Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll
Foto

Vad har ni i byrålådan? Vilka klassiska fiskeprylar ligger o lurar i boden och bara väntar på att få bli använda igen?

vintage Klassiker Ovanliga fiskeprylar Flipp o Flopp Underhåll av gamla prylar

• Vänligen logga in för att kunna svara
519 svar till detta ämne

#481 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 386 inlägg

Postad 07 september 2019 - 04:06

Trevlig tråd!

Jag blir lite förskräckt när jag läser och märker att åtskilligt jag använder nog får kallas antikt. Det mesta ligger inte i byrålådan.

I byrålådan: Record 1800, Record 53 och tillhörande draglåda i unicapapp.

Som används:

Abu 505 monterad på Suecia Safari

Abu 503 monterad på ABU teleskop S4

Cardinal 33 på Parazoom 320 (?)

Ambassadeur 4500 på Caster 1121

Ambassadeur 5000 D på Caster 132

Abu Cardinal 155 och 157 på Atlantic 1303

Jag har nyare grejer också men använder lika gärna de äldre. Dessa är lite tyngre men kvalitetskänslan är bättre.

/ P.

Är din mobil också antik? Eller har den en kamerafunktion?

• bondersbyn och Trasselkludd gillar detta

#482 Casper

Casper

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 38 inlägg

Postad 07 september 2019 - 07:23

"Antikt","klassiker","gammalt" eller vad vi kallar det, då har du hittat tråden! Upp med bilder på dina prylar så vi andra kan få njuta lite eller vilka känslor som nu väcks....

Skickat från min XT1039 via Tapatalk

Det ska jag väl kunna åstadkomma lite senare idag. Till dess S4 med Abu 503 och en halvgammal 90-talskombo med Amba 4500 och ett Abu Classic Graphite.

Bifogad fil  Metardan 1.jpg   165,21K   2 Antal nerladdningar

Bifogad fil  Metardan 2.jpg   184,01K   2 Antal nerladdningar

/ P.

• Troll, lausvik, bondersbyn and 1 other like this

"Lelle pôjk, bider di, så bider di; bider di ente, så bider di ente!"

#483 Trasselkludd

Trasselkludd

Storfiskare

• Members
  • 1 111 inlägg

Postad 07 september 2019 - 07:40

Det ska jag väl kunna åstadkomma lite senare idag. Till dess S4 med Abu 503 och en halvgammal 90-talskombo med Amba 4500 och ett Abu Classic Graphite.
attachicon.gifMetardan 1.jpg
attachicon.gifMetardan 2.jpg

/ P.

Snyggt! Hur var 503:an att fiska med? Jag har aldrig provat men tycker den är en märklig krabat...

#484 Casper

Casper

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 38 inlägg

Postad 07 september 2019 - 11:09

Snyggt! Hur var 503:an att fiska med? Jag har aldrig provat men tycker den är en märklig krabat...

503 var ett impulsköp på loppis för att ha på metspöet. Jag har blivit förtjust i den, och har kompletterat med en 505 till Safarispöet. Ett par gånger har jag på Tradera ropat in grejer jag ville ha som ung men då inte hade råd att köpa.

Rullarna är smidiga och mycket trevliga att fiska med. Till metspöet och vanliga aborrspinnare passar de bra, även om de jämfört med nutida rullar är tunga. Kastlängderna är OK och inveningen går mjukt. Men till sina samtida spön passar rullarna bra och balanserar fint.

Häromveckan monterade jag ner 505:an och monterade nya bromsskivor. Jag blev imponerad av den genomtänkta och robusta konstruktionen, liksom av kvaliteten på delarna. Allt ordentligt bearbetat och putsat - inget gjutet smäck eller billiga plastdelar. Stommen verkar att vara i stålgjutgods - därav vikten. Jag skulle gärna ha en nytillverkad i moderna material med lägre vikt och anpassad för modern flätlina. Hos engelska handlare finns det en nytillverkad 506 Mk II - kanske borde jag ta hem en för test. 

/ P.

• Troll, bondersbyn och Trasselkludd gillar detta

#485 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 386 inlägg

Postad 07 september 2019 - 11:34

Själv köpte jag någon gång på 70-talet en 506 (505:an med Auto-Synchro och med grå kåpa) och en 507 (modellen för Fiske 2). behändiga och otroligt välbyggda rullar. Till 506:an skaffade jag även ett gäng sk matchspolar (rullen var populär bland brittiska matchmetare) för tunna linor (0,15-0,20 mm nylon). Håller i stort med Casper in hans omdömen men är nöjd med rullarna som de är och vill inte ha modernare varianter i plast och med en massa kullager och jox...

• Casper gillar detta

#486 Casper

Casper

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 38 inlägg

Postad 07 september 2019 - 14:41

Det där med vikten och "gamla tunga rullar" - jag tog fram vågen:

Cardinal 33, årgång -76: 228 gram (Köpt hos Abrahamsson Järn i Jönköping)

Penn Battle II 1000, årgång -19: 232 gram

Abu 505, 70-talare: 305 gram

Abu 506, Mk II, årgång -19, katalogvikt 288 gram

Så mycket sanning låg det i mitt antagande om "moderna material med lägre vikt" - dvs. ingen sanning alls..

Mina egna rullar är vägda med lina, och således bör man plussa på några tiotal gram på den sista som bara har katalogvikten.

Om de gamla rullarna ska sägar att de är i utmärkt mekanisk trim och går fint, förutom att 505 låter en smula när man vevar. Pennrullen, som jag köpte i våras, ska däremot få göra en resa till Svängsta för garantiöversyn, eftersom det klonkar i den som om någon slog med träklubba på spöklingan när man vevar. Mekanismen är helt enkelt för glapp - modellen borde helt klart heta "Penn Rattle". 

Det kanske är bättre att köpa retrorullar på Blocket och Tradera istället för nytt, är väl min lilla reflexion just nu.

/ P.

• Troll, bondersbyn, Trasselkludd and 1 other like this

#487 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Moderators
  • 3 018 inlägg

Postad 07 september 2019 - 16:41

Det där med vikten och "gamla tunga rullar" - jag tog fram vågen:

Cardinal 33, årgång -76: 228 gram (Köpt hos Abrahamsson Järn i Jönköping)

Penn Battle II 1000, årgång -19: 232 gram

Abu 505, 70-talare: 305 gram

Abu 506, Mk II, årgång -19, katalogvikt 288 gram

Så mycket sanning låg det i mitt antagande om "moderna material med lägre vikt" - dvs. ingen sanning alls..

Mina egna rullar är vägda med lina, och således bör man plussa på några tiotal gram på den sista som bara har katalogvikten.

Om de gamla rullarna ska sägar att de är i utmärkt mekanisk trim och går fint, förutom att 505 låter en smula när man vevar. Pennrullen, som jag köpte i våras, ska däremot få göra en resa till Svängsta för garantiöversyn, eftersom det klonkar i den som om någon slog med träklubba på spöklingan när man vevar. Mekanismen är helt enkelt för glapp - modellen borde helt klart heta "Penn Rattle". 

Det kanske är bättre att köpa retrorullar på Blocket och Tradera istället för nytt, är väl min lilla reflexion just nu.

/ P.

Se där ja, så du har varit på Abrahamssons järn o shoppat loss.

Jag handlade mina grejor på Huskvarna Sportmagasin om det inte gällde specialgrejor så tog jag det från EL-GE sportfiske Gbg. :)

/Stefan
Född i Borås, emigrerat från Huskvarna till Kalix via Aneby och sedan via Luleå.

Det enda sättet att upptäcka gränserna för det möjliga är att gå en liten bit förbi dem in i det omöjliga. /Arthur C. Clarke

#488 Casper

Casper

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 38 inlägg

Postad 07 september 2019 - 21:53

Se där ja, så du har varit på Abrahamssons järn o shoppat loss.

Jag handlade mina grejor på Huskvarna Sportmagasin om det inte gällde specialgrejor så tog jag det från EL-GE sportfiske Gbg. :)

Jag gick tre år i skolan i Jönköping, och förstörde mina sparpengar hos Abrahamssons och också järnhandeln på Smedjegatan. Någon enstaka gång var jag inne hos skeppshandeln på Barnarpsgatan och köpte håvnät eller långrevsgarn till angeldonen.

Det var bara ett par gånger jag var i Huskvarna på den tiden. Skolan hade ett avtal med en tandläkare Lagerlöf där - eller "Lageröl" som vi kallade honom.

P.

F.

• bondersbyn gillar detta

#489 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Moderators
  • 3 018 inlägg

Postad 08 september 2019 - 02:49

Jag gick tre år i skolan i Jönköping, och förstörde mina sparpengar hos Abrahamssons och också järnhandeln på Smedjegatan. Någon enstaka gång var jag inne hos skeppshandeln på Barnarpsgatan och köpte håvnät eller långrevsgarn till angeldonen.

Det var bara ett par gånger jag var i Huskvarna på den tiden. Skolan hade ett avtal med en tandläkare Lagerlöf där - eller "Lageröl" som vi kallade honom.

P.

F.

Käftis känner jag igen! :)

• Trasselkludd gillar detta
/Stefan
Född i Borås, emigrerat från Huskvarna till Kalix via Aneby och sedan via Luleå.

Det enda sättet att upptäcka gränserna för det möjliga är att gå en liten bit förbi dem in i det omöjliga. /Arthur C. Clarke

#490 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 386 inlägg

Postad 11 september 2019 - 12:21

Bifogad fil  DSC_0130.JPG   121,13K   2 Antal nerladdningarBifogad fil  DSC_0127.JPG   119,29K   2 Antal nerladdningar

https://oldschoolspo...ar-abu-444.html

• Norges fiskaren, bondersbyn och Trasselkludd gillar detta

#491 Norges fiskaren

Norges fiskaren

Storfiskare

• Members
  • 3 131 inlägg

Postad 11 september 2019 - 12:28

snygg rulle!!!!

#492 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Moderators
  • 3 018 inlägg

Postad 11 september 2019 - 12:35

Antik! :)

Snygg rulle som sagt vad! :)

/Stefan

#493 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 386 inlägg

Postad 13 september 2019 - 13:16

Bifogad fil  DSC_0139.JPG   101,6K   3 Antal nerladdningar

https://oldschoolspo...seven-seas.html

#494 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 386 inlägg

Postad 14 september 2019 - 02:47

Stryk "kanske".

#495 Trasselkludd

Trasselkludd

Storfiskare

• Members
  • 1 111 inlägg

Postad 14 september 2019 - 18:19

Stryk "kanske".

Lausviq, hur går det med din tilltänkta display/monitor för exponering av dina skönheter (fiskerullar)? Ser fram emot att få se den!

#496 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 386 inlägg

Postad 14 september 2019 - 19:04

Lausviq, hur går det med din tilltänkta display/monitor för exponering av dina skönheter (fiskerullar)? Ser fram emot att få se den!

Det är ett typisk vinterprojekt (=brasfiske).

#497 Casper

Casper

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 38 inlägg

Postad 15 september 2019 - 07:22

Det är en mycket  tilltalande design på den rullen utan några som helst formgivarutsvävningar. Saklig, nykter och funktionell.

Och visst gjordes den från början utan bygel, dvs. med bara linförartrissa, där man fick lägga linan manuellt?

/ P.

#498 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 386 inlägg

Postad 15 september 2019 - 08:45

Det är en mycket  tilltalande design på den rullen utan några som helst formgivarutsvävningar. Saklig, nykter och funktionell.

Och visst gjordes den från början utan bygel, dvs. med bara linförartrissa, där man fick lägga linan manuellt?

/ P.

Den uppgift jag har är att den första versionen (-40) hade en sk klo (men även levererades med manuell pick-up.. Jag kan dock tänka mig att många fiskare som hivade tunga sänken vid kusten sågade av klon.... Tvåan (-49) fick hel bygel. Version tre (-54) levererades med manuell pick-up eller med (hel) bygel.

Och jag håller med om designen. Luxor och C.A.P. (Mitchell 304/314) hör till mina absoluta favoriter. Det finns egentligen ingen rimlig anledning att en haspelrulle ska se annorlunda ut.

#499 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 386 inlägg

Postad 15 september 2019 - 12:11

Bifogad fil  DSC_0145.JPG   90,52K   1 Antal nerladdningar

En Abumatic 120 på ett ABU 61. Mer klassiskt, svenskt, sportfiske blir det knappast. Den betydelse denna och andra kombinationer av en Abumatic och ett massivt glasfiberspö (från ABU) haft för det svenska sportfisket kan inte överdrivas. Vi som var med på sextio- och sjuttiotalen minns (?) den närmast totala abumatichegemoni som då rådde.

Bifogad fil  DSC_0146.JPG   106,79K   1 Antal nerladdningar

Nu ska ekipaget ovan ut på en liten söndagstur. (litet dumt med tanke på veckotävlingen att ge sig ut och kasta efter fler abborrar men jag fiskar uteslutande för mitt eget höga nöjes skull. Och vem vet? Det KAN ju hända att en gädda eller gös blandar sig i leken. Metet överlämnar jag idag åt mörtjägarna....

Bifogad fil  DSC_0147.JPG   65,49K   1 Antal nerladdningar

#500 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 386 inlägg

Postad 17 september 2019 - 10:50

Bifogad fil  DSC_0152.JPG   84,53K   1 Antal nerladdningar

Det är inte främst rullen utan det nedsänkta rullfästet, eller kanske snarare rullen i just det rullfästet, som är motivet i den här bilden. Så rätt! När började utvecklingen gå bakåt?

https://oldschoolspo...rullfastet.html
  • Troll, Norges fiskaren, bondersbyn and 1 other like this

Även taggad med vintage, Klassiker, Ovanliga fiskeprylar, Flipp o Flopp, Underhåll av gamla prylar

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar