Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll
Foto

Att trimma en "gammal" Ambassadeur för kustfiske efter havsöring?

• Vänligen logga in för att kunna svara
90 svar till detta ämne

#1 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 4 859 inlägg

Postad 30 november 2018 - 20:27

Haspel har jag fiskat med sedan barnsben men när det handlar om multiplikatorrullar är jag fortfarande nybörjare. Det är bara en sju-åtta år sedan som jag köpte min första. Att lära sig något tar tid. Det är inte bara att googla. Information är nog bra, men den är inte detsamma som kunskap. För att bli riktigt bra på något måste man (enligt en populär teori) ägna sig åt det i minst 10.000 timmar. Det kravet uppfyller jag när det handlar om haspel men när det gäller multi har jag en bra bit kvar till det första tusentalet. Därför är jag glad att forumets rullskruvarguru, JontaK, äntligen återvänt till forumet.

Jag har en gammal 5500 C3 som jag tänker använda till kustfiske efter havsöring. Den är i fabriksskick - rengjord och uppsmord med lämpliga fetter och oljor (här finns mycket att tjäna eftersom smörjningen även på en ny rulle mera verkar vara till för konservering är för optimala kastegenskaper) - och fungerar som den ska men jag vill ha mer.

Jag vet att de komponenter som är intressanta i sammanhanget är lagren, linföraren och spolen (i, om jag förstått det hela rätt, den ordningen) och jag är inte främmande för att skruva isär och ihop rullar (eftersom jag är uppväxt på den tiden då alla grabbar fick lära sig mekanik snarare än IT och appar) men det är en djungel som öppnar sig.

Så... Var ska jag börja? Och vilka komponenter ska jag välja?

• JontaK gillar detta

#2 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 4 859 inlägg

Postad 30 november 2018 - 22:14

Att byta kullager verkar busenkelt, men vilka lager ska man välja?

#3 JontaK

JontaK

Storfiskare

• Members
  • 5 455 inlägg

Postad 30 november 2018 - 23:05

Jag kan mycket väl ha kompetens för att svara här då jag faktiskt bör kvala in som att vara riktigt bra på att just skruva med rullar då de 10 000 timmarna, efter en snabb huvudräkning, bör vara passerade. :D

(Varnar för att inlägget innehåller gamla bilder som inte direkt håller studiokvalité.)

Den klassiska Ambassadeuren är troligen fortfarande den allra bästa multirullen för just havsöringfisket.

På i princip alla normallånga eller långa spön, över 9 fot, tycker jag rulltypen överglänser diverse japanska kreationer eller diverse lågprofilare.

Trots, eller kanske snarare på grund av, den gamla och enkla konstruktionen är det ju också tacksamma rullar att använda i mer eller mindre salt vatten till ett fiske där man definitivt tjänar på att använda mycket tunna oljor i lagren.

6000/6500 är väl den grunden jag själv hade börjat med om jag fått uppdraget att bygga en dedikerad öringrulle.

Jag har för mig att din C3 är en 5500 vilket naturligtvis fungerar utmärkt även om 6000-storleken verkar ha vissa fördelar gällande kastlängd.

Bifogad fil  6000C01a.jpg   948,27K   1 Antal nerladdningar

En 6000C från sent 80-tal som jag själv använde som bruksrulle en tid.

Denna äldre variant har sina mindre nackdelar men utgör en alldeles strålande grund för ett "trimobjekt", särskilt lämpad till lättare fiske på långa spön tacka vare sitt stativ och sin bromsplatta i aluminium.

Bifogad fil  TvåRaketer01a.jpg   439,78K   1 Antal nerladdningar

Två rullar jag servat och justerat.

Den silverfärgade har grunda spolen från Record, har för mig att den även fick en keramisk knivbult men i övrigt ligger dess prestanda i grundrullen och mitt sätt att bygga.

I kombination med ägarens extremt kompetenta hanterande av multirullar är det här troligtvis den mest långkastande rulle jag byggt.

Båda två har kastbroms med två centrifugalvikter i motsats till moderna rullars sex.

Själv är jag numera en flitig förespråkande att rullar ska "fiskas in" innan det byts diverse delar.

I mina egna runda Ambassadeurer har jag endast två kullager som jag håller ytterst rena och smörjer väldigt snålt men ofta med riktigt tunn olja.

Jag har istället satsat på att använda en lätt linspridare och en lätt spole.

Bifogad fil  SunsetGen401c.jpg   192,49K   1 Antal nerladdningar

Ett "trimpaket" som det kan se ut.

Lättat och dubbelt kullagrat mellandrev, dubbelt kullagrad evighetsskruv och keramisk knivbult.

Dock ingen lätt linspridare.

Rullarna jag nämner ovan bilderna är dock gäddrullar fort båtfiske på korthåll.

Fisket efter öring med sina relativt långa, relativt lättklassade spön och spolformade beten utan större vindfång är ett fiske där mer intrikat trim kan löna sig.

Den välbeprövade vägen att gå om man äger en Ambassadeur såld innan 2014 är att beställa den lättare spolen och linspridaren som dök upp just 2014.

Till 5000 finns även en grundare spole från Record för den som vill/kan dra ner på linvikten (spolen i sig är något tyngre än den med standardkapacitet).

I dagsläget är delarna från ABU tyvärr tämligen dyra och det kan faktiskt löna sig, om man prompt vill använda sin äldre rulle, att köpa en helt ny C3 (som reas ut då och då) i samma storlek och ta de aktuella delarna från denna.

På köpet har man då också frikoppling, spolaxel, kullager, drev och många andra reservdelar.

Bifogad fil  SunsetGen401b.jpg   321,06K   1 Antal nerladdningar

En av mina gamla Sunset Orange genomgick flertalet förändringar.

Till en av dessa köpte jag en komplett donatorrulle som jag tog delar från.

På bilden ses det dubbelt kullagrade mellandrevet, ABU-original som jag lättat vilket jag numera inte skulle rekommendera.

Förutom "originalvägen" finns det diverse trimfabrikat som UT, Avail och dylikt men dessa är inget jag direkt vill rekommendera då jag inte finner några prestandafördelar jämfört med ABUs egna motsvarande delar.

Det skulle vara spollager från Boca eller Hedgehog då kanske, dessa verkar stå emot korrosion extremt bra och ger en kastprestanda helt i linje med den hos ABU's egna keramhybrider (som är betydligt dyrare).

Bifogad fil  UTsäljes01a.jpg   350,06K   1 Antal nerladdningar

Spolen från UT Reel är det absolut inget fel på men den gör ingen märkbar skillnad jämfört med de lätta spolarna från Svängsta.

Bifogad fil  UTlagerrost01a.jpg   192,69K   1 Antal nerladdningar

Även de dyra keramhybridlagren i "rostfritt" stål från UT rostar till slut.

Det kanske allra viktigaste när det gäller långkastande kustrullar är att hålla ordentlig koll på rullens interna skick och dess smörjning.

Det är ju ett relativt lätt fiske med otroligt många kast och kilometervis med invevad lina.

Att då rullen går så bra som möjligt tycker jag är väldigt viktigt.

Bifogad fil  TvåRekord01g.jpg   404,07K   1 Antal nerladdningar

Jag är mycket noga med att totalt rengöra mina projekt, särskilt de som ska gå i salt.

Bifogad fil  RivaZillion01e.jpg   278,55K   0 Antal nerladdningar

Har rullen fiskats längre tid rengör jag och polerar pinjong- samt huvuddrev med Dremel, roterande borsta och polerpasta.

Bifogad fil  C4trimmad01e.jpg   432,87K   0 Antal nerladdningar

Här en "trimmad" C4 som en gång i tiden byggdes, kanske med tanken att trimmet på något vis förlänger rullens livslängd, för att sedan inte öppnas på flera år.

Som synes är skicket inte bra och den gick knappt att veva.

Rost i samtliga lager.

Sensmoralen blir då att trimma gärna; håll dock först och främst grejorna i absolut toppskick och alldeles lagom smort med fräscha smörjmedel av hög kvalité.

Många blir "skrämda" av underhållet som behövs för att hålla uppe en hög prestanda i en multi jämför med en haspel.

Det många inte förstår är att haspelns drivning sitter till stor del skyddad bakom spole och rotor från vattensprej. Håller man lintrissan ren och smord klarar många haspelrullar sig i flera år utan att kännas alltför slitna.

En multirulle som drar in lina via linspridaren som i sin tur tvingar ut vattnet linan för med sig ut mot gavlarna ställer av bland annat den anledningen helt andra krav.

• lausvik gillar detta
Vänstervevat är bara en fluga.
Bättre att ha men inte behöva än att behöva men inte ha.

#4 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 4 859 inlägg

Postad 30 november 2018 - 23:25

Wow! Tack! Hmmmm... så den korta versionen är att rullen i original är riktigt bra och att man kommer långt genom att hålla rent och smörja vettigt? Om jag behåller originalkullagren, bör jag i så fall befria dessa från befintlig olja (med föroreningar) innan jag ger dem en droppe raketolja? Hur, i så fall? Låta dem ligga i cigarettändarbensin över natten och sedan låta torka ordentligt?

Menar du att centrifugalbromsen med två vikter ger längre kast än den med sex? Hur, i så fall, hänger det ihop?

• JontaK gillar detta

#5 JontaK

JontaK

Storfiskare

• Members
  • 5 455 inlägg

Postad 30 november 2018 - 23:36

Wow! Tack! Hmmmm... så den korta versionen är att rullen i original är riktigt bra och att man kommer långt genom att hålla rent och smörja vettigt? Om jag behåller originalkullagren, bör jag i så fall befria dessa från befintlig olja (med föroreningar) innan jag ger dem en droppe raketolja? Hur, i så fall? Låta dem ligga i cigarettändarbensin över natten och sedan låta torka ordentligt?

Menar du att centrifugalbromsen med två vikter ger längre kast än den med sex? Hur, i så fall, hänger det ihop?

Jag tror det var dit du ville komma din hemska traditionalist! ;)

Sådan är jag också.

Är generellt inte den mest lättlurade och är relativt källkritisk men "trimvågen" som startade för 10-15 år sedan svepte bort mig en kortare tid. Det kan jag medge om än ovilligt.

Numera försöker jag få de flesta rullägarna att inse vad fantastiskt bra merparten av alla rullar är från fabrik.

Särskilt när det gäller till typiskt insjöfiske.

Där är skillnaden mot en rejält rengjord och korrekt uppsmord rulle jämfört med en "supertrimmad" faktiskt försvinnande liten.

Nu pratar vi dock öringfiske och där gör vissa åtgärder och eftermarknadsdelar relativt stor skillnad.

Själv använder jag mig av en billig ultraljudstvätt men att lägga lagren i blöt först i ett "fetare" lösningsmedel som diesel, bensin eller lampolja och sedan skölja med aceton går alldeles utmärkt. 

Är man petig med sina rullar och vill ha ut det allra mesta av sina spollager kan man för all del avlägsna ena eller båda sköldarna och köra lagren öppna.

De är då betydligt lättare att både rengöra och smörja samt fördelen att vatten rinner rakt igenom!

Är lagren nya så räkna med minst 25-50 timmars effektivt fiske för att fiska in dem, innan dess tycker inte jag det är nödvändigt att rengöra lagren.

• lausvik gillar detta

#6 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 4 859 inlägg

Postad 30 november 2018 - 23:50

Är man petig med sina rullar och vill ha ut det allra mesta av sina spollager kan man för all del avlägsna ena eller båda sköldarna och köra lagren öppna.

De är då betydligt lättare att både rengöra och smörja samt fördelen att vatten rinner rakt igenom!

Ett tips helt i min smak!

• JontaK gillar detta

#7 JontaK

JontaK

Storfiskare

• Members
  • 5 455 inlägg

Postad 01 december 2018 - 00:12

Ett tips helt i min smak!

Har du inte gjort det förut rekommenderar jag en vanlig lite grövre synål för att peta bort låsringen och lyfta lagerskölden.

Rengöringen blir då väldigt enkelt och partiklar som kan vara i princip omöjliga att få ut med sköldarna på sköljs ur med en gång!

• lausvik gillar detta

#8 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 4 859 inlägg

Postad 01 december 2018 - 10:56

Jag gillar det du skrev om att en rulle måste fiskas in innan den ger sitt bästa och jag antar att det i än högre grad gäller rullar som de klassiska ambassadeurerna med oljebronslager? I  vart fall upplever jag att ju äldre och mer använd en sådan rulle är, desto bättre kastar den.

#9 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 4 859 inlägg

Postad 01 december 2018 - 17:45

Idag var jag ute med min C3:a. Min minnesbild är att jag får ett eller två år sedan plockade isär, gjorde rent och smorde upp den. Med 0,33 mm nylonlina och (eftersom det endast varit haspelfiske det senaste året) fegställda bromsar (tre aktiva vikter på centrifugalbromsen och den mekaniska bromsen konservativt åtdragen) kastade den helt OK. Nu ska jag ändra centrifugalbromsen till två aktiva och i morgon lossar jag på den mekaniska. Det borde (erfarenhetsmässigt ge en 10-15 meter till (eller ett rejält skatbo). Är jag inte nöjd med de längder jag får då då ska jag pilla isär kullagren till spolen enligt Jontas tips och smörja dem med raketolja. Sedan får en ny provomgång med utvärdering följa. Nästa (eventuella) steg blir nog att byta ut linföraren mot en lättare med kullager (och där är jag tacksam för en konkret köprekommendation, givetvis något bra och gärna hyfsat billigt...).

• JontaK gillar detta

#10 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 4 859 inlägg

Postad 02 december 2018 - 12:59

Bifogad fil  DSC_0064.JPG   172,93K   0 Antal nerladdningarBifogad fil  DSC_0065.JPG   175,85K   0 Antal nerladdningar

Jag har fortfarande inte fått klarhet i varför 6000 C skulle ha högre trimpotential än min 5500 C3, men nu råkar det vara så att jag har även en "gammal" (årsmod. -89) skamfilad men mekaniskt sund 6000 C (med tvåvikters centrifugalbroms) så jag kan ju precis lika gärna utgå från den. Även den är isärtagen, rengjord och uppsmord men har sedan blivit liggande.  Jag minns att bromslamellerna såg tämligen körda ut så nya sådana (kolfiber) ska införskaffas och monteras. Idag nöjer jag mig med att tvätta och smörja kullagren (som, enligt Jontas rekommendation, får vara "nakna").

Bifogad fil  DSC_0066.JPG   138,52K   0 Antal nerladdningarBifogad fil  DSC_0067.JPG   127,76K   0 Antal nerladdningar

• JontaK gillar detta

#11 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 4 859 inlägg

Postad 02 december 2018 - 13:31

Sedan finns ju alternativen 5000/6000 med oljebronslager (bussningar). En sådan av sjuttiotalsmodell med den korta enkelveven med kromad motvikt pryder ju vilket spö som helst. Hur många meter skiljer det i kastlängd mellan en sådan rulle och motsvarande kullagrade modeller? 

#12 JontaK

JontaK

Storfiskare

• Members
  • 5 455 inlägg

Postad 02 december 2018 - 14:49

Nu är det vanskligt att uttala sig om hur långt någon annans rullar kastar men bara patinan på den silvriga måste ju ge åtminstone ett tiotal meter extra!

Så snygg!

• lausvik gillar detta

#13 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 4 859 inlägg

Postad 02 december 2018 - 15:40

Nu är det vanskligt att uttala sig om hur långt någon annans rullar kastar men bara patinan på den silvriga måste ju ge åtminstone ett tiotal meter extra!

Så snygg!

Det är tillochmed litet krom bortnött från ett av stagen i stativet så nog är den infiskad alltid... Men just nu krånglar den så jag får se.

Bifogad fil  DSC_0068.JPG   109,95K   0 Antal nerladdningar

Senaste kandidaten är denna fräscha 5000 B  (-90). Jag har svårt att komma ifrån att en Ambassadeur ska vara röd och den här snurrar minst lika bra som den kullagrade C3:an. Nästa gång jag är ute ska jag testa dem head-to-head men grundtipset är att rödingen får följa med till Gotland över julhelgen...

• JontaK gillar detta

#14 JontaK

JontaK

Storfiskare

• Members
  • 5 455 inlägg

Postad 03 december 2018 - 02:52

Nästa (eventuella) steg blir nog att byta ut linföraren mot en lättare med kullager (och där är jag tacksam för en konkret köprekommendation, givetvis något bra och gärna hyfsat billigt...).

Konkreta rekommendationer, med inköpsställe och/eller artikelnummer, kan jag bistå med så småningom.

Har ett dokument någonstans där artikelnummer för ABU-delarna som kan användas för att vässa rullen står uppskrivna. 

Om du vill kan du dra iväg ett PM till mig lausvik just angående delar då jag har ett litet gäng som ska avyttras.

Jag har både linspridare, keramiska knivbultar, kolfiberlameller och en hel del annat.

• lausvik gillar detta

#15 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 4 859 inlägg

Postad 03 december 2018 - 05:48

Om du vill kan du dra iväg ett PM till mig lausvik just angående delar då jag har ett litet gäng som ska avyttras.

Jag har både linspridare, keramiska knivbultar, kolfiberlameller och en hel del annat.

Du har PM.

#16 Ö::::::::::

Ö::::::::::

för låg nivå här

• Validating
  • 678 inlägg

Postad 03 december 2018 - 14:30

Jag vet att de komponenter som är intressanta i sammanhanget är lagren, linföraren och spolen (i, om jag förstått det hela rätt, den ordningen) 

Så... Var ska jag börja? Och vilka komponenter ska jag välja?

Jag kan nog hålla med om det mesta som sagts här i tråden. Men just detta påstående här ovan kan ifrågasättas. Jag personligen skulle vilja vända på den alternativt sätta ordningen linförare, spole, lager. MEN i vilken ordningen saker kommer som ger mest resultat vid en uppgradering är MYCKET beroende av vilken rulle det är man utgår ifrån. ALLTSÅ det gäller att kunna bedöma vilken del i min rulle som är den svagaste länken, eller den största boven map. långa kast.

Lek vid tanken att du monterar monterar lager som har noll rotationsförluster, alltså inte har några rotationsförluster alls. Har du då en rel. tung spole så måste du ansätta lite centrifugal och eller mekanisk broms för att att hålla spolen under kontroll. Den lilla broms som man fick per automatik från orginallagren och som försvann med de nya superlagren måste då ersättas med att ansätta bromsande kraften på annat sätt (centrifugal/mekanisk/magnetisk) varmed vinsten med nya lager försvinner.

Jag håller med Jontak om att trimhysterin är kraftigt överdriven. Visst vinner man några meter, men man förlorar dessutom MYCKET robusthet och tålighet i rullen. Det ska i sanningens namn sägas att det är få fiskare som verkligen är i behov av dessa få (2-5) meter man vinner i kastlängd.

Är det däremot förmågan att kasta extremt lätta beten man jagar så har trim större betydelse. Men då är min rekommendation att köpa en haspel alternativt en multirulle som från fabrik är byggd för detta. 

• lausvik gillar detta

Allt har INTE sitt berättigande - även om jag förstår det - Somliga är helt enkelt för korkade.

#17 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 4 859 inlägg

Postad 03 december 2018 - 14:36

Jag vet (?) nu bättre och är inne på att börja en eventuell trimning med linföraren (och mellandrev).

edit. Jag skriver eventuell eftersom jag är inne på Jontas linje att ambassadeurrullarna är hyfsat rätt ihopkomna från början och att man kommer långt med att smörja och justera dem rätt och att jobba på sin teknik. Det sättet att nå resultat är mer tidskrävande men samtidigt mer tillfredsställande än att föröska köpa sig till extra meter.

#18 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 4 859 inlägg

Postad 03 december 2018 - 19:53

Den lättaste linspridaren är naturligtvis ingen linspridare alls. Då blir man även av med mellandreven. Billigt blir det också. Surfcastingfantomerna, som kastar extremt långt, använder genomgående rullar utan linspridare. Jag antar att man måste hålla koll på linuppläggningen och vid behov vara där med tummen och styra upp det hela men bortsett från det har jag svårt att se några direkta nackdelar.

Värt ett försök?

#19 JontaK

JontaK

Storfiskare

• Members
  • 5 455 inlägg

Postad 03 december 2018 - 21:13

Värt ett försök?

Varför inte!?

Vissa har redan försökt...

Bifogad fil  45CT01a.jpg   329,2K   0 Antal nerladdningar

Med en rulle i 4000-storlek dessutom!

Bifogad fil  45CT01b.jpg   376,11K   0 Antal nerladdningar

Lite nya reservdelar, lite sågande i nämnda delar, gavlar med reglage i icke vevgavel och ABU's egna Magtrax och vips så skapades en 4500CT Mag Elite (eller något i den stilen).

• Anders jansson och lausvik gillar detta

#20 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 4 859 inlägg

Postad 03 december 2018 - 21:13

Varför inte!?

Vissa har redan försökt...

attachicon.gif45CT01a.jpg

Med en rulle i 4000-storlek dessutom!

attachicon.gif45CT01b.jpg

Lite nya reservdelar, lite sågande i nämnda delar, gavlar med reglage i icke vevgavel och ABU's egna Magtrax och vips så skapades en 4500CT Mag Elite (eller något i den stilen).

Gott så, men hur fungerar den?

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar