Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll
Foto

Sportfiskeforums veckotävling - Tråden för allmänt snack

• Vänligen logga in för att kunna svara
1510 svar till detta ämne

#1421 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 6 078 inlägg

Postad 07 december 2019 - 09:14

Inte långt att köra ner och kasta ett par kast. Det tar 40 sek ned til bryggan.
Sedan får man njuta utsikten med ett bottenmete en stund!!

Skitfiske!!

Inte nog med det, du får säkert fisk också. Hursomhelst: Tummen upp!

• Norges fiskaren, bondersbyn och Trasselkludd gillar detta

#1422 pegaso

pegaso

Trogen medlem

• Members
  • 394 inlägg

Postad 08 december 2019 - 14:15

Känner att kast-armen behöver röra på sig, kör några i gölen, idag.

• lausvik och Trasselkludd gillar detta

Visst fn är det en materialsport!

#1423 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 6 078 inlägg

Postad 08 december 2019 - 14:27

Känner att kast-armen behöver röra på sig, kör några i gölen, idag.

Ja se till att den är i form till Snipjakten i Vallgraven! :)

• Norges fiskaren och Trasselkludd gillar detta

#1424 pegaso

pegaso

Trogen medlem

• Members
  • 394 inlägg

Postad 08 december 2019 - 17:19

"Slaget om Vallgraven", känns lite som uppvärmning inför något i framtiden.....

• Norges fiskaren, lausvik och Trasselkludd gillar detta

Visst fn är det en materialsport!

#1425 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 6 078 inlägg

Postad 09 december 2019 - 21:34

Tittade just ut genom fönstret. Eftersom jag planerat att smita från jobbet några timmar mitt på dan i morgon så regnar det naturligtvis lappvantar....

• bondersbyn gillar detta

#1426 bondersbyn

bondersbyn

Expert & respekterad f. d. storfiskare. Gäller ej flugfiske

• Moderators
  • 4 294 inlägg

Postad 09 december 2019 - 21:36

Tittade just ut genom fönstret. Eftersom jag planerat att smita från jobbet några timmar mitt på dan i morgon så regnar det naturligtvis lappvantar....

Underbart Lausvik! Det är vinter och då kan vi faktiskt räkna med att det kommer vita flingor fallande ner genom luften. :rolleyes:  :P  :lol:

/Stefan
Född i Borås, emigrerat från Huskvarna till Kalix via Aneby och sedan via Luleå.

:wub: HV71 & IFK Göteborgsupporter :wub:

http://forum.robsoft...p?f=21&t=100304

Det enda sättet att upptäcka gränserna för det möjliga är att gå en liten bit förbi dem in i det omöjliga. /Arthur C. Clarke

#1427 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 6 078 inlägg

Postad 12 december 2019 - 19:58

Nästa omgång vet jag att jag ska tävla på måndag men om jag hinner med något den här veckan är mer osäkert. det skulle i så fall vara om jag kunde göra några kast i morgon på vägen till Hylteholmen. Jag kommer ju att passera fyra stora sjöar med fritt handredskapsfiske, så omöjligt är det ju inte.

• Trasselkludd gillar detta

#1428 fiskarlennart

fiskarlennart

Fiskegalning

• Members
  • 765 inlägg

Postad 13 december 2019 - 13:16

Hittade 3 maskar så det blev en kort stunds bottenmete med gamla 170:an. Hade några nafs men inget upp.Bifogad fil  WP_001388.jpg   111,36K   1 Antal nerladdningar

• Norges fiskaren, lausvik och bondersbyn gillar detta

#1429 bondersbyn

bondersbyn

• Moderators
  • 4 294 inlägg

Postad 13 december 2019 - 18:50

Hittade 3 maskar så det blev en kort stunds bottenmete med gamla 170:an. Hade några nafs men inget upp.attachicon.gifWP_001388.jpg

Tappert försök!

Du skulle behövt mäska några dagar i förväg Lennart så hade kanske chansen till napp ökat. :)

/Stefan
Född i Borås, emigrerat från Huskvarna till Kalix via Aneby och sedan via Luleå.

Det enda sättet att upptäcka gränserna för det möjliga är att gå en liten bit förbi dem in i det omöjliga. /Arthur C. Clarke

#1430 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 6 078 inlägg

Postad 14 december 2019 - 18:06

Det VORE trist om den här omgången måste strykas. Nu när vi är så nära...

#1431 Trasselkludd

Trasselkludd

Storfiskare

• Members
  • 1 386 inlägg

Postad 14 december 2019 - 20:09

Bilden är tagen från hamnen i Vadstena 8/12 men fina fisken är tagen en bra bit ut i Vättern.. men.... Kan man kalla det för sportfiske när man innehar all den utrustning som delvis syns på bilden... Bara en tanke.... 85a1ddb9be432f50d793cd68967c6142.jpg

Skickat från min XT1039 via Tapatalk
  • bondersbyn och pegaso gillar detta

#1432 bondersbyn

bondersbyn

• Moderators
  • 4 294 inlägg

Postad 14 december 2019 - 21:17

Bilden är tagen från hamnen i Vadstena 8/12 men fina fisken är tagen en bra bit ut i Vättern.. men.... Kan man kalla det för sportfiske när man innehar all den utrustning som delvis syns på bilden... Bara en tanke.... 85a1ddb9be432f50d793cd68967c6142.jpg

Skickat från min XT1039 via Tapatalk

Ja, bara den är fångad på spö!

Visst kan jag hålla med dig om att det är lite överdrivet.

Vet du hur svårt att det är att få fisk på trolling i Vättern?

Väldigt svårt och speciellt i södra änden från Öa (Visingsö) och söder ut.

/Stefan

#1433 Trasselkludd

Trasselkludd

Storfiskare

• Members
  • 1 386 inlägg

Postad 14 december 2019 - 21:28

Ja, bara den är fångad på spö!
Visst kan jag hålla med dig om att det är lite överdrivet.
Vet du hur svårt att det är att få fisk på trolling i Vättern?
Väldigt svårt och speciellt i södra änden från Öa (Visingsö) och söder ut.

Dom "trollar" med framgång rakt västerut från Vadstena, längs Omberg och norröver... Vattnen kring Fjuk.. Nej jag har aldrig haft förmånen att få prova på trolling men jag sitter på lite trollingdrag, modifierade och moddade av en tidigare trollingentusiast.... De största Gäddorna, 10+, fångas i Askersunds skärgård, eller i omnejd i de norra delarna av Vättern...
  • bondersbyn gillar detta

#1434 bondersbyn

bondersbyn

• Moderators
  • 4 294 inlägg

Postad 14 december 2019 - 21:40

Dom "trollar" med framgång rakt västerut från Vadstena, längs Omberg och norröver... Vattnen kring Fjuk.. Nej jag har aldrig haft förmånen att få prova på trolling men jag sitter på lite trollingdrag, modifierade och moddade av en tidigare trollingentusiast.... De största Gäddorna, 10+, fångas i Askersunds skärgård, eller i omnejd i de norra delarna av Vättern...

Ok! Jag har läst lite om det i gamla FJ o Sportfiskarna. Dom har fått en del fina fiskar på trolling men det är svårt nere i södra änden p g a djupet.

/Stefan

#1435 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 6 078 inlägg

Postad 18 december 2019 - 22:56

Denna omgång, den 51:a, är redan i hamn. Tre fiskare har genomfört varsitt pass och alltid lika pålitlige Lennart bidrar med ett i morgon. Därmed återstår bara en (1) omgång och lyckas vi genomföra även den så har vi en perfekt score - 52 av 52 omgångar genomförda. Själv kommer jag att under den kritiska tiden befinna mig på Gotland och det vore väl själva f*n om jag inte skulle komma ut och kasta efter öring och jag håller tummarna för att ytterligare någon eller några ska välja att fly julkaoset åtminstone en liten stund och rensa hjärnan vid något fiskevatten.

• fiskarlennart gillar detta

#1436 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 6 078 inlägg

Postad 19 december 2019 - 14:07

Regelrevision 2019-01-31

Ett av syftena med tävlingen är att stimulera till ökat fiske (tex att ”tvinga” inbitna öppetvattenfiskare att ge sig ut på pimpelisen eller snipjägare att meta mört) bland forumisterna. De hittillsvarande reglerna för beräkning av poäng i sammandraget är ur den synpunkten mindre lyckade. Det är inte rättvist att när förhållandena är sådana att de flesta hellre ägnar sig åt annat än fiske, den som ensam ger sig ut blir utan poäng eller att det fåtal som trotsar väder eller annat får en magrare poängskörd än vackertväderfiskarena.

Därför kommer det från och med omgång 1 2020 vara så att det alltid ligger minst 5 poäng i potten. Ger sig en ensam deltagare ut så stryks alltså inte omgången utan får han 5 poäng. Är det två deltagare så tillkommer en poäng och ligger det alltså 6 poäng i potten (av vilka en ensam vinnare får 4 och tvåan 2. Vid tre deltagare (och uppåt) så kör vi enligt tidigare modell.

• fiskarlennart, Norges fiskaren och pegaso gillar detta

#1437 bondersbyn

bondersbyn

• Moderators
  • 4 294 inlägg

Postad 19 december 2019 - 16:09

Regelrevision 2019-01-31

Ett av syftena med tävlingen är att stimulera till ökat fiske (tex att ”tvinga” inbitna öppetvattenfiskare att ge sig ut på pimpelisen eller snipjägare att meta mört) bland forumisterna. De hittillsvarande reglerna för beräkning av poäng i sammandraget är ur den synpunkten mindre lyckade. Det är inte rättvist att när förhållandena är sådana att de flesta hellre ägnar sig åt annat än fiske, den som ensam ger sig ut blir utan poäng eller att det fåtal som trotsar väder eller annat får en magrare poängskörd än vackertväderfiskarena.

Därför kommer från och med omgång 1 2020 vara så att det alltid ligger minst 5 poäng i potten. Ger sig en ensam deltagare ut så stryks alltså inte omgången utan får han 5 poäng. Är det två deltagare så tillkommer en poäng och ligger det alltså 6 poäng i potten (av vilka en ensam vinnare får 4 och tvåan 2. Vid tre deltagare (och uppåt) så kör vi enligt tidigare modell.

Vad menar du med detta??? Utveckla gärna dina tankar!

/Stefan

#1438 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 6 078 inlägg

Postad 19 december 2019 - 16:11

Vad menar du med detta??? Utveckla gärna dina tankar!

Vad är det som är oklart?

#1439 bondersbyn

bondersbyn

• Moderators
  • 4 294 inlägg

Postad 19 december 2019 - 16:40

Vad är det som är oklart?

Lika grumligt som ett riktigt grumligt vatten i princip!

/Stefan

#1440 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 6 078 inlägg

Postad 19 december 2019 - 16:53

Lika grumligt som ett riktigt grumligt vatten i princip!

Som det är nu är incitamentet att ge sig ut när ingen annan gör det minimalt, för att inte säga obefintligt. Du, som är fd storfiskare och numera bara sitter hemma och kommenterar skeendet är förvisso inte direkt berörd, men om tex Trassel är den enda som en riktigt jävlig februarivecka trots allt ger sig ut och fiskar så stryks (enligt nuvarande regler) den omgången och han "belönas" med noll poäng i sammandraget. Med den nya regeln får han istället fem poäng (och det tycker jag att han är värd). Även i det fall att bara två tappra ger sig ut så får de bättre utdelning med den nya regeln än med hittillsvarande. Därefter,dvs från tre deltagare och uppåt, blir det ingen skillnad. Dock hoppas jag förstås på större startfält så att en seger i en omgång kan ge tvåsiffriga poäng i sammandraget.
  • Norges fiskaren gillar detta

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar