Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll
Foto

Sportfiskeforums veckotävling - Tråden för allmänt snack

• Vänligen logga in för att kunna svara
666 svar till detta ämne

#21 Anders jansson

Anders jansson

Storfiskare

• Members
  • 2 793 inlägg

Postad 06 januari 2019 - 16:27

Detta var det närmaste en fisketur jag kom.
Ladda upp bateriet till pumpen.Nu blir jag i Stavanger 10 dagar.

Så efter det. Fiske och åter fiske!!!!!!

Skitfiske på er.

Bifogad fil(er)

• fiskarlennart, bondersbyn och Trasselkludd gillar detta

#22 fiskarlennart

fiskarlennart

Fiskegalning

• Members
  • 545 inlägg

Postad 10 januari 2019 - 09:15

Jag kommer under dagen att ge mig ut på iskoll för ev. kommande torsdagskulor och klubbmästerskap, hittar jag is som är hållbar kommer jag att testa fisket( -4,8 nu på morgonen).

• lausvik och Trasselkludd gillar detta

#23 fiskarlennart

fiskarlennart

Fiskegalning

• Members
  • 545 inlägg

Postad 10 januari 2019 - 09:25

Trots att mina förslag brukar bli nedröstade, så lägger jag ett förslag:

Även en ensam deltagare i en veckotävling får poäng!

Detta får TL avgöra eftersom jag troligen kommer att gynnas om förslaget går igenom. Pimpelfisket är det som jag brinner mest för

#24 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 4 675 inlägg

Postad 10 januari 2019 - 09:35

Trots att mina förslag brukar bli nedröstade, så lägger jag ett förslag:

Även en ensam deltagare i en veckotävling får poäng!

En sådan regel finns numera.

6. I sammandraget (Årets fiskare) erhålls för varje deltävling poäng beroende på placering och i förhållande till antalet tävlande. OM, tex, det är fem som tävlar en viss vecka får vinnaren fem poäng, tvåan fyra poäng osv. Delade placeringar ger delade poäng så om de övriga tre delade tredjeplatsen delar de också på 3+2+1=6 poäng, dvs får två poäng var. Skulle en tävlingsomgång ställas in pga för få deltagare enligt p 2 ovan men har någon ändå anmält sig och genomfört ett eller två pass erhåller denne i sammandraget ett poäng per pass.

• fiskarlennart och Trasselkludd gillar detta

#25 Trasselkludd

Trasselkludd

Fiskegalning

• Members
  • 691 inlägg

Postad 10 januari 2019 - 10:01

Jag kommer hålla Lennart sällskap och också bege mig ut för att kolla isen idag. Antingen blir det kast med liten jigg eller pimpla från kajkanten. Isen (som kommer och går) är inte till att gå på ännu. Cykeln packas med isborr, pimpelspö och ett lättare haspelcombo så får jag se vilket det blir. Hur som helst, så stämplar jag härmed in för mitt första fiskepass i innevarande veckas tävlingsomgång...

Skitfiske!

Just det... 4 minus på termometern, svaga vindar och halvklart...

• fiskarlennart och lausvik gillar detta

#26 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 4 675 inlägg

Postad 10 januari 2019 - 10:06

Just det... 4 minus på termometern, svaga vindar och halvklart...

Glimrande fiskeväder! Blir litet avis men är själv tvungen att vänta till helgen.

• Trasselkludd gillar detta

#27 fiskarlennart

fiskarlennart

Fiskegalning

• Members
  • 545 inlägg

Postad 10 januari 2019 - 14:04

Lilla pölen hade is som gjorde att jag vågade ut en bit blev 2 abborrar denna dag.Bifogad fil  WP_001203.jpg   193,28K   1 Antal nerladdningar

• JontaK, Anders jansson, lausvik and 2 others like this

#28 Trasselkludd

Trasselkludd

Fiskegalning

• Members
  • 691 inlägg

Postad 10 januari 2019 - 18:29

Kallt o gott på turen idag. Provade pimpelfiske med balanspirk/pirk för första gången. Riktigt kul men ännu roligare hade det varit om jag hade lurat någon fisk att hoppa på min "Lucky John"...

Bompass således....

Skickat från min XT1039 via Tapatalk

#29 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 4 675 inlägg

Postad 10 januari 2019 - 19:16

Kallt o gott på turen idag. Provade pimpelfiske med vertikaljigg/pirk för första gången. Riktigt kul men ännu roligare hade det varit om jag hade lurat någon fisk att hoppa på min "Lucky John"...

Bompass således....

Testa att sätta något ätbart på kroken. Gärna något som dessutom doftar gott (för fisken). Det är inte fusk och det kan man göra även om man använder ett konstbete. Tänk dig att det står en abborre på botten i det vinterkalla vattnet under en brygga. Han ser säkert din fina jigg men är för trött och kall och ruggig för att lockas att leka, men så känner han doften av... Det är ungefär som när man själv vaknar en gråkall morgon och helst vill dra täcket över huvudet och somna om. Ingenting känns lockande, men så känner man doften av kaffe och rostat bröd (eller kanske rentav bacon som fräser i stekpannan)...

#30 Trasselkludd

Trasselkludd

Fiskegalning

• Members
  • 691 inlägg

Postad 10 januari 2019 - 20:05

Testa att sätta något ätbart på kroken. Gärna något som dessutom doftar gott (för fisken). Det är inte fusk och det kan man göra även om man använder ett konstbete. Tänk dig att det står en abborre på botten i det vinterkalla vattnet under en brygga. Han ser säkert din fina jigg men är för trött och kall och ruggig för att lockas att leka, men så känner han doften av... Det är ungefär som när man själv vaknar en gråkall morgon och helst vill dra täcket över huvudet och somna om. Ingenting känns lockande, men så känner man doften av kaffe och rostat bröd (eller kanske rentav bacon som fräser i stekpannan)...

Sagt och gjort, det blir räkor i fiskeväskan till nästa pass. Några till mig och resten till mina trötta Abborrar på botten.. och nu gjorde du mig sugen på bacon... Bock o böj för din poetiska framställning "hur fånga Abborren".....

#31 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 4 675 inlägg

Postad 10 januari 2019 - 20:23

Nu har jag snackat med Joel och vi klär oss varmt och gör ett seriöst försök på Väddö på lördag, vilken dag jag härmed anmäler.

• Trasselkludd och pegaso gillar detta

#32 Trasselkludd

Trasselkludd

Fiskegalning

• Members
  • 691 inlägg

Postad 10 januari 2019 - 20:52

Såg att jag skrev fel i mitt inlägg. Jag har använt balanspirk till pimpelfisket idag. Vet inte ens om det går att pimpla med en vertikaljigg... 

#33 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 4 675 inlägg

Postad 10 januari 2019 - 21:07

Såg att jag skrev fel i mitt inlägg. Jag har använt balanspirk till pimpelfisket idag. Vet inte ens om det går att pimpla med en vertikaljigg... 

När man ställer sig sådana frågor är svaret : Pröva! (Och ja, det går alldeles utmärkt.)

En klassiker är ett litet pimpelblänke med en 15-20 cm tafs (nylon) i vilken man knyter en sk maggotkrok som man agnar (med, tex, maggot).

#34 fiskarlennart

fiskarlennart

Fiskegalning

• Members
  • 545 inlägg

Postad 10 januari 2019 - 22:53

Detta är vad jag använt på de senaste pimpelturerna. En 35mm:s pirk , en tafs på 5-7 cm och en egentillverkad liten enkelkrok med en garnbit som fixeras till kroken med i detta fall en liten klump grönfärgat 2-koponentlim. Kroken brukar jag agna med en maggotBifogad fil  WP_001204.jpg   102,7K   1 Antal nerladdningar

#35 Trasselkludd

Trasselkludd

Fiskegalning

• Members
  • 691 inlägg

Postad 11 januari 2019 - 02:01

Detta är vad jag använt på de senaste pimpelturerna. En 35mm:s pirk , en tafs på 5-7 cm och en egentillverkad liten enkelkrok med en garnbit som fixeras till kroken med i detta fall en liten klump grönfärgat 2-koponentlim. Kroken brukar jag agna med en maggotattachicon.gifWP_001204.jpg

I all sin enkelhet.. Finns nog ingen anledning att klödda till det med dyra Nils master å annat. Jag ska skruva ihop en egen, jag med.. Återkommer med bild på mästerverket...

• fiskarlennart gillar detta

#36 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 4 675 inlägg

Postad 11 januari 2019 - 11:03

Sportfiske består av tre olika moment. 1. Lokalisera fisken, 2. Få fisken att hugga och 3. Landa fisken. Det svåraste är nästan alltid ettan. När det handlar om moment 2 gäller det att reta fiskens sinnen - syn, hörsel och lukt/smak - på ett adekvat sätt. När fisken är aktivt födosökande/jagande är detta sälla något problem men när fisken mest är sysselsatt med att överleva och konservera sin energi kan det vara nättopp omöjligt.

#37 Trasselkludd

Trasselkludd

Fiskegalning

• Members
  • 691 inlägg

Postad 11 januari 2019 - 12:39

Sportfiske består av tre olika moment. 1. Lokalisera fisken, 2. Få fisken att hugga och 3. Landa fisken. Det svåraste är nästan alltid ettan. När det handlar om moment 2 gäller det att reta fiskens sinnen - syn, hörsel och lukt/smak - på ett adekvat sätt. När fisken är aktivt födosökande/jagande är detta sälla något problem men när fisken mest är sysselsatt med att överleva och konservera sin energi kan det vara nättopp omöjligt.

Min personliga vilja o vision ligger i att allt eftersom min erfarenhet ökar genom aktivt fiske i kombination med att prova mig fram, bli bättre på att läsa av naturens egna lagar o nycker, hamna i en samklang där jag på ett framgångsrikt och schysst sätt kan bedriva mitt sportfiske. Era råd och erfarenheter är viktiga, och er tålmodighet med min oerfarenhet. Jag vill frambringa fiskelycka och fångst på ett traditionellt sätt och utan alla nymodigheter, Ekolod, osv.. Min tanke o önskan...

Då detta är en tråd för och om tävlingsfiske så sätter jag punkt för mitt filosofiska inlägg och stämplar in för ett tävlingspass under morgondagen, lördag..... Tillönskar er som också ska trampa is och dylikt i helgen ett eländigt SKITFISKE.....

Bifogad fil  P1080386.JPG   124,19K   1 Antal nerladdningar

• Anders jansson, lausvik och pegaso gillar detta

#38 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 4 675 inlägg

Postad 12 januari 2019 - 17:13

Bifogad fil  DSC_0075.JPG   73,75K   1 Antal nerladdningar

Nollade idag. Fick två rejäla skatbon. Kompisen fick en (liten men fin) öring.

• fiskarlennart, Trasselkludd och pegaso gillar detta

#39 Trasselkludd

Trasselkludd

Fiskegalning

• Members
  • 691 inlägg

Postad 12 januari 2019 - 19:40

Trots dagens NOLLA så är det så jädra roligt och spännande med pimpelfiske! Skulle kunnat skicka drag idag men valde att pimpla vid brygga i stället.. Nyrenoverad pirk, agnad med räka och jag huvudstupa över hålet i isen, spanande efter liv under ytan (dött).... Skitkul hur som och ska upprepas i veckan...

Bifogad fil  DSC01317.JPG   75,05K   0 Antal nerladdningar

Is både på sjö o brygga... Bråddar på...

Bifogad fil  P1080396.JPG   65,88K   0 Antal nerladdningar

• lausvik gillar detta

#40 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 4 675 inlägg

Postad 13 januari 2019 - 10:42

Trasselkludd har loggat två pass, själv har jag också fiskat färdigt för den här veckan och ingen har ännu anmält att han ska tävla idag. Är veckans omgång redan avklarad?

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar