Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll
Foto

Sportfiskeforums veckotävling - Tråden för allmänt snack

• Vänligen logga in för att kunna svara
533 svar till detta ämne

#441 fiskarlennart

fiskarlennart

Fiskegalning

• Members
  • 517 inlägg

Postad 14 april 2019 - 08:03

Denna vecka blir det w.o för Larsson massa andra måsten att fixa. Tog ut den gamla MF 135:an igår och plöjde potatislandet i den fina torken, nu när värmen är på ingång är det snart dags att få ner de första potäterna om det ska bli färska till midsommar. Nästa vecka blir det definitivt fiske igen.

• Anders jansson, lausvik, bondersbyn and 1 other like this

#442 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 4 562 inlägg

Postad 14 april 2019 - 14:20

Med tanke på fiskelyckan kunde grabben och jag lika gärna ha varit i potatislandet idag...

• fiskarlennart, Anders jansson, bondersbyn and 1 other like this

#443 pegaso

pegaso

Trogen medlem

• Members
  • 135 inlägg

Postad 14 april 2019 - 16:18

Nyss hemkommen från Halmstad, Gölen ligger kvar.... Nu åker plastbåten i och flytvästen är på.

• Anders jansson gillar detta

Visst fn är det en materialsport!

#444 fiskarlennart

fiskarlennart

Fiskegalning

• Members
  • 517 inlägg

Postad 14 april 2019 - 17:33

Solen sken och i skyn flög 2 fiskgjusar vid dagens korta bottenmetepass.Bifogad fil  WP_001240.jpg   237,4K   1 Antal nerladdningar

• Troll, Anders jansson och Trasselkludd gillar detta

#445 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 4 562 inlägg

Postad 14 april 2019 - 21:00

Men vaffan... Blev det någon snipa, eller? För du är väl inte ute och kajkar i mörkret?

#446 pegaso

pegaso

Trogen medlem

• Members
  • 135 inlägg

Postad 14 april 2019 - 22:16

Jo, en 60cm och en 43cm.

Titta noga! Så här ser (riktig) fisk ut......

Bifogad fil  20190414_173723.jpg   295,16K   1 Antal nerladdningar

Bifogad fil  20190414_175021.jpg   158,14K   1 Antal nerladdningar

• fiskarlennart, Troll, Anders jansson and 2 others like this

#447 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 4 562 inlägg

Postad 15 april 2019 - 08:58

Så, en storhelg nästa omgång. Själv har jag fredagen ledig. Långfredagsgädda, kanske? Eller ska man ge sikmetet en till chans? Om jag förstått saken rätt så ska det vara trevligt att sitta i solen och vänta på napp men där vi testade igår blåste nordan så snålt att man stelnade till is om man satt i stolen längre än någon minut (och reste man sig ur den fick man passa den så att den inte blåste av bryggan...). Eller en promenad längs ån med metspö i hand? Så mycket fiske, så litet tid...

• Trasselkludd gillar detta

#448 Trasselkludd

Trasselkludd

Fiskegalning

• Members
  • 664 inlägg

Postad 15 april 2019 - 10:47

Så, en storhelg nästa omgång. Själv har jag fredagen ledig. Långfredagsgädda, kanske? Eller ska man ge sikmetet en till chans? Om jag förstått saken rätt så ska det vara trevligt att sitta i solen och vänta på napp men där vi testade igår blåste nordan så snålt att man stelnade till is om man satt i stolen längre än någon minut (och reste man sig ur den fick man passa den så att den inte blåste av bryggan...). Eller en promenad längs ån med metspö i hand? Så mycket fiske, så litet tid...

Ja, storhelgsfiske planeras på mina breddgrader också men jag säkrar med inköpta fiskfileér.. Väderprognos ser lovande ut.
Jo, storlek på krok till Sikmete?

Skickat från min XT1039 via Tapatalk

#449 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 4 562 inlägg

Postad 15 april 2019 - 10:52

Ja, storhelgsfiske planeras på mina breddgrader också men jag säkrar med inköpta fiskfileér.. Väderprognos ser lovande ut.
Jo, storlek på krok till Sikmete?

Så liten som möjligt men det ska ju gå att få dit masken (eller räkbiten eller vad man nu har för agn) också... #8 eller #6, gärna långskaftad. En klassisk svartlackad Mustad Kirby  #6 brukar funka till det mesta (och känns behagligt Old School).

#450 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 4 562 inlägg

Postad 15 april 2019 - 11:48

Fiskar man på måfå i okänt vatten så kan man använda vad som vid havs- och kustfiske brukar kallas för a fishfinder rig. Den består av ett sänke (fast eller glidande) med en tafs (till ett bete som alltså kommer att ligga på botten) och sedan en kort tafs (upphängare) ett valfritt stycke upp på linan så att man får ett bete en liten bit ovanför botten. Här får man praktisera sina geometrikunskaper och ta med i beräkningen linans vinkel när man beräkar var uppgägaren ska placeras och hur lång den bör vara. I annat fall så har man bara ett onödigt komplicerat tackel med två krokar på botten. Men man kan naturligtvis ha ett litet flöte ovanför upphängaren (ett flöte som kommer att befinna sig nere i vattnet och alltså inte är en nappindikator men som lyfter upphängaren så att den kroken svävar ovanför botten).

edit. Tittade igen på flygfoto och sjökort över Vadstena. Näset, Kampudden och Skäljet är ställen jag skulle försöka ta mig till. De där det inte nappar har du ju testat...

• Anders jansson och Trasselkludd gillar detta

#451 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 4 562 inlägg

Postad 15 april 2019 - 18:50

Eftersom sikmetet i helgen inte blev som jag hoppats så har jag en massa mask kvar så det blir nog ett nytt försök och sedan kan man ju alltid se om det finns någon fisk i kanalen som gillar mask. Borde kunna bli rätt många arter och sedan kan man ju alltid dra upp en gädda när man ändå är där. Fiske är enkelt när man sitter hemma och smider planer...

• fiskarlennart, Anders jansson, Trasselkludd and 1 other like this

#452 Anders jansson

Anders jansson

Storfiskare

• Members
  • 2 712 inlägg

Postad 15 april 2019 - 19:02

Tänkte sticka av idag jag också!
Men så blev det grilling idag!!

Jag tänker det blir fiske en av dom första dagarna.
Kanske det blir i en fjällsjö? Men det är så bekvämt att ta båten.

Jag har också massa mask liggande i en trälåda i redskapshuset!
Dom är tänkt att fiskas med i en fjällsjö/älv.

#453 Anders jansson

Anders jansson

Storfiskare

• Members
  • 2 712 inlägg

Postad 15 april 2019 - 19:08

Bottenmete med ett flöte som lyfter upp agnet är ett mycke bra alternativ
vid fiske i havet.
Jag fiskade med det tidigare,när jag inte hadde båt.

Agnet blir synligt för fiskarna,och man får inte så många bottennapp!
Så det är ett bra sätt att fiska!!
  • lausvik, bondersbyn och Trasselkludd gillar detta

#454 Trasselkludd

Trasselkludd

Fiskegalning

• Members
  • 664 inlägg

Postad 16 april 2019 - 08:40

edit. Tittade igen på flygfoto och sjökort över Vadstena. Näset, Kampudden och Skäljet är ställen jag skulle försöka ta mig till. De där det inte nappar har du ju testat...

Det är planen nu när den varma årstiden anländer. Måste bara se till att plan blir verklighet och gå en rond mot min lättja.. Näset ser jag från Piren och det är bara 5 km cykelväg dit.... 

Jag har fått nys om en liten fiskebod vid Mjölnaån men ägaren ska (enligt Brolle) vara folkilsken och kåkfarare. Det skrämmer mig inte utan jag funderar på att ta kontakt med denne och faller det väl ut så finns en utmärkt fiskeposition att tillgå. Mjölnaån är stort omöjlig att komma nära för all vass, men boden ligger utmärkt med brygga. Mjölnaån var också ett Mecca för gäddfiske för i världen, innan kommunen slutade att rensa upp vegetationen på årlig basis.....

Boden syns uppe till vänster...

Bifogad fil  P1040280.JPG   129,84K   1 Antal nerladdningar

Vacker åmynning....

Bifogad fil  P1040283.JPG   122,64K   1 Antal nerladdningar

Undertecknad testar den avstängda bron. Mycket trampolinkänsla...

Bifogad fil  P1040288.JPG   232,89K   1 Antal nerladdningar

Den lilla pricken på Vättern är gubben i sin båt, på väg in i ån, till sin lilla bod....

Bifogad fil  P1040290.JPG   135,88K   1 Antal nerladdningar

• Troll, lausvik och bondersbyn gillar detta

#455 pegaso

pegaso

Trogen medlem

• Members
  • 135 inlägg

Postad 17 april 2019 - 10:46

@Trassel:

Jag hade provat i Mjölnaån, runt den svampiga bron och givetvis i småbåtshamnarna.

Mellan båtarna i hamnen borde det finnas abborre och kanske även en och annan gädda. Jag hade provat två drag, en reflexspinnare i abborrfärg och en 12-15cm jig i en mörk färg.

Den gamla sanningen om "strukturer", såväl under som över vattenytan, kanske gäller även i Vadstena.

• lausvik och Trasselkludd gillar detta

#456 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 4 562 inlägg

Postad 17 april 2019 - 13:32

@Trassel:

Jag hade provat i Mjölnaån, runt den svampiga bron och givetvis i småbåtshamnarna.

Mellan båtarna i hamnen borde det finnas abborre och kanske även en och annan gädda. Jag hade provat två drag, en reflexspinnare i abborrfärg och en 12-15cm jig i en mörk färg.

Den gamla sanningen om "strukturer", såväl under som över vattenytan, kanske gäller även i Vadstena.

Låter som en vettig rekommendation. En spinnare som inte blänker för mycket och en jigg i färgen motor oil. Eller mask...

#457 Trasselkludd

Trasselkludd

Fiskegalning

• Members
  • 664 inlägg

Postad 17 april 2019 - 14:37

Det får du gärna utveckla lite.  :oops:

#458 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 4 562 inlägg

Postad 17 april 2019 - 19:44

Med en struktur menas i stort sett allt annat än en slät botten. Det kan vara ett grund, en djuphåla, något - tex en risvase eller ett sjunket träd - som ligger på botten, en ansamling av vegetation, en brygga, en bropelare osv, Sådana ställen brukar locka fisk. Är det dessutom strömsatt har man en hot spot.

• Anders jansson, Trasselkludd och pegaso gillar detta

#459 pegaso

pegaso

Trogen medlem

• Members
  • 135 inlägg

Postad 17 april 2019 - 20:26

Va fn!? Här får jag, äntligen, en fråga och tänkte jag skulle få briljera med mina kunskaper i både fiske (nåja) och pedagogik!

Så hinner "någon" före.....

Men, låt mig göra ett försök:

Tänk dig en simbassäng, stor som en fotbollsplan, där det simmar 5st fiskar.

Var finns fiskarna i den bassängen?

Hopplöst att lista ut var de står och tar väldigt lång tid att fiska av hela bassängen.

Om det i bassängen finns en liten ö, ett grund eller att det går en bro över bassängen,

så är det troligt att det är vid dessa "strukturer" som fisken finns.

Om jag får säga det själv, vilket jag tar mig friheten att göra, så var det jag skrev riktigt bra!

• Anders jansson, lausvik och Trasselkludd gillar detta

#460 Trasselkludd

Trasselkludd

Fiskegalning

• Members
  • 664 inlägg

Postad 17 april 2019 - 20:57

Med en struktur menas i stort sett allt annat än en slät botten. Det kan vara ett grund, en djuphåla, något - tex en risvase eller ett sjunket träd - som ligger på botten, en ansamling av vegetation, en brygga, en bropelare osv, Sådana ställen brukar locka fisk. Är det dessutom strömsatt har man en hot spot.

Misstänkte att det var det ni syftade på. Jo det där har jag förstått vidden och vikten av. Det jag funderar över är var fisken gömmer sig om botten mestadels är plan och sandig med lite vegetation och vattnet är mycket klart. Tänker under bryggor och båtar.. och visst finns här vass att gömma sig i men där är knappt 3 dm djupt.. Ett vrak har vi i hamninloppet och där sitter några av mina drag.... Nä nu i påsk så ska jag ta mig till ån för att leta efter en lucka eller rent av tjyvfiska från gubbens Fiskebod...

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar