Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll
Foto

Klimatförändringen?

• Vänligen logga in för att kunna svara
36 svar till detta ämne

#1 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 4 673 inlägg

Postad 29 oktober 2018 - 09:07

Våra politiker säger att klimatförändringen är på allvar och att det kommer att gå åt helvete om vi inte snabbt styr upp det hela. Men de gör ju ingenting som har annat än kosmetiska effekter. Och fortfarande får riksdagsledamoter inte bara flyga kors ioch tvärs utan även vara med i Eurobonus som samla poäng på sina utsläpp. Är flygresor bland det som är farligast så borde man väl vidta åtgärder för att snabbt minska flygandet? inte bygga ut Arlanda. Förbjud turistresor till Thasiland mm eller gör dem tio gånger så dyra som de är idag. Då blir det åtminstone någon effekt. En skatt som gör en sådan resa några hundralappar dyrare är ju felräkningspengar. Och att vi ska vara koldioxidneutrala år X tror jag inte på. Det var samma sak med kärnkraften. Den skulle ju, enligt det beslut som fattades efter den riggade folkomröstningen, sedan länge vara nersläckt. När politiker talar om annat än åtgärder som ska vidtas under innevarande mandatperiod så snackar de skit.

#2 Anders jansson

Anders jansson

Storfiskare

• Members
  • 2 785 inlägg

Postad 29 oktober 2018 - 10:12

Klimatförändringar. Den största var väl när innlandsisen försvant!!!
Utan dieselbliar!! Eller flygplan!!!

Men nu lagar vi elbilar! Vad med alla baterier som ska skrotas!
Inget land har kapasitet att ta vara på det utan att det kommer att bli utsläpp!!

Där kommer det att bli miljöutsläpp!!!
  • jmansson och bondersbyn gillar detta

#3 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 4 673 inlägg

Postad 29 oktober 2018 - 10:42

Inget land har kapasitet att ta vara på det utan att det kommer att bli utsläpp!!

Såväl politiker som näringsliv är dessvärre inne på att man ska kunna lösa problemet utan att vi behöver ändra vår livsföring. Business as usual. Det är ett tveksamt koncept.

#4 jmansson

jmansson

Fiskegalning

• Members
  • 709 inlägg

Postad 29 oktober 2018 - 11:48

Undrar hur varm vi hade det när det sprang runt dinosaurier i hela världen. ?

#5 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 4 673 inlägg

Postad 29 oktober 2018 - 12:18

Undrar hur varm vi hade det när det sprang runt dinosaurier i hela världen. ?

Då hade vi det inte alls, vi kom först långt senare.

#6 Ö::::::::::

Ö::::::::::

för låg nivå här

• Validating
  • 678 inlägg

Postad 29 oktober 2018 - 12:49

Intressant ämne. TS är lite Kategorisk och raljerande i sitt inlägg. Sanningen är nog inte så enkel som att förbjuda flyg. Visst vi kan gå tillbaka till stenåldern och leva i grottor så kanske vi inte förstör världen. Men det är inte heller sant för alla jordens 7 miljarder måste elda för värme och mat.

När vi är inne på frågan så kan vi ta tex. Miljöpartiet som säger sig vara för miljön. Det är lite konstigt för det minst klimatpåverkande energislaget är idag kärnkraft. Vindkraft har LÅNGT större miljlpåverkan utslaget per Kwh. Gräsklippare och sommargrillande var tex för 10 år sedan Californiens absolut största utsläppsbovar.

Att inlandsisen smälter är ett problem.När isen och permafrosten försvinner frigörs metangaser som är 10 ggr värre växthusgas än de gaser vi människor släpper ut vilket medför mer upptining av permafrost osv. så problemet är accelererande.

Att bara lägga kostnad på problemet kan vara lite kontraproduktivt. Dels utesluter man alla som inte är rika. det blir en klassfråga att kunna resa, åka bil mm mm. Dels slår man undan fötterna på turistnäringen, handel  och inkomster försvinner. Ju fattigare vi blir desto skitigare lever vi. Det kostar pengar att bedriva miljören verksamhet. Det är den fattige och inte den rike som handlar billiga importprylar hos lågpriskedjorna vars varor är tillverkade under tvivelaktiga förhållanden och med noll miljötänk. Hur många har inte köpt billiga batterier på Jula, 

Vi i sverige lär våra barn att rädda regnskogar i brasilien och tycker vi är jätteduktiga när vi räddar jordens miljö. Allt medans vi inte har en genuin naturskog själva kvar i vårt land. Sverige är skövlat till 98% och all skog är enbart plantage och odlingar. Precis det vi kritiserar brasilien och andra länder för.

Frågan är BETYDLIGT mer komplex än vad som anges i trådstarten.

Allt har INTE sitt berättigande - även om jag förstår det - Somliga är helt enkelt för korkade.

#7 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 4 673 inlägg

Postad 29 oktober 2018 - 12:53

Frågan är BETYDLIGT mer komplex än vad som anges i trådstarten.

Det är jag medveten om och vill man sätta sig in i den få finns det gott om material att ta del av. Den diskussion jag ville ta upp är vad som faktiskt görs. Eller snarare inte görs. Kanske är saken för komplex för våra beslutsfattare?
  • Ö:::::::::: gillar detta

#8 Anders jansson

Anders jansson

Storfiskare

• Members
  • 2 785 inlägg

Postad 29 oktober 2018 - 12:56

Jag för min del tycker att forskare,som forskar på klima!! Är köpt och betalda!!
Varför!

Om staten vill ha el-bilar! Så får forskare betalt för att se till att vi ska tro
att deisel och bensin förstör jorden!! Om inte,får dom inte betalt och ingen vill ha dom mer!!

Och ingen köper el-bilar. Staten får det som dom vill!! Bara dom betalar!!!!

Men forskare som menar att jorden har kommit i en ny bana (rotasjon) runt solen!!
Kommer dom på nyheterna?? Får dom peng att forska på det???
  • jmansson och Ö:::::::::: gillar detta

#9 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 4 673 inlägg

Postad 29 oktober 2018 - 13:20

Men forskare som menar att jorden har kommit i en ny bana (rotasjon) runt solen!!

Kanske inte, men det får ju inte heller de som hävdar att jorden är platt.
  • Anders jansson gillar detta

#10 jmansson

jmansson

Fiskegalning

• Members
  • 709 inlägg

Postad 29 oktober 2018 - 14:45

Jag för min del tycker att forskare,som forskar på klima!! Är köpt och betalda!!
Varför!

Om staten vill ha el-bilar! Så får forskare betalt för att se till att vi ska tro
att deisel och bensin förstör jorden!! Om inte,får dom inte betalt och ingen vill ha dom mer!!

Och ingen köper el-bilar. Staten får det som dom vill!! Bara dom betalar!!!!

Politikerna får en massa information av forskare som dom skiter i att presentera för det inte passar deras agenda...

#11 rolfis

rolfis

Hedersmedlem

• Members
  • 2 520 inlägg

Postad 29 oktober 2018 - 14:58

Superbra sommar året om och då sparar man ju in på vinterdäcken även och lite på bränslet ......skaffar nog en muskelbil till sommaren en V8a. Min Golf R på 312hk som jag kör nu kan jag använda som slit och släng bil.

• fiskarlennart och Anders jansson gillar detta

#12 Ö::::::::::

för låg nivå här

• Validating
  • 678 inlägg

Postad 29 oktober 2018 - 15:02

Kanske är saken för komplex för våra beslutsfattare?

Ja det är den definitivt. Dom är ju vanliga dödliga precis som du å jag. Att tro att politiker ska inneha något högre vetande och besitta några gudalika förmågor bara för att dom är politiker är nog tyvärr en alltför vanlig trosuppfattning.

Saken är för komplex även för dom som studerar saken. Det är en av orsakerna till att så lite beslut tas och inget händer. För forskarkåren är inte helt enig. Naturliga fluktuationer anser vissa. England hade tropiskt klimat, det vet man 100 000 år före istiden. England var täckt av is under istidens största utbredning någon gång 20 000 år f.kr. Vissa påstår att det ligger i jordens naturliga svängningar att vi går mot tropiskt klimat igen.

här är lite mer fakta:

https://www.sgu.se/o...gar-over-tiden/

Allt har INTE sitt berättigande - även om jag förstår det - Somliga är helt enkelt för korkade.

#13 Anders jansson

Anders jansson

Storfiskare

• Members
  • 2 785 inlägg

Postad 29 oktober 2018 - 17:21

Kanske inte, men det får ju inte heller de som hävdar att jorden är platt.

Dom som tror det! Dom sitter på ett ett hem med vakter!!
  • jmansson gillar detta

#14 jmansson

jmansson

Fiskegalning

• Members
  • 709 inlägg

Postad 29 oktober 2018 - 20:59

Ja det är den definitivt. Dom är ju vanliga dödliga precis som du å jag. Att tro att politiker ska inneha något högre vetande och besitta några gudalika förmågor bara för att dom är politiker är nog tyvärr en alltför vanlig trosuppfattning.

Saken är för komplex även för dom som studerar saken. Det är en av orsakerna till att så lite beslut tas och inget händer. För forskarkåren är inte helt enig. Naturliga fluktuationer anser vissa. England hade tropiskt klimat, det vet man 100 000 år före istiden. England var täckt av is under istidens största utbredning någon gång 20 000 år f.kr. Vissa påstår att det ligger i jordens naturliga svängningar att vi går mot tropiskt klimat igen.

här är lite mer fakta:

Ända sättet att veta hur klimatet var och hur det kommer att bli i framtiden måste va att snacka med någon som varit där annars blir det väl mest att folk tror dom vet. :)

#15 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 4 673 inlägg

Postad 30 oktober 2018 - 08:17

här är lite mer fakta:

Att frågan är för stor, för komplex och för svår för våra beslutsfattare gäller inte bara klimatförändringen. Det är nog bara att inse att de som bestämmer är mer av förvaltare (på ungefär samma nivå som bankernas fondförvaltare) och att de fungerar så länge allt tuffar på som det ska men inte när det är skarpt läge. Stora förändringar sker och har historiskt sett skett på andra sätt än genom demokratiskt fattade beslut.

#16 rolfis

rolfis

Hedersmedlem

• Members
  • 2 520 inlägg

Postad 30 oktober 2018 - 11:26

Kina i dag släpper ut mer koldioxid än USA och EU tillsammans – och fortsätter öka användningen av fossila bränslen.

#17 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 4 673 inlägg

Postad 30 oktober 2018 - 12:24

Kina i dag släpper ut mer koldioxid än USA och EU tillsammans – och fortsätter öka användningen av fossila bränslen.

Det gör väl de flesta länder, eller?

#18 rolfis

rolfis

Hedersmedlem

• Members
  • 2 520 inlägg

Postad 30 oktober 2018 - 13:12

Det gör väl de flesta länder, eller?

Och jag också brände bort en massa skräp i stugan när jag bomma igen den för vintern haaha

#19 jmansson

jmansson

Fiskegalning

• Members
  • 709 inlägg

Postad 30 oktober 2018 - 15:59

Miljön verkar ha blivit en sorts kassa ko för staten, dom sänker en del skatter och 

kompenserar genom att höja elpriser och el skatt för att dra in det dom behöver.

• rolfis och Anders jansson gillar detta

#20 Ö::::::::::

för låg nivå här

• Validating
  • 678 inlägg

Postad 31 oktober 2018 - 12:34

Att säga att Kina släpper ut mer är inte rättvist sätt att se på saken. Räknat per capita så är vi i västvärlden ännu de värsta marodörerna.

Ända sättet att veta hur klimatet var och hur det kommer att bli i framtiden måste va att snacka med någon som varit där annars blir det väl mest att folk tror dom vet. :)

Nej där har du fel. Man vet med otroligt stor säkerhet hur klimatet ha varit över årtusenden. Istiden är inget man TROR har varit. Man har hittat 100tusen år gamla fornfynd i england som helt klart bevisar att det va tropiskt klimat där. Att raljera med att ENDA sättetå veta  är att fråga nån som varit där, 20 000 år bakåt eller framåt i tiden; vet man är omöjligt. Så det uttalandet är bara ett sätt att förminska frågan och förlöjliga den som nått dumt och påhittat som dumma elaka människor hittat på för att lura oss.

Ämnet är faktiskt betydligt allvarligare än så. Inte för dig och mig eller våra barn. Men redan generationerna efter har stor chans att få uppleva ett riktigt klimathelvete. Alltså våra barnbarn eller deras barn. Finns detta kvar så kan dom läsa om hur jä... korkad farfarsfar och hans generation var.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar