Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll
Foto

Sportfiskeforums veckotävling - Tråden för allmänt snack

• Vänligen logga in för att kunna svara
533 svar till detta ämne

#321 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 4 562 inlägg

Postad 24 mars 2019 - 20:43

Tänk vad bra det kan vara! Nästan inga smärtor och bara en bortdomnad fot, livet kan verkligen ta snabba vändningar.

Dock är inte fiske det bästa botemedlet mot diskbråck och priset kommer jag få betala.

Tog en 50cm i Lördags och efter en sabla massa nötande, en 60cm idag.

(Utrustningen var "semi-modern", mitt mjukare spö, shimano haspel, flätlina, gummi-bete)

attachicon.gif20190323_145455.jpg

attachicon.gif20190324_152619.jpg

Det är två olika snipor? Har de redan hunnit leka hos dig eller är det småpojkar? Tur för dig att vi räknar antal och inte vikt...

#322 Trasselkludd

Trasselkludd

Fiskegalning

• Members
  • 664 inlägg

Postad 24 mars 2019 - 20:54

Till den här rullen duger vilken som helst flätlina runt 0,30 mm i diameter. Eller grövre. På mina rullar kör jag diverse kinalinor. Det viktiga är att de inte är för tunna. När de här rullarna konstruerandes fanns bara flätlinor, låt vara att de inte var av PE utan av bomull, lin och andra fibrer.

Aha, då är jag med. Det satt ju sådan på när jag köpte den... Det får bli ett byte...

Edit: Fylla på skulle det vara....

#323 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Members
  • 2 018 inlägg

Postad 24 mars 2019 - 21:04

Ja, då var det gjort. Mitt första kast med multi i skarpt läge. Fullmantlad med wobbler, hemgjord tafs och glasfiberspö. Rulle, spö och wobbler från 50-70 talet.. Utrustning som skall användas vid kommande tävling... 

Det blev 15-20 kast innan första skatboet var ett faktum och fick jag till det riktigt bra så lyckades jag nog skicka wobblern (18 gr)15-20 meter  :oops: i rätt riktning. Jag är imponerad av de de fiskare som bemästrade dessa rullar en gång i tiden, rullar utan något extra och bara din tumme som hjälp...

Kul? Riktigt, riktigt roligt, måste jag säga och det måste göras igen!  :-P

Funderingar? Jo jag tror att ett något tyngre drag hjälper mig att få till längre kast och sedan är det ju det med spöt. Vet inte hur jag skall uttrycka mig, men jag skulle önska mer FJÅNG i spöt, längre spö med dubbelfattning kanske. Jag var rädd att jag skulle skicka hela ekipaget rätt in i evigheten vid varje kast...

Jag började längst ut på piren för att slippa bjuda publik på komedi men fick förflytta mig längre och längre in för att blåsten var ett elände idag (också).. Till slut så hamnade jag på bryggan vid slottet, sittande och i bra läge. Då var det dags för skatboet vilket gjorde att wobblern landade på botten (en bra stund) och när jag väl kunde veva in igen så satt wobblern riktigt fint i något skrot (se bild), samtidigt kom Brolle förbi och frågade om det gick bra idag  :-P. Som sagt det var riktigt kul idag och jag kan bara stillsamt le åt alltihop...

Lugnt och stillsamt vid slottet..

attachicon.gifP1080521.JPG

Vallgravsfiske? ;) :)

• Trasselkludd gillar detta

/Stefan

Född i Borås, emigrerat från Huskvarna till Kalix via Aneby och sedan via Luleå.

Det enda sättet att upptäcka gränserna för det möjliga är att gå en liten bit förbi dem in i det omöjliga. /Arthur C. Clarke

#324 fiskarlennart

fiskarlennart

Fiskegalning

• Members
  • 517 inlägg

Postad 24 mars 2019 - 22:18

Nästa omgång - vecka 13 - är den sista för det förta kvartalet. Om någon (Anders) ska kunna hindra Lennart från att taa kvartalssegern krävs rekorddeltagande. Men det kanske går att ordna?

Får ju inte ge mig utan strid så något lite fiskepass ska hinnas med under veckan. Återkommer med dag.

• lausvik och Trasselkludd gillar detta

#325 Anders jansson

Anders jansson

Storfiskare

• Members
  • 2 712 inlägg

Postad 25 mars 2019 - 12:01

För mej blir det fiske lördag och söndag.
Hoppas man svinger snabbt över till dagskift efter en vek på natt!! ( ska hem torsdag)
  • Troll, bondersbyn och Trasselkludd gillar detta

#326 pegaso

pegaso

Trogen medlem

• Members
  • 135 inlägg

Postad 25 mars 2019 - 17:20

Det är två olika snipor? Har de redan hunnit leka hos dig eller är det småpojkar? Tur för dig att vi räknar antal och inte vikt...

Blev lite osäker, men det skiljde ju 10cm i längd och efter granskning av bilderna och gäddornas teckning; Ja, det är två olika!

Snipa och snipa, beror ju på vad man är van att fånga.....

Leken tror jag inte kommit igång, isen släppte ju för typ 4-5 dagar, men vad vet jag.

Det vore intressant att veta, hur man på ett enkelt sätt, ser kön på gäddor, för det vet inte jag!

Visst fn är det en materialsport!

#327 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Members
  • 2 018 inlägg

Postad 25 mars 2019 - 18:56

Tänk vad bra det kan vara! Nästan inga smärtor och bara en bortdomnad fot, livet kan verkligen ta snabba vändningar.

Dock är inte fiske det bästa botemedlet mot diskbråck och priset kommer jag få betala.

Tog en 50cm i Lördags och efter en sabla massa nötande, en 60cm idag.

(Utrustningen var "semi-modern", mitt mjukare spö, shimano haspel, flätlina, gummi-bete)

attachicon.gif20190323_145455.jpg

attachicon.gif20190324_152619.jpg

Var det i samma sjö som du tog dom?

Jag har inte varit med om att gädda kan skilja sig så mycket om dom är tagna i samma sjö.

/Stefan

Född i Borås, emigrerat från Huskvarna till Kalix via Aneby och sedan via Luleå.

Det enda sättet att upptäcka gränserna för det möjliga är att gå en liten bit förbi dem in i det omöjliga. /Arthur C. Clarke

#328 pegaso

pegaso

Trogen medlem

• Members
  • 135 inlägg

Postad 25 mars 2019 - 21:00

Var det i samma sjö som du tog dom?

Ja, samma pöl (Playa del Skarmaden) ca 24 timmar och 20min mellan fångsterna!

Teckningarna är väldigt lika, kanske var det två syskon!?

Men visst kan utseendet/tekningarna skilja i samma sjö!?

• bondersbyn gillar detta

Visst fn är det en materialsport!

#329 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Members
  • 2 018 inlägg

Postad 26 mars 2019 - 10:09

Ja, samma pöl (Playa del Skarmaden) ca 24 timmar och 20min mellan fångsterna!

Teckningarna är väldigt lika, kanske var det två syskon!?

Men visst kan utseendet/tekningarna skilja i samma sjö!?

Ok!

/Stefan

#330 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 4 562 inlägg

Postad 26 mars 2019 - 10:44

Kände mig häckig i går och vaknade idag med en rejäl förkylning. Min första tanke: Hur blir det nu med fisket i helgen?

• pegaso gillar detta

#331 Trasselkludd

Trasselkludd

Fiskegalning

• Members
  • 664 inlägg

Postad 27 mars 2019 - 20:02

Årets första riktiga vårdag och jag ville inte sluta fiska men tyvärr så finns det, inte sällan en hand full med "måsten" som ska genomföras under dagen... Nåväl, jag njöt av mitt bompass så länge det varade (2 h) och fick bra övning på min kastteknik och fiske på grunt vatten (0,5-1 m). Jag var på nytt ställe och hade mina aningar om att där skulle vara grunt men det ska väl gå att fånga fisk på grundare vatten också (eller ej).....

Naturupplevelsen var det inte heller fel på. Tranor, Svanar, Änder och Flugor men ingen fisk... Platsen är ett gammalt kärr (kohage idag) som förklarar flugorna och det var ganska sumpigt att ta mig till vattnet.. Platsen har en spännande historia (sann dessutom), platsen användes till begravningsplats på 14-16-talet för de avlidna som inte förtjänade vigd jord, självmördare och bannlysta mm... Då roddes liken dit av dödgrävaren och ibland bödeln och en del av liken pålades ner i kärret för att inte gå igen...

Tanken slog mig ett par gånger om vad som finns under mina fötter... Jag hittade en bit antikt glas, botten till en gammal flaska....

Bra balans i utrustningen idag! Men va fan hjälpte det.....

Bifogad fil  P1080539.JPG   181,93K   2 Antal nerladdningar

Lagunen...

Bifogad fil  P1080527.JPG   86,17K   2 Antal nerladdningar

Dagens vy..

Bifogad fil  P1080534.JPG   58,73K   2 Antal nerladdningar

Fyndet! Vågar någon sätta en ungefärlig tidstämpel??

Bifogad fil  P1080543.JPG   163,26K   2 Antal nerladdningar

Bifogad fil  P1080544.JPG   148,67K   2 Antal nerladdningar

• fiskarlennart, Troll, Anders jansson and 2 others like this

#332 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Members
  • 2 018 inlägg

Postad 27 mars 2019 - 20:06

Antikvärde om flaskan hade varit hel!

Ålder vågar jag inte sätta men gammal är den iaf!

• Trasselkludd gillar detta

/Stefan

#333 Trasselkludd

Trasselkludd

Fiskegalning

• Members
  • 664 inlägg

Postad 28 mars 2019 - 10:22

Kände mig häckig i går och vaknade idag med en rejäl förkylning. Min första tanke: Hur blir det nu med fisket i helgen?

Lever du?

#334 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 4 562 inlägg

Postad 28 mars 2019 - 11:00

Lever du?

Tackar som frågar! Jodå, men idag håller jag mig för första dagen i skinnet. I går och förrgår hade jag tingsrättsförhandlingar som det hade varit olyckligt om de måst ställas in. Fiske känns dock i skrivande stund rätt avlägset (men skulle det vara varmt och vindstilla i helgen så kanske man kunde sitta någonstans och meta en timme eller så, vi får se).

• Anders jansson och Trasselkludd gillar detta

#335 Trasselkludd

Trasselkludd

Fiskegalning

• Members
  • 664 inlägg

Postad 28 mars 2019 - 16:39

Riggad till tänderna med 9 fot, 4000 rulle, 33 gr gummi och hemmagjord ståltafs så var jag redo för krig och lååånga kast. Långa kast blev det, riktigt härliga kast! Närmare bestämt ca 5 stycken för att sedan sätta gummit i något som lika gärna kunde vara en stillaliggande ubåt. Mitt röd/vita gummi satt som en fläskläpp. Efter 5 minuters kamp så fick Letherman lösa eländet och turen i dubbel bemärkelse var över...
Det blev i alla fall en halvtimmes historiesnack med Brolle och sensmoralen av samtalet var att det var bättre för, framförallt fisket...
Min korta fisketur slutade på gamla konditoriet med en dyr kopp kaffe som plåster på egot.... Skitfiske till er som fortfarande inte har bränt veckans tävlingspass....

Skickat från min XT1039 via Tapatalk
  • Anders jansson och lausvik gillar detta

#336 fiskarlennart

fiskarlennart

Fiskegalning

• Members
  • 517 inlägg

Postad 29 mars 2019 - 08:49

Får se hur det går med veckans fiske och försvarandet av förstaplatsen. Svärmor snart 96 år har brutit foten så det kan bli att man får åka hem till henne under helgen om hon kommer hem från sjukhuset. Kan ju hinna med några kast i regnbågssjön förhoppningsvis.

• Troll, Anders jansson och Trasselkludd gillar detta

#337 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 4 562 inlägg

Postad 29 mars 2019 - 10:07

Får se hur det går med veckans fiske och försvarandet av förstaplatsen. Svärmor snart 96 år har brutit foten så det kan bli att man får åka hem till henne under helgen om hon kommer hem från sjukhuset. Kan ju hinna med några kast i regnbågssjön förhoppningsvis.

Rent matematiskt så kan du antagligen bli mästare i kavaj.

• fiskarlennart och Trasselkludd gillar detta

#338 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 4 562 inlägg

Postad 29 mars 2019 - 23:26

Kanske i morgon...

#339 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 4 562 inlägg

Postad 30 mars 2019 - 12:51

Blir inget fiske i helgen på meg.
Pga dårligt väder och att kroppen har tatt imot en sjukdom. ( en hosta)

Själv ligger jag, för tredje dagen, på min säng, tittar på solskenet och funderar över om jag ska våga mig ut. Men det brukar ju vara så att man känner sig oppkäftig där man ligger men när man gett sig iväg känner man hur sjuk man egentligen är...

#340 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 4 562 inlägg

Postad 30 mars 2019 - 19:11

Bara jag kan stå på benen och locka fram ett enda napp så kan jag vinna den här omgången.

• Anders jansson, Trasselkludd och pegaso gillar detta

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar