan spö i hand.. Att få vara en i gänget av veteraner, att få lära mig, att prova på helt nya och oprövade "saker". Hoppas bara att Lausviq och AJ ska stå ut med mig.... Annars får jag väl ta en veckolång fjällvandring på egna krumma ben....
Nu ska jag på allvar meckla ihop min packning/utrustning och det är för mig inte helt utan problem.. Har dock stor hjälp av vår broder Lausviq som rättar in mig i rätt riktning, tack o lov! Som den mångfald i fiske jag förväntar mig i Norge så krävs det en mångfald i utrustning, eller krävs o krävs, det är min ambition som kräver det, egentligen skull jag kunna nöja mig med ett mettackel... och flytväst.... tandborste och ett par kallingar... Typ....

Jag förstår det! Man vet aldrig som fastnar på kroken i Norges djupa fjordar! :)

Havsfiske är kul bara det nappar!

Vem är vem???  :rolleyes:  :lol:  :P

/Stefan

Född i Borås, emigrerat från Huskvarna till Kalix via Aneby och sedan via Luleå.

Det enda sättet att upptäcka gränserna för det möjliga är att gå en liten bit förbi dem in i det omöjliga. /Arthur C. Clarke

#445 Trasselkludd

Trasselkludd

Fiskegalning

• Members
  • 979 inlägg

Postad 16 juli 2019 - 14:23

Jag förstår det! Man vet aldrig som fastnar på kroken i Norges djupa fjordar! :)
Havsfiske är kul bara det nappar!
Vem är vem??? :rolleyes: :P

Min dotter (armen) och lille skutt ville vara med på bilden.. sen får du räkna ut resten

#446 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Members
  • 2 712 inlägg

Postad 16 juli 2019 - 16:27

Min dotter (armen) och lille skutt ville vara med på bilden.. sen får du räkna ut resten

Ja, jag såg att den armen kan knappast vara din! :) Lille skutt känner jag till från den tiden man läste Bamse för sonen när han var liten, för det är han inte längre!

Jag är lång men han är längre numera! Det enda som jag spöar honom i att jag var längre än honom när jag föddes än när han föddes. :)

/Stefan

#447 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 110 inlägg

Postad 16 juli 2019 - 16:56

Ta med dig det du brukar få fisk på. :roll:  Man ska inte komplicera en i grunden så enkel sak som fiske.

• bondersbyn och Trasselkludd gillar detta

#448 Trasselkludd

Trasselkludd

Fiskegalning

• Members
  • 979 inlägg

Postad 16 juli 2019 - 18:23

Ta med dig det du brukar få fisk på. :roll: Man ska inte komplicera en i grunden så enkel sak som fiske.

Haha! Då blir det lätt packning dvs mitt handgjorda metrev... Det blir mer plats i lilla Skodan...

• Troll och lausvik gillar detta

#449 Trasselkludd

Trasselkludd

Fiskegalning

• Members
  • 979 inlägg

Postad 16 juli 2019 - 19:16

Haha! Då blir det lätt packning dvs mitt handgjorda metrev... Det blir mer plats i lilla Skodan...

En lockande tanke (vilket Lausviq var inne på) är att sitta nere på den långa bänken eller snarare på bryggans kant och meta en stilla kväll utrustad med hemmasnidat rev och ett norrländskt flöte signerat BB. Starkt kaffe på stormköket och nära till en präktig prilla eller pipan...

• Troll gillar detta

#450 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 110 inlägg

Postad 22 juli 2019 - 11:07

Jag när en klockarkärlek till franska haspelrullar. Franska haspelrullar är inte bara Mitchell och C.A.P. De är även Pezon & Michel och Luxor.

Bifogad fil  DSC_0147.JPG   185,29K   1 Antal nerladdningar

Bifogad fil  DSC_0150.JPG   185,98K   1 Antal nerladdningar

Bifogad fil  P1070480.JPG   178,68K   1 Antal nerladdningar

Bifogad fil  P1070482.JPG   178,33K   1 Antal nerladdningar

Bifogad fil  P1070481.JPG   159,17K   1 Antal nerladdningar

• Anders jansson, bondersbyn och Trasselkludd gillar detta

#451 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Members
  • 2 712 inlägg

Postad 22 juli 2019 - 11:52

Jag när en klockarkärlek till franska haspelrullar. Franska haspelrullar är inte bara Mitchell och C.A.P. De är även Pezon & Michel och Luxor.

attachicon.gifDSC_0147.JPG

attachicon.gifDSC_0150.JPG

attachicon.gifP1070480.JPG

attachicon.gifP1070482.JPG

attachicon.gifP1070481.JPG

Årgång?

Antika! :)

/Stefan

#452 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 110 inlägg

Postad 22 juli 2019 - 12:23

Årgång?

Antika! :)

Gissningsvis från fyrtiotalet men modellcyklerna var ju längre på den tiden så det kan även röra sig om femtiotalet.

#453 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 110 inlägg

Postad 22 juli 2019 - 13:32

Här är den något större No 2.

Bifogad fil  P1070485.JPG   142,14K   1 Antal nerladdningar

Bifogad fil  P1070484.JPG   137,29K   1 Antal nerladdningar

Bifogad fil  P1070486.JPG   140,94K   1 Antal nerladdningar

#454 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Members
  • 2 712 inlägg

Postad 22 juli 2019 - 13:37

Gissningsvis från fyrtiotalet men modellcyklerna var ju längre på den tiden så det kan även röra sig om femtiotalet.

Det var väl något åt det hållet som jag funderade på.

/Stefan

#455 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Members
  • 2 712 inlägg

Postad 22 juli 2019 - 13:38

Här är den något större No 2.

attachicon.gifP1070485.JPG

attachicon.gifP1070484.JPG

attachicon.gifP1070486.JPG

Rariterter! :)

/Stefan

#456 Trasselkludd

Trasselkludd

Fiskegalning

• Members
  • 979 inlägg

Postad 22 juli 2019 - 15:44

Då kan vi väl säga semi-antik om vi utgår från 100 års (regeln)... Underbara rullar hur som....

#457 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 110 inlägg

Postad 22 juli 2019 - 15:54

Då kan vi väl säga semi-antik om vi utgår från 100 års (regeln)... Underbara rullar hur som....

Det är skillnad på tex stolar, som funnits tusentals år och haspelrullar som funnits i litet drygt ett sekel. En hundra år gammal stol är inget särskilt märkvärdigt, ungefär som en tre-fyra år gammal haspelrulle.

• Anders jansson och Trasselkludd gillar detta

#458 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 110 inlägg

Postad 22 juli 2019 - 16:37

Något, med sina 250 gram, tyngre än Alcedo Micron (men det fanns större alcedorullar) är denna japanska "kopia", Blue Star 6100. Den är en rejäl liten pjäs med fint hopkommen snäckväxel, Just nu är den en av mina kandidater till "UL"-rulle på norgeresan.

Bifogad fil(er)

#459 Trasselkludd

Trasselkludd

Fiskegalning

• Members
  • 979 inlägg

Postad 22 juli 2019 - 16:40

Det är skillnad på tex stolar, som funnits tusentals år och haspelrullar som funnits i litet drygt ett sekel. En hundra år gammal stol är inget särskilt märkvärdigt, ungefär som en tre-fyra år gammal haspelrulle.

Det är riktigt, det går inte att sätta olika föremål in i samma kategori och det är väl det som delvis gör det svårt att använda en tidsram som fungerar på allt. Läste någonstans att det är lagstadgat att använda tidstämpeln 100 och 50 år när det handlar om import respektive export av "antika" föremål... Vet ej huruvida det är korrekt eller ej... Lausviq??

#460 Trasselkludd

Trasselkludd

Fiskegalning

• Members
  • 979 inlägg

Postad 22 juli 2019 - 16:41

Något, med sina 250 gram, tyngre än Alcedo Micron (men det fanns större alcedorullar) är denna japanska "kopia", Blue Star 6100. Den är en rejäl liten pjäs med fint hopkommen snäckväxel, Just nu är den en av mina kandidater till "UL"-rulle på norgeresan.

Wow, vacker rulle!

Även taggad med vintage, Klassiker, Ovanliga fiskeprylar, Flipp o Flopp, Underhåll av gamla prylar

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar