Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll
Foto

Haspel underhåll

• Vänligen logga in för att kunna svara
12 svar till detta ämne

#1 pegaso

pegaso

Trogen medlem

• Members
  • 222 inlägg

Postad 11 januari 2019 - 22:23

Tänkte göra som de "flashiga-multi-kidsen" och få till lite "underhåll" på min Haspel!

Har tänkt ge mig på en Stradic 4000XG och undrar hur mycket jag ska skruva isär?

Kommer starta med att ta bort spolen och allt krimskrams som då dyker upp.

Men hur vet man vad som ska ha olja respektive fett?

(ja, jag har läst det som kallas för manual och den säger: Gör ingenting!)

Hur som, jag startar och så får vi se var jag hamnar, kanske hinner någon ge tips innan jag gör fel....

Bifogad fil  20190111_stradic.jpg   104,01K   2 Antal nerladdningar

Visst fn är det en materialsport!

#2 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 4 938 inlägg

Postad 11 januari 2019 - 22:53

Eftersom det inte finns några höghastighetsdelar i en haspelrulle så är det fett som gäller på insidan. Olja använder man (jag) till lintrissa, bygelmekanism och vevknopp) och där är oljekannan framme rätt ofta eftersom jag brukar skölja av mina rullar när jag kommer hem från fisketuren.

edit. Har du använt rulle kortare tid än typ fem säsonger och låter och fungerar den som den ska så skulle jag nog följa manualen...

#3 pegaso

pegaso

Trogen medlem

• Members
  • 222 inlägg

Postad 12 januari 2019 - 12:08

Ja, följa manualen är ju manligt....... :-P

Men det uppstår tidigt ett bekymmer:

Bifogad fil  20190112_axel skruv.jpg   95,06K   1 Antal nerladdningar

Röd-pil, enligt sprängschema en "Set Screw", kan det vara en insex, model "mycket liten"?

(har fotat, förstorat, men kan ändå inte se vad det är)

Blå-pil, som jag begriper, behöver dessa två skruvas ur, för att kunna öppna till drev osv.

Verkar som jag fastnar, innan jag ens börjat......

#4 fiskarlennart

fiskarlennart

Fiskegalning

• Members
  • 613 inlägg

Postad 12 januari 2019 - 16:23

Tycker mig se när jag förstorar fotot att det är en mini- insex och finns det ingen öppningsbar sidogavel så lär du behöva öppna de blå

#5 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 4 938 inlägg

Postad 12 januari 2019 - 16:44

Ja, följa manualen är ju manligt....... :-P

Moderna haspelrullar är inte särskilt macho.

Att de satt dit skumma skruvar som man normalt inte har någon passande mejsel till är nog med tanke på de som inte förstår manualen...

• Trasselkludd och pegaso gillar detta

#6 pegaso

pegaso

Trogen medlem

• Members
  • 222 inlägg

Postad 12 januari 2019 - 19:08

Tycker mig se när jag förstorar fotot att det är en mini- insex 

Jo, det ser så ut, men efter lite rengöring så verkar det (kanske) vara en mini-torx.

Och givetvis har jag inte en så liten.....

Plockat isär bygel, spole, vev och allt som jag kommer åt. Rengjort, oljat och fått tillbaka allt på rätt ställe. (ett sabla pill, inget roligt alls)

Blir tvungen att avvakta, tills jag har det rätta verktyget.

• Anders jansson gillar detta

#7 Ö::::::::::

Ö::::::::::

för låg nivå här

• Validating
  • 678 inlägg

Postad 16 januari 2019 - 16:26

Nej dom blå behöver du inte demontera för att komma åt drevsidan. Dreven kommer du åt genom sidan på växelhuset där veven går in. Du bör hitta ett antal skruvar runt sidan på huset. Kan även va någon skruv under den kromade bakkåpan som sitter där för att hotta designen. Alltså ingen funktion.

Hasplar är inte längre vad dom en gång va. Nu ska det bara se så häftigt ut som möjligt och hasplar byggs enligt tanken att utseendemässigt utstråla high-teck, flådigt och designhäftigt ut som möjligt. Det tycks sälja som bara den inom haspelvärlden även om det ger 0 värde funktionsmässigt. 

En gång i tiden så va haspel byggd enligt mottot funktion, funktion och funktion. Men så va dom Fula som stryk också.  :D  :lol:  :D  :lol:  B)

Slita isär en haspel är enkelt, Jag skruvade ner min första i molekyler som 10 åring redan efter de första fiskepassen. Och har så gjort lite då och då med ALLA mina rullar. Inte för att det behövs, utan för att det är så enkelt och så roligt.

• Trasselkludd och pegaso gillar detta

Allt har INTE sitt berättigande - även om jag förstår det - Somliga är helt enkelt för korkade.

#8 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 4 938 inlägg

Postad 16 januari 2019 - 16:55

En gång i tiden så va haspel byggd enligt mottot funktion, funktion och funktion. Men så va dom Fula som stryk också. 

I beg to differ! Mitchell 300 är en av de snyggaste haspelrullar som någonsin gjorts och den är byggd   som ett vapen. OK, man måste ha en skruvmejsel för att lossa sidoplåten men sedan kan hela drevmekanismen plockas isär och återmonteras utan verktyg (och på någon minut när man är van).

• Anders jansson och Trasselkludd gillar detta

#9 pegaso

pegaso

Trogen medlem

• Members
  • 222 inlägg

Postad 16 januari 2019 - 20:22

Slita isär en haspel är enkelt, Jag skruvade ner min första i molekyler som 10 åring redan efter de första fiskepassen. Och har så gjort lite då och då med ALLA mina rullar. Inte för att det behövs, utan för att det är så enkelt och så roligt.

För att använda ett modernt uttryck: "I beg to differ!"

Det, lilla, jag skruvat på rullen, var varken enkelt eller roligt.....

Men jag har inte gett upp, ska kolla under den vackert kromade bakkåpan när jag är hemma igen.

#10 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 4 938 inlägg

Postad 16 januari 2019 - 20:24

För att använda ett modernt uttryck: "I beg to differ!"

Det, lilla, jag skruvat på rullen, var varken enkelt eller roligt.....

Men jag har inte gett upp, ska kolla under den vackert kromade bakkåpan när jag är hemma igen.

Notera att X-tap skrev att det är enkelt att slita isär rullen. Om hur det är att få ihop den igen skrev han inget...

• JontaK och pegaso gillar detta

#11 JontaK

JontaK

Storfiskare

• Members
  • 5 455 inlägg

Postad 20 januari 2019 - 23:40

Stoppskruven på klickbrickan är min personliga favoritskruv alla kategorier!

Det är en insex på 0.9mm. :wub:

...och gavelplattan är låst av rotorn, alltså behöver rotorn plockas bort för att du ska komma in i rullen.

Bifogad fil  Stradic300001a.jpg   655,01K   1 Antal nerladdningar

Samma modell men i storlek C3000, där sitter gavelskruvarna när bakkappan är avlägsnad.

Bifogad fil  StradicFO01b.jpg   418,59K   1 Antal nerladdningar

Så någonting ser rullen ut inuti, det här är en liten variant.

Lite olja på lagren och spolaxeln och tunt fett på i princip allt annat så kommer rullen gå finfint i några år ytterligare.

• pegaso gillar detta
Vänstervevat är bara en fluga.
Bättre att ha men inte behöva än att behöva men inte ha.

#12 pegaso

pegaso

Trogen medlem

• Members
  • 222 inlägg

Postad 17 februari 2019 - 12:47

Då var rullen isärplockad, rengjord, nysmord, och efter lite krångel, pill o jävelskap, även i hopmonterad.

Detta är inget jag rekommenderar, för det var inget roligt och känns helt meningslöst att göra!

Bifogar en bild, innan rengöring.... 

Bifogad fil  20190217_stradic.jpg   93,81K   1 Antal nerladdningar

• lausvik gillar detta

#13 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 4 938 inlägg

Postad 17 februari 2019 - 13:27

Då var rullen isärplockad, rengjord, nysmord, och efter lite krångel, pill o jävelskap, även i hopmonterad.
Detta är inget jag rekommenderar, för det var inget roligt och känns helt meningslöst att göra!
Bifogar en bild, innan rengöring....

Litet imponerad av stolleprovet är jag, trots allt.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar