Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll
Foto

Magnetbroms på multirulle strular

magnetbroms multirulle broms bft x11 multiplikatorrulle spinn

• Vänligen logga in för att kunna svara
25 svar till detta ämne

#21 jmansson

jmansson

Fiskegalning

• Members
  • 729 inlägg

Postad 05 december 2018 - 08:25

Jag är van vid multirullar, och det är inte vid overruns som den går av. Utan det är när spolen går helt som vanligt och sen mitt i kastet bara stannar. Jag använder rätt teknik och vänder rullen med veven uppåt i kastet så att den linan lättare åker av från spolen. Om det hade varit mitt fel så hade ju samma sak hänt med hög magnetbroms eftersom att det är ju mera spolens broms som påverkar i mitten av kastet

Är det frikopplingen som hoppar ur..?

#22 Ö::::::::::

Ö::::::::::

för låg nivå här

• Validating
  • 678 inlägg

Postad 09 december 2018 - 10:10

Är det frikopplingen som hoppar ur..?

Det skulle kunna vara som Jmansson gissar. Men om du är van med multi så bör du kunna observera om detta är orsaken. Nu när jag tänker på det så hände det mig också en gång för länge sedan. Hade bytt ut orginalveven på en Amba och den nya veven var inte balancerad så när jag kastade så roterade veven tillräckligt mycket för att slå till frikopplingen.

Nästa gång detta händer dig så borde du kunna notera om frikopplingen är tillslagen, bara att ta ett vevtag och observera om frikopplingen slår till eller om den redan är tillslagen.

I vilket fall låter det troligt att det är detta som händer. Har svårt att finna annan orsak till att spolen tvärnitar sådär, speciellt mtp. att rullen funkar för övrigt. En helt lagerslut rulle skulle kunna bete sig som du beskriver men då är det troligen en rulle som låter som en stenkross och kastar därefter.

Allt har INTE sitt berättigande - även om jag förstår det - Somliga är helt enkelt för korkade.

#23 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 378 inlägg

Postad 09 december 2018 - 12:57

Skulle ett defekt IAR-lager kunna tvärstopp? Men i så fall borde ju spolen fortfarande vara "frikopplad"?

#24 Ö::::::::::

för låg nivå här

• Validating
  • 678 inlägg

Postad 09 december 2018 - 23:38

Skulle ett defekt IAR-lager kunna tvärstopp? Men i så fall borde ju spolen fortfarande vara "frikopplad"?

Roterar ej vid kast.

Allt har INTE sitt berättigande - även om jag förstår det - Somliga är helt enkelt för korkade.

#25 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 378 inlägg

Postad 10 december 2018 - 08:41

Roterar ej vid kast.

Jo, men av annan anledning än att frikopplingen inte är engagerad.

#26 Ö::::::::::

för låg nivå här

• Validating
  • 678 inlägg

Postad 10 december 2018 - 10:45

Jo, men av annan anledning än att frikopplingen inte är engagerad.

Nej

Även taggad med magnetbroms, multirulle, broms, bft, x11, multiplikatorrulle, spinn

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar