Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll
Foto

Pimpelfiske från början

• Vänligen logga in för att kunna svara
70 svar till detta ämne

#1 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 336 inlägg

Postad 26 januari 2019 - 08:36

OK, jag har pimpelfiskat förut men det var för ungefär fyrtiofem år sedan, som grabb, när jag bodde i Falun. Från den tiden har jag kvar en tjänlig isborr (en blå Mora spiral) och (hoppas jag) en Haglöfs stolryggsäck. 

Nu är det dags igen. Snart. Inte idag, för idag ska jag ut och kasta efter havsöring, men kanske i morgon eller nästa helg.

I går köpte jag några nya pimpelstickor och vertikalpirkar. Någonstans ska jag ha fler pirkar, bland annat ett gäng balansare, och dessa ska eftersökas.

Nu förbereder jag mig, bla genom att läsa in mig på ämnet. En del kan ju ha hänt på ett knappt halvsekel...

Den här länken kanske fler än jag kan ha glädje av?

• Norges fiskaren gillar detta

#2 RobinNo

RobinNo

Medlem

• Members
  • 14 inlägg

Postad 26 januari 2019 - 09:56

Härligt med en ny start på pimpelfisket. Här uppe i norr finns inte så mycket alternativ under vintern.

Skickat från min G8141 via Tapatalk
  • Norges fiskaren och lausvik gillar detta

#3 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 336 inlägg

Postad 26 januari 2019 - 17:54

Sådärja. Nu har jag ett giltigt fiskekort. Det och isdubbarna är det viktigaste i utrustningen.

• RobinNo gillar detta

#4 RobinNo

RobinNo

Medlem

• Members
  • 14 inlägg

Postad 27 januari 2019 - 20:02

Jag väntar på varmare väder för att den ta sig ut. Stor del av nöjet är borta när det är kallare än -20.

Kort tur igår I blåst och - 17 gav 2 abborrar och 1 sik.

Skickat från min G8141 via Tapatalk

#5 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 336 inlägg

Postad 27 januari 2019 - 20:08

Min premiär begås på lördag. En tävling verkar smart, då kan jag spionera hur de mer erfarna pimpelfiskarna beter sig. Korvgrillning låter också OK.

Bifogad fil  big5.jpg   93,93K   1 Antal nerladdningar

• fiskarlennart gillar detta

#6 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 336 inlägg

Postad 28 januari 2019 - 11:44

Hmmm... 18 gram väger det, mitt lilla NM-spö. När jag spolade på lina så fegade jag och valde 0,22 mm istället för 0,18. Känns ändå som en hyfsat lätt utrustning och en 7 gtrams SM-pirk bör väl sträcka linan. Det här måste vara ungefär så långt man överhuvudtaget kan komma från jerk- och tunggummifisket efter gädda.

• Norges fiskaren och Trasselkludd gillar detta

#7 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 336 inlägg

Postad 28 januari 2019 - 20:28

Men om det nu, på lördag, handlar om stor abborre så kanske det ändå ska till litet grövre don. Förhoppningsvis ligger mina gamla pimpelspön på samma ställe som borren. Var nu den kan vara.

#8 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 336 inlägg

Postad 01 februari 2019 - 17:14

Den viktigaste utrustningsdetaljen om man ska ge sig ut på isen är en ispik. Den är viktigare än isdubbarna, i vart fall opm man vill vara proaktiv snarare än reaktiv, dvs undvika att gå igenom isen och behöva använda dubbarna. Detta är, eller var i alla fall när jag fick lära mig isvett, fundamentalt. Alltså, tänkte jag, har en utmärkt butik som Dogger, som ju säljer utrustning fört isfiske, ispikar. Men icke Den något lama förklaring jag fick var, att ingen av Doggers leverantörer av all tänkbar vinterfiskeutrustning har ispikar i sitt sortiment. Det låter så sanslöst dumt att det förmodligen är sant. Snart kommer dock Dogger att ha sådana i sitt sortiment. 

Innan jag lämnade Dogger tittade jag litet på isborrar. Jag har haft så mycket jobb i veckan att jag inte hunnit leta rätt på min gamla Mora och alltså än mindre hunnit kontrollera hur det är med skärens skärpa etc. Även om jag inte använt borren på decennier så har jag två söner som under samma decennier haft mer fritid än vad jag åtnjutit och det är långt ifrån otänkbart att borren varit ute på äventyr som jag inte vet något om. Liknande saker har hänt... 

Nå, jag fick snart klart för mig att de flesta borrar numera görs i Kina, att grova borrar är populära (antagligen beroende på det sk ismetet) och att många (de flesta) numera driver sina borrar med elektriska skruvdragare. För att göra en lång historia kort så lämnade jag butiken med en 110 mm (min gamla Mora är, vill jag minnas, 150 mm och på en dag blir det någon kubik is man borrar helt i onödan). Mora med borrspiral i förkromat stål och "Made in Finland". Finnarna kan det här med fiske. Och med vinter. OK, den kostade dubbelt mot en kinaborr men hälften av vad den kostat tidigare så jag ser det som en god affär. Och om ljuset kommer från öster så är det i mina ögon från Finland snarare än från Kina.

På sportaffären hittade jag en fin ispik. Nu är jag rustad. Dessvärre råder snöoväder här i Roslagen så hur det blir med morgondagens tävling återstår att se. För att delta ska man vara på plats senast 09.00 och det kan bli problematiskt om bilen måste skottas fram och ligger det flera decimeter snö på isen så blir det kanske si och så med fisket. På lunchen åkte jag till Åkeröbadet och rekade och för att någon överhuvudtaget ska kunna köra dit i morgon så måste det plogas. Just nu torde vägen vara oframkomlig (annat än med bandvagn),

edit. Klockan är nu kvart över sju, snön fortsätter att vräka ner och ska, enligt yr.no fortsätta att göra så åtminstone till midnatt. Det är nog att hoppas på mycket att snösvängen hunnit fixa allt till i morgon bitti.

• Trasselkludd gillar detta

#9 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 336 inlägg

Postad 02 februari 2019 - 14:10

Det blev sovmorgon istället för ett desperat försök att ta sig till pimpeltävlingen (och det tror jag var ett klokt beslut). Nu har jag dock letat rätt på min gamla isborr. Den visade sig ha diametern 125 mm och skären ser fina ut och känns skarpa (men fick sig ändå en lätt putsning med ett diamantbryne). Om vädret är OK och isen verkar bära (och inte är allför bemängd med snö, slask och smältvatten, för efter snöovädret kom plusgrader) så blir det provborrning i morgon (med såväl min nya som min gamla borr).

Intressant att diametern var 125 mm. Jag har ett minne av att jag köpte en rejäl borr, men kanske var "tävlingsborrarna" då, på sjuttiotalet, 90 mm snarare än dagens 110? Lennart kanske minns? Eller så körde han bara med skålborr på den tiden...

Nå, nu ska reservskär till den gamla borren införskaffas. OCH den är garanterat "Made in Sweden". Bara en sådan sak. Nu har jag två kvalitetsborrar för det mesta pimpelfisket och man skulle ju kunna komplettera med en billig kinaborr (typ Biltema) om man någon gång skulle få för sig att man behöver större hål.

Kommer jag ut på isen i morgon så följer naturligtvis en rapport här för alla följare... Hallå! Vad det ekar här.. Alldeles tomt på folk.

• fiskarlennart och Trasselkludd gillar detta

#10 fiskarlennart

fiskarlennart

Fiskegalning

• Members
  • 672 inlägg

Postad 02 februari 2019 - 14:39

100mm har det funnits och finns som tävlingsborr.

• lausvik gillar detta

#11 Trasselkludd

Trasselkludd

Storfiskare

• Members
  • 1 087 inlägg

Postad 02 februari 2019 - 15:32

Hallå! Vad det ekar här.. Alldeles tomt på folk.

Hahaha, inget kul att skriva till sig själv. Här krävs kollektiva insatser... Skitfiske!

Förresten, glöm inte att klocka dina borrningar men det blir inte svårt att slå mina tider, (personbästa ca 40 sekunder i 10 cm is) Lennarts proffstider räknas inte, hehe...... Bilder, bilder....

#12 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 336 inlägg

Postad 02 februari 2019 - 15:38

Nå, nu ska det komma ännu mera snö i natt, så vi får se hur det blir. Måste man skotta innan man kan borra så vete f*n...

#13 Trasselkludd

Trasselkludd

Storfiskare

• Members
  • 1 087 inlägg

Postad 02 februari 2019 - 15:48

Måste man skotta innan man kan borra så vete f*n...

Ser inget bra ut för dina trakter Lausvik.... Det blir påspädning här oxå.....

Bifogad fil  image (64).jpg   126,16K   0 Antal nerladdningar

#14 Trasselkludd

Trasselkludd

Storfiskare

• Members
  • 1 087 inlägg

Postad 03 februari 2019 - 09:19

Ser inget bra ut för dina trakter Lausvik.... Det blir påspädning här oxå.....

attachicon.gifimage (64).jpg

Jag är insnöad i Vadstena och misstänker att Lausvik har det än värre!

• lausvik gillar detta

#15 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 336 inlägg

Postad 03 februari 2019 - 12:30

Jag är insnöad i Vadstena och misstänker att Lausvik har det än värre!

Det är nog ett korrekt antagande. Det verkar ha slutat nu men då och då kommer det, helt i onödan, några ytterligare flingor. Jag gissar att snön på isen går en bit över kängskaften (men tänker inte ge mig ut och se efter). Är hemma och ägnar mig åt materialvård. Har just skruvat isär rullen till ett av mina spön.

Bifogad fil  DSC_0102.JPG   116,77K   1 Antal nerladdningar

Någon sprängskiss följde inte med, men jag tror att jag ska klara av att få ihop den ändå.

edit. Jag håller annars på att leta på nätet efter pimpeltävlingar inom rimligt köravstånd kommande helger. Tänk att det skulle gå dithän...

#16 Trasselkludd

Trasselkludd

Storfiskare

• Members
  • 1 087 inlägg

Postad 03 februari 2019 - 13:01

Är hemma och ägnar mig åt materialvård. Har just skruvat isär rullen till ett av mina spön.

Låter som en alldeles utmärkt söndag tycker jag. Själv så funderar jag på att riva ner en rulle och ge den hjärtlig omsorg och en god start på det nya året. Verkligheten ser dock annorlunda ut, då min söndag innehåller en rastlös tonåring, en förstoppad treåring och pågående mattvätt... Där i mellan tar tankarna mig ut på nästa fiskepass på isen, hur nu den ser ut under all snö...

• lausvik gillar detta

#17 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 336 inlägg

Postad 03 februari 2019 - 13:22

... pågående mattvätt... 

Ordet mattvätt förflyttar mig ofelbart till det lilla fiskeläget Nabben vid Slemmern i Mariehamn. Där har jag inte bara haft många trevliga (och givande) abborrfisken utan även tvättat mattor. Ålänningarna har nämligen en superfin, antagligen kommunal, anläggning för handtvätt av mattor. Det är stora rostfria vaskar, rinnande vatten och torkställningar. Sol, vind vatten och en doft av tallsåpa (grönsåpa). Och välförtjänt kaffe när mattorna hänger på tork. Till och med en sådan sak som mattvätt kan vara alldeles underbar. Och ungar också... Du är en i sanning lycklig man, Trassel! Och så har du fisket dessutom, som en guldkant på tillvaron.

#18 Trasselkludd

Trasselkludd

Storfiskare

• Members
  • 1 087 inlägg

Postad 03 februari 2019 - 15:02

Odet mattvätt förflyttar mig ofelbart till det lilla fiskeläget Nabben vid Slemmern i Mariehamn. Där har jag inte bara haft många trevliga (och givande) abborrfisken utan även tvättat mattor. Ålänningarna har nämligen en superfin, antagligen kommunal, anläggning för handtvätt av mattor. Det är stora rostfria vaskar, rinnande vatten och torkställningar. Sol, vind vatten och en doft av tallsåpa (grönsåpa). Och välförtjänt kaffe när mattorna hänger på tork. Till och med en sådan sak som mattvätt kan vara alldeles underbar. Och ungar också... Du är en i sanning lycklig man, Trassel! Och så har du fisket dessutom, som en guldkant på tillvaron.

Ja du, jag är en lycklig man och det är jag medveten om idag. Tro inget annat.. Jag har invigt min tonåring i fisket och hon följde med mig på ett pass förra helgen vilket hon uppskattade mycket trots nagelbit som AJ uttrycker det. Min treåring springer omkring med mitt Salmo pimpelspö (som hon kallar ulle) så framtiden ser ljus ut för det kollektiva familjefisket...

Älskar tallsåpa, vilket jag använder mycket. Den doften sitter i näsan sedan barnsben, hmm  :-P ..

Tillägg: Dagens mattvätt (åtminstone min) är långt i från lika exotisk och trevlig som dina minnen från det samma...

#19 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 336 inlägg

Postad 03 februari 2019 - 16:00

Jag äger visserligen en sk stolryggsäck, men en seriös pimpelfiskare har naturligtvis en skrylla. Numera finns (såklart!) färdiga sådana att köpa för valfritt antal tusenlappar. Dessa är tillverkade i plastmaterial och har mer eller mindre fiffiga bärremmar. Själv är jag så gammal(modig) att jag vill ha en egenbyggd. I trä/plywood. Sedan bär man den över axeln, hängd på isborren. Som en isluffare.

Hinner jag snickra ihop en skrylla till nästa helg? Jag ska i alla fall skissa på en ritning i kväll och kanske hinner jag köpa nödvändigt material i morgon. En av de fina sakerna med en egenbyggs skrylla är att den aldrig blir färdig. Man kan hela tiden hålla på och bygga till, modifiera, förbättra, reparera etc etc. Så till nästa helg behöver jag bara få ihop och ytbehandla skalet. Och skulle jag inte hinna så har jag ju ryggsäcken. Man ska inte stressa.

http://www.pimpelforum.se/Utr6.html

https://pirrewestin....-pimpelskrylla/

Hmmm... I min enfald trodde jag att det skulle vara snabbt gjort att googla fram en tjänlig ritning men jag är inte riktigt med min tid. Nu ska det helt  köpas färdigt och ska man själv göra en skrylla handlar det tydligen om att kapa toppen på en 25-liters plastdunk och förse den med lock/sittbräda. Nå, själv är bäste dräng och ibland får man ta saken i egna händer. Blir jag (eller när jag blivit) nöjd med min egen skrylla så kommer jag att posta ritning och bilder från tillverkningsprocessen.

#20 Trasselkludd

Trasselkludd

Storfiskare

• Members
  • 1 087 inlägg

Postad 03 februari 2019 - 19:16

Jag äger visserligen en sk stolryggsäck, men en serils pimpelfiskare har naturligtvis en skrylla. Numera finns (såklart!) färdiga sådana att köpa för valfritt antal tusenlappar. Dessa är tillverkade i plastmaterial och har mer eller mindre fiffiga bärremmar. Själv är jag så gammal(modig) att jag vill ha en egenbyggd. I trä/plywood. Sedan bär man den över axeln, hängd på isborren. Som en isluffare.

Hinner jag snickra ihop en skrylla till nästa helg? Jag ska i alla fall skissa på en ritning i kväll och kanske hinner jag köpa nödvändigt material i morgon. En av de fina sakerna med en egenbyggs skrylla är att den aldrig blir färdig. Man kan hela tiden hålla på och bygga till, modifiera, förbättra, reparera etc etc. Så till nästa helg behöver jag bara få ihop och ytbehandla skalet. Och skulle jag inte hinna så har jag ju ryggsäcken. Man ska inte stressa.

http://www.pimpelforum.se/Utr6.html

https://pirrewestin....-pimpelskrylla/

Hmmm... I min enfald trodde jag att det skulle vara snabbt gjort att googla fram en tjänlig ritning men jag är inte riktigt med min tid. Nu ska det helt  köpas färdigt och ska man själv göra en skrylla handlar det tydligen om att kapa toppen på en 25-liters plastdunk och förse den med lock/sittbräda. Nå, själv är bäste dräng och ibland får man ta saken i egna händer. Blir jag (eller när jag blivit) nöjd med min egen skrylla så kommer jag att posta ritning och bilder från tillverkningsprocessen.

Det låter både sunt och seriöst med en egendesignad och egenhändigt hopskruvad skrylla och det ska bli kul att följa projektet! Jag har själv funderat på en skrylla men sen slog tanken mig att vad ska jag lägga i den haha, men det är förstås en aningen destruktiv tanke. Sagt och gjort, jag ser fram emot din ritning så kan det få bli ett höstprojekt för en annan... Från en isluffare till en annan...

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar