Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll
Foto

Magnetbroms på multirulle strular

magnetbroms multirulle broms bft x11 multiplikatorrulle spinn

• Vänligen logga in för att kunna svara
25 svar till detta ämne

#1 Älvfiskarn

Älvfiskarn

Nykomling

• Members
  • 3 inlägg

Postad 01 december 2018 - 13:37

Jag har en bft x11 finesse för aborrfiske och då har jag magnetbromsen inställd på max därför att om jag drar ner den till t.ex 7/10 så stannar linan rullen helt, mitt i kastet vilket har lett att jag förlorat några drag. Har nu bara satt den på max för att den inte ska strula men har inte heller märkt att den aktiveras alls. Hur ska man ha den inställd egentligen? Skulle gärna ta bort alla bromsar om det gick och bara köra tummen.

#2 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 4 864 inlägg

Postad 01 december 2018 - 17:15

Jag har en bft x11 finesse för aborrfiske och då har jag magnetbromsen inställd på max därför att om jag drar ner den till t.ex 7/10 så stannar linan rullen helt, mitt i kastet vilket har lett att jag förlorat några drag. Har nu bara satt den på max för att den inte ska strula men har inte heller märkt att den aktiveras alls. Hur ska man ha den inställd egentligen? Skulle gärna ta bort alla bromsar om det gick och bara köra tummen.

Utan att ifrågasätta vad du skriver så tror jag att det handlar om något mekaniskt fel snarare än om inställning av magnetbromsen.. Själva magnetbromsen är inte tillnärmelsevis så stark att den kan få spolen att stanna med linbrott som följd. Har rullen varit isärplockad? I så fall gissar jag på att något gått snett när den skruvades ihop igen.

#3 Älvfiskarn

Älvfiskarn

Nykomling

• Members
  • 3 inlägg

Postad 02 december 2018 - 00:55

Rullen har inte varit isärplockad och är i stort sett ny, Är kanske 1-2 månader gammal nu sen köpt från butik

#4 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 4 864 inlägg

Postad 02 december 2018 - 02:03

Rullen har inte varit isärplockad och är i stort sett ny, Är kanske 1-2 månader gammal nu sen köpt från butik

I så fall tycker jag att du ska gå till butiken med den och klaga.

#5 JontaK

JontaK

Storfiskare

• Members
  • 5 455 inlägg

Postad 02 december 2018 - 14:46

Jag vet att det ibland hänt att linan hamnat emellan spolkant och gavel hos vissa av BFT's lågprofilare.

Det skulle kunna vara det som händer här också.

Å andra sidan förklarar inte det bromsens justering.

Plocka av icke vevgavel, ta en bild på gaveln och en bild på spolen så kanske jag kan se vad som felar.

• lausvik gillar detta
Vänstervevat är bara en fluga.
Bättre att ha men inte behöva än att behöva men inte ha.

#6 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 4 864 inlägg

Postad 02 december 2018 - 15:45

Jonta har rätt! Det är bara tunnisar som går tillbaka till butiken med rullar som krånglar. Det är mycket roligare att plocka isär dem (och VIPS! så har man en ny, dyr, hobby).

#7 JontaK

JontaK

Storfiskare

• Members
  • 5 455 inlägg

Postad 02 december 2018 - 21:12

Jonta har rätt! Det är bara tunnisar som går tillbaka till butiken med rullar som krånglar. Det är mycket roligare att plocka isär dem (och VIPS! så har man en ny, dyr, hobby).

I mitt fall är den tvärtom ganska ekonomiskt sund då jag har högar av gratisdelar och slipper lämna in rullar som inte fungerar till någon annan.

Min åsikt är dock i allra högsta grad att minsta krångel som ej är skapat av användaren hos en rulle som står under garanti obönhörligen ska redovisas för inköpsstället.

Har reparerat mängder av rullar som egentligen skulle gjort garantiärenden av men har slutat helt med det nu då jag inser vikten av att butiker/grossister/tillverkar ser felen på sina produkter.

#8 Ö::::::::::

Ö::::::::::

för låg nivå här

• Validating
  • 678 inlägg

Postad 03 december 2018 - 11:48

Du säger inget om hur van du är med multirullar.

Låter som att du får overrun och därmed tvärstopp så linan går av. Jag ägde en magnetbromsad LP-rulle en kort stund. Fiskade en dag för att vara exakt och sålde sedan rullen. Blev inte vän med den rullens egenskaper. En jä.. massa broms med korta kast gällde annars var det skatbo. Och jag är en van multifiskare.

Du säger att du vill ta bort alla bromsar om det går. Ja på många rullar går det. Jag har i princip alla mina Ambor inställda så. Nu har jag dock en (1) centrifugalvikt aktiverad för att ha lite marginal och ingen mekanisk broms alls och det funkar. MEN det kräver att man behärskar detta, alltså det innebär viss skills för att kasta så.

Nu säger du inget om hur van du är med multi. Det krävs en helt annan kastteknik och kommer man från haspel så får man räkna med att börja med mycket broms. En enkel beskrivning av skillnader i kastteknik: Haspel kända snärt kan beskrivas som att börja mjukt och öka trycket genom kastet med en markerad snärt på slutet. Multikast är dess raka motsats. Tryck till så mycket du kan i inledningen för att ladda spöt och släpp sedan av kastet mot slutet.

• JontaK gillar detta

Allt har INTE sitt berättigande - även om jag förstår det - Somliga är helt enkelt för korkade.

#9 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 4 864 inlägg

Postad 03 december 2018 - 12:25

x-taps förklaring låter rimlig och sätter samtidigt fingret på "problemet" med multirullar. De kastar längst om man använder så litet broms som möjligt men det kräver vana, koncentration och skicklighet. Man kan ställa in bromssystemen så att rullen blir idiotsäker men då kastar man å andra sidan inte särskilt långt. Som Jonta var inne på så måste man helt enkelt ta sig tiden och göra ansträngningen att lära sig hantera multirullen om man vill ha fullt utbyte av den. Annars kastar man längre med en Abumatic (och det är en stor del av förklaringen till att Abumatic regerade den svenska sportfiskescenen under några decennier.

• JontaK gillar detta

#10 JontaK

JontaK

Storfiskare

• Members
  • 5 455 inlägg

Postad 03 december 2018 - 21:33

Låter som att du får overrun och därmed tvärstopp så linan går av.

Hade inte ens ovanstående i tanken när jag skrev mitt svar.

Du har helt rätt X-tap, den mest troliga förklaringen är ett simpelt backslag som orsakas av linresning som i sin tur orsakas av oerfarenhet/ovana av rulltypen i fråga.

En enkel beskrivning av skillnader i kastteknik: Haspel kända snärt kan beskrivas som att börja mjukt och öka trycket genom kastet med en markerad snärt på slutet. Multikast är dess raka motsats. Tryck till så mycket du kan i inledningen för att ladda spöt och släpp sedan av kastet mot slutet.

Det här tycker jag ändå är lite av en myt, kanske inte för nybörjaren men i övrigt.

Jag snärtar mina kast med extremt kort baksving då jag fiskar multi.

Funkar med alla mina japaner men betydligt svårare med rullar som exempelvis centrifugalbromsade Mörrum samt 2500C.

Kastar främst underhandskast vid båtfiske och det är nog svårt att snärta kortare och snabbare än jag gör vid dessa.

Allt handlar om vana, personliga preferenser och inlärd teknik.

Själv har jag otroligt svårt att svepa iväg kast, särskilt med långa spön.

#11 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 4 864 inlägg

Postad 03 december 2018 - 21:48

När man väl släpper linan med tummen så kan man inte göra något mer för att påverka betets utgångshastighet. Om densamma uppkommit några millisekunder hit eller dit i förhållande till när man släpper iväg kastet saknar rimligen betydelse.

#12 Ö::::::::::

för låg nivå här

• Validating
  • 678 inlägg

Postad 03 december 2018 - 22:57

Hallå. Jag anser att ni har fel i de två senaste inläggen. Hur man avsätter kraften i kastet har stor betydelse. Att det enbart beror på min beskrivning sa jag inte. Jag sa att det var EN enkel beskrivning. Läs en av många, och en förenklad sådan. Men den är riktig. Jag snärtar själv iväg många kast med multi, men det görs då med den kontroll jag besitter, och det är i alla fall för mig en annan snärtande teknik än med haspel. Jag drabbas alltid av mer bakslag, overrun efter att jag kastat haspel några dagar. Och faktum kvarstår att många haspelfiskare har stora problem med att börja fiska multi.

Det är inte en fråga om betets fart skapats nån millisekund här eller där. Det handlar mer om vilken accelerationskoefficient betet har i ögonblicket när spolen rycks igång. Och det är inte samma sak som jämn fart skapat i olika ögonblick av kastet.

Allt har INTE sitt berättigande - även om jag förstår det - Somliga är helt enkelt för korkade.

#13 JontaK

JontaK

Storfiskare

• Members
  • 5 455 inlägg

Postad 03 december 2018 - 23:20

Hallå. Jag anser att ni har fel i de två senaste inläggen.

Hur kan jag ha fel när jag bara redogör för min egen teknik som fungerar alldeles utmärkt för mig?

Jag tror många övertänker, har haft flera diskussioner likt den här med vänner som både är ingenjörer och sådana som inte kan räkna ut arean av en rektangel.

Min rekommendation till både den som räknar på allt och den som aldrig räknar är att prova sig fram och genom erfarenhet hitta det som passar.

Vill man räkna sig till det är man välkommen men det är på intet sätt nödvändigt.

Teorin kan för mig aldrig ersätta praktiken då jag är värdelös på att teoretisera och har tvingats praktisera istället.

Däremot har jag full förståelse för att det mesta GÅR att räkna ut men menar att för oss som inte har den förmågan går det genom erfarenhet samt trial & error komma fram till en väldigt väl fungerande utrustning ändå.

Att min kastteknik, framvuxen över 30 år, fungerar utmärkt trots att jag snärtar kortare och snabbare än mina haspelfiskande båtkompanjoner kan jag tyvärr inte visa genom en ekvation vilket heller för mig inte är intressant.

Jag föredrar magnetbromsade rullar, det kanske har just något med min kastteknik att göra.

Eller så förstår jag inte begreppet "snärta" och har aldrig sett denna haspelsnärt det talas om, fullt möjligt.

#14 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 4 864 inlägg

Postad 04 december 2018 - 04:26

Det är inte en fråga om betets fart skapats nån millisekund här eller där. Det handlar mer om vilken accelerationskoefficient betet har i ögonblicket när spolen rycks igång. Och det är inte samma sak som jämn fart skapat i olika ögonblick av kastet.

Du menar att betet accelererar efter det att man släppt linan?

#15 JontaK

JontaK

Storfiskare

• Members
  • 5 455 inlägg

Postad 04 december 2018 - 11:41

Det här är ju ett intressant ämne vi snuddar vid som inte sällan dyker upp och skapar hyfsat vilda diskussioner med två tydliga läger.

Det ena kallt beräknande personer som i alla lägen anser att fysik och fysik och den går inte rucka på, det andra är mer drömmare som anser att den dyra rullen är så annorlunda och bra att fysikens lagar går att bortse från.

Jag hamnar lite mitt emellan faktiskt.

Förstår fysikens när någon annan redovisar den men anser att ett kast påverkas av så otroligt många parametrar att merparten av fiskarna inte kan luta sig tillbaka på fysiken för att lära sig kasta och/eller kasta bättre.

Samtidigt tycker jag det är väldigt intressant att läsa redogörelser för vad som rent tekniskt händer med bete, lina, rulle och dess komponenter under ett kast.

Där är jag, trots åratal av praktiskt erfarenhet och rullskruvande, tämligen okunnig.

• lausvik gillar detta

#16 Ö::::::::::

för låg nivå här

• Validating
  • 678 inlägg

Postad 04 december 2018 - 12:22

Du menar att betet accelererar efter det att man släppt linan?

Nej det menar jag INTE. Precis INNAN det släpps försöker här nedan åskådliggöra vad jag menar

Den sträckade linjen är kaströrelsen och höjden på kryxxen ovan är betets fart. Drar du ett sträck genom kryssen får du betets accelerationskoefficient. Du ser lätt att på slutet av ett multikast är den koefficienten 0. medans snärten fartökningen är hög i början. Detta säger inget om hur lång kaströrelsen är, svepande eller snärtande utan enbart beskriver vart under rörelsen betet får sin största fartökning.

MULTIKAST: Man ser att betets acceleration är hög under kastets inledande fas och därefter konstant när betet släpps

x   x  x   x   x  x härifrån sjunker farten (x visar betets hastighet och betets acceleration.)

x

T          x 

R      x                               

A   x

F x

Y- - - - - - - - - - - - - - - x - - - - - - - - - - - - - - -  (x är punkten där betet drar igång spolen, Y är kaststart)

HASPELKAST:

x  De tre sista kryssen är den haspelsnärt jag pratar om. hög acceleration

x

T                             x  

R                   x

A           x

F   x

Y- - - - - - - - - - - - - - -  - - - -x - - - - - - - - - - - - -  (x är punkten där betet drar igång spolen, Y är punkten där betet börjar accelerera)

Det är alltså enligt min teori fullt möjligt att snärta kasten med multi men då bör den stora accelerationsökningen ske under kastet inledande fas (tidig snärt) Det jag menar som är typiskt för många haspelkastare är att de läger på en sista snärt som ger betet en rejäl acceleration precis i ögonblicket när betet släpps som är lite förödande för många multirullar.

• JontaK och jmansson gillar detta

#17 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 4 864 inlägg

Postad 04 december 2018 - 12:34

De där formlerna begriper jag inte. Fram till det att man släpper tumgreppet står spolen still. Hur brass snabbt den sedan accelererar beror väl på betett utgångshastighet och vikt (och linans elasticitet)? E

#18 Ö::::::::::

för låg nivå här

• Validating
  • 678 inlägg

Postad 04 december 2018 - 15:08

De där formlerna begriper jag inte. Fram till det att man släpper tumgreppet står spolen still. Hur brass snabbt den sedan accelererar beror väl på betett utgångshastighet och vikt (och linans elasticitet)? E

Helt rätt. Spolens uppvarvning beror på betets fart. Och betets fart bestäms av vilken accelerationskoefficient den har från det att den friflyger sista metern från att dras fram av spöt med hög acceleration (alt. avstannande acceleration) och accelererar (alt. fortsätter i jämn fart) fram och förbi spöt från att vara dragen till att passera och spänna upp linan och dra igång spolen.

Och det var inga formler jag visade. Det var enkla bilder som beskriver fartökning under kaströrelsen.

#19 Älvfiskarn

Älvfiskarn

Nykomling

• Members
  • 3 inlägg

Postad 04 december 2018 - 17:26

Du säger inget om hur van du är med multirullar.

Låter som att du får overrun och därmed tvärstopp så linan går av. Jag ägde en magnetbromsad LP-rulle en kort stund. Fiskade en dag för att vara exakt och sålde sedan rullen. Blev inte vän med den rullens egenskaper. En jä.. massa broms med korta kast gällde annars var det skatbo. Och jag är en van multifiskare.

Du säger att du vill ta bort alla bromsar om det går. Ja på många rullar går det. Jag har i princip alla mina Ambor inställda så. Nu har jag dock en (1) centrifugalvikt aktiverad för att ha lite marginal och ingen mekanisk broms alls och det funkar. MEN det kräver att man behärskar detta, alltså det innebär viss skills för att kasta så.

Nu säger du inget om hur van du är med multi. Det krävs en helt annan kastteknik och kommer man från haspel så får man räkna med att börja med mycket broms. En enkel beskrivning av skillnader i kastteknik: Haspel kända snärt kan beskrivas som att börja mjukt och öka trycket genom kastet med en markerad snärt på slutet. Multikast är dess raka motsats. Tryck till så mycket du kan i inledningen för att ladda spöt och släpp sedan av kastet mot slutet.

Jag är van vid multirullar, och det är inte vid overruns som den går av. Utan det är när spolen går helt som vanligt och sen mitt i kastet bara stannar. Jag använder rätt teknik och vänder rullen med veven uppåt i kastet så att den linan lättare åker av från spolen. Om det hade varit mitt fel så hade ju samma sak hänt med hög magnetbroms eftersom att det är ju mera spolens broms som påverkar i mitten av kastet

#20 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 4 864 inlägg

Postad 04 december 2018 - 19:05

Jag är van vid multirullar, och det är inte vid overruns som den går av. Utan det är när spolen går helt som vanligt och sen mitt i kastet bara stannar. Jag använder rätt teknik och vänder rullen med veven uppåt i kastet så att den linan lättare åker av från spolen. Om det hade varit mitt fel så hade ju samma sak hänt med hög magnetbroms eftersom att det är ju mera spolens broms som påverkar i mitten av kastet

I så fall håller jag fast vid mitt ursprungliga råd. Reklamera rullen.

• JontaK gillar detta

Även taggad med magnetbroms, multirulle, broms, bft, x11, multiplikatorrulle, spinn

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar