Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll
Foto

Sportfiskeforums veckotävling - Tråden för allmänt snack

• Vänligen logga in för att kunna svara
1664 svar till detta ämne

#1481 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 6 196 inlägg

Postad 17 januari 2020 - 19:55

Ska ta mig ut en sväng imorgon.

Var lite skeptisk till att jag skulle få någon fisk senaste omgången. Både anmäla sig till tävling och ha med håv.

Håv verkar ju vara något utav det läskigaste fiskar vet oavsett om den är på land eller i vattnet.

Det absolut högsta underhållningsvärdet har utfällbara håvar med teleskopiska skaft som är ihopskjutna och ihopfällda när det nappar för någon annan som befinner sig inom syn- och hörhåll.

• Trasselkludd och pegaso gillar detta

#1482 Trasselkludd

Trasselkludd

Storfiskare

• Members
  • 1 431 inlägg

Postad 17 januari 2020 - 20:14

Det här blir som att knycka godis av småbarn... :mrgreen:

... och där sket det sig....

#1483 Trasselkludd

Trasselkludd

Storfiskare

• Members
  • 1 431 inlägg

Postad 17 januari 2020 - 20:15

Det absolut högsta underhållningsvärdet har utfällbara håvar med teleskopiska skaft som är ihopskjutna och ihopfällda när det nappar för någon annan som befinner sig inom syn- och hörhåll.

Kan se (höra) det framför mig....

#1484 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 6 196 inlägg

Postad 17 januari 2020 - 22:44

Kan se (höra) det framför mig....

...och det är ändå bara en av alla skojiga saker man kan få uppleva om man bekvämar sig ut på en tur. :)

#1485 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 6 196 inlägg

Postad 18 januari 2020 - 09:46

Inspirerad av pegasos anmälan viger jag dagens pass åt jakt på snipor i kanalen.

• pegaso gillar detta

#1486 Okoun

Okoun

Trogen medlem

• Members
  • 120 inlägg

Postad 18 januari 2020 - 12:03

Rånad!
Tinade några räkor där. Och när dom såg att jag var upptagen med annat så var dom framme och åt upp räkorna.

Bifogad fil(er)

• lausvik och bondersbyn gillar detta

#1487 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 6 196 inlägg

Postad 18 januari 2020 - 12:20

Rånad!
Tinade några räkor där. Och när dom såg att jag var upptagen med annat så var dom framme och åt upp räkorna.

Jämrans skarvar! Själv ser jag att klockan redan är så mycket att jag inte kommer att hinna med någon snipjakt idag. Får satsa på att stanna vid kanalen en stund i morgon bitti på väg ut mot kusten.

#1488 bondersbyn

bondersbyn

Expert & respekterad f. d. storfiskare. Gäller ej flugfiske

• Moderators
  • 4 487 inlägg

Postad 18 januari 2020 - 12:27

Rånad!

Även änderna behöver lite mat! :)

Det blev ingen ankstek? ;) :)

/Stefan
Född i Borås, emigrerat från Huskvarna till Kalix via Aneby och sedan via Luleå.

:wub: HV71 & IFK Göteborgsupporter :wub:

http://forum.robsoft...p?f=21&t=100304

Det enda sättet att upptäcka gränserna för det möjliga är att gå en liten bit förbi dem in i det omöjliga. /Arthur C. Clarke

#1489 Okoun

Okoun

Trogen medlem

• Members
  • 120 inlägg

Postad 18 januari 2020 - 12:38

Jämrans skarvar! Själv ser jag att klockan redan är så mycket att jag inte kommer att hinna med någon snipjakt idag. Får satsa på att stanna vid kanalen en stund i morgon bitti på väg ut mot kusten.

Skarven var där senast jag besökte den platsen.

Det kom även fram en pratglad person som berättade om någon stor abborre som synts på den platsen nyligen. Abborren hade varit rätt hårt åtgången på något sätt. Kanske hade den fått en omgång av skarven?

Sent from my iPhone using Tapatalk

#1490 Okoun

Okoun

Trogen medlem

• Members
  • 120 inlägg

Postad 18 januari 2020 - 12:39

Även änderna behöver lite mat! :)
Det blev ingen ankstek? ;) :)

Ingen and på bottenmetet.
Och det passerar ju en del folk där så om jag börjar jaga änder kanske det blir något förbud mot fiske.

Men jag delade gärna med mig av några räkor. Det var det roligaste som hände på hela tiden där.

• bondersbyn gillar detta

#1491 bondersbyn

bondersbyn

• Moderators
  • 4 487 inlägg

Postad 18 januari 2020 - 13:27

Ingen and på bottenmetet.
Och det passerar ju en del folk där så om jag börjar jaga änder kanske det blir något förbud mot fiske.

Men jag delade gärna med mig av några räkor. Det var det roligaste som hände på hela tiden där.

Det var väl bra det! Ingen jakttid p änder nu.

Man vet ju aldrig vad våra myndigheter fattar för konstiga beslut.

Det var ju väl att du hade roligt åt något. :)

/Stefan
Född i Borås, emigrerat från Huskvarna till Kalix via Aneby och sedan via Luleå.

Det enda sättet att upptäcka gränserna för det möjliga är att gå en liten bit förbi dem in i det omöjliga. /Arthur C. Clarke

#1492 Okoun

Okoun

Trogen medlem

• Members
  • 120 inlägg

Postad 18 januari 2020 - 15:48

Stor pinne räknas det som fångst?

Tog mig ut en sväng till. Byte lera mot Sten och asfalt. Hade fisken varit lika intresserad som folk som kom fram och pratade så hade jag haft så jag kunde sälja.
Väldigt högt vattenstånd i ån har gett sån fart på vattnet att all fisk blåst bort.

Bifogad fil(er)

• bondersbyn, Trasselkludd och pegaso gillar detta

#1493 pegaso

pegaso

Trogen medlem

• Members
  • 423 inlägg

Postad 18 januari 2020 - 16:01

Inspirerad av pegasos anmälan, jakt på snipor

Kul att man kan skapa lite inspiration!

Fisket gick inget vidare, inte ett pet, inte ett liv.

Men, det regnade ordentligt, det blåste ordentlig och i byarna, blåste det ännu mer.

Var i "hemliga sjön" och den är ju trevlig, förutom att det är besvärligt att få i båten.

Idag visade det sig bli besvärligt att köra iväg från sjön....

Tuffade iväg på vägen/traktorstigen och då stod det plötsligt en bil och blockerade.

En lagom ilsken gubbe satt i bilen och undrade vad i hvete jag gjorde där?

Han "berättade" att man måste ha tillstånd för att fiska i sjön och dessutom är vägen privat.

Blev upplyst om det mesta som hänt på "hans privata väg" sedan mitten av åttiotalet och vilka 

friheter människor tar sig. Träd sågas ner, det eldas, lämnas skräp mm, mm.

Nu lyckades jag behålla mitt lugn och efter en timme i regnet, hade han också lugnat ner sig

och när jag tillslut lyckats förklara, skildes vi som "vänner".

Sensmoralen är, som frugan brukar säga: man vinner mycket på att vara lite trevlig!

• Trasselkludd och Okoun gillar detta

Visst fn är det en materialsport!

#1494 bondersbyn

bondersbyn

• Moderators
  • 4 487 inlägg

Postad 18 januari 2020 - 16:17

Tog mig ut en sväng till. Byte lera mot Sten och asfalt. Hade fisken varit lika intresserad som folk som kom fram och pratade så hade jag haft så jag kunde sälja.
Väldigt högt vattenstånd i ån har gett sån fart på vattnet att all fisk blåst bort.

Du får väl låta pinnen torka och stoppa in den i brasan sedan så att den kommer till någon nytta! ;) :)

/Stefan

#1495 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 6 196 inlägg

Postad 18 januari 2020 - 17:47

Inget, som inte anmäls i resultatråden, räknas.

• Trasselkludd gillar detta

#1496 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 6 196 inlägg

Postad 21 januari 2020 - 13:19

Fisket är segt så här års men deltagarna i veckotävlingen är av ännu segare virke. Idag har mästaren - Lennart - åter äntrat ringen för att ägna sig åt den klassiska grenen bryggpimpel . Hans rapport emotses med spänning.

edit. Även Lennart kan nolla. :roll:  Så segt är det... ;)

• fiskarlennart, Norges fiskaren och Trasselkludd gillar detta

#1497 fiskarlennart

fiskarlennart

Fiskegalning

• Members
  • 769 inlägg

Postad 21 januari 2020 - 14:02

I brist på is fick det bli pimpel på långbryggan över en vik på St.Delsjön. En timmes försök gav inget , provade även att mäska med lite vitt bröd men ingen mört behagade hugga. Blev lite god motion eftersom stigen från parkeringen är av det backigare slaget. Sommartid brukar det gå att meta upp både abborre och mört från bryggan. Glömde ta en bild när jag var på bryggan så det fick bli en lite uppifrån istället.Bifogad fil  WP_001401.jpg   233,83K   1 Antal nerladdningar

• lausvik, bondersbyn och Trasselkludd gillar detta

#1498 bondersbyn

bondersbyn

• Moderators
  • 4 487 inlägg

Postad 21 januari 2020 - 14:45

I brist på is fick det bli pimpel på långbryggan över en vik på St.Delsjön. En timmes försök gav inget , provade även att mäska med lite vitt bröd men ingen mört behagade hugga. Blev lite god motion eftersom stigen från parkeringen är av det backigare slaget. Sommartid brukar det gå att meta upp både abborre och mört från bryggan. Glömde ta en bild när jag var på bryggan så det fick bli en lite uppifrån istället.

Provade du på bottenmete men det kan vara riktigt tjurigt den här årstiden.

/Stefan

#1499 fiskarlennart

fiskarlennart

Fiskegalning

• Members
  • 769 inlägg

Postad 21 januari 2020 - 16:43

St.Delsjön har blivit allt sämre som mete och bottenmetesjö. Det är så illa att tävlingen som hölls under många år i slutet av augusti de senaste åren flyttat in till Vallgraven i Göteborg. Däremot kan isfisket efter abborre fortfarande vara bra de vintrar isen bär. Därför var det bara pimpelfiske idag.

• bondersbyn gillar detta

#1500 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 6 196 inlägg

Postad 21 januari 2020 - 17:00

I brist på is fick det bli pimpel på långbryggan över en vik på St.Delsjön. En timmes försök gav inget , provade även at t mäska med lite vitt bröd men ingen mört behagade hugga. Blev lite god motion eftersom stigen från parkeringen är av det backigare slaget. Sommartid brukar det gå att meta upp både abborre och mört från bryggan. Glömde ta en bild när jag var på bryggan så det fick bli en lite uppifrån istället.attachicon.gifWP_001401.jpg

Den där bilden gav nog en bättre bild (f´låt...) av hur det ser ut än vad en bild från bryggan hade gjort. Hur såg din taktik ut? Vad använde du för grejor?

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar