Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll
Foto

lausviks frågespalt

• Vänligen logga in för att kunna svara
23 svar till detta ämne

#1 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 910 inlägg

Postad 15 november 2018 - 17:42

Jag vet långt ifrån allt om sportfiske men jag vet en hel del. Fråga vad du vill så ska jag ge dig mitt bästa svar. Kan inte jag svara så finns det säkert någon annan här på forumet som kan.

#2 Trasselkludd

Trasselkludd

Trogen medlem

• Members
  • 289 inlägg

Postad 29 november 2018 - 16:10

Då ska jag ställa den första frågan i detta breda ämne. För framtida ismete (om isen lägger sig) så funderar jag kring lina till utrustningen. Jag har sett att det finns "speciella" linor för vinterfisket men är det någon vinst för mig som vinterfiskare eller är det bara en vinst för tillverkaren och försäljarna? Är dessa linor bättre för just vinterfiske? I så fall vad är dess egenskaper som gör dessa linor överlägsna "vanliga" standard linor.. Kan det handla om nötningstålighet, isbildning?

Skånepåg som har gått i exil från Lundaslätten. Nu trampar jag mark på Östgötaslätten och markerar nytt revir i Vadstena. Håkan är namnet...

"Success is the sum of small efforts, repeated day in and day out" ~ Robert Collier

#3 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 910 inlägg

Postad 29 november 2018 - 17:13

Isfiske bedrivs oftast i kyla och alltid i kallt vatten. Det är därför en fördel om linan klarar kyla utan att bli stel och spröd. Det ska gå att slå bra knutar med den även när den är kall. Vidare bör linan absorbera så litet vatten som möjligt, dels för att detta inte ska frysa på eller i linan och dels för att man ska slippa få vatten i spöringarna eller rullen. Detta gör monofil nylon till ett bättre val än olika flätlinor.

Men min erfarenhet av isfiske är begränsad och jag har själv använt samma monofila nylon som jag använder resten av året. Å andra sidan så har jag fiskat relativt mycket i minusgrader men med spinn- och haspelspö. 

#4 Trasselkludd

Trasselkludd

Trogen medlem

• Members
  • 289 inlägg

Postad 29 november 2018 - 18:37

Isfiske bedrivs oftast i kyla och alltid i kallt vatten. Det är därför en fördel om linan klarar kyla utan att bli stel och spröd. Det ska gå att slå bra knutar med den även när den är kall. Vidare bör linan absorbera så litet vatten som möjligt, dels för att detta inte ska frysa på eller i linan och dels för att man ska slippa få vatten i spöringarna eller rullen. Detta gör monofil nylon till ett bättre val än olika flätlinor.

Men min erfarenhet av isfiske är begränsad och jag har själv använt samma monofila nylon som jag använder resten av året. Å andra sidan så har jag fiskat relativt mycket i minusgrader men med spinn- och haspelspö. 

Flätlina borde väl fungera som en wettexduk misstänker jag. I höstas köpte jag en rulle DAMYL DAM Steelpower Elasti-bite (sabla namn) bara för att testa olika linor i största allmänhet. Nu har jag upptäckt (Google) att det är en lina som funkar bra till vinterfiske pga av sina egenskaper. Jag har använt den på några av mina rullar i höst och jag gillar den (utifrån min blygsamma erfarenhet). Den känns lite "siliconaktig"... och pga av det så lär vattnet avlägsna sig från linan ganska lätt. Hur som helst så kommer den att sitta på vintemultin, för vidare test i rå miljö.... Det borde ju också funka med floucarbon som tål nötning och slitage bättre än monofil och eftersom det inte behövs kilometervis med lina på rullen så blir flourcarbonen ingen större merkostnad...

Skånepåg som har gått i exil från Lundaslätten. Nu trampar jag mark på Östgötaslätten och markerar nytt revir i Vadstena. Håkan är namnet...

"Success is the sum of small efforts, repeated day in and day out" ~ Robert Collier

#5 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 910 inlägg

Postad 29 november 2018 - 18:44

Huruvida FC-linor är mer nöthärdiga än monofil nylon är omtvistat. Det skiljer sig mer mellan olika fabrikat än mellan typerna av lina, dvs det finns nylonlinor som tål mer än vad vissa FC-linor gör. Själv gillar jag FC-överdragen nylon.

• JontaK gillar detta

#6 Trasselkludd

Trasselkludd

Trogen medlem

• Members
  • 289 inlägg

Postad 29 november 2018 - 19:15

Huruvida FC-linor är mer nöthärdiga än monofil nylon är omtvistat. Det skiljer sig mer mellan olika fabrikat än mellan typerna av lina, dvs det finns nylonlinor som tål mer än vad vissa FC-linor gör. Själv gillar jag FC-överdragen nylon.

Ja, delade meningar är något som bara leder mig till att vilja prova själv och bilda mig en egen uppfattning. FC-överdragen nylon är något nytt för mig.. En kombi av två världar. Nylonens smidighet och carbonens nötningsbeständighet???

#7 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 910 inlägg

Postad 29 november 2018 - 19:26

Ja, delade meningar är något som bara leder mig till att vilja prova själv och bilda mig en egen uppfattning. FC-överdragen nylon är något nytt för mig.. En kombi av två världar. Nylonens smidighet och carbonens nötningsbeständighet???

Enligt reklamen, men tanken är god och de sådana linor jag prövat har varit till min belåtenhet. Framförallt kastar de bra vilket jag antar delvis beror på den glatta ytan som ger låg friktion i spöringarna.

• Trasselkludd gillar detta

#8 Trasselkludd

Trasselkludd

Trogen medlem

• Members
  • 289 inlägg

Postad 29 november 2018 - 19:33

Enligt reklamen, men tanken är god och de sådana linor jag prövat har varit till min belåtenhet. Framförallt kastar de bra vilket jag antar delvis beror på den glatta ytan som ger låg friktion i spöringarna.

Jag tar det som ett nytt tips att utforska... Vem tillverkar dessa? 

Eller rättare sagt, någon rekommendation?

#9 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 910 inlägg

Postad 29 november 2018 - 19:49

Jag tar det som ett nytt tips att utforska... Vem tillverkar dessa? 

Eller rättare sagt, någon rekommendation?

Pro Logic Bulldozer Mainline.

#10 Trasselkludd

Trasselkludd

Trogen medlem

• Members
  • 289 inlägg

Postad 29 november 2018 - 19:53

Pro Logic Bulldozer Mainline.

Tack Lausvik! Spännande tråd du har startat och hoppas på många kommande "matnyttiga" inlägg..

#11 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 910 inlägg

Postad 05 december 2018 - 19:44

Den gode Trasselkludd har, i en annan tråd, börjat fråga om tackel för bottenmete  efter gädda. Åter får jag rekommendera Luis Rasmussens predatorblogg. Vad gäller valet av krok så är det klassiska två trekrokar #6. Med den uppsättningen bör man kröka gäddan innan hon hunnit svälja ägnat. Själv har jag skaffat cirkelkrok och ska testa hur det fungerar. Åtminstone enligt teorin bör man då kunna låta gäddan svälja betet men ändå  få en krokning, i mungipan. Det låter som ett laberotrick.

#12 Trasselkludd

Trasselkludd

Trogen medlem

• Members
  • 289 inlägg

Postad 05 december 2018 - 21:20

Den gode Trasselkludd har, i en annan tråd, börjat fråga om tackel för bottenmete  efter gädda. Åter får jag rekommendera Luis Rasmussens predatorblogg. Vad gäller valet av krok så är det klassiska två trekrokar #6. Med den uppsättningen bör man kröka gäddan innan hon hunnit svälja ägnat. Själv har jag skaffat cirkelkrok och ska testa hur det fungerar. Åtminstone enligt teorin bör man då kunna låta gäddan svälja betet men ändå  få en krokning, i mungipan. Det låter som ett laberotrick.

Denna gången sparar jag länken för framtida (snar sådan) bruk. Bock o böj....

#13 Trasselkludd

Trasselkludd

Trogen medlem

• Members
  • 289 inlägg

Postad 07 december 2018 - 10:23

Jag önskar få bättre kännedom kring superlinor/flätlinor, deras olika material, för och nackdelar sins emellan varandra inom samma kategori, deras olika egenskaper beroende på uppbyggnad och material/fiber. Är det materialet i bygeln på haspeln som avgör om jag kan använda superlinor på mina gamla Mitchell/DAM. Tack.

Tillägg: När det gäller flätlina på klassiska spö så är det väl ingen god idé då materialet i ringarna inte är byggda för dessa linor?

• JontaK gillar detta

#14 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 910 inlägg

Postad 07 december 2018 - 12:16

Vi sparar det där med material och uppbyggnad och går direkt på dina praktiska frågor.

De "flätlinornas" egenskaper som kan orsaka problem är deras stumhet och, beroende på vilken dimension det handlar om, styrka. Ofta hävdas även att deras yta skulle vara sådan att de mer eller mindre sågar sönder lintrissor och spöringar.

Linans stumhet kan skada en rulle med gammaldags backspärr (dvs inte IAR), i vart fall om densamma fungerar så att den låser huvuddrevet. Det blir då drevens kuggar som tar belastningen och kombineras detta med det spel som kan finnas i backspärrsmekanismen kan skador uppkomma. Rullar med snäckdrev i stål och mässing tål detta och tex Cardinal 66 mfl och D.A.M. Quick Finessa N-serien och senare har en backspärr som låser rotorn och alltså inte belastar dreven.

Att linorna skulle nöta sönder lintrissor och annat är delvis en myt men har man en keramisk trissa (som D:A:M:-rullarnas av wolframkarbid) är man på den säkra sidan. En hårdförkromad lintrissa som gör sitt jobb, dvs roterar fritt, borde hålla.

Med flätlinor, särskilt i klena dimensioner, är linuppläggningen kritisk. Rullar som tex Mitchell 300 har lika bra linuppläggning som de bästa moderna men tex 0,12 flätlina på en gammal Cardinal låter som en tveksam idé.

När det handlar m spöringar så klarar de flesta keramiska ringar, tex älde Fuji, flätlinor utan problem. Mest kritik är toppöglan så är man tveksam kan det vara en god idé att byta ut den ot en modern av högsta kvalitet. Så gjorde. för övrigt, jag redan innan vi hade några moderna flätlinor. Även nylonlinor nöter på grejorna.

#15 JontaK

JontaK

Storfiskare

• Members
  • 5 414 inlägg

Postad 07 december 2018 - 21:02

Jag får tacka er herrar för de sista två inläggen i tråden, makalöst intressant! :wub: :wub: :wub:

Den här typen av diskussionen är ju hutlöst mycket mer givande än att tjata om vilket nytt skräp som rullar lättast!

D.A.M. Quick Finessa N-serien och senare har en backspärr som låser rotorn och alltså inte belastar dreven.

Alltså, det är inte på något vis okej att skriva något sådant utan att bifoga bilder!

Tror jag sett lösningen i någon rulle men kan inte minnas hur den ser ut.

Kan lägga till angående flätade linor och gammal, eller i det här fallet snålt byggd, utrustning:

Jag hade för runt 15 år sedan ett spö från Berkley med deras förhatliga SS-ringar med insatser i rostfritt stål. Ett relativt mjukt sådant vad det verkade.

Använde en gammal vass Fireline 0.17mm på en haspel, efter några säsonger syntes ett tydligt spiralmönster i första stripperöglan (den närmast rullen alltså).

Jag trodde det var avlagringar från linan men efter noggrann rengöring insåg jag att den kantiga Fireline fräst upp ett mönster i öglan efter tusentals kast.

• lausvik och Trasselkludd gillar detta
Vänstervevat är bara en fluga.
Bättre att ha men inte behöva än att behöva men inte ha.

#16 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 910 inlägg

Postad 07 december 2018 - 21:10

Jag får tacka er herrar för de sista två inläggen i tråden, makalöst intressant! :wub: :wub: :wub:

Den här typen av diskussionen är ju hutlöst mycket mer givande än att tjata om vilket nytt skräp som rullar lättast!

Alltså, det är inte på något vis okej att skriva något sådant utan att bifoga bilder!

Tror jag sett lösningen i någon rulle men kan inte minnas hur den ser ut.

Kan lägga till angående flätade linor och gammal, eller i det här fallet snålt byggd, utrustning:

Jag hade för runt 15 år sedan ett spö från Berkley med deras förhatliga SS-ringar med insatser i rostfritt stål. Ett relativt mjukt sådant vad det verkade.

Använde en gammal vass Fireline 0.17mm på en haspel, efter några säsonger syntes ett tydligt spiralmönster i första stripperöglan (den närmast rullen alltså).

Jag trodde det var avlagringar från linan men efter noggrann rengöring insåg jag att den kantiga Fireline fräst upp ett mönster i öglan efter tusentals kast.

Bild kommer men ska sådana bifogas blir det svårt när jag, som idag, skrev under en paus på jobbet. Nedan syns hur backspärren är anordnad på en klassisk Cardinal (på bilden en 33:a). Det är inte, som jag skrev, själva rotorn som låses utan spolaxeln men det sker så att dreven inte belastas utan endast det synnerligen robusta "kugghjul" den röda pilen indikerar.

Bifogad fil  cardinal.JPG   42,15K   1 Antal nerladdningar

När det gäller spöringar och flätlinor (eller Fireline som ju är en sk fusionlina och inte flätad) så fanns det dåliga ringar även på nylontiden. Möjligen är flätlinorna tuffare (kanske mer pga stumheten är något annat) men det var rätt många ringar och, framförallt toppöglor, som fick spår även innan flätlinorna fanns. Så det handlar nog mer om ringarnas kvalitet än något annat. De första generationerna Fuji kom , för övrigt, på den tiden och på mina spön satt oftast en Fuji toppögla.

• JontaK och Trasselkludd gillar detta

#17 JontaK

JontaK

Storfiskare

• Members
  • 5 414 inlägg

Postad 07 december 2018 - 21:42

Det är alltså samma lösning i DAMen som i Cardinalen?

Är svag för den lösningen, inte minst då det faktiskt kan kombineras med ett envägslager som bland annat Daiwa gjort i vissa havsrullar.

Bifogad fil  CardinalC4Klar01b.jpg   572,53K   1 Antal nerladdningar

Tvingas ju lägga in en bild på en C4 bara för den är så snygg inuti.

Äldre haspelrullar må ha haft sina svaga sidor men insidan var betydligt snyggare!

Angående spöringar så har jag inte upplevt några tydliga spår förutom just det där Berkley-spöt.

Då har jag å andra sidan mestadels använt ringar med keramikinsats och sällan fiskat haspel om det kan ha betydelse.

I mina gamla glasfiberspön från ABU, som också har rostfria ringar, finns inga tydliga spår trots tusentals fisketimmar.

Dessa användes nästan uteslutande ihop med Abumatic och relativt grova, 0.30-0.40mm, nylonlinor.

• lausvik och Trasselkludd gillar detta

#18 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 910 inlägg

Postad 07 december 2018 - 21:48

ABU:s rostfria Streamline var (är) mycket bra.

#19 JontaK

JontaK

Storfiskare

• Members
  • 5 414 inlägg

Postad 07 december 2018 - 22:10

Kan bli lite deprimerad av dessa diskussioner kring äldre prylar som dyker upp då och då.

Har gjort mig av med så mycket genom åren när det kom något nytt och "bättre".

Det är en annan tråd men en rejäl fotoorgie med gamla prylar skulle jag vilja ha, nu när jag fått

hyfsad ordning på fotandet.

En fråga till tråden dock, mer av det filosofiska slaget kanske och om utrustning men även om mitt framtida sportfiske:

Vilken utrustning är utrustning för framtiden?

Vilka rullar av idag (och kanske 15 år bakåt) ska man spara i hopp om att det blir en framtidens Cardinal C eller Abumatic?

Kan ibland plågas av sådana tankar när jag funderar på om jag bör avyttra lite prylar (under viss påverkan av bättre hälft).

• Trasselkludd gillar detta

#20 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 910 inlägg

Postad 07 december 2018 - 22:29

Själv har jag levt och fiskat så länge att jag, rimligen, har större delen av min framtid bakom mig. Svaret på frågan vilka rullar som är "för framtiden" beror på vad man värdesätter. Mina gamla Mitchell 300 fyller alla krav jag ställer på en allround haspelrulle och de lär, med rundsmörjning med några års mellanrum, en droppe olja då och då plus möjligen en eller annan ny bygelfjäder kunna gå i arv till mina söner. Dagens rullar är, även de av högst kvalitet, så (onödigt) komplicerade och bökiga att serva att de knappast utan regelbunden, professionell, service lär vara något för framtiden. Så var rädd om din C4:a. Den lär tjäna dig livet ut om du (vilket du ju gör) tar väl hand om den.

• JontaK gillar detta

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar