Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll
Foto

Sportfiskeforums veckotävling - Tråden för allmänt snack

• Vänligen logga in för att kunna svara
1056 svar till detta ämne

#581 EmilA

EmilA

Medlem

• Members
  • 10 inlägg

Postad 11 maj 2019 - 15:13

Jag gör som lausvik, stryker mig idag och kör på allt imorgon.

• Norges fiskaren gillar detta

#582 pegaso

pegaso

Trogen medlem

• Members
  • 256 inlägg

Postad 11 maj 2019 - 18:11

Fjös och dös... och dessutom strykningar.....

Här stryks enbart skjortor, inte fiskedagar!

Och i morgon provar jag en "ny" sjö, finns inga djupkartor, så det blir lite av ett äventyr på okänd mark/vatten.

(Här skulle man kunna säga att det blir lite Old School, men då vaknar nog en viss bloggare och ryter till!?)

Dessutom har jag uppgraderat min ena rulle med tjockare (än tidigare) nylonlina, nu typ 035-040.

• Troll, lausvik och Trasselkludd gillar detta

Visst fn är det en materialsport!

#583 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 182 inlägg

Postad 11 maj 2019 - 18:26

Dessutom har jag uppgraderat min ena rulle med tjockare (än tidigare) nylonlina, nu typ 035-040.

Själv håller jag på att serva en av mina gäddrullar och har precis försett den med fräsch nylonlina i dimensionen 0,37 mm. Tydligen en jämnare lina än den du använder?

• Norges fiskaren och pegaso gillar detta

#584 pegaso

pegaso

Trogen medlem

• Members
  • 256 inlägg

Postad 11 maj 2019 - 18:43

fräsch nylonlina i dimensionen 0,37 mm. Tydligen en jämnare lina än den du använder?

Kan så vara! Du vet, jag är inte så mycket för bruksanvisningar, märken, status, mode osv och inte heller dimensioner....

Jag gjorde det enkelt:

Bad butiken byta ut min lina mot en lite tjockare.

Han undrade vilken tjocklek jag har.

Jag svarade att; det är den tjockleken du spolade på sist.

Han spolade på och sa; nu är den lite tjockare.....

• Norges fiskaren och lausvik gillar detta

#585 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 182 inlägg

Postad 11 maj 2019 - 20:06

Ah, du siktar på snipor modell större...

• pegaso gillar detta

#586 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 182 inlägg

Postad 11 maj 2019 - 20:10

Tanken slog mig just... Om vi kör mete som en bonusdag i maj så kunde vi ju köra en junigädda också, dvs att den som valfri dag anmäler sig för riktat gäddfiske får tillgodoräkna sig sin fångst av denna art i den omgången men fortfarande ha sina vanliga två dagar kvar.

Synpunkter (från snipjägare och andra)?

• fiskarlennart gillar detta

#587 Norges fiskaren

Norges fiskaren

Storfiskare

• Members
  • 3 033 inlägg

Postad 11 maj 2019 - 20:48

Jag har inte gädda här hos meg. 20+ mil till ett sådan sjö!!
Kanske näbbgäddan kommit in fjorden!!!

Kanske jag kan få bonus på blekan??? :-)
  • Troll, lausvik och Trasselkludd gillar detta

#588 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 182 inlägg

Postad 11 maj 2019 - 21:17

Jag har inte gädda här hos meg. 20+ mil till ett sådan sjö!!
Kanske näbbgäddan kommit in fjorden!!!

Kanske jag kan få bonus på blekan??? :-)

Du skulle må då... 100%-ig rättvisa är inte möjlig att uppnå och heller inte eftersträvansvärd. Gäddan är det kanske vanligaste bytet för svenska sportfiskare och den förekommer över hela landet. Därför är det rimligt att välja just den arten för en särskild satsning. Att du inte kan fiska just gädda i din fiskrika fjord är en smäll du får ta. Det finns sjöar i Norge där man kan fiska gädda även om ingen sådan ligger just vid din husknut. Du är tillräckligt gynnad ändå, eller hur? Det är i alla fall min uppfattning som TL.

• Norges fiskaren gillar detta

#589 Norges fiskaren

Norges fiskaren

Storfiskare

• Members
  • 3 033 inlägg

Postad 11 maj 2019 - 22:22

Du skulle må då... 100%-ig rättvisa är inte möjlig att uppnå och heller inte eftersträvansvärd. Gäddan är det kanske vanligaste bytet för svenska sportfiskare och den förekommer över hela landet. Därför är det rimligt att välja just den arten för en särskild satsning. Att du inte kan fiska just gädda i din fiskrika fjord är en smäll du får ta. Det finns sjöar i Norge där man kan fiska gädda även om ingen sådan ligger just vid din husknut. Du är tillräckligt gynnad ändå, eller hur? Det är i alla fall min uppfattning som TL.

Klart det!! Måste bara Skoja lite!!
Ni får fiska på gäddan! Jag har så många andra fiskar!!

Så fiska på ni! Och heja den som vinner!!!!!
  • fiskarlennart, Troll, lausvik and 1 other like this

#590 Trasselkludd

Trasselkludd

Storfiskare

• Members
  • 1 024 inlägg

Postad 12 maj 2019 - 09:16

Jag är en knäckt man!

Min nyvunne bekant Ivar fick chansen att åka ut med en kompis till honom för att fiska. Han drog en gädda och tappade en större dito. Det retliga i kråksången är att han drog dem 200 meter ut från piren där jag har stått och krökt rygg i ur och skur sedan snart ett år...
Livet är inte rättvist och nu har jag bestämt mig för att bli munk i vårt kloster. Där ska jag odla Timjan och ansa äppleträd för det är jag bra på....

Han hade mage att skicka bifogad bild till mig och nästa gång jag träffar honom så ska han få en flygtur ner i vallgraven!! Numera så heter gubben på bilden "Ivar den förskräcklige". Skämt o sido, jag unnar min vän Ivar all glädje, fast lite avundsjuk måste jag få vara haha...
Bifogad fil  59960979_439604070129555_8003929554781470720_n.jpg   136,49K   2 Antal nerladdningar

Skitfiske på er gubbar!!
  • fiskarlennart, Troll, Norges fiskaren and 2 others like this

#591 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 182 inlägg

Postad 12 maj 2019 - 09:40

Med sådana vänner behöver man inga fiender...

Men där ser du. Du har fiskat på fel ställe. I alla fall vad gäddan anbelangar. 200 meter kan lika gärna vara ett ljusår när det handlar om fiske, särskilt när man är landbunden. Men naturligtvis så finns det ställen i din närhet där man kan få fisk från land, det gäller bara att hitta dem. Sedan vore kanske en båt ingen direkt nackdel. Du, den förskräcklige och någon annan gubbe kunde väl satsa en tusenlapp var och gå ihop och köpa en begagnad eka? Bara den flyter så ror man ju lätt 200 meter. En fiskebåt måste ju inte  ha en utombordare på 250 hästar och vara  fullt utrustad för laxtrolling.

Fin gädda! Det är bara att bryta ihop och komma igen...

• Trasselkludd gillar detta

#592 Trasselkludd

Trasselkludd

Storfiskare

• Members
  • 1 024 inlägg

Postad 12 maj 2019 - 11:18

Med sådana vänner behöver man inga fiender...

Men där ser du. Du har fiskat på fel ställe. I alla fall vad gäddan anbelangar. 200 meter kan lika gärna vara ett ljusår när det handlar om fiske, särskilt när man är landbunden. Men naturligtvis så finns det ställen i din närhet där man kan få fisk från land, det gäller bara att hitta dem. Sedan vore kanske en båt ingen direkt nackdel. Du, den förskräcklige och någon annan gubbe kunde väl satsa en tusenlapp var och gå ihop och köpa en begagnad eka? Bara den flyter så ror man ju lätt 200 meter. En fiskebåt måste ju inte ha en utombordare på 250 hästar och vara fullt utrustad för laxtrolling.

Fin gädda! Det är bara att bryta ihop och komma igen...

Jo det motiverar mig och väcker reptilhjärnan i mig och nu jävlar!!

Ivar skickade precis bifogad bild på fiskedammen! Sådana vänner man har haha!! Nä det var längesen jag fått mig ett sådant gott skratt som i dag.. Nu blir det fiske i veckan....b34839e429fd0e12d1c72897d92fff73.jpg

Skickat från min XT1039 via Tapatalk
  • Troll, lausvik och pegaso gillar detta

#593 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 182 inlägg

Postad 12 maj 2019 - 11:19

Nå, här ser det allt mörkare ut utanför fönstret och jag har ytterligare några timmars tvätt* och annat eftersatt hushållsarbete fråamför mig innan frihetens timme slår. Förmodligen kommer det att regna då. Så kanske jag tittar på Tre Kronor mot Italien istället för att ge mig ut. Jag har, dessvärre, på känn att den matchen kan bli en rysare...

*Den som tror att tvätt är avklarat i en handvändning bör beakta att det är en månad sedan sist (men jag har klarat mig genom att jag var hemma hos morsan för en dryg vecka sedan så jag har i alla fall hyfsat rena kallingar), att jag bor högst upp i en fyrtiotalskåk utan hiss med tvättstugan i källaren och har en taskig höft. Den här tvätten är att jämföra med Herkules storverk. Eller kanske snarare de uppgifter som förelades Sisyfos...

edit. Nu är de sista två maskinerna körda och tvätten lagd i tumlarna. Jag började strax efter åtta i morse och så ska tvätten tas om hand, vikas och läggas i skåp och lådor. Orkar f*n inte med något mera idag. Alltid kommer något i vägen för fisket, är det inte det ena så är det det andra sa flickan som blödde näsblod.

edit 2. Nu har det börjat regna. Det avgör saken.

#594 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 182 inlägg

Postad 12 maj 2019 - 11:20

Ivar verkar vara en rolig f*n. Du kan inte lura in honom på forumet?

• Troll och Trasselkludd gillar detta

#595 Trasselkludd

Trasselkludd

Storfiskare

• Members
  • 1 024 inlägg

Postad 12 maj 2019 - 11:24

Ivar verkar vara en rolig f*n. Du kan inte lura in honom på forumet?

Han är en skön lirare och skulle säkert liva upp forumet. Jag ska bjuda in honom i gemenskapen... Bra idé!

Skickat från min XT1039 via Tapatalk
  • lausvik gillar detta

#596 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 182 inlägg

Postad 12 maj 2019 - 11:33

Bra idé!

Jag har mina ljusa stunder.

• Trasselkludd och pegaso gillar detta

#597 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 182 inlägg

Postad 12 maj 2019 - 13:39

Vi är några stycken som har och ibland fiskar med gamla grejor. Vad sägs om en VeteranJoker? Att man en gång per kvartal får en frisläng om man fiskar med spö och rulle och bete som är 50 år eller äldre? Det räcker om modellen kom i produktion då så man behöver inta ha järnkoll på alla versioner av tex Mitchell 300 eller när Atomdraget är stansat. Fiskar man med naturligt agn så behöver naturligtvis varken mörten eller masken vara så gammal mutan är det OK med färsk. Precis som min idé om en gäddfiskeomgång så kan inte alla vara med (men det kan de om de anstränger sig litet) men det ligger ändå, enligt min uppfattning, inom ramen för vad som kan  betraktas som sportslig rättvisa.

Synpunkter?

#598 pegaso

pegaso

Trogen medlem

• Members
  • 256 inlägg

Postad 12 maj 2019 - 14:58

Hemma igen, men dagen är inte slut ännu.

Fiskat i två (2) nya sjöar och det hände inte mycket i någon av dem, dock en avbiten paddelstjärt, sedan helt dött.

Just det, körde sönder trailern. Fastnade med trailern och tappade tålamodet totalt. Backade och tog "sats", båda stänkskärmarna,

av metall, trycktes in i hjulen och blev krökta/sneda.

(troligen en sväng ner till gölen i kväll, blir i såfall 3 sjöar på en dag)

Här verkar det hänt en hel del, under tiden jag frös och blev blöt i mina försök att fiska!

Juni-Gäddan: Det är ju bara en vanlig dag på "jobbet".

Knäckt Trassel: Lider med dig, fortsätt att ansa träd, men hon/han kommer att hugga, ge inte upp!

VeteranJoker: Lite vinyl och mossig jazz vibbar på den.

Synpunkter "as a sum up": Nej till allt! Tror det är bättre vi fokuserar på veckotävlingen och inte villar bort oss i allt för mycket!

• lausvik gillar detta

#599 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 182 inlägg

Postad 12 maj 2019 - 15:13

Nej till allt? Det är rejäla tag. Får en surgubbe som mig att framstå som progressiv...

#600 fiskarlennart

fiskarlennart

Fiskegalning

• Members
  • 653 inlägg

Postad 12 maj 2019 - 15:16

Favoritvattnet för bäcköring under 55årBifogad fil  WP_001249.jpg   278,45K   3 Antal nerladdningar

• Troll, Norges fiskaren, lausvik and 1 other like this

3 användare läser detta ämne

1 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

lausvik