Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll
Foto

Vad har ni i byrålådan? Vilka klassiska fiskeprylar ligger o lurar i boden och bara väntar på att få bli använda igen?

vintage Klassiker Ovanliga fiskeprylar Flipp o Flopp Underhåll av gamla prylar

• Vänligen logga in för att kunna svara
100 svar till detta ämne

#81 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 717 inlägg

Postad 07 november 2018 - 11:44

Det var en rejäl lina. Lämplig för dragrodd eller torskpilkning med handlina.

• Trasselkludd gillar detta

#82 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 717 inlägg

Postad 07 november 2018 - 13:38

Jag har för övrigt en liknande rulle, en Record, och på den sitter en spunnen, svart, nylonlina. Rullen har förvarats mörkt (i tygpåse i originalkartong) och linan känns stark när jag provdrar den så jag har låtit den sitta kvar. 

Jag utmanar dig: Vem av oss tar den största (längsta) gäddan 2019 med våra gamla multirullar? Ställer du upp?

edit. Förslagsvis begränsar vi tävlingsperioden från (och med) midsommarafton till och med augusti. Givetvis gamla glasfiberspön och tidstypiska beten
  • Anders jansson och Trasselkludd gillar detta

#83 Anders jansson

Anders jansson

Storfiskare

• Members
  • 2 275 inlägg

Postad 07 november 2018 - 15:17

Jag har för övrigt en liknande rulle, en Record, och på den sitter en spunnen, svart, nylonlina. Rullen har förvarats mörkt (i tygpåse i originalkartong) och linan känns stark när jag provdrar den så jag har låtit den sitta kvar.  Jag utmanar dig: Vem av oss tar den största (längsta) gäddan 2019 med våra gamla multirullar? Ställer du upp?edit. Förslagsvis begränsar vi tävlingsperioden från (och med) midsommarafton till och med augusti. Givetvis gamla glasfiberspön och tidstypiska beten

Denna utmaningen gillade jag!! Jag ska fölga med!!!
Den utmaningen måste han ta!
  • lausvik och Trasselkludd gillar detta

#84 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 717 inlägg

Postad 07 november 2018 - 15:29

Denna utmaningen gillade jag!! Jag ska fölga med!!!
Den utmaningen måste han ta!

Absolut! Har du några gäddor i din fjord? Och bar du någon multirulle från anno dazumal utan frikopplingsbar spole?

#85 Trasselkludd

Trasselkludd

Trogen medlem

• Members
  • 224 inlägg

Postad 07 november 2018 - 16:55

Jag har för övrigt en liknande rulle, en Record, och på den sitter en spunnen, svart, nylonlina. Rullen har förvarats mörkt (i tygpåse i originalkartong) och linan känns stark när jag provdrar den så jag har låtit den sitta kvar.

Jag utmanar dig: Vem av oss tar den största (längsta) gäddan 2019 med våra gamla multirullar? Ställer du upp?

edit. Förslagsvis begränsar vi tävlingsperioden från (och med) midsommarafton till och med augusti. Givetvis gamla glasfiberspön och tidstypiska beten

Utan att påstå att jag känner mig aningen i underläge, så absolut! Räkna med mig, jag antager utmaningen!... Jag har gott om tid att öva med den gamle multin, "utan extra allt".. Kul!

Skickat från min XT1039 via Tapatalk

Skånepåg som har gått i exil från Lundaslätten. Nu trampar jag mark på Östgötaslätten och markerar nytt revir i Vadstena. Håkan är namnet...

"Success is the sum of small efforts, repeated day in and day out" ~ Robert Collier

#86 Trasselkludd

Trasselkludd

Trogen medlem

• Members
  • 224 inlägg

Postad 07 november 2018 - 16:58

Det var en rejäl lina. Lämplig för dragrodd eller torskpilkning med handlina.

Går nog att använda den till att bogsera bilen också.....

Skickat från min XT1039 via Tapatalk

Skånepåg som har gått i exil från Lundaslätten. Nu trampar jag mark på Östgötaslätten och markerar nytt revir i Vadstena. Håkan är namnet...

"Success is the sum of small efforts, repeated day in and day out" ~ Robert Collier

#87 Anders jansson

Anders jansson

Storfiskare

• Members
  • 2 275 inlägg

Postad 07 november 2018 - 17:41

Absolut! Har du några gäddor i din fjord? Och bar du någon multirulle från anno dazumal utan frikopplingsbar spole?

Gädda finns inte här. Tror det finns i någon sjö runt Bergen.
Men allt för långt att åka.
Multirulle? Tror jag har,liggande en eller annan plats!

Men har aldrig fastnat för sådana rullar!!
Men kul med utmaningen!!!
  • lausvik och Trasselkludd gillar detta

#88 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 717 inlägg

Postad 07 november 2018 - 18:27

Men har aldrig fastnat för sådana rullar!!
Men kul med utmaningen!!!

Var inte orolig. Jag ska nog hitta på någon utmaning mot dig också...

edit. Faktum är att något slags retrorally eller vad man nu ska kalla det inte är någon dum idé. Frågan är närmast hur man ska dra gränserna. Som veteranbilar räknas ju bilar med trettio år på nacken men trettio år är ju ingen ålder på en fiskerulle. Jag återkommer i ärendet, förmodligen framåt våren. Men min och Trassels duell står naturligtvis fast och vad han menar med underläge begriper jag inte. Han har ju tillgång till synnerligen goda gäddvatten.
  • Anders jansson och Trasselkludd gillar detta

#89 Trasselkludd

Trasselkludd

Trogen medlem

• Members
  • 224 inlägg

Postad 07 november 2018 - 20:34

Var inte orolig. Jag ska nog hitta på någon utmaning mot dig också...

edit. Faktum är att något slags retrorally eller vad man nu ska kalla det inte är någon dum idé. Frågan är närmast hur man ska dra gränserna. Som veteranbilar räknas ju bilar med trettio år på nacken men trettio år är ju ingen ålder på en fiskerulle. Jag återkommer i ärendet, förmodligen framåt våren. Men min och Trassels duell står naturligtvis fast och vad han menar med underläge begriper jag inte. Han har ju tillgång till synnerligen goda gäddvatten.

Mycket bra initiativ tycker jag, retrorally, och ser fram emot nya utmaningar. Angående min lilla känsla av underläge så är det bara mitt aningen dåliga självförtroende kring vår angenäma hobby. När jag fångar min första fisk så är känslan sannolikt borta. Inget allvarligt utan detta ska bli kul och jag ska nog reka upp något bra gäddvatten.. Nu först måste jag lära mig att få ut ett drag med multin och det är en utmaning bara det... 

• Anders jansson gillar detta

#90 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 717 inlägg

Postad 07 november 2018 - 21:06

Mycket bra initiativ tycker jag, retrorally, och ser fram emot nya utmaningar. Angående min lilla känsla av underläge så är det bara mitt aningen dåliga självförtroende kring vår angenäma hobby. När jag fångar min första fisk så är känslan sannolikt borta. Inget allvarligt utan detta ska bli kul och jag ska nog reka upp något bra gäddvatten.. Nu först måste jag lära mig att få ut ett drag med multin och det är en utmaning bara det...

"Gamla grejor", "vintage", "retro" mm är ju så himla mycket. Allt från riktiga antikviteter till grejor som en gammal stöt som jag själv uppfattar som fullt moderna... Den tanke jag just nu leker med är att under 2019 komma med en rad olika utmaningar/tävlingar inriktade på olika "retroprylar" och fisken. Jag bollar med arbetsnamn som "Abumaticabborren", "Mitchellmaj", Augustiambassadeuren", "Hösthaspeln" mfl. Din och min lilla fajt kallar jag Multitrasselmatchen.

#91 jmansson

jmansson

Fiskegalning

• Members
  • 700 inlägg

Postad 07 november 2018 - 21:27

Duger en Amb: 6500 CS Mag Elite ett Abu Conolon -50 gr och nylonlina samt Abu HiLo wobbler och Utö skeddrag för att va med i er tävling ?

Jag tänkte åka till Lödde Å / Kävlinge ån och försöka dra upp några slemspett men om ni inte ska köra efter dom gröna slemmiga sakerna kanske jag har något annat i garderoben som går att damma av och använda..

• lausvik gillar detta

#92 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 717 inlägg

Postad 07 november 2018 - 21:32

Duger en Amb: 6500 CS Mag Elite ett Abu Conolon -50 gr och nylonlina samt Abu HiLo wobbler och Utö skeddrag för att va med i er tävling ?

Jag tänkte åka till Lödde Å / Kävlinge ån och försöka dra upp några slemspett men om ni inte ska köra efter dom gröna slemmiga sakerna kanske jag har något annat i garderoben som går att damma av och använda..

Ingenting är bestämt och alla förslag beaktas.

BTW så tycker jag att du ska anmäla dig till veckotävlingen innan du drar ner till ån. Då kan du tävla med dina grejor redan nu.

#93 fiskarlennart

fiskarlennart

Trogen medlem

• Members
  • 384 inlägg

Postad 07 november 2018 - 22:31

Abumatic 170 från 1965 och detta spö kan väl kallas retroBifogad fil  WP_000358.jpg   192,29K   1 Antal nerladdningar

• Anders jansson, lausvik, jmansson and 1 other like this

#94 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 717 inlägg

Postad 08 november 2018 - 09:13

Abumatic 170 från 1965 och detta spö kan väl kallas retroattachicon.gifWP_000358.jpg

Är det utrustningen du tävlar med den här veckan?

#95 fiskarlennart

fiskarlennart

Trogen medlem

• Members
  • 384 inlägg

Postad 08 november 2018 - 16:44

Är det utrustningen du tävlar med den här veckan?

Spöt inköptes också 1965 , massivt glasfiber. Spöt har jag inte använt på många år men 170:an används någon gång varje år. Nej det är inte denna utrustning jag använder denna vecka men Cardinal 54:an var med i måndags

• Anders jansson, lausvik och Trasselkludd gillar detta

#96 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 717 inlägg

Postad 09 november 2018 - 09:15

Cardinal 54:an var med i måndags

Men den borde väl få komma ut åtminstone en gång till innan veckan är till ända?

#97 Trasselkludd

Trasselkludd

Trogen medlem

• Members
  • 224 inlägg

Postad 14 november 2018 - 16:34

Min DAM QF 288 har en knepig broms. Det är antingen allt eller inget och det på ett spann av 1.5 cm. Förbannat svårt att få lagom broms följaktligen.. Vilken typ av skivbroms är det på bilden? Finns det något att göra för att trimma upp bromsen? Det finns ingen fjäder i spolen, på framsidan där bromsskruven sitter. En fjäder borde väl mjuka upp portioneringen av bromsen? 

Bifogad fil  P1080267.JPG   141,15K   0 Antal nerladdningar

Bifogad fil  P1080268.JPG   254,82K   0 Antal nerladdningar

Bifogad fil  P1080270.JPG   143,18K   0 Antal nerladdningar

Bifogad fil  P1080269.JPG   135,6K   0 Antal nerladdningar

Bifogad fil  P1080271.JPG   110,82K   0 Antal nerladdningar

#98 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 717 inlägg

Postad 14 november 2018 - 18:29

Hmmm... Jag kan inte se några bromsbrickor men de sitter kanske kvar inne i spolen? De kanske har fastnat i varandra? Finns det ingen fjäder så bör bromsbrickorna vara av ett mjukt eller elastiskt material. Det kanske brickorna i din rulle var för några decennier sedan? Pilla ut dem och gör ren dem så att vi kan se vad det finns att utgå ifrån.

#99 Trasselkludd

Trasselkludd

Trogen medlem

• Members
  • 224 inlägg

Postad 14 november 2018 - 21:46

Hmmm... Jag kan inte se några bromsbrickor men de sitter kanske kvar inne i spolen? De kanske har fastnat i varandra? Finns det ingen fjäder så bör bromsbrickorna vara av ett mjukt eller elastiskt material. Det kanske brickorna i din rulle var för några decennier sedan? Pilla ut dem och gör ren dem så att vi kan se vad det finns att utgå ifrån.

Nu har jag nog tagit mig ut på djupt vatten. Det är ju en hel vetenskap kring bromsar! Hittar inget schema till 280/285 utan bara till 330 osv och 330 skiljer sig i uppbyggnad. Jag har en 330 och kan direkt jämföra... Spolarna skiljer sig markant osv. Nåväl, angående detta projekt, det finns bara en bricka i spolen (syns på bilden) och så finns den rödbruna brickan på axeln. That's it! Känns som det saknas några brickor eller filt. Det finns ingen fjäder som det sitter på/i 330-spolen men det är nog korrekt. Spolen skruvas fast på axeln och det borde innebära att där finns utrymme (uppskattningsvis 1 -1.5 mm) att laborera lite med, men med vad.. Vilka brickor, filt, carbon, osv... Det skulle också kunna vara så enkelt som att det saknas en fjäderbricka uppe på spolen där den skruvas fast med det trearmade vredet.. En fjäderbricka och en planbricka ovanpå och sedan vredet.. Rullen funkar ju hyggligt ändå men inte som den kan prestera i original.. Orkar du gnugga de grå så är jag tacksam... 

#100 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 717 inlägg

Postad 14 november 2018 - 21:50

[t-quote name="Trasselkludd" post="271831" timestamp="1542228367"]
Nu har jag nog tagit mig ut på djupt vatten. Det är ju en hel vetenskap kring bromsar! Hittar inget schema till 280/285 utan bara till 330 osv och 330 skiljer sig i uppbyggnad. Jag har en 330 och kan direkt jämföra... Spolarna skiljer sig markant osv. Nåväl, angående detta projekt, det finns bara en bricka i spolen (syns på bilden) och så finns den rödbruna brickan på axeln. That's it! Känns som det saknas några brickor eller filt. Det finns ingen fjäder som det sitter på/i 330-spolen men det är nog korrekt. Spolen skruvas fast på axeln och det borde innebära att där finns utrymme (uppskattningsvis 1 -1.5 mm) att laborera lite med, men med vad.. Vilka brickor, filt, carbon, osv... Det skulle också kunna vara så enkelt som att det saknas en fjäderbricka uppe på spolen där den skruvas fast med det trearmade vredet.. En fjäderbricka och en planbricka ovanpå och sedan vredet.. Rullen funkar ju hyggligt ändå men inte som den kan prestera i original.. Orkar du gnugga de grå så är jag tacksam...[/t-quote]Tror inte att det var någon fjäder i original. Jag skulle klippa till en skiva av filt och en likadan av gummi (innesrlang till cykeldäck. Impregnera filtskivan med symaskinsolja och lägg den i "gropen" på spolen, sätt sedan dit en planbricka, gummiskivan och muttern.

edit. Gummiskivan fungerar som "fjäder" och låser genom friktionen inställd bromsverkan.

Även taggad med vintage, Klassiker, Ovanliga fiskeprylar, Flipp o Flopp, Underhåll av gamla prylar

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar